پزشكي ( E N T )

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد، از دست دادن موقت شنوایی درحقیقت یک مکانیسم دفاعی است که از آسیب دیدن گوش‌ها جلوگیری می‌کند. محققان دانشگاه نیو ساوت‌ولز در تحقیقات خود دریافته‌اند، از دست دادن موقت شنوایی که بعد از تماس پیوسته با صداهای بلند اتفاق می‌افتد، نشانه‌ صدمه دیدن شنوایی نیست، بلکه عملکردی دفاعی برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی است.



این مکانیسم فیزیولوژیکی به حلزون امکان می‌دهد تا در زمان قرار گرفتن در معرض استرس صدا، به طور طبیعی عمل کند. این مسأله، علت چند ساعت یا چند روز ناشنوایی موقت را بدنبال گوش کردن به موسیقی با صدای بلند توجیه می‌کند. با افزایش میزان صوت، یاخته‌های موجود در حلزون، هورمون ATP آزاد می‌کنند که به یک گیرنده چسبیده و سبب کاهش موقت حساسیت شنوایی می‌شود؛ محققان نشان دادند که گیرنده دارای تاثیر محافظتی است و پژوهشگران امیدوارند بتوانند از این طریق، از گوش در برابر آلودگی صوتی در محیط‌های پر سر و صدا بهتر محافظت کنند.



به گفته محققان، در عین حال که حلزون گوش می‌تواند با صدای بلند مقابله کند، اما صداهای بلند دائمی با فرکانس بالا ممکن ‌است منجر به صدمه‌ی غیرقابل برگشت شود. این حالت شبیه تابش آفتاب است که در آن، تماس با نور خورشید در درازمدت مشکل‌ساز می‌شود. نتایج این پژوهش در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)‌ منتشر شد.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترشحات بيني چه واقعيت هايي را در مورد سلامتي فرد فاش ميكند؟


دفعه بعد که بيني‌تان را فين کرديد، کمي بيشتر به دستمال کاغذي‌تان نگاه کنيد. ممکن است با اين کار اطلاعات بيشتري درباره بدنتان به دست آوريد. اين موضوع که ما مي‌توانيم بيش از 10هزار رايحه را با بيني‌مان شناسايي کنيم، حقيقتي شگفت‌آور است، اما بيني شما فقط مکاني براي تشخيص بوها نيست؛ بيني همچنين مي‌تواند پنجره‌اي به آنچه در بدن شما مي‌گذرد، بگشايد. در اين مورد کنجکاو هستيد؟ کافي است نگاهي به دستمال کاغذي‌تان بيندازيد. رنگ و قوام ترشحات مخاطي بيني مي‌تواند مشخص کند که آيا شما در آستانه سرماخوردگي هستيد يا براي مشکلي جدي‌تر مانند عفونت قارچي سينوس نياز به مراجعه به پزشک داريد.



1. شفاف: ترشحات رقيق و شفاف به معناي سالم بودن شماست. ما هر روز حدود 4 فنجان ترشحات مخاطي توليد مي‌کنيم که وظيفه اصلي آن مرطوب نگهداشتن پوشش بيني و به دام انداختن ذرات، کپک‌ها، ويروس‌ها، باکتري‌ها و مواد آلاينده است. براي اين که ترشحات مخاطي‌تان در وضعيت طبيعي باقي بماند، بايد به اندازه کافي مايعات بنوشيد تا آب بدنتان حفظ شود. بافت توليدکننده ترشحات مخاطي علاوه بر بيني در گلو و دهان شما نيز وجود دارند و نوشيدن آب به پيشگيري از خشک شدن آنها هم کمک مي‌کند. و مرطوب کردن هوا در خانه و دفتر کارتان با دستگاه‌هاي توليدکننده بخور سرد به خصوص در فصل زمستان هم به شما کمک مي‌کند.



2. سفيد: ترشحات مخاطي سفيد ممکن است بيانگر شروع سرماخوردگي، آلرژي يا کم‌آبي بدن باشد. اين وضعيت هنگامي رخ مي‌دهد که سلول‌هاي تاژک‌دار بيني در نتيجه التهاب آسيب مي‌بينند، بنابراين توليد ترشحات کند مي‌شود، رطوبتشان از دست مي‌رود و به رنگ سفيد در مي‌آيند. در اين موارد مي‌توانيد آب بنوشيد يا سورا‌خ‌هاي بيني‌تان را با اسپري سالين (که در داروخانه‌ها موجود است)، پاک کنيد. اين کارها به مرطوب نگهداشتن بيني و خارج کردن ذرات آزارنده کمک مي‌کند.



