چگونه یک سخنرانی موفق و ماندگار ایراد کنیم؟

Sarp

مدیر بازنشسته


مدیران در هر زمان و مکانی باید آماده ارائه مطالب مختلف، به مخاطبان متفاوت باشند. مدیران در این سخنرانی ها به دنبال اطلاع رسانی، ترغیب یا تاثیرگذاری بر تصمیمات یا بهبود عملکرد هستند.
در داخل سازمان ممکن است با گروهی از کارکنان یا همه همکاران صحبت کنند و در بیرون برای گروه های اجتماعی، مطبوعات یا سازمان های دیگر سخنرانی کنند. به خاطر داشته باشید آمادگی برای چنین سخنرانی هایی حیاتی است؛ زیرا یک نطق ضعیف می تواند شالوده ای را که هفته ها به دقت طراحی شده است، به کلی ویران کند. اگر می خواهید سخنرانی ماندگاری داشته باشید به نکات زیر توجه کنید:

1- اضطراب خود را کنترل کنید

عالی ترین سخنرانان نیز قبل از ارائه سخنرانی فارغ از استرس نیستند. مطالعات نشان می دهد سخنرانان بزرگی مانند باب هاپ و جانی کارسون نیز قبل از شروع سخنرانی ضربان قلبشان افزایش می یابد؛ ولی به محض شروع سخنرانی به حالت عادی بر می گردند. اضطراب قسمتی از یک ارائه خوب است، آن را بپذیرید. با توجه به این موضوع یک روش برای کاهش اضطراب، پیش ارائه است. در این روش قبل از سخنرانی واقعی، خود را به صورت ذهنی در شرایط سخنرانی قرار می دهید. احساس این اضطراب ها قبل از سخنرانی واقعی، به کنترل استرس در هنگام سخنرانی کمک می کند.

2- با اعتماد به نفس شروع کنید

هنگامی که یک سخنران به سمت تریبون می رود مخاطبان نگاه می کنند، گوش می دهند و توجه خواهند کرد؛ بنابراین پر انرژی و جذاب شروع کنید. لبخند بزنید و از حضورشان ابراز رضایت کنید. مراقب زمان باشید و سراسیمه نشوید. صحبت های مقدماتی را بدون مراجعه به یادداشت هایتان بیان کنید؛ به گونه ای سخن بگویید که در آخر سالن نیز شنیده شود. آرام، مطمئن و با تسلط به نظر برسید.

3- فورا با مخاطبان رابطه برقرار کنید

نشان دهید که از بودن در جایگاه سخنران خوشحال هستید و مخاطبانتان را دوست دارید. از آنها به خاطر فرصت صحبت با آنها قدردانی کنید. تلاش کنید تا حد ممکن با حضار ارتباطات چشمی داشته باشید. اگر با تعریف و ستایش از مخاطبان، مهارت هایشان، موفقیت شان در پروژه فعلی یا حضورشان در آنجا و غیره شروع کنید، ضرر نخواهید کرد. کاری کنید که از حضور شما در آنجا احساس رضایت کنند.

4- نطق خوبی ارائه دهید

سرزندگی، جذابیت، فصاحت، بلاغت و همچنین آهنگ صدا در یک نطق خوب موثراند. به نکات زیر توجه کنید:

  • تصور کنید با افرادی سخن می گویید که به خوبی می شناسید. گفتگو کنید نه اینکه یک متن را بخوانید. طبیعی و راست بایستید. صدای خود را به ردیف های آخر برسانید. ضرب آهنگ صدای خود را برای جلب مخاطبان تغییر دهید.
  • همان طور که صحبت می کنید به ترتیب به افراد نگاه کنید.
  • از ژست های مختلف استفاده کنید؛ ولی مواظب باشید گیج کننده نباشد.
  • شوخ طبع باشید و فقط هنگامی از لطیفه ها استفاده کنید که به موضوع بحث مربوط باشند.
  • مخاطبان را موعظه نکنید. صداقت نشان دهید. پیام هایتان را باور داشته باشید و مشتاق به بیان آنها باشید.
  • نکات مهم را بیان کنید. قبل از مطرح کردن نقطه ای کلیدی برای تاکید بر آن نکته مکث کنید، بعد از آن برای در ذهن ماندن مطلب نیز مکث کوتاهی داشته باشید.
  • قدم به قدم نطق کنید. با شدت کم شروع کنید و به تدریج به شدت آن بیفزایید.
5- از خطاهای رایج بین سخنرانان دوری کنید

