واقعاً فرق بنزين معمولي با بنزين سوپر چيه ؟ يه بحث جدي ...

واقعاً فرق بنزين معمولي با بنزين سوپر چيه ؟ يه بحث جدي ...

  • بنزين سوپر

    رای: 3 60.0%
  • بنزين معمولي

    رای: 2 40.0%
  • گاز CNG

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    5

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا جدي اين بنزيني كه الان بفرش ميرسه و ما براي خودروهامون مصرف ميكنيم با تفاوت قيمت 100 تومان هر ليتري چيه ؟

از كجا بايد تشخيص داد پمپ بنزين بنزين واقعي سوپر به ما ميفروشه ؟

تاثير دو بنزين تو خودرو ها چيه ؟

بين خودروهاي مدل بالا و پايين يا خارجي و ايراني ... چه فرقي تو مصرف نوع بنزين داره ؟ اصلاً داره ؟

چرا بوي بنزيني كه تو يكسال گذشته از اگزوز خودروها رو بو ميكنيم با بوي بنزين سالهاي گذشته متفاوته ؟! اصلاً متفاوته ؟

 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
شاید اینطور بگیم بهتره

شاید اینطور بگیم بهتره

برخی معتقدند که با بنزین سوپر عملکرد موتور خودرو بهتر می شود که دلایل خودشون رو دارن
البته بايد خاطرنشان كرد كه بنزين سوپر در مقايسه نيروي بالاتري را در موتور خودرو توليد مي‌كند. همه انواع مختلف بنزين تركيبي از مولكول‌‌هاي هيدروكربني از هپتان تا اكتان و... هستند. اما معمولا بنزين‌ها براساس عدد اكتان آنها تقسيم‌بندي مي‌شوند و عدد اكتان نشان‌‌دهنده درصد هيدروكربن اكتان به كار رفته در بهترين نوع بنزين نخواهد بود. بلكه عدد اكتان واحدي براي ارزيابي نسبي هر نوع بنزين با نوعي بنزين است كه تركيب خالصي از دو هيدروكربن اكتان و هپتان باشد. هر چه عدد اكتان يك سوخت بيشتر باشد صداي ناشي از احتراق آن در محفظه احتراق سوخت كمتر خواهد بود. وقتي سوخت و هوا پيش از روشن شدن شمع موتور با هم تركيب مي‌شوند شعله‌ور شدن سوخت در موتور احتراق اتومبيل با توليد سر و صدايي همراه خواهد بود كه موجب ارتعاش موتور شده و از نظر مكانيكي به موتور آسيب مي‌رساند.
هر نوع مولكول هيدروكربني وقتي تحت فشار قرار مي‌گيرد به گونه‌اي متفاوت عمل خواهد كرد. اكتان در مقايسه با هيدروكربن مشابهي نظير هپتان از مقاومت كمتري براي احتراق در موتور برخوردار است و بنابراين سر و صداي ناشي از احتراق آن نيز به مراتب كمتر است. معمولا هر نوع سوخت را از نظر صداي ناشي از احتراق آن در مقايسه با سوختي كه به عنوان معيار انتخاب شده است مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.
سوختي كه در نتيجه احتراق آن صداي زيادي ايجاد نمي‌شود سوخت سوپر است. بنزين سوپر همانند سوختي كه عدد اكتان بالايي داشته باشد در موتور خودرو مي‌سوزد. نسبت تراكم يا ضريب تراكم عبارت است از مقدار فضايي كه وقتي پيستون در پايين يا بالاي سيلندر قرار داشته باشد توسط سوخت پر مي‌شود. از آنجايي كه بنزين معمولي و بنزين سوپر هر دو به خوبي مي‌سوزند بنابراين هيچ دليلي وجود ندارد كه براي بنزين سوپر هزينه بيشتري پرداخت كنيد.
 