3. زرد يا سبز: در اين مورد نمي‌توانيد براساس رنگ ترشحات مخاطي درباره آنها قضاوتي قطعي کنيد. برخلاف باور عمومي، ترشحات مخاطي سبز به معناي عفونت باکتريايي و ترشحات زرد رنگ به معناي عفونت ويروسي نيست. تغيير رنگ ترشحات مخاطي بستگي به ميزان ترشحات درون بيني شما دارد و نيز اينکه چه مقدار التهاب وجود دارد. هر دو رنگ زرد و سبز بيانگر اين هستند که شما بيمار هستيد و دستگاه ايمني‌تان در تلاش براي مقابله است. اين رنگ‌ها ناشي از مقدار فراواني سلول‌هاي سفيد خون است که براي کمک به مقابله با عوامل بيماري‌زا به صحنه وارد مي‌شوند. هنگامي که اين سلول‌ها مي‌ميرند، آنزيم‌هاي سبزرنگي را به جاي مي‌گذارند که باعث رنگ گرفتن ترشحات مخاطي مي‌شوند.



4. طلايي و بسيار چسبنده: ترشحات مخاطي که رنگ زرد تيره‌تر و قوامي مانند کره بادام‌زميني دارند، ممکن است بيانگر سينوزيت قارچي، نوعي عفونت ناشي از هاگ‌هاي کپک‌هايي باشند که درون بيني گير افتاده‌اند. همه ما هاگ‌هاي کپک‌ها را در طول روز استنشاق مي‌کنيم و اغلب افراد مي‌توانند اين ذرات را کمک حرکت ترشحات مخاطي به پايين و به سمت گلو برانند، اما اگر شما نسبت به آنها آلرژي داشته باشيد، اين ذرات به پوشش مخاطي مي‌چسبند و باعث التهاب مجاري بيني شما مي‌شوند.



5. قرمز يا صورتي: علت ايجاد اين رنگ در ترشحات مخاطي نشت خون از رگ‌هاي خوني پاره شده است که در بسيار نزديک به سطح پوشش دروني بيني قرار دارند. هنگامي که شما با شدت بيش از حدي فين مي‌کنيد يا پوششش مخاطي بيني‌تان بيش از حد خشک است، اين رگ‌هاي خوني پاره مي‌شوند.



6. سياه: ترشحات مخاطي کاملا تيره ممکن است ناشي از آلاينده استنشاق ‌شده يا دود سيگار باشند، اما ممکن است بيانگر عفونت مزمن سينوس يا عفونت قارچي باشند. قارچ‌ها به جايگزين ‌شدن روي بافت مرده گرايش دارند و اگر ترشحات مخاطي شما روي هم انباشته شده باشند، محيط مناسب و رشد قارچ‌ها فراهم مي‌کنند. در اين موارد بايد به دکترتان مراجعه کنيد.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
..:::: پیش‌بینی زمان مرگ با کاهش قدرت بویایی ::::.

..:::: پیش‌بینی زمان مرگ با کاهش قدرت بویایی ::::.






کاهش قدرت بویایی در سالمندان بیش از هر عامل دیگری از احتمال مرگ آن‌ها در پنج سال آینده خبر می‌دهد. متخصصان دانشگاه شیکاگو در تحقیقی که روی ۳۰۰۰ فرد ۵۷ تا ۸۵ ساله انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که کاهش قدرت بویایی از احتمال مرگ افراد در پنج سال آینده خبر می‌دهد.


در این پژوهش، محققان پنج بوی نعنا، ماهی، پرتقال، گل سرخ و چرم را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند تا قدرت بویایی افراد را بسنجند. پنج سال بعد، ۳۹ درصد کسانی که در این تست بویایی‌سنجی پایین‌ترین نمره را گرفته بودند، زنده نبودند. از این بین تنها ۱۰ درصد کسانی که بویایی سالمی داشتند، زنده نبودند. پژوهشگران معتقدند ضعف بویایی، از دست دادن اشتها، نوشیدن الکل و استعمال دخانیات، ابتلا به سرطان، ضعف عمومی و مشکلات قلبی، نزدیک شدن زمان مرگ را آشکار می‌کند.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
..:::: درمان ناشنوایی و وزوز گوش با قرص جدید ::::..

..:::: درمان ناشنوایی و وزوز گوش با قرص جدید ::::..




قرص جدیدی که برای مبارزه با ناشنوایی و وزوز گوش طراحی شده، برای نخستین بار بر روی بیماران در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفته است. اولین درمان دارویی برای این دو شرایط توسط دانشمندان انگلیسی طراحی شده و بر روی سلول‌های مغزی دخیل در پردازش صوت کار می‌کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که این دارو از پتانسیل کاهش علائم ناشنوایی و وزوز گوش مرتبط با پیری برخوردار است. حدود 50 درصد از مردان و زنان بالای 60 سال از ناشنوایی مرتبط با پیری رنج برده و 10 درصد این جمعیت با مشکل وزوز گوش روبرو می‌شوند.