کارهایی هستند که هیچ گاه نباید انجام دهید:

  • هرگز از روی متن نخوانید یا سر خود را در پشت نوشته هایتان پنهان نکنید. چهره به چهره سخن بگویید.
  • از بی قراری و قدم زدن های بی مورد و کارهای آزاردهنده ای مثل در آوردن صدای کلید ها و چرخاندن آن اجتناب کنید.
  • آشفته نباشید.
  • هیچ گاه با خودتان رقابت نکنید. اگر مطالبی را برای مشاهده سایرین توزیع می کنید، صحبت کردن را تا پایان ملاحظه عموم متوقف کنید.
  • از یادداشت هایتان تا زمانی که به آنها احتیاج ندارید، استفاده نکنید و بعد از استفاده بلافاصله آنها را کنار بگذارید.
  • هنگامی که باید سکوت کنید از کلماتی مانند «اوم» و «آآ» اجتناب کنید.
  • هیچ گاه از زمان خودتان تجاوز نکنید. به گفته مارک تواین «گناهکاران کمتری بعد از 20 دقیقه اول یک موعظه نجات می یابند.»
6- نکات کلیدی را منتقل کنید

مواظب باشید مخاطبان خود را از دست ندهید. نکات اصلی را خلاصه کنید. به مخاطب کمک کنید تا بتواند ایده های ارائه شده را سازماندهی و درون سازی کند. تکرار و دوباره گویی برای ارتباط اثربخش حیاتی است.

7- بر مخاطبانتان تاثیر بگذارید

به مخاطبان نگاه کنید و به چگونگی واکنش آنها به سخنانتان توجه کنید. آیا آنها پیام شما را می گیرند؟ یا در حال خمیازه کشیدن، خواندن یا پاک کردن ناخن هایشان هستند؟ به نشانه های غیر کلامی توجه کنید. در حقیقت آنها بازخورد های ارزشمندی هستند. سبک خود را با آنها تطبیق دهید و مضمون را اصلاح کنید. از سوالات استراتژیک و تصاویر متفاوتی استفاده کنید.

8- سخنرانی خود را قاطعانه به پایان برسانید

هنگامی توقف کنید که مخاطبان هنوز با شما باشند. بهتر است آنان بدانند، پایان نزدیک است. به نکات اصلی دوباره اشاره کنید. می توانید برای تقویت ایده های ارائه شده پیشنهاد خاصی را به مخاطبان برای انجام یا تفکر در روزهای آتی بدهید. آنها را با چیزی بیشتر از یک اشتیاق گرم ترک کنید. آنها را با یک تفکر یا ایده قابل یادآوری ترک کنید. تاثیر آخر، آخرین تایید است.
یادداشت مدیریتی
به مخاطبانی که دغدغه اصلی شما پیام رسانی به آنها است، به اندازه کافی علاقه مند باشید. هنگامی که شما بیشتر به انتقال بهتر پیام فکر می کنید و کمتر به اینکه مردم چه فکری نسبت به شما می کنند، سخنران بهتری می شوید؛ بنابراین به خودتان اجازه دهید تا انرژی خود را در راه مثبتی آزاد کنید.
مترجم: سید محمد جواد رجالی - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، مدرس دانشگاه


منبع: پایگاه اطلاع رسانی کارمندان (karmandnews.ir)
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
رمز یک سخنرانی موفق

رمز یک سخنرانی موفق

کارآفرینی -
راهنمایی‌های ریچارد برانسون به کارآفرینان

رمز یک سخنرانی موفق

نوشته: ریچارد برانسون
ترجمه: مهدی سریرچی
منبع: Entrepreneur
سوال: بزرگ‌ترین مشکل من سخنرانی در جمع است. معمولا هنگام سخنرانی یا بدنم دچار لرزش می‌شود یا لکنت زبان می‌گیرم یا اینکه اصلا نمی‌توانم صحبت کنم. چگونه می‌توانم بر این مشکل غلبه کنم؟



