پاسخ مراجع تقلید درباره ازدواج اینترنتی

آقا سید

مدیر بازنشسته
برنا نوشت:

ازدواج از مهمترین تصمیمات زندگی جوان محسوب می شود و امروزه در دنیای اینترنتی، روابط اجتماعی نیز شکل اینترنتی به خود گرفته اند. در این میان برخی از نهدها و خبرگزاری های مربوطه همانند سازمان ملی جوانان و خبرگزاری برنا و ... با داشتن دغدغه ازدواج جوانان و مشکلات پیش روی آنان با ارائه اطلاعات و راهنمایی های صحیح به دنبال برطرف نمودن مشکلات جوانان و ترویج ازدواج ساده در میان آنان هستند.

اما متاسفانه با نگاهي گذرا به دنياي اينترنت مشخص مي شود برخی از سایت های دوست يابي و همسريابی با امکاناتی چون آلبوم تصاوير، تالارهای گفت و گو و... موجب شده اند تا بعضی جوانان بدون هیچ گونه اطلاعاتی به سمت روابط ناسالم و بی هدف و گاهی نامشروع حرکت کنند.

این سایت ها و وبلاگ ها با ارائه اطلاعات نادرست به جوانان موجبات آسیب های اجتماعی، روانی و فرهنگی را برای آنان به وجود آورند. حکم فقهی این مساله را از مراجع عظام تقلید سوال نمودیم:

سوال: ازدواج های اینترنتی که در آن دختر و پسر با تکیه به اطلاعاتی که صحت آنها مشخص نمی باشد و تنها با اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و بیشتر آنها به دوستی های قبل از ازدواج منتهی می شود چگونه است؟ آیا این گونه روابط برای ازدواج صحیح است؟ تاسیس سایتهای ازدواج اینترنتی چه حکمی دارد؟آیا درآمد حاصل از آن حلال است؟


رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی): بطور کلى ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده و يا خوف ارتکاب گناه در آن مى‌باشد، جايز نيست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: این کار با جنس مخالف اشکال دارد، و غالباً پیامدهاى منفى به همراه دارد، مگر این که مقدّمۀ ازدواج باشد. که در این صورت به مقدارى که جهت ازدواج لازم است، اشکالى ندارد و در مورد سایتهای مذکور اگر این کار زیر نظر افراد مطمئن و با رعایت تمام شئونات اسلامی و اخذ مجوز از مقامات ذی صلاح صورت گیرد کار خوبی است و ممکن است جلوی بسیاری از مشکلات ازدواجها را بگیرد اما با توجه به ظرافت و حساسیت های مساله نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

حضرت آیت الله سیستانی: ارتباط اينترنتى قبل از ازدواج جايز نيست ولى اگر بعد از آن عقد صحيح خوانده شود اشكالى ندارد وسايتها اگر فقط واسطه آشنايى براى ازدواج باشد وموجب ارتباطهاى نامشروع نشود مفيد است.

همچنین یک تن از مجتهدین و استادان حوزه علیمه این چنین پاسخ داده اند:

آیت الله علوی گرگانی: ازدواجهای اینترنتی از جمله ازدواجهای سست بنیان و غیر قابل اعتماد است و توصیه ما به جوانان عزیز دوری از اینگونه رابطه ها و ازدواجها است و اگر قبل از ازدواج دوستی بین دختر و پسر برقرار شود چه بسا موجب عمل حرام هم باشد البته اگر فردی بخواهد از طریق اینترنت به جوانان مشاوره صحیح اسلامی بدهد و آنان را با مرحله خطیری که دارند آشنا کند و احیانا" موردی را برای آنان پیدا کند مانعی ندارد و کسب در آمد از این طریق حلال است البته باید ایجاد رابطه بین دختر و پسر با هماهنگی پدر دختر باشد.
 

Similar threads

بالا