سـعید
مدیر بازنشسته
هندسة جاويدان(يا هندسة آسماني) در معماري اسلامي
محمد علی آبادی-
چكيده:
در جهت كشف حقيقت هنر و معماري اسلامي (البته در حد توان و بضاعت علمي محقّق در محدوده هاي متعدد و بسترهاي عميق تحقيق) نوشتار حاضر (و نوشتههاي ديگري که از بنده منتشر شده و يا در دست انجام و تکميل است) بر آن است تا، از طريق كاوشي نسبتاً دقيق تر از مطالعات انجام گرفتة مشابه در منابع ناب و درجة اول تفكّر اسلامي چون قرآن و حديث، گامي هرچند كوچك در زمينة کشف حقيقت و ماهيت جوهري هنر و معماري اسلامي بردارد.
بديهي است مطالب عنوان شده در اين تحقيق نيز (مانند بسياري از تحقيقات موجود)، هرگز به معناي پاسخ جامع و كامل به مسئله نبوده، و صرفاً به عنوان برداشت هاي شخصي محقّق، محدودة بسيار كوچكي از اين درياي عميق و پهناور را در بر خواهد گرفت.
در باب موضوع خاص اين تحقيق نيز لازم به يادآوري اين که: با توجه به طرح سنّت هاي جاويدان الهي در باب آفرينش جهان و نظام حاکم بر آن در ادبيات پاية اسلامي چون قرآن و حديث، منظور نظر نويسنده در مقالة حاضر رسيدن به حقايقي در باب نوعي هندسة جاويدان و يا (به عبارتي آسماني) قابل رجوع در هنر و معماري اسلامي است. البتّه غنا و فراواني سخن درباب هندسه و انواع آن در ادبيات علمي و مهندسي موجود دريائي بي حد و مرز را مانَد كه حتّي نزديكي بدان نيز توان و همت بالاي مرداني را مي طلبد كه از سختي ها نهراسند و مرزهاي محدود كننده زمان را در نوردند. لذا بر خوانندگان محترم و انديشمندان بزرگوار است تا كاستي ها را با ديده اغماض نگريسته و كژي ها را بر اين ابج دخوان مدرسه راه بنمايند. بحث آمده در اين نوشتار نيز برداشتي خاصّ از مباني نظري هنر و معماري اسلامي است كه مدتي است ذهن اينجانب را به خود مشغول داشته و براي ارزيابي و تكميل آن البتّه به نظرات مکمل و ياري علمي خوانندگان محترم نيازمندم.
واژههاي كليدي: معماران، نور، سايه، پديداري، نماد، انديشه، هندسه، دين، قانون، نظام مندي، وحدت، ُ كّليت،
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
منبع : armanshahr
محمد علی آبادی-
چكيده:
در جهت كشف حقيقت هنر و معماري اسلامي (البته در حد توان و بضاعت علمي محقّق در محدوده هاي متعدد و بسترهاي عميق تحقيق) نوشتار حاضر (و نوشتههاي ديگري که از بنده منتشر شده و يا در دست انجام و تکميل است) بر آن است تا، از طريق كاوشي نسبتاً دقيق تر از مطالعات انجام گرفتة مشابه در منابع ناب و درجة اول تفكّر اسلامي چون قرآن و حديث، گامي هرچند كوچك در زمينة کشف حقيقت و ماهيت جوهري هنر و معماري اسلامي بردارد.
بديهي است مطالب عنوان شده در اين تحقيق نيز (مانند بسياري از تحقيقات موجود)، هرگز به معناي پاسخ جامع و كامل به مسئله نبوده، و صرفاً به عنوان برداشت هاي شخصي محقّق، محدودة بسيار كوچكي از اين درياي عميق و پهناور را در بر خواهد گرفت.
در باب موضوع خاص اين تحقيق نيز لازم به يادآوري اين که: با توجه به طرح سنّت هاي جاويدان الهي در باب آفرينش جهان و نظام حاکم بر آن در ادبيات پاية اسلامي چون قرآن و حديث، منظور نظر نويسنده در مقالة حاضر رسيدن به حقايقي در باب نوعي هندسة جاويدان و يا (به عبارتي آسماني) قابل رجوع در هنر و معماري اسلامي است. البتّه غنا و فراواني سخن درباب هندسه و انواع آن در ادبيات علمي و مهندسي موجود دريائي بي حد و مرز را مانَد كه حتّي نزديكي بدان نيز توان و همت بالاي مرداني را مي طلبد كه از سختي ها نهراسند و مرزهاي محدود كننده زمان را در نوردند. لذا بر خوانندگان محترم و انديشمندان بزرگوار است تا كاستي ها را با ديده اغماض نگريسته و كژي ها را بر اين ابج دخوان مدرسه راه بنمايند. بحث آمده در اين نوشتار نيز برداشتي خاصّ از مباني نظري هنر و معماري اسلامي است كه مدتي است ذهن اينجانب را به خود مشغول داشته و براي ارزيابي و تكميل آن البتّه به نظرات مکمل و ياري علمي خوانندگان محترم نيازمندم.
واژههاي كليدي: معماران، نور، سايه، پديداري، نماد، انديشه، هندسه، دين، قانون، نظام مندي، وحدت، ُ كّليت،
دریافت متن کامل مقاله [ دریافت فایل ]
منبع : armanshahr