والـــتر گروپیوس Walter Gropius

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز هرکس درباره والتر گروپیوس و تفکراتش و آثارش مطلبی دارد من را یاری کند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش خانه سازی خشک

برعکس روشهای معمول ساختمان سازی که نیازمند حجم زیاد آب است، در این روش مصالح خشک با یک دیگر منتاژ می شوند. این روش نه تنها امتیاز سرعت بالای ساخت را دارد، بلکه دارای ویژگی تولید کل یا اجزاء خانه در کارخانه نیز هست. چی اورا به همراه معماران مترقی مانند تسوچی اورا کامه کی () که تجربه کار زیر نظر فراک لوید رایت (Frank Lloyd Wright) را دارد، در حدود سال های 1930 به دنبال پیدا کردن روش های جدید طراحی مسکن بودند. همانطور که از اظهارات چی اورا و تسوچی اورا نیز پیدا است تلاش های آنها تحت تاثیر فعالت هایی بود که همزمان در آلمان انجام می شد به خصوص تاثیرات والتر گروپیوس (Gropius) قابل انکار نبود. کسی که در عین حال که موسس باوهاوس(BAUHAUS) بود هم در تولید نظریه و هم در عمل، رهبری معماری جدید را بر عهده داشت.

گروپیوس با روش ابداعی خانه سازی خشک خود و یا ابداع روش تولید صنعتی خانه به وسیله این روش، آثار متنوعی را خلق می کند، که از آن جمله طراحی معیار معینی برای خانه سازی که قابلیت تولید خانه های متنوع با ترکیب چندین جعبه بزرگ را داشت، یا خانه ای که در سال 1925 در شوتوتگارت ( stuttgart ) و برای شهرک وانسن هوف (Weissenhofsiedlung) طراحی می کند و همچنین مقاله « خانه صنعتی» معرفی شده در کتاب « خانه های آزمایشی باوهاوس» منتشره در سال 1925 معروف هستند. احتمالا چی اورا یا تسوچی اورا در ژاپن این آثار و مقالات دهه 1920گروپیوس را دیده باشند. باید توجه داشت که در روش ساخت خشکی که در ژاپن اعمال می شود همانگونه که تسوچی اورا می گوید از طرح های گروپیوس برای طراحی جزئیات ساختمان استفاده نشده است. (مجله SD سال 1988) روش ساخته خشک گروپیوس مانند شوتوتگارت سازه فولادی داشتند. در حالی که در مدل ژاپنی ساخت خشک با منعکس کردن شرایط محلی از چوب برای ساخت استفاده شده بود. ولی به جز این تفاوت، با توجه به مصالحی که برای دیوار های بیرونی در روش ساخته خشک نیاز است و با دقت در نوع اتصال قطعات، جای شکی در شباهت این دو سیستم باقی نمی ماند.


مقدمات ظهور شرکت های سازنده خانه های پیش ساخته

حقیقت این است که تلاش های گروپیوس را برای ساخت صنعتی خانه بسیار پیش تر از مثال های بیان شده آغاز شده است. او وقتی در سال1910 که تنها 26 سال داشت و در دفتر پیتر برنس (Peter Behrens) که هم معمار بود هم طراح صنعتی، کار می کرد به امیل لاتناو (Emil Rathenau) مدیر شرکت بزرگ AEG که از مشتری های مهم این شرکت بود پروپزالی را با نام « ساخت مسکن با استفاده از یگانه منطق زیبا شناسی » را در ماه مارس تحویل می دهد.

این پروپزال با جمله [ خلاصه طرح- هدف ایجاد این شرکت تولید صنعتی خانه است. و برای این کار از بهترین مصالح را استفاده کرده و بزرگترین ویژگی تولید صنعتی که پایین آوردن قیمت است را به خانه سازی اعطا می کنیم.] شروع می شود و دارای سه بخش « خلاصه طرح» « برای عملی کردن طرح» و « روش فروش» بود. کل متن پروپزال که شامل 5000 لغت بود، احتمالا اولین طرح برای ساخت شرکت خانه سازی صنعتی که بشر به خود دیده باشد. این طرح آنقدر کامل بود که امروزه نیز بسیاری از قسمت های آن توسط شرکت های خانه سازی ژاپن استفاده می شود. نوشتن طرح دقیقی برای ایجاد شرکت خانه سازیی که تا آن موقع وجود خارجی نداشت، نشان دهنده قدرت بالای خلاقیت گروپیوس است. نه تنها راهی که ژاپن از سال های 1925 با ساخت اولین خانه های آزمایشی به روش ساخت خشک تا 1945 را می توان با طرح نوشته شده در سال 1910 گروپیوس مرتبط دید، بلکه می توان مراحل پیشرفت شرکت هایی خانه سازی ژاپن را که بعد از سال 1965 ایجاد می شوند را نیز با استفاده از این طرح توضیح داد.

