پرسشها و پاسخها در خصوص بیماری هاری

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه چیز باعث بیماری هاری می شود ؟
هاری توسط ویروس ایجاد می شود ، ویروس موجب اختلال در سیستم عصبی مرکزی و عملکرد آن می شود .







چگونگی گسترش بیماری هاری ؟

ویروس هاری از بزاق حیوان آلوده منتقل می شود .معمولا افرادی که با این ویروس آلوده شدن توسط یک حیوان آلوده گاز گرفته ،شده اند امادر هر صورت تماس با بزاق یک حیوان آلوده (زنده یا مرده ) به طور بالقوه نمی تواند به عفونت منجر شود در صورتی که شخص، باعث جراحت پوست خود و آغشتگی آن به بزاق شود یا دست به ملتحمه چشم نماید .ممکن است مبتلا به بیماری شود .

بیماری هاری از خون، ادرار،مدفوع ویا از یک حیوان هار ویا از طریق فقط لمس کردن یا petting منتقل نمی شود.


پس از در معرض قرارگرفتن چه مدت طول می کشد که علائم بیماری هاری نمایان گردد ؟

برای بیماری هاری ،دوره کمون نسبت به عفونت های دیگر متغیر می باشد .در انسان معمولا چند هفته یا چند ماه ،اما محدوده آن از چند روز تا یک سال می باشد .


بیماری هاری چیست ؟

ویروس هاری سیستم عصبی (مغزونخاع )رامورد حمله قرارمیدهد. اولین علائم بیماری هاری، مشابه بیماری آنفولانزا می باشد.

تب ، سردرد، و ناراحتی عمومی ، ظرف چند روز بیماری می تواند به علائم مانند اضطراب ،گیجی ، تحریک ، رفتار غیر عادی پیشرفت هذیان و توهم هم منجر شود .

هنگامی که علائم ظاهر شود در این بیماری ، تقریبا همیشه کشنده است . بنابراین هر کسی مورد گزش قرار گرفته باشد ، ویا به نحوی در تماس با بزاق حیوان هار در صورت وجود خراشیدگی در سطح پوست ، به پزشک مراجعه ودر اسرع وقت برای درمان postexposure اقدام نماید .

چرا این بیماری بسیار جدی است ؟

هاری یک نوع بیماری دردناک و کشنده است همانطور که در بالا ذکر شد ، اگر سریع و مناسب بعد از قرار گرفتن در معرض،مورد درمان و واکسن قرار نگیرد ، این بیماری مهلک است .بیماری هاری جان هر سال حدود 50000 نفر را در سراسر جهان می گیرد . به دلیل دسترسی گسترده در خصوص این بیماری به واکسن گلوبولین ایمنی بدن . مرگ ناشی از بیماری هاری در ایالت متحده ، بسیار نادر می باشد.



باید چه کار کنم اگر سگ محله کودکم را گاز بگیرد ؟

هاری بیماری شایع فقط در سگ نیست ،گربه ها ودام را نیز شامل می شود .در ایالات متحده آمریکا به دلیل اینکه اکثر حیوانات خانگی بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.با این حال شما باید مراقبتهای پزشکی را برای هر گزش حیوان دریافت کنید .و حتما به پزشک مراجعه نمایید . اگر حیوان خانگی که ظاهرا سالم می باشد .فرزند شما را مورد گاز گرفتگی قرار داد ، می بایست آن را به مدت 10 روز قرنطینه نمود و مورد مشاهده قرار داد ،همچنین درمان ضد هاری ویا واکسن نیز برای فرزند شما لازم است .اگر حیوان خانگی علایم مشکوک نشان داد ، باید برای ارزیابی بیماری با یک دامپزشک مشورت نمود. پزشک شما ممکن است بتواند به شما مشاوره مشخص تر برای وضعیت فرزند تان بدهد.

اگر بیماری هاری در سگ و گربه ایالات متحده کنترل 100% می شود ، پس وجود چه چیز نگران کننده است ؟

متاسفانه میزبان بیماری هاری از حیوانات اهلی به وحشی تغییر کرده است .قبل از سال 1960 اکثر موارد بیماری هاری در ایالات متحده گزش یا درگیری با حیوانات اهلی ، بوده است.اما در حال حاضر بیش از 90% از موارد گزارش شده به مراکز کنترل وپشگیری از بیماری در حیات وحش اتفاق می افتد.