***
این مشکل فقط مختص شما نیست. اگر به خاطر سخنرانی‌هایتان در جمع نگران هستید سعی کنید برخی از اولین سخنرانی‌های آنلاین من را ببینید مطمئن هستم شما در مقایسه بهتر هستید. وقتی اولین فعالیت اقتصادی من یعنی مجله استیودنت توجه‌ها را به خودش جلب کرد به دفعات از من دعوت می‌شد تا در انجمن‌ها صحبت کنم. اولین دعوتی که به آن پاسخ دادم مربوط به یک شبکه تلویزیونی آلمانی بود و جلسه سخنرانی در یکی از دانشکده‌های لندن برگزار می‌شد.
قبل از اینکه نوبت به سخنرانی من برسد یکی از لیدرهای دانشجویی به نام «دانی کوهن بندیت» و یک فعال اجتماعی به نام «طارق علی» در باره حقوق بشر سخنرانی کردند. سخنرانی آنها بسیار با حرارت و اعتماد به نفس بالا بود؛ فصاحت و نفوذ کلام آنها کاملا در خدمت بیان افکارشان قرار داشت. وقتی دیدم جمعیت برای تایید آنها هورا می‌کشد، دچار تردید شدم که شاید همین جمعیت به طرفم لنگه کفش پرت کند.
وقتی میکروفن را در دست گرفتم ذهنم کاملا خالی شد. چند دقیقه زیر لب حرف‌های نامربوط و نامفهومی گفتم و بلافاصله تریبون را ترک کردم. این یکی از خجالت‌آورترین لحظات زندگی من بود و صورتم مانند لوگو ویرجین سرخ شده بود.
چند سال بعد «سر فردی لیکر» یکی از مهم‌ترین مربیان و کسی که الهام بخش من برای رفتن به صنعت هوایی بود مرا ترغیب کرد تا خودم را به نماد مجموعه ویرجین تبدیل کنم. او معتقد بود این کار خیلی بیشتر از برگزاری کمپین‌های بازاریابی بزرگ توجه مردم را جلب می‌کند. مخصوصا از وقتی که شرکت کوچک ما در مقابل رقبای خیلی بزرگ قد علم کرده بود، قرار گرفتن نام خودم در سرتیتر مباحث خیلی ارزان‌تر و تاثیرگذارتر به نظر می‌رسید. مشخص بود که اگر قرار باشد به چهره برندمان تبدیل شوم، مجبورم که در برنامه‌های مختلف سخنرانی کنم.
خیلی زود یادگرفتم که با تمرین، همه چیز تغییر می‌کند. سخنران‌های خوب فقط با استعداد یا خوش شانس نیستند، آنها سخت کار کرده‌اند. شما هم در خانه سخنرانی هایتان را تمرین کنید. سعی کنید به راحتی از ابزارهای آموزشی سخنرانی استفاده کنید و یاد بگیرید کجا باید تاکید بیشتری داشته باشید و چه جاهایی باید نرم‌تر سخن بگویید.
مهم‌ترین نکته در سخنرانی، داشتن آمادگی قبلی است. معمولا وقتی یک سخنران متنی که از قبل نوشته شده را می‌خواند سخنان وی خیلی حرفه‌ای و فکر شده به نظر می‌رسد. نکته کلیدی این است که پیام اصلی را درک کنید، شخصیت خودتان را در آن قرار دهید و از طریق کلماتی که خاص خودتان است آن را منتقل کنید. به خاطر داشته باشید همه افراد دامنه لغات گسترده‌ای ندارند. اگر مثل من تطبیق دادن فعل و فاعل در جملات طولانی و استعاره دار برایتان دشوار است، از جملات کوتاه که کارکرد بهتر و تاثیرگذارتری دارند، استفاده کنید. «مارک تواین» همچنین می‌گوید: «آماده کردن یک سخنرانی بداهه‌گویی خوب برای من بیش از سه هفته طول می‌کشد».
چه در یک جلسه سخنرانی متکلم وحده باشید یا اینکه قرار باشد فقط به سوالاتی که از طرف حاضرین پرسیده می‌شود پاسخ دهید، از قبل درباره موضوع بالقوه‌ای که قرار است مطرح شود فکر کنید و آنهارا یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا یک طرح قبلی داشته باشید تا برای هدایت جلسه به سمت جلو به آن رجوع کنید.
بعد از آمادگی قبلی نوبت انجام سخنرانی در منظر عموم می‌رسد. تصور کنید که در اتاق نشیمن با دوستانتان صحبت می‌کنید. یک نفر را در جمعیت انتخاب و سعی کنید مطلبتان را به درستی به او منتقل کنید متوجه می‌شوید که بقیه تماشاچیان نیز پیام شما را درک می‌کنند.
به خاطر داشته باشید که لزومی ندارد که سفت و سخت به نوشته‌هایتان متمرکز باشید و خودتان را محدود به آنها کنید. اگر مطلبی بدون برنامه‌ریزی قبلی به ذهن تان آمد آن را رد نکنید. برخی از ناب‌ترین لحظات و جملات بیان شده در خطابه‌ها توضیحاتی است که خارج از نوشته‌ها ارائه می‌شوند. مخصوصا هنگامی که شوخی‌ها و خاطره‌هایی، خودبه‌خود به زبان می‌آیند. یک طنز خوب نه تنها به شما کمک می‌کند که با جمعیت صمیمی‌تر بشوید، بلکه می‌تواند باعث آرامش خود شما هم بشود. اگر قدری از خشکی کلامتان بکاهید، سخنان‌تان اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.
برای اینکه یک سخنران تاثیرگذار باشید، باید نسبت به چیزی که می‌گویید تعصب و اعتقاد راسخ داشته باشید، این‌گونه مخاطبان به مراتب خیلی بیشتر اشتباهات شما را نادیده می‌گیرند، زیرا که باور دارند که شما حقیقت را می‌گویید.
پاسخ‌های من همیشه سرراست و بلافاصله نیست و اغلب همراه با کمی مکث است. اما اغلب مخاطبین از پاسخ‌های با تردید که صمیمانه باشد بیشتر خوششان می‌آید تا پاسخ‌هایی که سریع گفته می‌شوند، اما سطحی باشند.
به طور خلاصه از قبل آماده بشوید، به خودتان فرصت بدهید تا آرامش پیدا کنید. از قلبتان صحبت کنید.
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
ابزار تبديل شدن به يک سخنران مطمئن و ماهر