ناشنوایی مرتبط با پیری زمانی رخ می‌دهد که موهای گوش داخلی که معمولا سیگنال‌های صوتی را به عصب شنوایی منتقل می‌کنند، آسیب دیده یا از بین می‌روند، از این رو پالس‌های عصبی منتقل کننده صوت به مغز کاهش می‌یابند. دانشمندان بطور فزاینده‌ای بر این باورند که این نوع فقدان شنوایی نیز ممکن است به مشکلاتی در سلولهای عصبی مغز مرتبط باشد. هیچ درمانی برای این مشکل وجود نداشته و سمعک‌ها یا کاشت‌های حلزونی نیز تنها می‌توانند به برخی بیماران کمک کنند اما برای استفاده از کاشت‌ها باید فرد تحت عمل جراحی قرار بگیرد. همچنین سمعک نیز می‌تواند موجب ناراحتی شده و به بروز عفونت منجر شود.

وزوز گوش عبارت است از شنیدن صدایی غیر طبیعی در گوش یا درک آن در مغز در زمانی که صدای خارجی وجود ندارد. نوع صدای شنیده شده متغیر و به شکل‌های مختلفی مانند وزوز، زنگ یا صدای هیس است و اوج آن می‌تواند متغیر باشد. اگرچه بسیاری از افراد با این علائم کنار می‌آیند، اما این شرایط بر کیفیت زندگی حدود یک درصد از افراد تاثیر چشمگیری دارد.


دانشمندان تاکنون درمان‌های مختلفی طراحی کرده‌اند که برخی از آن‌ها به شکل دارو بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته و برخی دیگر به شکل درمان‌های الکتریکی و رفتاری بوده است اما موفقیت آن‌ها بسیار محدود گزارش شده است. داروی جدید بر روی پروتئینی موسوم به Kv3 کار می‌کند که سوراخهایی را بر روی سطح سلول‌های عصبی در منطقه مغزی مرتبط با شنوایی ایجاد می‌کند. این سوراخها به پتاسیم که برای کمک به عبور سیگنال‌های شنوایی بین سلول‌های عصبی ضروری است، اجازه ورود به سلول‌ها را می‌دهد. به گفته محققان، شواهدی وجود دارد که سطوح این پروتئین با بالا رفتن سن، آسیب دیده یا از بین می‌رود. این امر شاید باعث بروز مشکل در درک کلام توسط فرد شده و ممکن است با وزوز گوش نیز مرتبط باشد.


تحقیقات موسسه پزشکی تجربی در پراگ نشان داد که این دارو، موسوم به AUT00063، می‌تواند شنوایی را در حیوانات پیر ارتقا ببخشد. همچنین پژوهش کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه ایلینویز جنوبی نشان داده که این دارو می‌تواند تاثیر مفیدی بر وزوز گوش داشته باشد. اکنون کالج دانشگاهی لندن و 10 بیمارستان در انگلیس یک کارآزمایی بالینی را بر روی حدود 150 بیمار آغاز کرده‌اند که برای چهار هفته بطور روزانه چهار قرص یا دارونما دریافت می‌کنند. این کارآزمایی بر بیمارانی متمرکز است که بین شش تا 18 ماه از وزوز گوش رنج برده‌اند. در صورت موفقیت، کارآزمایی‌های بالینی ممکن است بر روی افراد با وزوز گوش طولانی مدت‌تر نیز انجام شود. در عین حال 100 بیمار دچار ناشنوایی مرتبط با پیری در کارآزمایی دانشگاه جنوب فلوریدا و سایر مراکز در آمریکا شرکت کرده‌اند که طی آن برای چهار هفته، روزانه سه کپسول AUT00063 یا دارونما دریافت خواهند کرد.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
..:::: کاشتی به اندازه دانه برنج برای ارتقای شنوایی ::::..

..:::: کاشتی به اندازه دانه برنج برای ارتقای شنوایی ::::..





یک کاشت جدید می‌تواند به افرادی که در استفاده از سمعک مشکل دارند، کمک کند. این کاشت که در گوش یک پیرمرد 70 ساله انگلیسی کار گذاشته شده، Vibrant Soundbridge نام دارد که سیگنال‌های صوتی منتقل شده به مغز را ارتقا می‌بخشد. این کاشت که شامل یک دستگاه ارتعاشگر خاص به اندازه یک دانه برنج است، طی عمل جراحی به استخوان شنوایی در گوش میانی متصل می‌شود. این استخوان‌ها در واکنش به صدا به حرکت درآمده و ارتعاشات ناشی از آن‌ها به سلول‌های مو ارسال می‌شود. این کاشت، ارتعاشات شدیدتری را به سلولهای آسیب‌دیده موی در ون گوش بیمار ارسال کرده تا فرد بتواند بدون نیاز به سمعک، صدا را بشنود.


