وضعیت پروژه های نرم افزاری در ایران

وضعیت
موضوع بسته شده است.

konstantin

عضو جدید
:) وضعیت پروژه های نرم افزاری در ایران

در فرآیند ساخت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر (CBSD: Computer Based Information System) سه فرآیند اصلی نقش دارد: 1- فرآیند توسعه : شامل تمامی مراحل تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی و تست سیستم و .... 2- فرآیند مدیریت : مدیریت پروژه نرم افزاری شامل همه اعمال تعریف ابزارها و تشکیل گروه کاری، زمانبندی و تخمین هزینه و .... 3- فرآیند پشتیبانی : شامل فعالیت های مرتبط با پشتیبانی و نگهداشت نرم افزار هر سه این فرآیند ها بایستی به دقت انجام شوند تا در نهایت یک پروژه نرم افزاری به نتیجه دلخواه خود برسد. اما متاسفانه در بازار نرم افزاری ایران اغلب شرکت های تولید کننده نرم افزار این مسائل را نادیده می گیرند و معمولا این فرآیند ها به خوبی پیموده نمی شود. با این وجود با توسعه متدولوژی های تجزیه و تحلیل سیستم ها و بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بالطبع آن سطح توقعشان از یک نرم افزار ، گروه های تولید ناچار شده اند که فعالیت تجزیه و تحلیل سیستم ها را جزء مراحل ساخت سیستم خود در نظر بگیرند و زمان و هزینه آن از یک طرف و خروجی آن از طرف دیگر را جزء اجزای پروژه خود در نظر بگیرند.بگذریم از اینکه معمولا خروجی فازهای تحلیل و طراحی مورد استفاده در پیاده سازی قرار نمی گیرد! و معمولا فاز پیاده سازی همزمان با فاز تجزیه و تحلیل شروع می شود تا در زمانبندی سرعت ببخشند و گزارش های تحلیل و طراحی معمولا صرفا برای خالی نبودن عریضه و بستن دهان کارفرما تولید می شود. اما در فرآیند های دیگر همچنان ضعف به چشم می خورد. اکثر مدیران پروژه نرم افزاری در ایران، برنامه نویسان قدیمی تر و یا قوی تر گروه می باشند. در حالیکه فرآیند مدیریت دانش و توانایی خاص خود را می خواهد و بسیار متفاوت از برنامه سازی و یا حتی تجزیه و تحلیل سیستم هاست. هر چند یک مدیر پروژه باید در در جه اول برنامه نویس خوب و تحلیل گر خوبی باشد اما لزوما یک برنامه نویس خوب یک مدیر پروژه خوب نیست.به عنوان مثال مدیریت نیروی کارشناسی بحثی است که بسیار مشکل است و نیاز به تجربه و شناخت کافی از اخلاق و روحیات بدنه کارشناسی تولید کننده سیستم می باشد و یا از طرف دیگر بحث زمانبندی و تخمین های سیستم و یا مدیریت ریسک نیاز به دانش کافی از مسائل مرتبط دارد. فرآیند پشتیبانی که وضعیت بسیار بدتری نسبت به فرآیند های مرتبط با ساخت دارد. جو بی اعتمادی که در بین صنایع و شرکتها و سازمانهای ایرانی نسبت به تولید کنندگان نرم افزاری داخلی وجود دارد ناشی از همین ضعف است.برای نمونه چند ماه پیش در یک شرکت خصوصی متوسط (و نه بزرگ) جلسه داشتیم. این شرکت از بهترین (یا به عبارت بهتر معتبر ترین و یا باز هم دقیق تر فقط معروفترین!) شرکتهای تولید کننده سیستمهای جامع مالی ایران نرم افزار خریداری کرده بودند. ضعف در پشتیبانی از نرم افزارهای خریداری شده به حدی خریدار را دچار مشکل کرده بود که راه را در خرید نرم افزار از خارج از ایران و شرکتهای خارجی دنبال کرده بودند و با یک شرکت هندی در این زمینه قرارداد امضا کرده بودند! این که مشاهده می شود با وجودیکه در ایران اینهمه توانایی فنی نرم افزاری وجود دارد و اکثر شرکتهای نرم افزاری با مشکل پیدا کردن مشتری خوب مواجه هستند و در همینه حال خریداران با وجود گرانتر بودن قیمت از خارج نرم افزار تهیه می کنند واقعا تاسف برانگیز است. اما مقصر اصلی این مشکل خود شرکتهای نرم افزاری هستند چون فرآیند پشتیانی نرم افزار های خود را به خوبی انجام نمی دهند.
منتظر نظراتتون هستم............................................
 