ابزار تبديل شدن به يک سخنران مطمئن و ماهر

سيد محمد اعظمی‌نژاد*
منبع: Mindtools
وقتی در يک جلسه صحبت می‌کنيم يا ارائه‌ای برای تعدادی از مخاطبان انجام می‌دهيم، مجبور به صحبت در مقابل جمع هستيم.
می‌توانيم اين کار را خيلی خوب يا خيلی بد انجام دهيم و نتيجه آن دقيقا به نحوه تاثيرگذاری و ارزيابی از ما منجر می‌شود. خوشبختانه با آماده‌سازی و تمرين می‌توان با تسلط کامل، يک سخنرانی فوق العاده ارائه کرد.

معرفی ابزار
برای تبديل شدن به يک سخنران و ارائه کننده خوب می‌توانيد از راهکارهای زير استفاده کنيد:
برنامه‌ريزی مناسب داشته باشيد؛ بسيار مهم است که مطمئن شويد برای نحوه ارتباط خود برنامه‌ريزی مناسبی انجام داده‌ايد. ابزارهای متنوعی برای ايجاد ارتباط با مخاطب در همين ستون به شما معرفی خواهد شد که به شما اين امکان را می‌دهد تا خيلی بهتر به ساختار آنچه می‌خواهيد بگوييد، فکر کنيد.
برای انجام برنامه‌ريزی، به اهميت بالای اولين پاراگراف يک کتاب فکر کنيد، احتمالا اگر همان اولين پاراگراف شما را جذب خود نکند، کتاب را زمين خواهيد گذاشت. همين اصول در مورد سخنرانی نيز صدق می‌کند؛ شما از همان شروع صحبت نياز به تهييج مخاطبان خود داريد. برای مثال می‌توانيد با يک آمار جالب، تيتر يک خبر روز يا دغدغه‌ای مشترک بين خود و مخاطبان تان صحبت خود را شروع کنيد. می‌توانيد از ابزار قدرتمند داستان گويي (که قبلا در همين ستون معرفی شد) و با تعريف يک داستان، سخن خود را آغاز کنيد. برنامه‌ريزی مناسب موجب می‌شود تا آمادگی بهتری برای پاسخ به سوالات غيرقابل پيش بينی مخاطبان در طول سخنرانی داشته باشيد.
تمرين کنيد؛ تمرين منظم، از شما فردی کامل برای سخنرانی می‌سازد. بدون داشتن تمرين، شما نمی‌توانيد روان و با اعتماد به نفس در يک جمع صحبت کنيد. برای مثال اگر فرصتی برای آموزش دادن يا برگزاری جلساتی به صورت گروهی به دست می‌آوريد، حتما سعی کنيد در آن صحبت برای جمع داشته باشيد.
اگر قصد داريد متن سخنرانی برای خود آماده کنيد، در اسرع وقت اقدام کنيد تا فرصت بيشتری برای تمرين داشته باشيد. در تمريناتی که به تنهايي انجام می‌دهيد، اين امکان را داريد که با تامل بيشتری روی تاکيد بر کلمات و واژگان وقت بگذاريد. بعد از يک تمرين اوليه، سعی کنيد يک سخنرانی آزمايشی برای همکار يا همسر خود ارائه دهيد تا احساس راحتی بيشتری با کلمات داشته باشيد. ضمن اينکه در اين اجرای آزمايشی می‌توانيد از مخاطب خود بازخورد بگيريد.
با مخاطبان خود تعامل داشته باشيد؛ در هنگام سخنرانی، حتما سعی کنيد با مخاطبان خود ارتباطی تعاملی برقرار کنيد. اين موضوع باعث می‌شود احساس دوری کمتری از شنوندگان داشته باشيد و همه با پيامی که می‌خواهيد منتقل کنيد، درگيری ذهنی داشته باشند. بر اساس شرايط، به صورت فردی يا گروهی سوالی مطرح کنيد و افراد را به ارائه پاسخ تشويق کنيد.
