پرورش نشاء جعبه اي برنج

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
● عمليات بذرپاشي

▪ کاهش رطوبت بذور

بعد از اينکه بذور از حوضچه جوانه زني خارج شدند داراي درصد رطوبت بالائي هستند و در هنگام بذرپاشي با ماشين بذرپاش يا توسط دست ايجاد چسبندگي مي نمايند. به همين دليل رطوبت بذور قبل از بذرپاشي بايد کاهش يابد که بدين منظور از دستگاه سانتريفوژ استفاده مي شود. به طوري که کيسه هاي محتوي بذر را به مدت ۳ تا ۵ دقيقه در داخل سانتريفوژ قرار مي دهيم و رطوبت بذور به اين ترتيب کاهش مي يابد. در روش سنتي، بذور جوانه دار شده داراي رطوبت کمي بوده و نيازي به عمليات کاهش رطوبت بذور نمي باشد.

جعبه نشاء

جعبه هائي که در کشور ژاپن ساخته مي شوند در اندازه هاي کوچک هستند، نشاء هاي رشديافته در اين جعبه ها توسط هر نوع ماشين نشاء کاري بدون توجه به اينکه ساخت کدام کارخانه است قابل استفاده مي باشد. جعبه نشاء داراي ابعاد ۵۸ سانتيمتر طول، ۲۸ سانتيمتر عرض و ۳ سانتيمتر عمق مي باشد و جنس آنها پلاستيکي مي باشد.

▪ پر کردن جعبه هاي نشاء با خاک

در کشور ژاپن براي اين کار ابتدا يک روزنامه (در صورت بزرگ بودن سوراخ جعبه هاي نشاء) در کف جعبه قرار داده تا ريشه ها بتوانند شکل حصيري (Mat) به خود بگيرند. خاک خزانه بايد توسط تسطيح کننده تا عمق ۲ سانتيمتر مسطح شود. البته در روش مکانيزه توسط ماشين بذرپاش از روزنامه استفاده نمي شود و تنظيم عمق خاک بستر بذر (۲ سانتيمتر) توسط تسطيح کننده قابل تنظيم انجام مي شود.

▪ آبياري جعبه ها

بعد از ريختن خاک بستر بذر، جعبه ها توسط پمپ آبپاشي مي شوند که بر روي ماشين بذرپاش تعبيه شده و داراي نازل هائي با فشار قابل تنظيم براي آبپاشي است.

▪ ميزان بذر

ميزان بذر مورد نياز براي هر جعبه بستگي به نوع واريته و وزن هزار دانه آن دارد. در ژاپن ميزان بذر مورد نياز براي هر جعبه ۳۶/۰ ليتر مي باشد. براي ۱۰۰ متر مربع تعداد ۲۲ تا ۲۳ جعبه و ۲۱/۷ ليتر بذر خشک برنج مورد نياز خواهد بود. در کشور ما ايران به منظور بذرپاشي واريته هاي محلي و پرمحصول مقدار ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم بذر سالم و جوانه دار در هر جعبه نشاء توصيه مي شود. بذرپاشي با تنظيم رطوبت بستر بذر آغاز مي شود. بذرپاشي زماني بايد انجام گيرد که رطوبت خاک بستر بذر به سطح ۸۰ تا ۸۵ درصد برسد. همه بذور نبايد به طور يکجا مصرف شوند و ۱۰ درصد از بذور بايد به منظور بذرپاشي تکميلي در جاهائي که غيريکنواخت (تنک) بذرپاشي شده است، استفاده شوند. سطح بستر بذر به منظور يکنواختي در بذرپاشي و ايجاد پوشش يکنواخت خاک بايد صاف و هموار باشد. ضخامت خاک پوششي بذر بايد دو برابر قطر بذر برنج باشد. در بذرپاشي چنانچه ۱۰ تا ۲۰ جعبه پهلوي هم قرار گيرند بذرپاشي راندمان بيشتري خواهد داشت. بعد از آبياري کامل اقدام به پوشاندن سطح بذور توسط خاک مي نمائيم. اگر اين عمليات در صبح انجام شود مي توان در بعدازظهر جعبه ها را در داخل اتاق جوانه زني قرار داد. در سيستم مکانيزه ماشين بذرپاش داراي مخزن بذر با ميزان پاشش قابل تنظيم بدين منظور مي باشد که قبل از بذرپاشي اقدام به کاليبراسيون آن مي نمائيم تا ميزان بذر دلخواه در هر جعبه تأمين شود.

