ياتاقانهاي غلتشي

mosayyebi

عضو جدید
در اين نوع ياتاقانها به دليل وجود قطعات گردنده اصطکاک غلتشی به وجود می ايد. در اين حالت چون اجسام غلتنده با تماس نقطه ای (کره) و تماس خطی (استوانه) می غلتند نتيجه کار اين است که ضريب اصطکاک تقليل يافته و در پی ان نيروی لازم برای غلبه به آن نيز کاهش ميابد. اين ياتاقانها را ياتاقانهای ضد اصطکاک نيز می گويند. اجزای غلتشی به شکلهای کره ای ، استوانه ای، مخروطی ناقص، بشکه ای و سوزنی توليد ميشود. ياتاقانهای يک رديفه شيار عميق مي توانند بار شعاعی، همراه با کمی بار محوری را تحمل کنند. با استفاده از سوراخ پر کننده (ساچمه جازنی) و حلقه درونی و بيرونی می توان ساچمه های بيشتری در شيار قرار داد ودر نتيجه ظرفيت اعمال بار شعاعی را بالا برد. به اين ترتيب ظرفيت تحمل بار محوری کاهش ميابد زيرا با حضور بار محوری ساچمه ها به لبه شيار برخورد می کنند. برای حل اين مشکل می توان از ياتاقان با تماس زاويه ای استفاده کرد که ظرفيت تحمل بار محوری بيشتری دارد. ياتاقانهای يک رديفه مقدار کمی از ناهمراستايی(غير هم محوری) را تحمل می کنند ولی هر گاه اين موضوع خيلی مهم باشد می توان ازياتاقانهای خود ميزان استفاده کرد. ياتاقانهای دو رديفه برای تحمل بارهای شعاعی و محوری سنگين استفاده می شود. ياتاقانهای يک رديفه کف گرد صرفا بارهای محوری را تحمل می کنند. ياتاقانهايی که اجزای غلتشی انها غلتکی(استوانه ای) هستند به دليل سطح تماس بيشتربار زيادتری را نسبت به ياتاقانهای ساچمه ای(کره ای) تحمل می کنند.
ياتاقانهای کف گرد غلتکی بشکه ای برای تحمل بارهای سنگين و غير محوری استفاده می شود و مزيت اجزای بشکه ای اين است که با افزايش با سطح تماسشان بيشتر ميشود.
 

am mech

عضو جدید
شناسايي اجزا تشکيل دهنده بيرينگها
در اينجا به طور مختصر اجزا اين قطعه را تشريح میکنم:
بيرينگها با عناصر غلتنده که عمومیترين بيرينگها میباشند دارای دو دسته اجزا میباشند:
الف) اجزا اصلی و ضروری Standard Ball Bearing Components

ب) اجزا فرعی و جانبی Optional Bearing Components

الف) اجزا اصلی و ضروری
چهار جزء اصلی و ضروری هستند:
1و2- شامل دو حلقهی استوانهای گرد آهنی و مجموعه ای از عناصر غلتندهاند. يکی از رينگها و حلقهها از ديگری بزرگتر است. در حقيقت قدری بزرگتر است تا ديگری داخل آن با فاصلهای مشخص ثابت (فيکس) شود. اين حلقهی بزرگتر رينگ بيرونی و يا خارجی خوانده میشود (The Outter Ring). و حلقهی کوچکتر که در داخل قرار میگيرد رينگ داخلی(The Inner Ring) نام دارد.
3- در فضای خالی بين دو رينگ تعداد مشخص و معين شدهای از گویهای فلزی(The Balls) در فاصلهی معين از همديگر قرار میگيرند. اين عناصر از جنس فولاد بوده و عناصر غلتنده (چرخنده) ناميده میشوند.
4- قطعه چهارمی که در بيرينگها مورد استفاده زيادی قرار دارد، قفسه (The Cage –Retainer) نام دارد. کاربرد اصلی اين قطعه ثابت نگهداشتن فاصله بين اجزا میباشد.