چه حیوانی معمولا به بیماری هاری مبتلا می شود ؟

92% از موارد گزارش شده از بیماری هاری در سال 2006 در رابطه با حیوانات وحشی می باشد. در اغلب گونه های حیات وحش هاری گزارش شده است .

Raccoons در7 /37% موارد بیشترین موارد ابتلا به هاری را به خود اختصاص می دهد. وپس از آن، روباه 2/6 %، 21/5% skunks، 24/4 bats ، و دیگر حیوانات وحشی 6/0 %.. در حالی که بیماری هاری در خرگوش ،سنجاب ها معمولا یافت نمی شود و جوندگان ، هرگونه پستاندار می تواند به بیماری هاری مبتلا شوند .ویا میزبان آن باشند . در یک سفر کمپینگ ما هنگام بیدار شدن متوجه یک خفاش در چادر شدیم .


آیا در خصوص ابتلا به بیماری هاری جای نگرانی وجود دارد ؟

بله از آنجا که bats واجد دندانها و پنجه کوچک می باشد .این امکان وجوددارد که شخص را گاز گرفته باشد.اما متوجه گاز گرفتگی نشده است ،بنابراین اگر شما خفاش bats را هنگام بیدار شدن از خواب در چادر یا اتاق مشاهده کردید ، شما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید .این امر همچنین اگر خفاش در اتاق همراه کودک ویا فرد دچار اختلال روانی ویا مست یافت شود ، باید به پزشک مراجعه نمود .

برای اثبات بیماری هاری در خفاش در صورت امکان آزمایش خواهد شد .افراد درتماس با حیوان ویا مامور کنترل حفاظت از حیات وحش ، در معرض و ابتلا به این بیماری قرار دارند .


اگر یک خفاش در خانه پیدا کردم باید چه بکنم ؟

اگر شما دراتاق،عضوی از خانواده ویا حیوانات خانگی داشته اید ،احتمالا توسط خفاش گاز گرفته شده است ،پنجره منحصر به اتاق خفاش را باز بگذارید ودررا ببندید و خارج شوید . اگر خفاش اتاق را تر ک نمی کند ، با کمک مامور کنترل حیوانات برای گرفتن خفاش اقدام نمایید .خفاش به احتمال زیاد به بیماری هاری مبتلا و ناقل این بیمار ی می باشد .بنابراین هرگز خفاش را نگیرید وبه آن نزدیک نشوید .


راکون ، مرا گاز گرفته است چه باید بکنم ؟

اگر هر حیوانی شما را گاز گرفته باشد و موجب خراشیدگی شود .

1- تمیز کردن منطقه بلافاصله با آب و صابون به مدت حداقل 5 دقیقه .

2- در اسرع وقت،به بهداشت حرفه ای مراجعه کنید.(ایده آل در عرض 24-48 ساعت)

3- اطلاع به دولت های محلی تان ویا وزارت بهداشت و درمان


چگونه می توان بیماری هاری را تشخیص داد ؟

هاری ممکن است بسیار مشکل تشخیص داده شود .با استفاده از آزمونهای آزمایشگاهی می توانند ویروس های هاری را در بزاق ، پوست ویا بافت مغز یک بیمار پیدا نمود. متاسفانه این ممکن نیست. مگردر اواخر این بیماری، در زمانی که برای درمان بیش از حد دیر است ، به احتمال زیاد تشخیص بر اساس اطلاعات مربوط به یک تماس با یک حیوان به طور بالقوه آلوده و احتمال بیماری هاری در گونه های خاص از حیوانات که درموقعیت جغرافیایی مشخصی قرار دارند،صورت میگیرد. بدیهی است که برای تست و تشخیص راحت تر است،که حیوان درگیر در دسترس باشد .


درمان post exposure شامل ؟

در ایلات متحده درمان post exposure متشکل از یک دوز گلوبولین ایمنی (محصول خون حاوی ویروس هاری به آنتی بادی ) و واکسیناسیون .

خبر خوب این است که اگر درمان post exposure به درستی ودر زمان آن انجام گیرد 100% موثر، در پیشگیری از بیماری هاری می باشد .