● لزوم استفاده از خاک پوششي

پوشش دادن يکنواخت بستر بذر يکي از عوامل مهم در خروج يکنواخت جوانه ها از خاک مي باشد. البته خاکي که به عنوان پوشش مورد استفاده قرار مي گيرد ممکن است همان خاک موجود در جعبه باشد، ولي بايد کاملاً عاري از هرگونه عناصر کودي باشد. ميزان خاکي را که به عنوان پوشش براي هر جعبه در نظر مي گيريم حدود ۴۴۰ تا ۴۵۰ گرم مي باشد. البته خاک پوششي قبل از استفاده بايد توسط يک مش با سوراخ هائي به قطر ۳/۱ تا ۷/۱ ميلي متر غربال شود، سپس مورد استفاده قرار گيرد. از طرف ديگر، کلوخه هاي بزرگ خاک بايد خرد شوند. اسيديته خاک در صورت بالا بودن بايد تنها با استفاده از گل گوگرد و بدون استفاده از کودهاي شيميائي تنظيم شود. پوشش دادن بذر توسط خاک چنانچه با دست انجام گيرد، سريع تر و مؤثرتر خواهد بود. بذور کاشته شده بعد از آبياري کامل بايد توسط خاک پوشش داده شوند. چنانچه خاک پوششي هم ارتفاع جعبه نشاء شده و با سطح آن مماس شود، ممکن است که آب به بيرون از جعبه نشت کند و از طرف ديگر حجم بالاي خاک باعث کمبود اکسيژن در جوانه زني بذور مي شود. به منظور تسريع و يکنواختي در جوانه زني و جلو انداختن ريشه دهي، تأمين اکسيژن شايد مهم تر از هر چيز ديگري باشد. نکته مورد توجه اينکه خاک پوششي بذر باعث نفوذپذيري يکنواخت خاک جعبه مي شود. در سيستم مکانيزه مخزن حاوي خاک پوششي و تسطيح کننده نهائي جعبه نشاء، آخرين بخش ماشين بذرپاش را تشکيل مي دهد.

 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
● مديريت روياندن بذر در اتاقک رشد

بعد از بذرپاشي، جعبه ها بايد فوراً در داخل جعبه کشودار پرورش بذر يا تاريکخانه قرار گيرند، که در تاريکخانه درجه حرارت به طور اتوماتيک در ۳۲ درجه سانتيگراد مي شود که اين عمل توسط ترموستاتي که از قبل نصب و راه اندازي شده انجام مي گيرد. رطوبت مورد نياز نيز توسط تشت محتوي آب داغ که توسط هيتر گرم شده و در قسمت پائين تاريکخانه قرار دارد، به صورت بخار تأمين مي شود. بعد از دو روز، جوانه زني به طور همزمان انجام مي شود. در اين شرايط همه جوانه ها به شکل گياهچه هاي ايده آل از خاک خارج مي شوند، که طول کولئوپتيل آنها حدود ۲/۱ سانتيمتر مي باشد. بنابراين، در اين لحظه مي توان به مرحله بعدي که شروع سبز کردن مي باشد، وارد شد.

● روياندن بذر به روش ساده

چنانچه اتاقک رشد در اختيار نباشد، عمل جوانه زني بايد با استفاده از يک روش ساده و به سرعت انجام گيرد. جعبه هاي حاوي بذر بايد در کنار هم بر روي زمين در هواي آزاد و آفتابي قرار گيرند و روي آنها با پلاستيک پوشانده شود (ايجاد گرمخانه). سپس درجه حرارت خاک بستر بذر بايد به ۳۰ درجه سانتيگراد برسد که اين عمل از طريق قرار دادن جعبه ها در معرض آفتاب به مدت ۲ ساعت انجام مي گيرد. از طرف ديگر پوشش پلاستيک از خشک شدن آنها نيز جلوگيري مي کند. جعبه هاي گرم شده بايد به صورت رديف هاي ۲۰تائي بر روي هم قرار گرفته و توسط ۲ پايه چوبي مکعب شکلي به ابعاد ۱۰ سانتيمتر از زمين فاصله گيرند. بعد از پوشاندن جعبه ها توسط پلاستيک، در صورت امکان آنها را بايد توسط حصير پوشاند. سپس گياهچه هاي جوان رشد مي کنند و زماني که طول آنها به ۱۰ ميلي متر رسيد وارد مرحله بعدي يعني سبزشدن مي شوند.

● کنترل گياهچه ها تا مرحله ۵/۱ برگي

در پرورش گياهچه ها علاوه بر يکنواختي و ميزان رشد، وضعيت توليد نشاسته نيز مهم مي باشد. گياهچه ها تا مرحله ۵/۱ برگي بايد در حرارت هاي پائين نگهداري شوند. به طور کلي کنترل درجه حرارت در مراحل ابتدائي رشد به اين دليل مهم مي باشد که جوانه زني يکنواخت و ارتفاع کم گياه باعث سهولت کار ماشين نشاء کار مي شود. درجه حرارت بالا باعث ضعف گياه و نيز ضعيف شدن برگ و ساقه شده که نتيجه آن سرعت در رشد و کاهش توليد نشاسته در گياهچه ها مي باشد. بنابراين، عناصر غذائي بذرهاي برنج ممکن است مصرف شوند و در اين حالت به خاطر کمبود مواد غذائي، رشد و توسعه ريشه ها کاهش مي يابد. رشد اوليه سريع برگ ها و ساقه ها ممکن است باعث کاهش نفوذ نور و در نتيجه کاهش توليد نشاسته شود، که در مراحل آخر رشد، از پتانسيل توليد و عملکرد گياهچه کاسته مي شود. بنابراين نکته مورد ذکر اينکه گياهچه ها بايد طوري پرورش يابند که در مراحل اوليه رشد بتوانند نشاسته بيشتري را توليد و ذخيره نمايند.