mehrzadmo

عضو جدید
اما مقصر اصلی این مشکل خود شرکتهای نرم افزاری هستند چون فرآیند پشتیانی نرم افزار های خود را به خوبی انجام نمی دهند.
اين كه در اين مساله فقط شركت هاي توليد نرم افزار رو مقصر بدونيم كمي بي انصافيه . شما فرض كنيد مدير يه شركت نرم افزاري هستيد اولين هدف شما چيه ؟ توليد نرم افزار خوب ؟ يا سر موقع دادن حقوق كارمندان ؟ يا سرپا نكه داشتن شركت ؟ يا راضي نگه داشتن مشتري ؟ مطمئنا تمام اين پارمتر ها مهم هستند . اما چگونه ؟ آيا ممكنه شما به راحتي بتونيد تمام اين كارها رو انجام بديد ؟ و اگر انجام دادين محصول شما قيمت خوبي خواهد داشت ؟ خوب حالا اين محصول شيك گرانقيمت و كاربردي و.... به قول معروف همه چي تمام مشتري داره ؟ مشتري هاي ما دو دسته اند . 1- كاربران آزاد 2- كاربران دولتي
تا حالا در مناقصه هاي دولتي نرم افزار شركت كردين ؟ راستش منم شركت نكردم اما خاطره هاي زيادي از دوستانم در مورد حق كشي و نا آگاهي مديراني كه كارفرما هستند و ..... اينها رو شنيدم . برو تو يه اداره مي بيني دارن از يه نرم افزار استفاده مي كنن كه ... ( بهتره هيچ چي نگيم !) چرا ؟ بعد متوجه مي شي اينو پسر دختر عموي مدير نوشته ! يا يكي تو مناقصه بدون تجربه و سواد كافي يه قيمت الكي داده . يا اصلا سفارش دهنده فرق خريد گوجه فرنگي و خريد نرم افزار رو نمي دونسته ! واقعا هم زور داره آدم يه سي دي رو كه مي شه خامشو 200 تومن خريد و رايتش فقط 100 تومن خرج داره رو خدا تومن بخره !
من نميخوام از شركت هاي نرم افزاري دفاع كنم يا فقط مقصر رو خريدار معرفي كنم . اما مطمئنا نبود رقابت سالم و دانش كافي در اين زمينه دو تا از مهم ترين پارامتر هاي اين گونه مشكلات هستند .
به اميد روزي كه ديگه از اين اتفاقات رو مشاهده نكنيم ...
 