چناقبلاغی

اخراجی موقت
دلایل شما اصلا توجیح کننده نیست چون عدد اکتان CNG از بنزین سوپر هم بالاتر است پس چرا موتور خودرو در حالت استفاده از گاز صدا و لرزش بیشتری داره؟؟؟؟؟؟؟:eek:
 

MOΣIN

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو ايران هيچ فرقي نمي كنه جفتشو امتحان كردم
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما که معمولیشو میزنیم گهگاه هم یه باک سوپر
 

gigili206

عضو جدید
سوال شما رو از دو جنبه پاسخ میدم
جنیه ی اول از نظر خود سوخت که در واقع همون حرفی که دوستمون turk oglu زدن درسته. اکتان بنزین در واقع درصد هیدرو کربن ایزواکتان تو بنزینه که هر چی بالاتر باشه بهتره
جنبه ی دوم از نظر عملی تاثیرش تو موتور های مختلف ارتباط مستقیم با نسبت تراکم موتور داره. تو موتور هایی با نسبت تراکم پایین (حول و حوش 8 به 1) مثل موتور پیکان تاثیرش رو شما نمیتونی ببینی دلیلش به خاطر عدم وجود پدیده ی ناک(ضربه) تو موتور به خاطر نسبت تراکم کم هست. اگر توجه کرده باشین وقتی ماشین رو به اصطلاح دنده مرده میرونید موتورش یه صدای تیک تیک ریز میده که بعضیا فکر میکنن به خاطر پلاتین دلکو هست که تصور اشتباهی هست چون ماشین های جدید هیچکدوم دلکو ندارن. این صدا در واقع همون پدیده ی ناک تو موتور هست.
پدیده ی ناک در واقع احتراق پیش از موعد سوخت تو موتوره یعنی وقتی ما تو مرحله ی تراکم هستیم و شمع هنوز جرقه نزده یکدفته به خاطر تراکم زیاد و دمای بالا سوخت منفجر میشه.
این قضیه رو تو ماشین ها با غنی کردن سوخت (افزایش پاشش سوخت) و اوانس کردن جرقه از بین میبرن که تو ماشین های قدیمی به وسیله ی دلکو و تو ماشین های جدید به وسیله ی ای سی یو انجام میشه
حالا برگردیم سر بحث اصلی. بنزین با اکتان بالا این خاصیت رو داره که تا میزان بالایی متراکم بشه بدون اینکه احتراق زودرس اتفاق بیفته. که این قضیه نمودش تنها تو موتور های با درصد تراکم بالا مثل 206 تیپ پنج با موتور 1600 هست(نسبت تراکم 12 به 1) شما تفاوت رو بین بنزین معمولی و بنزین سوپر به وضوح تو یه همچین ماشینی احساس میکنید هم تو مصرف هم تو کارکرد موتور هم تو سرعت وشتاب. دوستانی که ماشین های طراحی(نه تولید) سال 2000 به اینطرف دارن میتونن امتحان کنن من خودم همه ی این موارد رو امتحان کردم. مصرف ماشین خودم (206 تیپ دو) با بنزین سوپر صدی یک لیتر کمتر میشه(پنج و نیم لیتر در صد کیلومتر تو جاده) که فکر نمیکنم هیچکس یه همچین مصرفی با بنزین معمولی بتونه به دست بیاره همچنین شتابم هم مخصوصا تو دوره های پایین موتور به وضوح بیشتر میشه.
بنابراین دوستانی که پیکان و آردی و پراید و 405 و این جور ماشین ها که طراحیشون واسه بیست سی سال پیشه سوارن نباید انتظار داشته باشن یه همچین تغییراتی رو با بنزین سوپر ببینن.

در مورد سوال دوستمون که در مورد گاز گفتن هم دلیلش اینه که شما دارین گاز رو تو موتور پایه بنزین میزنید. گاز به خاطر اکتان بالاش حتی تا نسبت تراکم 15 هم متراکم بشه در حالی که تو موتور پراید حتی به نسبت تراکم 10 به یک هم نمیرسه خوب بدیهیه که از همه ی قابلیت گاز تو یه همچین موتوری استفاده نمیشه و قدرت افت پیدا میکنه لزرش و استهلاک موتورم میره بالا
 

arash_441

متخصص انرژی های نو
دلایل شما اصلا توجیح کننده نیست چون عدد اکتان CNG از بنزین سوپر هم بالاتر است پس چرا موتور خودرو در حالت استفاده از گاز صدا و لرزش بیشتری داره؟؟؟؟؟؟؟:eek:

این حرف شما از لحاظ علمی فاقد اعتباره ، بهتره درس موتورهای احتراق داخلی رو یه بارم با دقت بخونین;)
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
در مورد سوال دوستمون که در مورد گاز گفتن هم دلیلش اینه که شما دارین گاز رو تو موتور پایه بنزین میزنید. گاز به خاطر اکتان بالاش حتی تا نسبت تراکم 15 هم متراکم بشه در حالی که تو موتور پراید حتی به نسبت تراکم 10 به یک هم نمیرسه خوب بدیهیه که از همه ی قابلیت گاز تو یه همچین موتوری استفاده نمیشه و قدرت افت پیدا میکنه لزرش و استهلاک موتورم میره بالا

پس حتما واسه اینکه lpg چون تو عئئ اوکتانش کمتره بهتر از CNG میسوزه .
در مورد نسبت تراکم بیشتر توضیح می دید ؟ مثلا چطر محاسبه میشه ، یا اینکه نسبت چیه ، و.... !
 

gigili206

عضو جدید
نسبت تراکم نسبت بیشترین حجم داخل محفظه ی سیلندر به کمترین حجم داخل محفظه هست. بیشترین حجم رو تو محفظه تو نقطه ی مرگ پایین و کمترین حجم رو تو نقطه ی مرگ بالا داریم. به نسبت این دو مقدار نسبت تراکم میگن. نسبت تراکم رو میشه به صورت نسبت حجم هوای ورودی به سیلندر به حجم هوای متراکم شده در انتهای مرحله ی تراکم هم تعریف کرد. عامل محدود کننده ی افزایش نسبت تراکم احتراق زودرس هست که توضیح دادم. در واقع تو موتور های بنزینی چون ما مخلوط سوخت و هوا رو وارد سیلندر میکنیم تا اونجایی اجازه داریم اونو متراکم کنیم که سوخت خود به خود محترق نشه به همین خاطر حداکثر نسبت تراکمی که میتونیم به دست بیاریم پایینه. اما تو موتورای دیزلی ما هوای خالی رو وارد محفظه میکنیم و بعد سوخت رو تو موقع مناسب با انژکتور وارد محفظه میکنیم اینه که میتونیم نسبت تراکم رو بالاتر ببریم چون در واقع ما داخل محفظه تو مرحله تراکم فقط هوا داریم و سوختی قاطی هوا نیست که خود به خود منفجر بشه. نسبت تراکم تو موتور های بنزینی حدود 10 و تو موتور های دیزلی بین 15 تا 18 هست.

یه نکته ی دیگه که خیلی هم به این بحث بی ربط نیس اینه که تو موتور های قدیمی برای اینکه بتونن حجم هوای ورودی به سیلندر رو افزایش بدن حجم موتور رو بالا میبردن اما الان راه های دیگه ای واسه افزایش مقدار هوا تو محفظه استفاده میکنن مثلا استفاده از سوپر شارژر ها و توربو شارژرها که باعث میشه هوای متراکم تر تو محفظه داشته باشیم بدون اینکه لازم باشه حجم موتور رو افزایش بدیم.
 

yasser_proe

عضو جدید
کاربر ممتاز
بنزين سوپر

بنزين سوپر

والا منم هرچي ميپرسم ميگن بنزين سوپر بهتر و شتاب رو احتمالاً بخاطر ايجاد احتراق مناسبتر و خلوص بيشتر بهتر ميكنه
 

arash_441

متخصص انرژی های نو

برا اینکه حرف خودتو به دیگری تحمیل کنی دلیلی نداره با فونت بزرگ بنویسی، منطق شما مثل کوچه بازاریا و تعمیرکارای سنتی می مونه از لحاظ یه فرد تحصیلکرده و متخصص فاقد اعتباره
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

gigili206

عضو جدید

درسته عدد اکتان گاز طبیعی از بنزین بیشتره. در مورد نحوه ی کارکرد موتور تو پست قبلی توضیح دادم که چرا موتور با گازطبیعی یه مقدار کم جون تر کار میکنه. در واقع شما یه موتور پایه گاز سوز رو با یه موتور پایه بنزین سوز باید مقایسه کنید بعد نظر بدین نه اینکه گاز رو بزنید تو موتور پایه بنزین سوز بخواین قضاوت کنین. شما برای مقایسه سوخت بنزین و گازوییل که نمیای گازوئیل رو بزنی تو ماشین بنزین سوز بعد بگی عجب سوخت افتضاحی هست اصلا به درد نمیخوره!!! میای دو موتور با یه حجم و با یه تکنولوژی یکی بنزینی و یکی گازوئیلی رو آزمایش میکنید بعد این دو سوخت رو مقایسه میکنید. همونطور که میدونید عدد اکتان گازوئیل در مقایسه با بنزین کمتر هست اما تو حجم مساوی یه موتور گازوئیلی قدرت بیشتری تولید میکنه مصرف سوخت کمتر، و عمر بسیار بالاتری داره به طوری که میبینید یه موتور دیزل 500 هزار کیلومتر کار کرده ولی هنوز در وضعیت مناسبی هست در حالی که بهترین موتور های بنزینی سیصد هزار کیلومتر کار میکنن بعد باید برن تعمیر موتور کامل. در مورد لرزش موتور هم باید بگم که لرزش موتور از عوامل متفاوتی ناشی میشه و اینطور نیست که شما رابطه ی مستقیم بین عدد اکتان سوخت و لرزش موتور پیدا کنید بلکه باید ساختار موتور و بقیه ی مشخصات سوخت رو هم در نظر بگیرید. برای مقایسه دوباره گازوئیل رو در نظر بگیرید سوخت گازوئیل به خاطر اینکه ماهیت چرب داره یه موتور گاروئیلی با تکنولوژی بالا (نه موتور خاور!!!!) نرم تر کار میکنه و یکی از دلایل عمر بالاترش هم همینه.

در ضمن با هم دعوا نداریم که... شما سوالتونو میپرسین و نظرتونم اعلام میکنین لازم نیست مدارکمون رو به رخ هم بکشیم که. اینجا همه مهندسن...!!!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

چناقبلاغی

اخراجی موقت
[FONT=&quot]دلیل لرزش موتور در حالت گاز سوز وجود اشکال مکانیکی یا الکتریکی در خودرو می باشد. شما اگر یک موتور پایه بنزین سوز صفر کیلومتر[/FONT][FONT=&quot] (مثلا 405 ) که توسط کارخانه گازسوز شده را تست کنید در حالت گازسوز کاملا بدون لرزش کار میکنه ولی بعد از چند ماه که خودرو کار کرد با فرسایش قطعات مکانیکی مانند سوپاپ ها و سیت ها مخصوصا سوپاپ دود و وایر ها و شمع ها موتور با لرزش کار خواهد کرد و با عدد اکتان سوخت هیچ ارتباطی ندارد. لرزش خودرو به خاطر عدد اکتان فقط در مواقعی اتفاق می افتد که سرسیلندر کف تراشی شده باشد و در نتیجه حجم محفظه احتراق کم میشه و نسبت ترکم بالا میره و تحمل سوخت در برابر خود سوزی کم میشه که احتراق ضربه دار به وجود میاد که سبب لرزش موتور میشه[/FONT][FONT=&quot]
.
[/FONT][FONT=&quot]خاک پای جویندگان علم و دانش چناقبلاغی[/FONT]
 
بالا