به‌کار بردن بعضی کلمات قدرت شما را به عنوان يک سخنران کاهش می‌دهد. برای مثال به‌کار بردن جملاتی چون «فقط اضافه کنم، من فکر می‌کنم ما ممکن است...» يا «من فقط فکر می‌کنم اين طرح خوب است...»؛ کلماتی مانند«فقط»، «من فکر می‌کنم» و «در واقع» از خودباوری و اقتدار شما کم می‌کند و استفاده از آنها مناسب نيست.
مهم است در حين سخنرانی به چگونگی صحبت خود توجه کنيد. اگر عصبی باشيد، ممکن است سريع صحبت کنيد. اين موضوع شانس اينکه کلمه‌ای را از قلم بياندازيد و جمله شما بی‌معنی شود، افزايش می‌دهد. خود را مجبور کنيد تا شمرده‌تر صحبت کنيد و تنفس عميق داشته باشيد. برای جمع‌بندی افکارتان نيز در طول صحبت هراس نداشته باشيد؛ مکث کردن بخش مهمی از سخنرانی است و موجب می‌شود تا شما با اعتماد به نفس و طبيعی به نظر برسيد.
از خواندن کلمه به کلمه از روی يک يادداشت، پرهيز کنيد. به جای آن، ليستی از نکات مهم خود به صورت کارت‌های نشانه آماده کنيد. به زبان بدن خود توجه کنيد؛ شايد از اين موضوع بی‌اطلاع باشيد، اما زبان بدن شما، به طور مستقيم حالات درونی تان را به مخاطب منتقل می‌کند. اگر در هنگام صحبت، حالت عصبی داشته باشيد يا به آنچه می‌گوييد باور نداشته باشيد، مخاطبان شما خيلی زود متوجه اين موضوع خواهند شد. توجه به زبان بدن به ارائه رفتارهايي چون ايستادن مستقيم، تنفس عميق، نگاه مستقيم به چشمان مخاطبان و لبخند محقق می‌شود. هرگز روی يک پا تکيه نکنيد و حرکات اضافی در دست و پای خود نداشته باشيد.
بسياری از افراد ترجيح می‌دهند از پشت تريبون سخنرانی کنند، در حالي که تريبون مانعی بزرگ بين شما و مخاطبان است. سعی کنيد به جای ايستادن در پشت تريبون، با راه رفتن در حين سخنرانی، استفاده از زبان بدن، سخنرانی خود را پرانرژی‌تر ارائه کنيد.
مثبت فکر کنيد؛ تفکر مثبت می‌تواند تفاوت بزرگ سخنرانی‌های موفق باشد، چرا که به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بيشتری داشته باشيد. ترس از مسائل منفی، باعث می‌شود تا در يک چرخه منفی گرفتار شويد. در طول سخنرانی از واژه‌های مثبت استفاده کنيد. برای مثال می‌توانيد بگوييد «خوشحالم از اينکه فرصتی برای کمک به مخاطبانم به من داده شده» يا «من قصد دارم اين سخنرانی را خيلی خوب ارائه کنم». فيلم ضبط شده سخنرانی خود را نگاه کنيد؛ در صورتي که می‌توانيد سخنرانی‌های خود را ضبط کنيد. می‌توانيد نقاط ضعف خود را از اين طريق شناسايي و بهبود ببخشيد. به ياد داشته باشيد يک سخنرانی خوب و متفاوت می‌تواند موجب شهرت، افزايش اعتماد به نفس و ايجاد فرصت‌های طلايي شود، پس حتما آن را تجربه
کنيد!
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران
(azaminejad@gmail.com)
 

Similar threads

بالا