چرا ما قرآن می خوانیم با اینکه چیزی از آن نمی فهمیم؟

مریم راد

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا ما قرآن می خوانیم با اینکه چیزی از آن نمی فهمیم؟

یک پیرمرد آمریکایی مسلمان همراه با نوه کوچکش در یک مزرعه در کوههای شرقی کنتاکی زندگی می کرد. هرروز صبح پدربزرگ پشت میز آشپزخانه می نشست و قرآن می خواند. نوه اش هر بار مانند او می نشست و سعی می کرد فقط بتواند از او تقلید کند.
یه روز نوه اش پرسید : پدربزرگ من هر دفعه سعی می کنم مانند شما قرآن بخوانم ، اما آن را نمی فهمم و چیزی را که نفهمم زود فراموش می کنم و کتاب را می بندم ! خواندن قرآن چه فایده ای دارد؟
پدر بزرگ به آرامی زغالی را داخل بخاری گذاشت و پاسخ داد : این سبد زغال را بگیر و برو از رودخانه برای من یک سبد آب بیاور. پسر بچه گفت : اما قبل از اینکه من به خانه برگردم تمام آب از سوراخهای سبد بیرون می ریزد!؟ پدر بزرگ خندید و گفت : " آن وقت تو مجبور خواهی بود دفعه بعد کمی سریعتر حرکت کنی." و او را با سبد به رودخانه فرستاد تا سعی خود را بکند .
پسر سبد را آب کرد و سریع دوید ، اما سبد خالی بود قبل از اینکه او به خانه برگردد. در حالی که نفس نفس می زد به پدربزرگش گفت که حمل کردن آب در یک سبد غیر ممکن بود و رفت که در عوض یک سطل بردارد .
پیرمرد گفت : "من یک سطل آب نمی خواهم ، من یک سبد آب می خواهم ، تو فقط به اندازه کافی سعی خود را نکردی ." و او از در خارج شد تا تلاش دوباره پسر را تماشا کند .
این بار پسر می دانست که این کار غیر ممکن است ، اما خواست به پدر بزرگش نشان دهد که اگر هم او بتواند سریعتر بدود باز قبل از اینکه به خانه باز گردد آبی در سبد وجود نخواهد داشت .
پسر دوباره سبد را در رود خانه فرو برد و سخت دوید ، اما وقتی که به پدربزرگش رسید سبد دوباره خالی بود.نفس نفس زنان گفت : " ببین! پدربزرگ ، بی فایدست .
پیرمرد گفت : "باز هم فکر می کنی که بی فایدست ؟ به سبد نگاه کن."
پسر به سبد نگاه کرد و برای اولین بار فهمید که سبد فرق کرده بود ، سبد زغال کهنه و کثیف حالا به یک سبد تمیز تبدیل شده بود؛ داخل و بیرون آن.
پسرم ، چه اتفاقی می افتد وقتی که تو قرآن می خوانی . تو ممکن است چیزی را نفهمی یا به خاطر نسپاری ، اما وقتی که آن را می خوانی تو تغییر خواهی کرد؛ باطن و ظاهر تو و این کار الله است در زندگی ما.
 

sara_hyperactive

عضو جدید
کاربر ممتاز
از نظر من تلقين هميشه تو زندگي موثره. خيلي ها ممكنه قرآن بخونن و با اينكه نمي فهمن احساس آرامش باهاش بكنن خيلي ها هم نه.....چون دسته ي اول اين طور باور دارن ولي دوميه نه....
ولي من مي گم چه خوبه هر وقت كه مي خوايم بخونيمش فارسيشم بخونيم.. واقعا حتي اگر آروممون كنه و خوبم باشه باز تا معنيشو ندونيم كار مفيدي نكرديم.... اين حتي يه نوع احترام به اعتقاداتمونه كه اگر به قرآن اعتقاد داريم بخونيم و بفهميمش نه اينكه فقط بخونيمش....
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام:

سلام:

به نظر من قران خوندن عربي وقتي مفاهيم ررو به صورت كامل نفهميم هيچ فايده اي نداره مگر اينكه روخوني عربيمون بهتر بشه
اگر قصدمون اينه به كاوش در دين اسلام بپردازيم بهتر ترجمه فارسيش رو بخونيم
باور كنيد وقتي ترجمه قران و ميخونين اصلا با چيزي كه قبلا به گوشتون از اشخاص ديگه ميخورده يكسان نيست ممكن بگي خوب تفسيرش فرق داره كه البته حرف درستيه ولي من به اين نتيجه رسيدم كه اينقدر اين تفسيرها و...دهن به دهن چرخيده ومعني عبارات تغيير پيدا كرده
بايد با يك ديد وسيع به اسلام نگاه كنيم قوانينش رو بشناسيم وحلاجيش كنيم مثلا جايي من خوندم(در قران)كه نوشته بود براي هر قومي ديني خاص فرستاديم تا انها را مورد سنجش قرار دهيم يا يكجاي ديگه نوشته بود انسانها را از حيص استعداد متفاوت افريديم تا بر حسب اين تفاوت انها را بيازماييم

