konstantin
عضو جدید

در فرآیند ساخت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر (CBSD: Computer Based Information System) سه فرآیند اصلی نقش دارد: 1- فرآیند توسعه : شامل تمامی مراحل تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی و تست سیستم و .... 2- فرآیند مدیریت : مدیریت پروژه نرم افزاری شامل همه اعمال تعریف ابزارها و تشکیل گروه کاری، زمانبندی و تخمین هزینه و .... 3- فرآیند پشتیبانی : شامل فعالیت های مرتبط با پشتیبانی و نگهداشت نرم افزار هر سه این فرآیند ها بایستی به دقت انجام شوند تا در نهایت یک پروژه نرم افزاری به نتیجه دلخواه خود برسد. اما متاسفانه در بازار نرم افزاری ایران اغلب شرکت های تولید کننده نرم افزار این مسائل را نادیده می گیرند و معمولا این فرآیند ها به خوبی پیموده نمی شود. با این وجود با توسعه متدولوژی های تجزیه و تحلیل سیستم ها و بالا رفتن سطح آگاهی مشتریان و بالطبع آن سطح توقعشان از یک نرم افزار ، گروه های تولید ناچار شده اند که فعالیت تجزیه و تحلیل سیستم ها را جزء مراحل ساخت سیستم خود در نظر بگیرند و زمان و هزینه آن از یک طرف و خروجی آن از طرف دیگر را جزء اجزای پروژه خود در نظر بگیرند.بگذریم از اینکه معمولا خروجی فازهای تحلیل و طراحی مورد استفاده در پیاده سازی قرار نمی گیرد! و معمولا فاز پیاده سازی همزمان با فاز تجزیه و تحلیل شروع می شود تا در زمانبندی سرعت ببخشند و گزارش های تحلیل و طراحی معمولا صرفا برای خالی نبودن عریضه و بستن دهان کارفرما تولید می شود. اما در فرآیند های دیگر همچنان ضعف به چشم می خورد. اکثر مدیران پروژه نرم افزاری در ایران، برنامه نویسان قدیمی تر و یا قوی تر گروه می باشند. در حالیکه فرآیند مدیریت دانش و توانایی خاص خود را می خواهد و بسیار متفاوت از برنامه سازی و یا حتی تجزیه و تحلیل سیستم هاست. هر چند یک مدیر پروژه باید در در جه اول برنامه نویس خوب و تحلیل گر خوبی باشد اما لزوما یک برنامه نویس خوب یک مدیر پروژه خوب نیست.به عنوان مثال مدیریت نیروی کارشناسی بحثی است که بسیار مشکل است و نیاز به تجربه و شناخت کافی از اخلاق و روحیات بدنه کارشناسی تولید کننده سیستم می باشد و یا از طرف دیگر بحث زمانبندی و تخمین های سیستم و یا مدیریت ریسک نیاز به دانش کافی از مسائل مرتبط دارد. فرآیند پشتیبانی که وضعیت بسیار بدتری نسبت به فرآیند های مرتبط با ساخت دارد. جو بی اعتمادی که در بین صنایع و شرکتها و سازمانهای ایرانی نسبت به تولید کنندگان نرم افزاری داخلی وجود دارد ناشی از همین ضعف است.برای نمونه چند ماه پیش در یک شرکت خصوصی متوسط (و نه بزرگ) جلسه داشتیم. این شرکت از بهترین (یا به عبارت بهتر معتبر ترین و یا باز هم دقیق تر فقط معروفترین!) شرکتهای تولید کننده سیستمهای جامع مالی ایران نرم افزار خریداری کرده بودند. ضعف در پشتیبانی از نرم افزارهای خریداری شده به حدی خریدار را دچار مشکل کرده بود که راه را در خرید نرم افزار از خارج از ایران و شرکتهای خارجی دنبال کرده بودند و با یک شرکت هندی در این زمینه قرارداد امضا کرده بودند! این که مشاهده می شود با وجودیکه در ایران اینهمه توانایی فنی نرم افزاری وجود دارد و اکثر شرکتهای نرم افزاری با مشکل پیدا کردن مشتری خوب مواجه هستند و در همینه حال خریداران با وجود گرانتر بودن قیمت از خارج نرم افزار تهیه می کنند واقعا تاسف برانگیز است. اما مقصر اصلی این مشکل خود شرکتهای نرم افزاری هستند چون فرآیند پشتیانی نرم افزار های خود را به خوبی انجام نمی دهند.
منتظر نظراتتون هستم............................................