● سبز کردن اوليه

بعد از اتمام جوانه زني، مرحله مقدماتي سبز کردن آغاز مي شود. گياهچه ها وقتي از مرحله پرورش نشاء در اتاقک رويش و يا هر وسيله ديگر پرورش نشاء خارج شدند بايد در داخل يک گلخانه، گرمخانه يا تونل پلاستيکي قرار گيرد. اين عمل به منظور ايجاد شرايط مطلوب براي گياهچه از قبيل طويل شدن طول اولين برگ، توسعه پنج ريشه طوقه اي در گره کولئوپتيلي و جذب ترکيبات کودي در خاک و نيز جذب آندوسپرم موجود در بذر انجام مي گيرد. موارد ذکرشده پايه و اساس پرورش گياهچه هاي سالم و قوي مي باشند. در اين رابطه، يکي از روش ها اين است که گياهچه ها در معرض هوا قرار بگيرند، البته نه اينکه کاملاً در معرض هواي آفتابي بيرون قرار گيرند بلکه بايد در داخل گرمخانه پلاستيکي قرار گيرند تا اينکه علاوه بر تأمين و جذب اکسيژن از نور مستقيم خورشيد نيز در امان باشند. براي محافظت گياهچه ها از نور خورشيد و درجه حرارت بالا در طول روز، و درجه حرارت پائين در شب، از پلاستيک و يا حصير مي توان به عنوان پوشش گرمخانه استفاده کرد. نکته ديگر اينکه درجه حرارت بايد طوري کنترل شود که تفاوت زيادي بين درجه حرارت شب و روز وجود نداشته باشد. سبز کردن بايد در مدت سه روز انجام شود. درجه حرارت در روز اول ۲۵ درجه سانتيگراد، در روز دوم ۲۰ درجه سانتيگراد بوده و در روز سوم پوشش پلاستيک را بايد برداريم.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
نشاء

نشاء

● آماده سازي خزانه در زمين اصلي و انتقال جعبه هاي نشاء به خزانه

در پرورشنشاء مکانيزه سه نوع بستر خزانه وجود دارد که عبارتند از خزانه آپلند، نيمه آپلند و خزانه مرطوب که در خزانه هاي نيمه آپلند و مرطوب مديريت آبياري به سهولت انجام مي گيرد. در خزانه خشک از گلخانه نيز مي توان استفاده نمود به طوري که نشاء ها بعد از مرحله اوليه سبز شدن به گلخانه منتقل شده و در بستر خشک گلخانه در کنار هم چيده شده و با استفاده از آب پاش آبياري شوند.

● آماده سازي بستر خزانه

زمين انتخاب شده بدين منظور بايد با عمق کم شخم زده شود و خاک آن به خوبي خرد گردد. اسيديته آن بايد ۵ تا ۵/۵ باشد که به منظور کاهش اسيديته مقدار ۳۰ تا ۶۰ گرم پودر گوگرد در ۱ متر بستر خزانه استفاده مي شود. کاربرد کود پايه مورد نياز نمي باشد به خاطر اينکه ريشه نشاء هاي جوان به مقدار کمي از جعبه خارج و وارد خاک بستر مي شوند. پهناي بستر خزانه ۶/۱ متر (براي قرار دادن دو جعبه در کنار هم) و ارتفاع آن ۱۰ سانتيمتر بوده و طول آن به دلخواه و بستگي به شرايط و اندازه زمين دارد. به طوري که براي نشاء کاري يک هکتار، ۲۴۰ جعبهنشاء مورد نياز مي باشد.

● قرار دادن جعبه ها در بستر خزانه

سطح بستر خزانه بايد بسيار صاف و يکنواخت باشد به طوري که ته جعبهنشاء با سطح بستر خزانه مماس باشد. چنانچه سطح بستر خزانه يکنواخت نباشد آب و مواد غذائي در يک طرف جمع شده و باعث ضعيف شدن نشاء ها در طرف مقابل مي شوند.

● سبز کردن

وقتي که مراحل اوليه روياندن و سبز کردن به پايان رسيد يعني زماني که گياهچه ها به رنگ سبز روشن درآمدند، عمليات سبز کردن بايد فوراً آغاز شود. کنترل گياهچه ها بايد به نحوي انجام شود که سبز شدن آنها در مدت ۸ روز به اتمام رسد. در اين مدت نيازهاي غذائي ضروري گياهچه بايد تأمين شود. سؤالي که در اينجا مطرح است اين است که آيا ريشه هاي طوقه اي واقع در گره کولئوپتيلي مي توانند براي جذب عناصر غذائي در خاک به طور کامل توسعه يابند. توسعه ريشه هاي طوقه اي به کنترل درجه حرارت و تأمين رطوبت بستگي دارد. زماني که اندازه ذرات خاک ۰۵/۰ ميلي متر (بافت متوسط) باشد، ريشه ها به خوبي توسعه مي يابند، به خاطر اينکه در چنين خاکي رطوبت بخش هاي سطحي و عمقي يکنواخت بوده و نفوذپذيري هوا نيز در آنها بيشتر است.

● مديريت خزانه:

▪ کنترل حرارت

نشاء جوان پس از سبز شدن در طول روز به حرارتي بيش از ۲۰ درجه سانتيگراد نياز دارد. اگر درجه حرارت بيش از ۳۰ درجه باشد نشاء ها به صورت ميله اي و باريک رشد مي کند و در حرارت کمتر از ۲۰ درجه رشد نشاء به کندي انجام مي شود. درجه حرارت کافي و مناسب براي رشد نشاء در طول شب بين ۱۵ تا ۲۰ درجه مي باشد. حرارت ۱۲ درجه در طول شب براي نشاء مشکل چنداني ايجاد نمي کند در حالي که پائين آمدن دما تا زير ۱۲ درجه و بيش از ۲۰ درجه به مدت چندين ساعت رشد فيزيولوژيکي نشاء را دچار اختلال مي نمايد. به منظور کنترل حرارت خزانه از دماسنج براي ثبت حرارت مي توان استفاده نمود و در صورت افزايش بيش از حد حرارت در زير تونل پلاستيکي با کنار زدن پلاستيک و افزايش تهويه و مديريت صحيح آبياري درجه حرارت کنترل خواهد شد.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
▪ مديريت آبياري

مديريت آبياري به منظور رشد مناسب نشاء ها، تنظيم اسيديته خاک و کنترل بيماري هاي قارچي، کنترل درجه حرارت و ريشه دهي مناسب نشاء ها و تسهيل نشاء کاري با ماشين نشاء کار بسيار مهم مي باشد.

▪ کنترل بيماري ها

با استفاده از مديريت صحيح آبياري بيماري هاي قارچي در خزانه کنترل مي شوند. چنانچه درجه حرارت خزانه پس از انتقال جعبه هاي نشاء، بالاتر از ۳۰ درجه سانتيگراد باشد و خزانه به مدت چندين روز بدون آب باقي بماند، بيماري هاي قارچي از جمله فوزاريوم، پي تيوم و غيره توسعه يافته و باعث مرگ گياهچه مي شوند. براي جلوگيري از اين خسارت، پس از انتقال جعبه هاي نشاء به خزانه اقدام به آبياري مي نمائيم تا حدي که جعبه هاي نشاء کاملاً غرقاب گردند. علاوه بر اين در طول دوره داشت، چنانچه درجه حرارت در طول ساعات گرم روز بالاتر از ۳۰ درجه سانتيگراد باشد، خزانه به مدت ۳ تا ۶ ساعت به حالت غرقاب نگه داشته مي شود و بقيه ساعات روز اقدام به تخليه آب و زهکشي خزانه مي نمائيم تا حدي که خزانه کاملاً از آب تخليه گردد و امکان رشد کافي ريشه ها و خروج گازهاي مضر فراهم شود.

▪ کنترل سرما

براي کنترل سرما در شب ها و روزهاي خيلي سرد مي توان خزانه را در طول شب يا روز به حالت غرقاب نگاه داشت. اما با طولاني شدن طول مدت غرقابي مشکلات ماندابي و عدم خروج گازهاي مضر باعث صدمه و خسارت نشاء ها خواهد شد.

▪ کنترل گرما

براي کنترل گرما در خزانه خصوصاً در روزهاي خيلي گرم، قبل از افزايش بيش از حد دما در زير تونل پلاستيکي، بايد با کنار زدن بخش هائي از نايلون اقدام به تهويه خزانه نمود. به منظور کاهش بيشتر دما، غرقاب نمودن خزانه و برقراري جريان آب در آن بسيار ضروري است.

● تنظيم اسيديته (PH) خزانه

همان طوري که آب در کنترل سرما و گرما نقش دارد، مديريت صحيح آبياري مي تواند اسيديته خاک خزانه را تنظيم نمايد. با غرقاب نمودن خزانه مي توان خاک هاي اسيدي، قليائي و آهکي را به سوي خنثي گرايش داد.

● شرايط ايده آل نشاء هاي برنج به منظور نشاءکاري

در هر نشاء جوان، نيمه بالغ و بالغ، نشاء هاي بسيار خوب آنهائي هستند که داراي پتانسيل توليد بالائي باشند. در اثر کمبود نور و افزايش تراکم در جعبه نشاء با مشاهده پهنک برگ هاي پائيني در مراحل اوليه پرورش نشاءها، ملاحظه مي گردد که برگ هاي پائيني نشاء هاي جوان، نيمه بالغ و بالغ در مقايسه با برگ هاي بالاتر، به خاطر کمبود نور طويل تر مي شوند. نکته قابل توجه در پرورش نشاءها اين است که نشاء هاي پرورش يافته بايد داراي ميانگره هاي کوتاه تر و ضخيم تري باشند. ارتفاع نشاء ها بايد به اندازه اي باشد که تنها براي ماشين نشاء کار مناسب باشد. بنابراين پرورش نشاء هاي سالم کليد موفقيت کشت برنج است.

گياهچه ها زماني مي توانند شرايط ايده آلي داشته باشند که داراي ساختاري هرمي شکل باشند. به طوري که داراي مزوکوتيل کوچک (فاصله بين بذر و غلاف ساقه چه)، برگ هاي سبز روشن و ريشه هاي طوقه اي کاملاً توسعه يافته بوده و حدود ۴ برگ نيز داشته باشند. کيفيت گياهچه ها به مقدار زيادي به طول مزوکوتيل و طول ميانگره هاي پائيني بستگي دارد. اما در مورد ريشه بايد گفت که چنانچه کولئوپتيل در بخش پائين تري بوده و ساقه اصلي نيز قوي باشد، گياهچه ها قادر خواهند بود چند روز بعد از انتقال به مزرعه ريشه هاي جديد زيادي توليد نمايند که کندن آنها از زمين مشکل مي باشد. شرايط مطلوب گياهچه هاي بالغ نيز همانند گياهچه هاي جوان مي باشد.


نشاء ها زماني که به مرحله ۵/۳ تا ۴ برگي رسيدند اقدام به نشاء کاري آنها مي نمائيم. بدين منظور چند ساعت قبل از نشاء کاري بسته به درجه حرارت هوا اقدام به خارج کردن نشاء ها از خزانه نموده تا رطوبت جعبه هاي نشاء کاهش يابد و نشاءکاري با ماشين نشاء کار به سهولت انجام شود.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرورش نشاء جعبه اي برنج

پرورش نشاء جعبه اي و مديريت خزانه

اکوسيستم هاي طبيعي و فرآيندهاي آن در بعضي از موارد به دلخواه انسان و نيازهاي او به پيش نمي روند و در بسياري از مواقع کند و بطئي مي باشند. يکي از راه هاي مناسب سازي و تحت کنترل در آوردن اين فرآيندها استفاده از مکانيزاسيون مي باشد. مکانيزاسيوم بر نيروهاي طبيعي غلبه کرده و قدرت انسان را در کنترل طبيعت و تغيير آن به نفع خود افزايش مي بخشد و اين چنين است که مکانيزاسيون افزايش توليد و بهره وري را به دنبال خواهد داشت. در دو دهه اخير تلاش هاي زيادي در ايران جهت بکارگيري ماشين آلات در کشت برنج صورت گرفته است اما يکي از علت هاي اصلي عدم استمرار و ادامه استفاده از ماشين هاي کشت برنج، مشکل تهيه نشاء و پرورش آن بوده است. به طوري که وجه تمايز اصلي کشت مکانيزه و سنتي برنج در پرورش نشاء، نشاء کاري و برداشت مي باشد که در سيستم مکانيزه ماشين جايگزين نيروي انساني در اين مراحل شده است. هدف کشت مکانيزه برنج کاهش صعوبت کاي، نشاءکاري منظم و هندسي به نحوي که تراکم مطلوب بوته در واحد سطح تأمين شود، افزايش عملکرد و رسيدن به مديريت کلان مي باشد. در متن حاضر روش تهيه و پرورش نشاء جعبه اي خدمت خوانندگان محترم ارائه مي شود اميد است مورد استفاده شما عزيزان قرار گيرد. عمليات پرورش نشاء جعبه اي از مراحل مختلفي تشکيل شده است که به شرح زير مي باشد:

● تهيه خاک بستر بذر

▪ خاک مناسب براي پرورش نشاء جعبه اي

مهمترين خصوصيات خاک خوب براي جعبه نشاء، اسيديته (PH) مناسب، بافت متوسط با مواد آلي کافي و قابليت نگهداري آب مي باشد. خاک لوم رسي (خاک رس مخلوط با لوم و مواد گياهي) مناسب ترين خاک براي اين منظور است. خاک رسي (سنگين و چسبنده) و خاک شني (سبک) مناسب اين کار نيستند. بهترين نوع خاک بدين منظور، خاک شاليزاري، خاک جنگل، خاک باغ و خاکي است که قبلاً براي کشت مورد استفاده قرار گرفته و حاوي مقداري مواد آلي است. به منظور استفاده از خاک شاليزاري بعد از برداشت محصول برنج، با انجام شخم پائيزه خاک سطحي را در معرض هوا قرار داده و پس از جمع آوري براي بستر بذر استفاده مي نمائيم. البته در سال هاي اخير کشاورزان گل شاليزاري را بعد از عمليات گل آب به طور مستقيم در جعبه نشاء استفاده مي کنند که اين روش داراي مزايا و معايبي به شرح زير مي باشد:

▪ مزايا:

تنظيم بودن اسيديته، کم بودن عامل بيماري زا، حاصلخيزي و مواد آلي کافي.

▪ معايب:

لزوم استفاده از روزنامه در کف جعبه به منظور جلوگيري از نشت و خروج گل آب از سوراخ هاي جعبه، ريختن گل آب در جعبه و تسطيح آن با دست، وجود بذر و علف هاي هرز، سنگين شدن جعبه نشاء و عدم امکان استفاده از ماشين بذرپاش که استفاده از اين روش را در سطوح وسيع کشت مشکل ساز نموده است. تهيه خزانه مناسب به توليد نشاء هاي مطلوب مي انجامد. آماده سازي خاک بستر کشت بايد در پائيز تمام شده باشد. در چنين مواردي، بايد ۱۰ تا ۲۰ درصد بيشتر از حد مورد نياز، اقدام به تهيه خاک نمائيم.

▪ مقدار خاک مورد نياز

مقدار خاکي که براي يک جعبه لازم است حدود ۵ کيلوگرم است. عمق بستر خاک در جعبه نشاء بايد ۲ سانتيمتر باشد و ضخامت خاکي که براي پوشاندن بذر مورد استفاده قرار مي گيرد بايد ۵/۰ سانتيمتر باشد. جهت توليد نشاء براي سطحي معادل ۱۰۰۰ مترمربع از زمين اصلي، نشاء هاي جوان به ۱۰۰ کيلو خاک و نشاء هاي نيمه بالغ به ۱۵۰ کيلو خاک نياز مي باشد.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
▪ تميز کردن و خشک کردن خاک

جمع آوري خاک ۲ تا ۳ ماه قبل از بذرپاشي بايد انجام شود. بعد از جمع آوري، خاک بايد به خوبي خشک شود البته قبل از خشک شدن کامل، کلوخ هاي خاک بايد شکسته شده و خرد شود که در زمان شروع بذرپاشي اقدام به خرد کردن خاک توسط دستگاه کراشر (خاک خردکن) و جداسازي سنگ و بقاياي گياهي و علف هاي هرز سال قبل توسط صفحات مشبک (الک) مي نمائيم. وجود سنگ يکي از عوامل اصلي در شکستن انگشتي هاي ماشين نشاء کار در حين نشاء کاري مي باشد.

▪ تنظيم PH (اسيديته) خاک بستر بذر

به طور کلي بايد گفت زماني بستر کشت براي توليد نشاء هاي قوي مناسب است که اسيديته آن بين ۵/۴ تا ۵/۵ باشد. اگر قرار باشد از خاک هائي با اسيديته ۵/۶ تا ۷ براي بستر کشت استفاده نمود، نياز به خنثي سازي و تعديل اسيديته در سطوح مناسب مي باشد. در اصل، عمليات تعديل اسيديته بايد دو تا سه ماه قبل از زمان بذرپاشي انجام گيرد. پيش از هر چيز ديگر، نمونه خاک ها بايد جمع آوري و آزمايش شوند. به منظور خنثي سازي اسيديته، از گل گوگرد و يا پودر سولفور، به روش زير استفاده مي گردد:

خاک بستر بذر بايد يک ماه قبل به طور کامل با گل گوگرد مخلوط شود. در اين مورد، رطوبت خاک بايد در حد ۸۰ درصد باشد. به منظور کاهش يک واحد اسيديته خاک مي توان ۱۰۰ کيلوگرم خاک بستر را با ۱۰۰ گرم گل گوگرد مخلوط کرد. در ابتدا، ۱۰ ليتر از کل خاک تهيه شده را با گل گوگرد مخلوط کرده، سپس مخلوط موردنظر را با باقيمانده خاک مخلوط مي نمائيم که در اين شرايط ترکيب يکنواختي بوجود مي آيد. ميزان پودر سولفور لازم به ازاء هر ۱۱۰ تا ۱۲۰ کيلوگرم خاک، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم مي باشد. لازم به ذکر است چنانچه کشاورزان عزيز از خاک شاليزاري بعد از شخم پائيزه در تهيه خاک بستر جعبه نشاء استفاده نمايند، مشکل تنظيم اسيديته وجود نداشته و نياز به کاربرد مواد فوق نمي باشد.

● استفاده از کود در جعبه پرورش نشاء

مقدار استاندارد کود در جعبه براي سه عنصر K , P , N به ميزان ۲ گرم براي هر عنصر در نظر گرفته مي شود که با استفاده از دستگاه ميکسر (مخلوط کن) خاک با کود به خوبي مخلوط مي شود. چنانچه خاک بستر بذر از خاک هاي کوهستاني بوده و از نظر مواد غذائي فقير باشد، تقريباً ۴ گرم از هر عنصر خالص کودي مصرف مي شود. کودهاي مصرفي ممکن است شامل سولفات آمونيوم، س_و_پ_ر فسفات تريپل، سولفات پتاسيم و غيره باشد. چنانچه از کود اوره، فسفات آمونيوم و سولفات پتاسيم استفاده شود با توجه به درصد عناصر موجود در آنها به ترتيب مقدار ۵/۳ گرم اوره، ۴/۴ گرم فسفات آمونيوم و ۴ گرم سولفات پتاسيم براي هر جعبه استفاده مي شود. مصرف بيش از اندازه کودها ممکن است باعث ضعيف شدن گياهچه ها به همراه افتادگي برگ ها بعد از مرحله ۵/۲ برگي شود. خاک بستر کشت بايد کاملاً با کودها مخلوط شده و از خشک شدن آن نيز جلوگيري شود. بنابراين، رطوبت چنين خاک هائي بايد در حدود ۸۰ درصد نگهداري شود به طوري که به آرامي با دست شکل گيرد. براي نشاء هاي جوان، چون مرحله رشدشان کوتاه است، کاربرد کودهاي پايه به تنهائي کافي مي باشد. چنانچه نشاء ها علائم توقف رشد و کمرنگ شدن برگ ها را نشان دهند، کودهاي اضافي بايد در مرحله ۵/۲ برگي شان بکار روند.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
به منظور ريشه دهي بهتر نشاء ها گاهاً ۲ تا ۳ روز قبل از نشاء کاري به ازاء هر ۱۰۰ جعبه مقدار ۵۰۰ گرم کود سولفات آمونيوم به عنوان استارتر بکار گرفته مي شود.

● لزوم حذف ريشک ها و زوائد شلتوک (گلوم هاي ناقص)

چنانچه بذرهاي برنج داراي ريشک يا گلوم هاي ناقص باشند، حتي بذرهاي مرغوب هم ممکن است هنگام سبک و سنگين کردن با محلول آب و نمک به سطح آب آيند و در نتيجه عمليات بذرپاشي به طور يکنواخت انجام نمي گيرد. در اين مورد ريشک ها را مي توان بوسيله مالش دادن بذور در يک کيسه و سپس غربال کردن آنها حذف نمود. البته در سيستم مکانيزه از دستگاهي به نام ماشين ريشک زن بدين منظور استفاده مي شود. عمليات انتخاب بذور مورد نياز براي کشت با روش سبک و سنگين کردن بذور در محلول آب و نمک و حذف دانه هاي پوک، نيمه پر و نارس برنج انجام مي شود.

● تهيه بذر مرغوب در برنج

بذر مناسب، نشاء هاي قوي و خاک حاصلخيز از عوامل اساسي افزايش عملکرد در کشت برنج مي باشند. بهترين راه براي تهيه بذر مناسب کشت، انتخاب مزرعه اي عاري از آفات و بيماري ها مي باشد که بدين منظور پنجه هائي با دانه ها و خوشه هاي يک شکل را مي توان با دست برداشت نمود.

مرحله بعدي خرمنکوبي خوشه ها مي باشد. به طوري که سرعت چرخش خرمنکوب خيلي کم باشد. چون سرعت زياد چرخش ممکن است به دانه ها آسيب برساند و جنين دانه خسارت ببيند که در آن صورت جوانه زني بذر به خوبي انجام نمي گيرد. بذر خرمنکوبي شده بايد به طور مناسبي حفظ و نگهداري شود، به طوري که زياد خشک نشود و رطوبت آن در حد ۱۴ تا ۱۵% باشد. ميزان بذري که تهيه مي کنيم به اندازه ۳ کيلوگرم براي هر ۱۰۰۰ مترمربع در شرايط مطلوب مي باشد (در کشور ما اين مقدار به ۴ تا ۶ کيلوگرم افزايش مي يابد-. عمل بذرگيري که به صورت فوق انجام مي شود بايد هر دو سال يکبار تکرار شود و بيش از دو سال از يک بذر استفاده نگردد.

● انتخاب بذر با استفاده از وزن مخصوص

با سبک و سنگين کردن بذور، بذرهاي سالم و پر با توجه به وزنشان از دانه هاي پوک و نيمه پر جدا شده و در ته ظرف مي نشينند. براي انتخاب بذر مي توان از محلول هاي آب و نمک، سولفات آمونيوم، خاکستر چوب، خاک رس و غيره استفاده نمود. انتخاب بذر با محلول آب و نمک از متداول ترين روش هاست. روش تهيه محلول براي انتخاب بذر با استفاده از قانون وزن مخصوص اجسام انجام مي گيرد، در مورد استفاده از نمک بايد گفت که ۴ کيلوگرم نمک را در ۲۰ ليتر آب خالص حل مي کنيم. در مورد سولفات آمونيوم، حدود ۵/۴ کيلوگرم مورد نياز مي باشد و در مورد روش خاکستر چوب از ۱۲ تا ۱۴ ليتر خاکستر چوب استفاده مي شود. در مورد محلول رس، از آنجائي که تفاوت هاي کيفي بين انواع رس ها وجود دارد، محلول بايد طوري تهيه شود که بتواند يک تخم مرغ تازه را به سطح محلول آورده به طوري که پشت تخم مرغ به اندازه سر نوشابه از محلول خارج گردد. هر بار بايد از ۱۰ ليتر محلول براي قرار دادن بذرها استفاده نمود. اگر چه محلول مورد نظر ممکن است چندين بار استفاده شود، ولي وزن مخصوص آن در هر نوبت بايد بوسيله تحم مرغ تأييد گردد و سپس از آب و نمک استفاده گردد.
 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
با توجه به آزمايشات انجام شده توسط نويسندگان در مورد ارقام محلي مانند طارم از آب خالص نيز مي توان بدين منظور استفاده نمود و براي ارقام پرمحصول و دانه گرد از محلول آب و نمک به روش فوق استفاده مي شود.

● ضدعفوني کردن بذور

بذرهاي برنج مورد حمله بيماري هاي زيادي از جمله باکتري هاي مختلف، بلاست برنج، پوسيدگي طوقه (جيبرلا) و غيره قرار مي گيرند. ضدعفوني بذرها مي تواند از خسارت ديدن بذرها در اثر بيماري ها جلوگيري کند. ضدعفوني بذر با توجه به ميزان غلظت سم و مدت زمان انجام کار بر حسب درجه حرارت آب انجام مي شود. در مورد بنوميل اگر درجه حرارت آب ۱۵ درجه سانتيگراد يا بيشتر باشد، بايد به مدت ۱۷ تا ۱۸ ساعت از محلول ۳ در هزار اين سم استفاده شود. چنانچه درجه حرارت آب ۱۰ درجه سانتيگراد يا بيشتر باشد، به مدت ۲۴ ساعت بايد از محلول ۳ در هزار استفاده شود. درجه حرارت هاي بالاتر آب اثرات ضدعفوني کننده بيشتري دارد. بنابراين نه تنها بايد از غلظت پائين تر سم استفاده کرد بلکه بايد بذر را مدت زمان کوتاهتري با قارچ کش تيمار نمود. بعد از انتخاب بذور سالم توسط محلول نمک، بذرها بايد کاملاً با آب شسته شوند، سپس در محلول بنوميل ۳ در ۱۰۰۰ به مدت ۱۷ تا ۱۸ ساعت يا محلول Hmoai (تيوفانات متيل تيرام ۸۰ درصد) با غلظت ۲ در ۱۰۰۰ به مدت ۲۴ ساعت قرار مي دهيم. بعد از ضدعفوني، بذور موردنظر را به مدت يک يا دو روز باقي گذارده، سپس به آرامي آنها را در آب خيسانده تا جوانه بزنند. شستشوي بذور بلافاصله بعد از ضدعفوني، ممکن است باعث کاهش اثرات سم شود.

سموم قارچ کش جديدي که براي ضدعفوني بذر برنج به کشور وارد گرديد عبارتند از تريفمين و سلست که به نسبت ۲ در هزار کاربرد دارد.

● خيساندن بذر برنج

بذرهاي نارس و نامناسب برنج هنگام خيساندن به طور غيريکنواخت جوانه مي زنند و غالباً گياهچه هاي ضعيفي با قدرت زنده ماندن پائين را توليد مي کنند. در مرحله جذب آب، محتوي نشاسته بذرها به تدريج به قند تبديل شده و جوانه بذر ظاهر مي شود. سرعت شکستن پوسته بذر توسط جوانه برنج به درجه حرارت آب بستگي دارد. مجموع درجه حرارت مورد نياز براي جوانه زني بذر برنج ۱۰۰ درجه سانتيگراد مي باشد. به طوري که اگر درجه حرارت آب ۱۰ درجه سانتيگراد باشد، بذر برنج براي جوانه زني به ۱۰ روز زمان نياز دارد. چنانچه از آب جاري و يا آب رودخانه در اين مورد استفاده شود بايد توجه کرد که درجه حرارت آب تا ساعت ۹ صبح ممکن است مناسب نباشد. بهترين شرايط جوانه دار کردن بذور در مدت ۵ تا ۶ روز مي باشد. مقدار آب مصرفي به منظور خيساندن بذور بايد دو برابر ميزان بذر باشد. استفاده از يک ظرف بزرگ در اين مورد مطلوب مي باشد. به منظور خروج مناسب جوانه از پوسته بذر، علاوه بر آب، اکسيژن نيز مورد نياز مي باشد.