پیتر کی از 20 سال قبل با مشکل کاهش شنوایی مرتبط با سن روبرو شده بود که در آن، سلولهای کوچک مو در گوش داخلی می‌میرند. کار این سلولها، انتقال سیگنال‌های عصبی به مغز است. وی مجبور بود از سمعک استفاده کند اما صدای منتقل شده به شکل مخدوش بود و پس از چند سال پیتر به عفونت‌های شدید ناشی از استفاده از این سمعک دچار شد. وی همچنین در ناحیه گوش دچار اگزما شده بود. از این رو کاشت Vibrant Soundbridge طی یک عمل جراحی سه ساعته در سال 2010 در هر دو گوش وی قرار گرفت.


طی شنوایی، امواج صوتی از میان کانال گوش حرکت کرده و پرده گوش را به ارتعاش درمی‌آورند. این ارتعاشات از طریق سه استخوان ریز در گوش میانی به گوش داخلی منتقل می‌شوند. در آنجا، حلزون گوش که حاوی هزاران سلول ریز مو است، ارتعاشات را به پالس‌های عصبی تبدیل کرده که سپس به مغز ارسال می‌شوند. با افزایش سن این سلول‌ها آسیب دیده و می‌میرند. در اکثر افراد، سمعک‌های کوچک دیجیتالی براحتی قابل استفاده است اما در برخی مانند پیتر این اجسام عفونت‌زا بوده و می‌توانند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کنند. کاشت Vibrant Soundbridge سالها پیش در آمریکا تولید شده اما بتازگی در انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است. این کاشت مانند سمعک‌های رایج می‌تواند صوت را در همه فرکانس‌ها ارتقا بخشد.


در این عمل جراحی، ابتدا یک برش شش تا هفت سانتیمتری در پشت گوش ایجاد کرده و یک تونل سه تا چهار میلیمتری استخوان ماستوئید برای دسترسی به گوش میانی حفر می‌شود. سپس یک دستگاه ارتعاشگر 1.8 در 2.3 میلیمتری در استخوان مرکزی گوش میانی وصل خواهد شد. ارتعاشگر مذکور از یک سیم برخوردار بوده که تا سمت دیگر کاشت ادامه دارد و مانند یک گیرنده رادیویی عمل می‌کند. گیرنده مذکور در زیر بافت و ماهیچه در پشت گوش قرار گرفته و سپس شکاف اولیه بخیه می‌شود. دو تا سه هفته پس از عمل، از یک آهنربا برای چسباندن پرداشگر صوتی خارجی به پوست در استفاده می‌شود که صدا را گرفته و آن را به ارتعاش وادار می‌کند.
 

Foster.nicely

عضو جدید
کاربر ممتاز
فواید دماغ بزرگ در روزهای سرد زمستان ( واقعا جدي و حقيقت دارد علم پزشكي ثابت كرده است )

فواید دماغ بزرگ در روزهای سرد زمستان ( واقعا جدي و حقيقت دارد علم پزشكي ثابت كرده است )

پژوهشگران هلندی دریافته اند که بزرگی بینی عاملی طبیعی برای ممانعت از ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست و افراد را از ابتلا به سرماخوردگی و ویروس‌های بیماری آنفلوانزا محافظت می‌کند. این اعتقاد از دیر باز در میان مردم رواج داشته است که افراد دارای بینی بزرگ افرادی باهوش هستند! با وجود اینکه مردم اغلب افراد صاحب بینی‌های بزرگ را مورد تمسخر قرار می‌دهند،


نتایج تحقیقی که به تازگی صورت گرفته است، ثابت می‌کند که بینی بزرگ، صاحبش را از ابتلا به سرماخوردگی و ویروس‌های بیماری آنفلوآنزا محافظت می‌کند.
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که هر چه اندازه بینی بزرگتر باشد این امر به عنوان یک عامل طبیعی مانع ورود ذرات گرد وغبار و باکتری‌های منتشره در هوا به بدن می‌شود. بر اساس این گزارش، بینی بزرگ، هفت درصد کمتر از بینی عادی آلودگی‌های هوا را جذب و مانعی برای ورود میکروب‌ها از طریق دهان می شود و عوارض تب یونجه را نیز کاهش می‌دهد.
 
بالا