يه ابتكار جالب (شمارش تعداد بذرهاي زنده به روش آب گرم )

Mahmuud

عضو جدید
مبتكر کرمانشاهي، دستگاهي براي شمارش تعداد بذرهاي زنده به روش آب گرم و با قابليت تنظيم دوره روشنايي و تاريکي ساخت.


به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس سيد محمد علي کارگر، عضو هيات علمي دانشکده فني مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي کرمانشاه درباره دستگاه شمارنده و تعيين کننده تعداد بذر زنده به روش آب گرم اظهار داشت: اين دستگاه خواب بذر را مي شکند و تعداد بذر زنده را نشان مي دهد به عبارت ديگر اگر يک کشاورز قصد داشته باشد در زميني بذر بکارد بايد از تعداد بذر زنده مورد نظر خود اطلاع داشته باشد به طور مثال اگر قصد كشت يک توده صد کيلويي بذر را داشته باشد ممكن است، 80 درصد آن زنده بوده و20 درصد آن توانايي جوانه زدن را نداشته باشد که کشاورز لاجرم بايد از اين قضيه اطلاع داشته باشد. دستگاه ساخته شده توسط اين جانب توانايي اين را دارد که تعداد بذري که نمي شود آن را کاشت مشخص مي کند و کشاورز از ابتدا 20 درصد اضافه تر از آن 100 کيلوگرمي که قرار بوده در نظر مي گيرد تا به همان مقدار کشت بذر دست پيدا کند.

وي افزود: اين دستگاه نمونه خارجي نيز دارد البته اين دستگاه نسبت به دستگاههاي خارجي يک نمونه ي کامل ترمي باشد ، در واقع اين دستگاه قابليت تنظيم دوره روشنايي و تاريکي را دارد ومي تواند خواب بذر را بشکند و قوه ناميه را انتخاب کند.
کارگر در ادامه درباره ساخت اين دستگاه بيان کرد: اين دستگاه وسيله سبکي است و به راحتي مي‌توان آن را ساخت و هزينه زيادي نيز ندارد و در عين حال کاربرد خوبي هم دارد وي با بيان اين كه تاکنون دانشجويان دانشکده فني مهندسي از اين دستگاه استفاده کرده و کار اين دستگاه را در عمل مشاهده کرده اند، گفت : تکميل كردن دستگاه مذکور به مطالعات و پژوهش بيشتري نيازمند است .
کارگر خاطر نشان کرد كه در حدود شش ماه بر روي اين پروژه کار کرده و البته از قبل هم مطالعه زيادي بر روي اين طرح داشته است. گفتني است، يکي ديگر از اختراعات مهندس کارگر پروژه اي تحت عنوان خنک کننده فن کوئل خودرو است که در اداره مالکيت هاي صنعتي به ثبت رسيده است.

تاريخ خبر : چهارشنبه 3 مهر 1387
منبع خبر : ایسنا
نويسنده خبر : الهه السادات سيد موسوي

:gol:


 
بالا