امیر Amir

کاربر حرفه ای
:) وضعیت پروژه های نرم افزاری در ایران

در فرآیند ساخت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر (CBSD: Computer Based Information System) سه فرآیند اصلی نقش دارد: 1- فرآیند توسعه : شامل تمامی مراحل تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی و تست سیستم و .... 2- فرآیند مدیریت : مدیریت پروژه نرم افزاری شامل همه اعمال تعریف ابزارها و تشکیل گروه کاری، زمانبندی و تخمین هزینه و .... 3- فرآیند پشتیبانی : شامل فعالیت های مرتبط با پشتیبانی و نگهداشت نرم افزار هر سه این فرآیند ها بایستی به دقت انجام شوند تا در نهایت یک پروژه نرم افزاری به نتیجه دلخواه خود برسد. اما متاسفانه در بازار نرم افزاری ایران اغلب شرکت های تولید کننده نرم افزار این مسائل را نادیده می گیرند و معمولا این فرآیند ها به خوبی پیموده نمی شود. با این وجود با توسعه متدولوژی های تجزیه و تحلیل سیستم ها و بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بالطبع آن سطح توقعشان از یک نرم افزار ، گروه های تولید ناچار شده اند که فعالیت تجزیه و تحلیل سیستم ها را جزء مراحل ساخت سیستم خود در نظر بگیرند و زمان و هزینه آن از یک طرف و خروجی آن از طرف دیگر را جزء اجزای پروژه خود در نظر بگیرند.بگذریم از اینکه معمولا خروجی فازهای تحلیل و طراحی مورد استفاده در پیاده سازی قرار نمی گیرد! و معمولا فاز پیاده سازی همزمان با فاز تجزیه و تحلیل شروع می شود تا در زمانبندی سرعت ببخشند و گزارش های تحلیل و طراحی معمولا صرفا برای خالی نبودن عریضه و بستن دهان کارفرما تولید می شود. اما در فرآیند های دیگر همچنان ضعف به چشم می خورد. اکثر مدیران پروژه نرم افزاری در ایران، برنامه نویسان قدیمی تر و یا قوی تر گروه می باشند. در حالیکه فرآیند مدیریت دانش و توانایی خاص خود را می خواهد و بسیار متفاوت از برنامه سازی و یا حتی تجزیه و تحلیل سیستم هاست. هر چند یک مدیر پروژه باید در در جه اول برنامه نویس خوب و تحلیل گر خوبی باشد اما لزوما یک برنامه نویس خوب یک مدیر پروژه خوب نیست.به عنوان مثال مدیریت نیروی کارشناسی بحثی است که بسیار مشکل است و نیاز به تجربه و شناخت کافی از اخلاق و روحیات بدنه کارشناسی تولید کننده سیستم می باشد و یا از طرف دیگر بحث زمانبندی و تخمین های سیستم و یا مدیریت ریسک نیاز به دانش کافی از مسائل مرتبط دارد. فرآیند پشتیبانی که وضعیت بسیار بدتری نسبت به فرآیند های مرتبط با ساخت دارد. جو بی اعتمادی که در بین صنایع و شرکتها و سازمانهای ایرانی نسبت به تولید کنندگان نرم افزاری داخلی وجود دارد ناشی از همین ضعف است.برای نمونه چند ماه پیش در یک شرکت خصوصی متوسط (و نه بزرگ) جلسه داشتیم. این شرکت از بهترین (یا به عبارت بهتر معتبر ترین و یا باز هم دقیق تر فقط معروفترین!) شرکتهای تولید کننده سیستمهای جامع مالی ایران نرم افزار خریداری کرده بودند. ضعف در پشتیبانی از نرم افزارهای خریداری شده به حدی خریدار را دچار مشکل کرده بود که راه را در خرید نرم افزار از خارج از ایران و شرکتهای خارجی دنبال کرده بودند و با یک شرکت هندی در این زمینه قرارداد امضا کرده بودند! این که مشاهده می شود با وجودیکه در ایران اینهمه توانایی فنی نرم افزاری وجود دارد و اکثر شرکتهای نرم افزاری با مشکل پیدا کردن مشتری خوب مواجه هستند و در همینه حال خریداران با وجود گرانتر بودن قیمت از خارج نرم افزار تهیه می کنند واقعا تاسف برانگیز است. اما مقصر اصلی این مشکل خود شرکتهای نرم افزاری هستند چون فرآیند پشتیانی نرم افزار های خود را به خوبی انجام نمی دهند.
منتظر نظراتتون هستم............................................


اون وقت ارتباطش با صنایع چیه؟؟؟

آهان اقای کنستانتین این جور تاپیک ها و صحبت هایی رو که دارین در یک تاپیک خاص قرار بدین.
وجود تاپیک های متعدد اون با این حجم مطلب کم ایجاد تشویش و یک نوع شلوغی در تالار میکنه...

لطف کنید یک تاپیک برای حرف های خودتون ایجاد کنید...یا

این بحث رو در (( بحث آزاد صنایع)) مطرح کنید.