زمینه کلیه فعالیت هایی خانه سازی گروپیوس را می توان در این پروپزال دید. چهار سال بعد از مجتمع مسکونی زیدلونگ (Siedlung) در اشتوتگارت (Stuttgart) و در سال 1931 گروپیوس با شرکت هیرسش (Hirsch) که یک سیستم خانه پیش ساخته ای با استفاده از چدن را به نام «کارپا هاوس» ابداع کرده و به تولید رسانده بود، ارتباط بر قرار می کند و به مانند اینکه دارد پروپوزال سال 1910 خود را اجرا می کند، در طراحی مدل ساختمان، تحقیقات در باره تکنولوژی ساخت، و حتی روش فروش آن فعالیت کرد. گروپیوس علاوه بر بهینه کردن جزئیاتی از قبیل روش اتصال پانل ها، یک سری مدل جدید با نام [ مدل گروپیوس] را طراحی می کند. برای صادرات نیز اظهارنظرهای لازم را انجام می داد. در نمایشگاهی نیز که در سال 1932 در برلین با عنوان [ خانواده ای که رشد می کند] بر گذار شده بود یکی از مدل خانه هایی شرکت هیرسش به نمایش گذاشته شده بود.

وقتی شرایط سیاسی آلمان تغییر می یابد و گروپیوس مجبور به فرار از آلمان می شود. و با دعوت دانشگاه هاروارد گروپیوس به آمریکا مهاجرت می کند. گروپیوس دوست مهندس آلمانی خود کونراد واکسمن () را نیز به آمریکا دعوت می کند. و با استفاده از روش های متنوعی که واکسمن سالها برای اتصال پانلها اختراع کرده بود سیستم جدیدی برای خانه سازی به نام [ پاکژ هاوس] را با یک دیگر ابداع کرده و در سال 1942 با تاسیس شرکتی به نام [ جنرال پال] ساخته و به فروش می رسانند.

بیان توضیح کامل آنچه که بعد از آن اتفاق افتاد از حوصله این بحث خارج است ولی نهایت هیچ یک از این شرکت ها که گروپیوس خود در آنها فعال بود به عنوان یک شرکت خانه سازی موفق نبودند. ولی جای شکی نست که او صنعت ساخت و ساز را هم تراز صنعت اتومبیل سازی کرد و معتقد بود که معماران قرن جدید موظف هستند برای عملی کردن آن، تکنولوژی و طراحی (دیزاین) لازم را فراهم کنند. و اینگونه فعالیت های گروپیوس در معماران جوان هم دوره خودش بسیار تاثیر گذاشت. از طرف دیگر هرچند تجربه خود گروپیوس موفق نبود ولی شرایط تولید صنعتی خانه در ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم را می بینیم در می یابیم که رویایی که گوپیوس در سال 1910 دیده بود اشتباه نبوده است.
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشهورترین اثر : باوهاوس

باوهاوس (آلمانی: باوهاوس (آلمانی: Bauhaus، به معنی خانه معماری) نام یک مدرسهٔ معماری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرد. مکتب باهاوس توسط والتر گروپیس تاسیس شده. اسم باهاوس از کلمات آلمانی "to build" (برای ساختن) و "house" (خانه) ریشه گرفته. علارغم اسمش و حقیقت اینکه موسس آن یک معمار بوده، باهاوس یک دفتر معماری در سالهای اول تاسیسش برای خود نداشت. شیوه باهاوس یکی از تاثیرگذارترین وقایع در معماری مدرن و طراحی مدرن شد. این مکتب تاثیرات عمیقی بر توسعه هنرهای معماری، طراحی گرافیک، طراحی داخلی، طراحی صنعتی و تیپوگرافی داشت. این مکتب در سه شهر آلمان، در سه دوره زمانی (وایمار از ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵، دسائو از ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ و برلین از ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳) و تحت مدیریت سه معمار (والتر گروپیوس از ۱۹۱۹ تا ۱۰۲۷، هانس مه یر از ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ و لودویگ میس ون دروهه از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳) به فعالیت پرداخت.تغییرات مکان و مدیریت منجر به تغییر مداوم در تمرکز، تکنیک، اساتید و سیاست گذاری های آن شد.
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
متن سیاسی

پايه و اساس Bauhaus در زمان بحران و پريشاني عمدتا در اروپا و به ويژه در آلمان ايجاد شد. تاسيس آن نتيجه به هم آميختگي مجموعه اي از توسعه هاي سياسي، اجتماعي، تحصيلي و هنري در دو دهه اول قرن بيستم مي باشد. نوين گرايي محافظه كارانه امپراطوري آلمان در دهه 70 قدرت را در دستان طبقه اشراف باقي گذاشت. همين امر لزوم ارتش سالاري و استعمار طلبي را به منظور پايدار نگه داشتن اوضاع ايجاب مي كرد. تا سال 1912برپايي حزب سوسيال دموكرات چپ گرا موقعيت سياسي را به با انسجام بين المللي و سوسياليزم ( جامع گرايي) بر ضد استعمار طلبي و ناسيوناليزم ( ملت گرايي) مواجه كرد. چنگ جهاني اول در18 ماه ؟ در سال 1914 پايه گذاري شد. در سال 1917 در ميان قتل عام هاي جنگ جهاني اول ، كارگران و سربازان شوروي قدرت را در روسيه به دست گرفتند. احزاب كمونيست ، كه مهمترين آنها اتحاده اسپارتان بودند، تحت تاثير كارگران روسي و سربازان شوروي به منظور ايجاد انقلابي مشابه در آلمان تشكيل شدند. جنگ به انقلاب آلمان دامن زد و حزب سوسياليست دموكرات به استعفاي امپراطور كايزر ( قيصر) و تشكيل دولت انقلابي اطمينان بخشيد. در اول ژانويه 1919 اتحاديه اسپارتان تلاش كرد تا قدرت را در برلين به دست گيرد اما با مقابله خشونت آميز قدرت هاي مركب از حزب سوسيال دموكرات، باقي مانده هاي ارتش آلمان و گروه هاي شبه نظامي ( Freikorps) سركوب شدند. در 19 ژانويه انتخابات برگزار شد و جمهوري ويماير تشكيل شد. انقلاب كمونيستي همچنان براي عده اي آينده اي ملموس بود. در واقع جمهوري شوروي تا قبل از اينكه توسط شبه نظاميان Freikorps و ارتش سركوب شود در مونيخ روي كار بود. و درگيريهاي پراكنده اي در اطراف كشور همچنان ادامه داشت.
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
باوهاوس و مدرنیزاسیون آلمان

نوآوری های طراحی مشترکا با گروپیس و باهاوس همراه بود-- فرم های ساده اساسی، منطق و کاربرد و ایده ی اینکه تولید انبوه با روحیه ی هنری افراد سازگار بود—قبلا در آلمان به میزان کمی قبل از تاسیس باوهاوس منتشر شده بود. موسسه طراحی ملی آلمان Deutscher Werkbund در سال 1907 توسط Hermann Muthesius جهت ایجاد نیروهای بالقوه جدید تولید انبوه با این فکرکه رقابت اقتصادی کشور آلمان را در برابر انگلیس محافظت کند؛ تشکیل شد. در 7 سال اول خود، Werkbund به عنوان یک عضو مقتدر در سوال طراحی در آلمان مطرح شد . در کشورهای دیگر از آن کپی برداری شد. بسیاری از سوالات رابطه هنرمندی vs. تولید انبوه، روابط فایده و زیبایی، هدف کاربردی فرم های زیبا در یک شیء پیش پا افتاده، و آیا یک فرم مناسب ساده می تواند بوجود آید یا نه؛ از میان 1907 اعضایش بیرون آمد(در 1914). ابتدای ژوئن 1907 کارهای طراحی صنعتی پیشقدم Peter Behrens برای کارخانه الکتریکی آلمانی AEG با موفقیت هنر و تولید انبوه در مقیاس بزرگ ادغام شد.
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه باوهاوس

والتر گروپیوس در سال ۱۹۱۹ با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، مدرسه باوهاوس را در وایمار بنیان نهاد. او در نخستین بیانیه خود، نظر ویلیام ماریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همهٔ هنرها (با رعایت تقدم معماری) درآمیخت و مرزبندی میان جنبه‌های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود شمرد. او چندی بعد در سال ۱۹۲۳ اهمیت طراح-صنعتگر در تولید صنعتی کلان را مورد تاکید قرار داد، که به عنوان اصل عمده‌ آموزه باوهاوس دانسته شد. پس از آن کارگاه‌های باوهاوس به صورت آزمایشگاه‌های ساخت پیش نمونه برای تولید ماشینی درآمدند و بسیاری از فرآورده‌های این کارگاه‌ها (به خصوص میز و صندلی، منسوجات و لوازم چراغ برقی) با موافقت صاحبان صنایع در خط تولید کارخانه‌ای قرار گرفتند. سبک فرآورده‌های باوهاوس خصلت هندسی و ساده داشت و به سبب صرفه‌جویی در وسایل و مطالعه در کیفیت مواد از پالودگی خط و شکل برخوردار بود. با طراحی تعدادی ساختمان تازه در دسائو (که نتیجه کار گروهی گروپیوس، معلمان و شاگردان بود) باوهاوس از وایمار به مکان جدید انتقال یافت. پس از این تغییر مکان، تأثیر باوهاوس در معماری و هنرهای کاربردی اروپا رخ نمود و تا پایان جنگ دوم نیز پایدار ماند. در سال ۱۹۳۲ میس ون باوهاوس را به برلین انتقال داد، اما فعالیت آن در برلین دیری نپایید چراکه یک سال بعد، در ۱۱ آوریل ۱۹۳۳ دولت نازی باوهاوس را تعطیل کرد. چندی بعد موهولی ناگی و برخی دیگر از معلمان مدرسهٔ جدیدی به همین نام در شیکاگو برپا کردند. تا اواخر دههٔ ۱۹۶۰ اکثر مدارس طراحی و معماری اروپا و ایلات متحده دست‌کم بخشی از برنامه‌های آموزشی باوهاوس را پذیرفتند. تعدادی از هنرمندان بزرگ قرن بیستم همچون پل کله، واسیلی کاندینسکی، والتر گروپیوس، موهولی ناگی، جوزف آلبرز و دیگران در این مدرسه هنری تدریس می‌کردند.
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیرات

باهاوس تاثير مهم و اساسي بر روي گرايش هاي هنري و معماري در اروپاي غربي، ايالات متحده و اسراييل ( به ويژه در ناحيه شهر سفيد و تلاويو) داشته است بويژه در دهه اي هنر به خاطر فرار يا تبعيد هنرمندان توسط نازي ها رو به افول مي رفت. در واقع تلاويو به خاطر فراواني معماري باهاوس توسط UN در ليست نام مكان هاي ميراث جهاني قرار گرفت. Gropius، Breuer و Moholy Nagy تا قبل از اينكه درگير جنگ شوند در انگلستان در اواسط دهه 10 دوباره مشغول به كار شدند تا با هم زندگي كنند و برروي پروژه Isokon كار كنند. هر دو گروه Gropius و Breuer تا قبل از جدايي رسمي اشان در سال 1921 براي تدريس در مدرسه طراحي Harvard Graduate رفتند و با هم مشغول به كار شدند.مدرسه هارواد در دهه هاي 20 و 30 به واسطه تربيت شاگراداني چون Philip Johnson، IM Pei، Lawrence Halprin ، Paul Rudolph و بسياري ديگر نفوذ بسياري در آمريكا داشت. در اواخر دهه 30 Mies van der Rohe با حمايت هاي مالي فيليپ جانسون دوباره برپاشد و به يكي از برترين معماران جهاني تبديل شد. موهولي نگي همچنين به شيكاگو رفت و مدرسه باهاوس را تحت حمايت صنعت گرايي و Walter Paepcke نوع دوست يافت.چاپگر و نقاش بزرگ ورنر درواز نيز علوم زيبا شناسي باوهاوس را به آمريكا آورد و در دو دانشگاه كلومبيا و واشنگتن در سينت لوييس تدريس كرد. هربرت باير نيز تحت حمايت مالي paepcke به Aspen در كلوريدا تحت پشتيباني پروژه Paepckes Aspen در موسسه Aspen سفر كرد. يكي از اصلي ترين اهداف باهاوس درهم آميختن هنر، صنعت گري و تكنولوژي است. ماشين عنصر مثبتي به شمار مي رفت و بنابراين طراحي صنعتي و توليدي يكي از دو شاخه مهم محسوب مي شدند.Vorkurs ( واحد ابتدايي يا پيش نياز) تدريس مي شود. اين واحد طراحي پايه مدرن است كه به يكي از كليدي ترين واحدهاي پيشنهادي در رشته معماري و طراحي در دانشگاه هاي سراسر جهان است. هيچ گونه درسي از تاريخ در اين دانشگاه تدريس نمي شد. زيرا قرار بود همه چيز بر طبق آخرين اصول طراحي و خلق شوند و نه بر اساس قوانين و اصول گذشتگان.يكي از مهمترين فعاليت هاي Bauhaus در زمينه طراحي مبلمان است. دو نمونه بارز اين اين طراحي ها را مي توان صندلي Cantilever كه توسط يك طراح هلندي به نام مارت استم طراحي كرده و در آن از استيل استفاده كرده. و همچنين صندلي Wassily طراحي شده به وسيله مارسل بروور ناميد. در سال 1979 دانشكده Bauhaus- Dessau شروع به تاسيس برگزاري دوره هاي فوق ليسانس با شركت كننده هايي از سراسر جهان كرد. اين تلاش ها توسط بنياد Bauhaus- Dessau كه در سال 1974 به عنوان يك موسسه مردمي تاسيس شده بود حمايت مي شد. برنامه فوق ليسانس صنعت گري در دانشگاه ايالت فلوريدا فلسفه هنري خود را بر پايه تئوري و تلاش هاي Bauhaus قرار داده است.
 
بالا