بیماری هاری می تواند از فرد به فرد دیگری انتقال یابد ؟

این عمل فقط در تعداد کمی از موارد پس از پیوند corneas (کبدوکلیه ها ) از فرد مبتلا رخ داده است . آلودگی به بیماری هاری از طریق گزش ویا قرار گرفتن در معرض یک دیگر، انتقال ،نمی یابد. وهیچ آزمایشگاه مورد تاییدی موارد بیماری هاری از این روش را تا کنون گزارش نکرده است .


 

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
روند بیماری مشترک هاری در ایالات متحده است ؟

هاری در همه ایالات به جز هاوایی گزارش شده است . در سال 2006 ، در 49 ایالت ، ناحیه کلمبیا ، پورتوریکو گزارش شده .

در 100 سال گذشته تعداد مرگ ومیر انسان از بیماری هاری در ایالات متحده را از 100 یا بیشتر در هر سال به طور متوسط 1-2 کاهش یافته است

. این کاهش را مدیون دو موردذیل میدانند :

1- کنترل بهبود یافته و واکسیناسیون حیوانات خانگی و توسعه درمان

2- واکسن موثر post exposure

اگر چه مرگ ومیر انسان از بیماری هاری در حال حاضر در ایالت متحده بسیار نادر است ، هر ساله در حدود 40000 نفر مورد واکسیناسون post exposure قرار گرفته ودر معرض بیماری هاری قرار دارند .


روند بیماری مشترک هاری در دنیا چگونه است ؟

ویروس هاری می تواند در همه جا بجز جزایر کارائی ، انگلستان ، ایرلند، ژاپن تایوان ، اسپانیا و پرتقال دیده شود .ودر ایالات متحده غرب اروپا ، کانادا و نقاطی از امریکای لاتین دیده شده است ، بیماری هاری از سگ های داخلی تقریبا حذف شده است ، اما هنوز هم در جمعیت حیات وحش ، فعال است .

هاری یک مشکل بزرگ در آسیا ، آفریقا ، و آمریکای مرکزی و جنوبی است .هر مورد از بیماری هاری در مورد کشته شدن بیش از 50000 نفر ومیلیونها راس دام دخیل است . قرار گرفتن در معرض سگ هار علت بیش از 90% از موارد بیماری هاری انسانی وبیش از 99% از مرگ ومیر انسانها به موجب بیماری هاری در سراسر جهان می باشد. گرچه باانجام واکسیناسیون سگ و حذف strays نشان داده شده است. به طور موثری میتوان موجب عدم بیماری هاری انسانی شد، هزینه های این برنامه کنترلی بسیار بالا و برای کشورهای در حال توسعه ، مرقون به صرفه نمی باشد، در ایالات متحده ، سالانه هزینه برآورد شده برای پیشگیری از بیماری هاری (واکسیناسیون سگ در درجه اول ) بیش از 300 میلیون دلار است .


چگونه میتوان به پیشگیری بیماری هاری در حیوان خانگی خودم کمک کنم ؟

1- واکسیناسیون حیوانات خانگی شما (سگ و گربه ) ferrets ودام (گوسفند ،گاو، اسب ها ) را در برابر بیماری هاری.

2- اجازه ندهید که حیوانات خانگی خود، بدون سرپرست و سرگردان باشند.با عقیم کردن حیوانات خانگی خود ویا خنثی نمودن آنها ،کمتر احتمال دارد تا خانه را ترک و تبدیل به ولگرد شوند .

3- کنترل حیوانات خانگی از تماس با حیوانات ولگرد ویا حیوانات بیمار .

4- عدم لمس حیوانات ناآشنا ، خانگی یا وحشی .

5- Don’t touch dead animals به حیوانات مرده دست نزنید ،آموختن به کودکان خود .

6- مسدود کردن دهانه های ورودی خانه خود (سرداب ، ایوان ، اطاق کوچک زیر شیروانی ویا دهانه دودکش ) برای جلوگیری از ورود حیوانات وحشی از محل های ورودی


7- اگر شما توسط حیوانی مورد گزش قرار گرفتید ،شستشوی زخم با آب صابون به مدت حداقل 5 دقیقه و سپسseek medical care به دنبال مراقبتهای پزشکی .


 
بالا