با احترام
 

konstantin

عضو جدید
اون وقت ارتباطش با صنایع چیه؟؟؟

آهان اقای کنستانتین این جور تاپیک ها و صحبت هایی رو که دارین در یک تاپیک خاص قرار بدین.
وجود تاپیک های متعدد اون با این حجم مطلب کم ایجاد تشویش و یک نوع شلوغی در تالار میکنه...

لطف کنید یک تاپیک برای حرف های خودتون ایجاد کنید...یا

این بحث رو در (( بحث آزاد صنایع)) مطرح کنید.


با احترام

ممنون از یادآوری ولی...
ناسلامتی شما باید چند سال دیگه پروژه های مختلفی رو توی صنعت در دست بگیری و دربارشون تصمیم گیری کنی...!
اگه اینجوری بخوای دنبال ربطش بگردی ممکنه فرصت های خوبی رو از دست بدی.........
با احترام..............
 

konstantin

عضو جدید
اين كه در اين مساله فقط شركت هاي توليد نرم افزار رو مقصر بدونيم كمي بي انصافيه . شما فرض كنيد مدير يه شركت نرم افزاري هستيد اولين هدف شما چيه ؟ توليد نرم افزار خوب ؟ يا سر موقع دادن حقوق كارمندان ؟ يا سرپا نكه داشتن شركت ؟ يا راضي نگه داشتن مشتري ؟ مطمئنا تمام اين پارمتر ها مهم هستند . اما چگونه ؟ آيا ممكنه شما به راحتي بتونيد تمام اين كارها رو انجام بديد ؟ و اگر انجام دادين محصول شما قيمت خوبي خواهد داشت ؟ خوب حالا اين محصول شيك گرانقيمت و كاربردي و.... به قول معروف همه چي تمام مشتري داره ؟ مشتري هاي ما دو دسته اند . 1- كاربران آزاد 2- كاربران دولتي
تا حالا در مناقصه هاي دولتي نرم افزار شركت كردين ؟ راستش منم شركت نكردم اما خاطره هاي زيادي از دوستانم در مورد حق كشي و نا آگاهي مديراني كه كارفرما هستند و ..... اينها رو شنيدم . برو تو يه اداره مي بيني دارن از يه نرم افزار استفاده مي كنن كه ... ( بهتره هيچ چي نگيم !) چرا ؟ بعد متوجه مي شي اينو پسر دختر عموي مدير نوشته ! يا يكي تو مناقصه بدون تجربه و سواد كافي يه قيمت الكي داده . يا اصلا سفارش دهنده فرق خريد گوجه فرنگي و خريد نرم افزار رو نمي دونسته ! واقعا هم زور داره آدم يه سي دي رو كه مي شه خامشو 200 تومن خريد و رايتش فقط 100 تومن خرج داره رو خدا تومن بخره !
من نميخوام از شركت هاي نرم افزاري دفاع كنم يا فقط مقصر رو خريدار معرفي كنم . اما مطمئنا نبود رقابت سالم و دانش كافي در اين زمينه دو تا از مهم ترين پارامتر هاي اين گونه مشكلات هستند .
به اميد روزي كه ديگه از اين اتفاقات رو مشاهده نكنيم ...

حق با شماست....
رقابت سالم یه اصل اساسیه!
 

امیر Amir

کاربر حرفه ای
حق با شماست....
رقابت سالم یه اصل اساسیه!
نه عزیز شما نمیخواد به فکر موقعیت از دست دادن من باشین...:)

انگار خیلی داغی...من موقعیت دارم و با خیلی ها که کنترل پروژه کار کردن و پروژه هاشون جاها و شرکت های توپی بوده ارتباط دارم غمی از این نظر ندارم که اگر خواستم تصمیم بگیرم کسی هست سوال بکنم...اصلا___>
شاید من در محل تصمیم گیری نباشم...من دوست دارم مشاور باشم تا تصمیم گیرنده...

روی فکر تصمیم گیرنده اثر داشته باشم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا