..... و سرانجام ، خداحافظ آقای جاسبی !

magnet

عضو جدید

شب گذشته در جلسه 696 شوراي عالي انقلاب فرهنگي وزير علوم مأمور شد كه جلسه هيئت امناي دانشگاه آزاد را تشكيل دهد و رئيس پيشنهادي اين دانشگاه را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي كند.

اين مصوبه به معني اين است كه رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي احكام اعضاي جديد هيئت امنا را ابلاغ كرده است و با توجه به تركيب فعلي هيئت امنا، بركناري جاسبي تقريباً قطعي است.


اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد بيش از چهار سال قبل در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت و علي‌رغم درخواست اين شورا از هيئت امناي دانشگاه آزاد براي ارائه اصلاحيه پيشنهادي خود، هيئت امنا به چنين درخواستي ترتيب اثر نداد.

در نتيجه اهمال هيئت امناي دانشگاه آزاد و اقدام نكردن در مهلت مقرري كه چند بار نيز تمديد شد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي رأساً وارد فاز اصلاح اساسنامه شد كه در نتيجه آن، در جلسه 24 فروردین 89 در 25 ماده به تصویب نهایی رسید كه رئيس‌جمهور نيز در ارديبهشت ماه، آن را برای اجرا ابلاغ کرد.


اما به موازات بررسي و تصويب اين اساسنامه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، باند سياسي- اقتصادي ريشه‌دار در دانشگاه آزاد به طراحي موضوع غيرقانوني و انحرافي وقف اين دانشگاه پرداختند و در مجلس نيز با بسيج كردن عوامل خود، توانستند در روزي كه برخي نمايندگان به آن عنوان "يكشنبه سياه" (30 خرداد 89) را اطلاق كردند، طرحي را به تصويب برسانند كه بر اساس آن، وقف دانشگاه آزاد مجاز دانسته مي‌شد.


اين طرح در شرايطي تصويب شد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد ورود كرده و رئيس‌جمهور اساسنامه اصلاحي را ابلاغ كرده بود و مجلس بر خلاف نظر صريح رهبر انقلاب مبني بر اينكه "در موضوعاتي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ورود مي‌كند، نبايد وارد شود"، چنين طرحي را از تصويب گذراند. البته پس از افشاگري رسانه‌هاي ارزش‌گرا در اين زمينه و اعتراض‌هاي دانشجويي، مجلس اين مصوبه خود را كه شوراي نگهبان نيز آن را برگردانده بود، پس گرفت.


در همين حال، رهبر معظم انقلاب، كميته‌اي فقهي- حقوقي به سرپرستي رئيس قوه قضائيه براي بررسي جوانب وقف دانشگاه آزاد تشكيل دادند. عوامل دانشگاه آزاد تلاش‌هايي براي مخدوش كردن فعاليت اين كميته كردند و حتي عده‌اي از اين عوامل براي استفتا گرفتن از برخي علما و مراجع قم به‌طور پنهاني به قم سفر كردند كه با هوشياري نهادهاي مسوول اين سناريو ناكام ماند.


همچنين آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس هيئت امناي اين دانشگاه در آستانه اعلام نظر نهايي رهبر معظم انقلاب در مورد وقف دانشگاه آزاد، به‌طور غيرمنتظره براي افتتاح يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد به بابل رفت و در آنجا ادعا كرد، وقف دانشگاه آزاد منعقد شده و كسي كه بخواهد آن را بر هم بزند، بايد از خدا قوي‌تر باشد. اين اظهارنظر، واكنش آيت‌الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه را به‌دنبال داشت و او با صراحت اعلام كرد كه وقف اين دانشگاه از ابتدا منبطل بوده و نيازي نيست كسي آن را بر هم بزند. وي اظهارات هاشمي را ناشايست و اشتباه خواند.


به فاصله چند روز از اين دو اظهارنظر، رهبر معظم انقلاب نظر نهايي خود در مورد وقف دانشگاه آزاد را اعلام و تأكيد كردند كه وقف از نظر شرعي و قانوني صحيح نيست. ايشان در ضمن دستور دادند كه مواد 5 و 10 اساسنامه اصلاح شود. اين دستور رهبر انقلاب، به‌طور ويژه در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار گرفت و شورا با تشكيل كميته‌اي اصلاح اساسنامه را دنبال كرد.


در نهايت، سه‌شنبه، 11 آبان 89 مواد 5 و 10 در دستور شورا قرار گرفت و اصلاحيه اين مواد تصويب شد.

چهار ساله شدن دوره رياست دانشگاه آزاد، انتخاب هيئت امناي استاني براي واحدهاي بزرگ اين دانشگاه، تعيين تكليف اموال دانشگاه و تركيب ‌و ساختار جديد هيئت امنا از مهمترين نكات اساسنامه اصلاح شده توسط شواري عالي انقلاب فرهنگي بود.


* تغيير واژه "غيرخصوصي" به "عمومي"


بدين ترتيب سرانجام پس از اعلام رسمي نظر مقام معظم رهبري در خصوص غيرشرعي و غيرقانوني بودن وقف اموال دانشگاه آزاد از سوي هئيت موسس اين دانشگاه، وضعيت اموال دانشگاه آزاد از "عمومي و غيردولتي" بودن، با اصلاح بند ۵ به "غيرخصوصي و غيردولتي " تبديل شد.


اما پس از تعلل چند ماهه در معرفي نمايندگان دانشگاه آزاد در هيئت امنا، نهايتاً هیئت موسس دانشگاه آزاد پس از اولین جلسه خود در سال ۹۰ که به ریاست آقاي هاشمی رفسنجانی در محل دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، هاشمي رفسنجاني، سید حسن خمینی و حمید میرزاده برای عضویت در ترکیب جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد "تعیین" شدند.

شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز چندي پيش دكتر فرهاد دانشجو، دكتر بهمن يزدي صمدي و دكتر فريدون عزيزي را به‌عنوان سه نماينده خود معرفي كرده بود، بنابراين، تركيب نهايي 10 نفره هيئت امناي دانشگاه آزاد اكنون مشخص است و با توجه به اين تركيب بركناري جاسبي قطعي به‌نظر مي‌رسد.


پيش از اين، از فرهاد دانشجو، فرهاد رهبر، غلامحسين الهام، حميد ميرزاده و محمدحسن شجاعي‌فرد به‌عنوان گزينه‌هاي احتمالي رياست دانشگاه آزاد نام برده شده بود. با اين حال، بايد منتظر ماند و ديد آيا روند كارها در دانشگاه آزاد به سير طبيعي و قانوني خود پيش خواهد رفت و يا برخي باندهاي سياسي و اقتصادي كه منافع خود را در حفظ وضع موجود مي‌بينند، باز هم سنگ‌اندازي خواهند كرد؟


منبع
 

Similar threads

بالا