ببينيد اگه هر قومي دين خاصي داشته پس چرا دين ايرانيا كه قبلش زرتشتي بوده هم تبديل به اسلام شده؟اگه تفاوت در انسانها به حديه كه در لفظ هم اومده پس برابري ادميان از روز تولد چيه؟
البته من براي همه سوالام هم جواب معقول دارم هم مثال نقضشو ولي خيلي توش دقيق نشدم
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
قضيه چيه

قضيه چيه

يكي ميخواد سرعت نور را از آيات قران استخراج كنه و يكي ميگه بدون اينكه چيزي از قران بفهمي به آيات آن گوش فرا بده راستي قضيه چيه ؟داريم به كجا ميريم؟
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
يكي ميخواد سرعت نور را از آيات قران استخراج كنه و يكي ميگه بدون اينكه چيزي از قران بفهمي به آيات آن گوش فرا بده راستي قضيه چيه ؟داريم به كجا ميريم؟
وقتی توی خود قران می گه افلا یتدبرون القران و در بسیاری از ایات ما را دعوت به تفکر و تدبر در ایات کرده صرف گوش کردن به ایات اگر چه فی نفسه مفیده اما ایا ما را به هدف مطلوبه خودش می رسونه ؟

در مورد ( اعجاز علمي ) اين مطالب برداشت ما از قرآن است. شايد درست شايد غلط. قرآن اين مطالب را به عنوان اعجاز خود مطرح نمي كند. قرآن ما را به تفكر در مواردي فرا مي خواند و مي گويد آيا تصديق مي كنيد يانه . بعد گزاره هايي را به عنوان خبر ارايه مي كند و مي گويد شما كه اين اصول را پذيرفته ايد اين قوانين زندگي و اين هم اخباري از چيزهايي كه نمي دانيد
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر

اگر

اگر منظور از علم دانستن در برابر ندانستن باشد به هر چيزي ميشه علم گفت ولي اگر منظور يافته هاي آزمايشگاهي باشند در اينصورت براي اثبات حقانيت دين استفاده از علم انتخاب درستي نيست در عين حال تدبر و تفكر هم بدون بن مايه هاي ريشه دار كسي را بجايي نميبرد بنابر اين با اينكه برخي از علما ميگويند پاي استدلاليون چوبين بود با اين حال استدلالات منطقي ميتونه ذهن كنجكاو را التيام ببخشد.
يك بار بطور دقيق سوره فصلت را بخوان ببين جمع ايام (يا بقولي دوره ها) خلقت 6 روز ميشه يا 8 روز در اين سوره آمده 2 روز زمين را ساختيم و 4 روز كوه هارا بر آن قرار داديم سپس پرداختيم به خلق آسمان كه بصورت دود بود ! يعني جمع ايام خلقت ميشود 8 روز از طرفي شكل اوليه آسمان دود بوده ؟(و هي دخانون) اگر دود شكل اوليه بوده آيا دود ماده تلقي نميشده ؟ آيا در جايي ديده شده كه خداوند ايامي را هم براي خلق دود صرف كرده باشد؟ و اما در جايي ديگر ميگويد سماوات و ارض را در شش روز ساختيم بالاخره قضيه چيه ؟
 

alligol

عضو جدید
عنوان این تاپیک خوب نیست.

عنوان این تاپیک خوب نیست.

سلام . اگر قرآن را به عربی میخوانیم بدلیل اینکه زبان مادری نیست ممکن است خوب نفهمیم. اگر ترجمه را بخوانیم بیشتر میفهمیم و مطالب تفسیری مکمل است. البته خود خواندن قرآن مسلما مسائل مثبت و تمرکز به سوی خدای بزرگ را دارد.
اما قرآن برای همه مفید نیست. کسی که معده درد دارد، میوه تازه معده اش را اذیت میکند و برایش درد دارد. مریضان روحی و متجاوزین به حقوق انسانها بهره خوبی از قرآن ندارند.
 

mehrzadmo

عضو جدید
متاسفم براي قرآن كه از كتابي خواندني براي تفكر تبديل شده به ...... .
 
بالا