بنابراين، با تعويض آب در هر روز يکبار عمل اکسيژن رساني به خوبي انجام مي گيرد. ضمناً از يکنواختي درجه حرارت آب نيز بايد اطمينان حاصل کنيم. در روش مکانيزه از حوضچه جوانه زني بذر استفاده مي شود که داراي هيتر، ترموستات تنظيم دما و سيستم آبپاش بوده که به طور همزمان حرارت و اکسيژن مورد نياز بذور را براي جوانه زني تأمين مي کند.

 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
● تسريع در جوانه زني

اقدامات کافي جهت تسريع در جوانه زني قبل از بذرپاشي، باعث يکنواختي در جوانه زني بذور مي شود، که اين مسئله خود شروع خوبي براي رشد گياه برنج مي باشد. چنانچه اين عمل در درجه حرارت هاي پائين انجام شود، حتي ۵ تا ۶ روز خيساندن بذر نيز باعث تسريع در جوانه زني نمي شود. از طرفي خيساندن به مدت طولاني ممکن است قدرت زنده ماندن بذرهاي برنج را کاهش دهد. در اين مورد استفاده از يک اتاق شستشو يا حوضچه جوانه زني به منظور جوانه زني يکنواخت بذور مي تواند مفيد باشد به طوري که بعد از قرار دادن کيسه هاي محتوي بذر در درون دستگاه، با تنظيم درجه حرارت دستگاه (در روز اول ۱۰ درجه، روز دوم تا پنجم ۱۵ درجه و روز ششم ۳۰ درجه سانتيگراد = ۱۰۰ درجه)، جوانه زني بذور به طور يکنواخت انجام مي شود. اين عمل مي تواند تاريخ بذرپاشي را جلو بيندازد بدون اينکه از قوه ناميه بذرهاي برنج بکاهد. در روش ديگري کيسه هاي محتوي بذر تحت دماي ۲۵ درجه به مدت ۴ الي ۵ روز در داخل حوضچه جوانه زني که داراي ترموستات تنظيم دما مي باشد، قرار مي گيرند و جوانه مي زنند. درجه حرارت اپتيمم براي تسريع جوانه زني ۳۲ درجه سانتيگراد است، زمان لازم حدود ۲۰ تا ۴۰ ساعت است. وقتي بذور برنج در حرارت ۳۲ درجه سانتيگراد انکباتور (دستگاه گرم کننده) قرار داده شوند، حدود ۲۱ ساعت طول مي کشد تا بيش از ۹۰% بذرها رويش يابند. چنانچه حوضچه جوانه زني در دسترس نباشد مراحل عمليات تسريع در جوانه زني به شرح زير مي باشد:

کيسه هاي حاوي بذر را از آب خارج کرده تا اينکه آب اضافي از آن خارج گردد. سپس بذرها را در تشت محتوي آب داغ با درجه حرارت ۴۰ درجه سانتيگراد به مدت ۱۰ ساعت قرار مي دهيم پس از پايان اين مدت، بذرها جوانه هاي کوچکي به طول ۱ ميلي متر به شکل سينه کبوتر توليد مي کنند. اما اگر طويل تر از اين شود احتمال دارد که در حين بذرپاشي شکسته شود. البته مردم ژاپن درجه حرارت ۴۲ درجه سانتيگراد را مدنظر مي گيرند که ممکن است کاربرد چنين آب داغي بلافاصله بعد از خيساندن مطلوب تر باشد. درجه حرارت فوق ممکن است تا ۲ درجه سانتي گراد هم کاهش يابد، به همين خاطر بايد کوشش کرد تا اينکه درجه حرارت ۴۰ درجه در اين مدت حفظ شود که با استفاد از دماسنج مي توان درجه حرارت آب را کنترل نمود.

در روش ديگري کيسه هاي محتوي بذر برنج در حفره اي که به همين منظور در خاک ايجاد شده قرار مي گيرد و روي آنها را به طور کامل با کاه برنج مي پوشانند. بذرهاي برنج در اين روش از گرماي ايجادشده در اثر تخمير کاه استفاده نموده و جوانه مي زنند.
 

gorji49

عضو جدید
از شما ممنون و سپاسگذارم
روش مکانیزه نشائ به خاطر این که از بذر کمتری استفاده میشه و نسبت به نوع سنتی از خزانه کمتری بهره میگیره و همچنین دستگاه نشاگر نشائ میکنه و نیازی به نشاگر نداره داره یواش یواش جا می افته البته توضیحات شما بسیار جالب و مفید بود من خودم برنجکارم و دارم از این روش استفاده میکنم هم در واحد سطح تولید بیشتری میشه و هم هزینه ها تا حدود زیادی کاهش پیدا میکنه
 

rice_shop

عضو جدید
احسنت. کامل و دقیق. ممنون از اینکه اطلاعات خودتون درباره کاشت برنج رو اشتراک گذاشتین.
 
بالا