ب) اجزاء فرعی و جانبی
اين اجزا عموما جهت بالابردن عملکرد و کاربرد بيرينگها و همچنين افزايش طول عمر آنها مورد استفاده قرار میگيرند. اين اجزا هميشه به بيرينگها افزوده نمیشوند مگر در حالتهای خاص و بيشتر حالت سفارشی دارند. هر کدام از اين اجزا دارای يک کد حرفی و يا کد حرفی-عددی میباشند که هنگام سفارش کار را احتتر مینمايند.
از مهمترين اين اجزا میتوان به دو مورد زيراشاره نمود:
1- نگهدارنده(سپر) Sheild
2- درزگير(آب بند) Seal
اين دو جزء عموما در بيرينگهايي که گريسکاری میشوند کابرد دارند. حالتی که بيرينگها در معرض عناصر خارجی همانند آب و هوا (گرد و خاک) قرار میگيرند، به منظور حفاظت اجزای داخلی بيرينگها از آلودگیهای خارجی، از اين اجزا استفاده میشود.

1- نگهدارنده يا شيلد
شيلدها يک ديسک فلزی ورق مانند میباشند. آنها با اعمال کمی فشار در شياری که در لبهی داخلی رينگ خارجی ايجاد گرديده است قرار میگيرند. به منظور جلوگيری از تماس شيلد با رينگ داخلی و ايجاد اصطکاک، يک فاصلهی کوچک و يا يک شکاف باريک باز، بين قسمت خارجی رينگ داخلی و شيلد باقی میگذارند که اين عمل هم به سرعت چرخش بيرينگ میافزايد و هم طول عمر بيرينگ را افزايش میدهد و همچنين باعث میشود تا بيرينگ دارای کمترين گشتاور پيچشی گردد. در کد کردن و نامگذاری اين قطعه از حرف Z استفاده می‎‎نمايند. و هنگامی که قرار است برای يک بيرينگ از دو عدد شيلد در طرفين آن استفاده شود به اختصار کدهای ZZ و يا 2Z را بکار میبرند.

2- درزگير و يا Seal
اين قطعه دارای تنوع و گوناگونی بسيار زيادی میباشد. معمولترين حالت آن به اين صورت است که از تزريق پلاستيک و يا لاستيک به داخل فلز استفاده مینمايند. محل قرار گيری درزگيرها بر روی بيرينگ، در شياری که در لبهی داخلی رينگهای خارجی ايجاد میگردد میباشد و در آنجا ثابت میشود. دارای دو نوع عمومی میباشد که بنا به شرايط هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.
1- تماسی
2- غير تماسی
 

40300

عضو جدید
بيرينگ

بيرينگ

با سلام
کسي در مورد نحوه ساخت ومتريال بيرينگهاي (SKF-FAG)مقاله يا اطلاعاتي داره؟با تشکر
SKF FOUR -ROW TAPERED ROLLER BEARINGS​
 

مجتبی ورشاوی2

عضو جدید
با سلام
کسي در مورد نحوه ساخت ومتريال بيرينگهاي (SKF-FAG)مقاله يا اطلاعاتي داره؟با تشکر
SKF FOUR -ROW TAPERED ROLLER BEARINGS​
Taper Roller Bearings
1. Material:chrome steel GCr15
2. ISO9001:2000
3. Bearings OEM service
4.Over 15years bearing supply
Taper Roller Bearings
1.Material:chrome steel GCr15
2.ISO9001:2000Quality
3.Bearings OEM Service
4.Quality submit to ISO9001:2000
 

40300

عضو جدید
سلام
اگه ممکن منبع يا مقاله که اطلاعات بيشتري داشته باشه ميخواستم؟ممنون
 

مجتبی ورشاوی2

عضو جدید
Material handling


The SKF material handling business is divided into three parts and focuses mainly on:

  • the heavy and medium conveyor industry
  • the heavy-duty elevator and escalator industry
  • crane applications
SKF has long experience, coupled with extensive application knowledge, in these businesses and works to offer solutions that satisfy specific customer needs. Working with combined solutions predominantly for bearings, seals, lubrication and services provides a solid base to offer comprehensive customer benefits.


SKF solutions on film:

Reduce traction motor maintenance
Listen to one of our engineers explaining the benefits of SKF sealed spherical roller bearings in elevators.
View film (2 min)
 
بالا