دوشنبه، ۳۰ دیماه ۱۳۸۷
ايتنا - مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نسبت به تاثيرات منفي بازيهاي رايانهاي بر روح و جسم كودكان هشدار داد.
به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اجتماعي و ارتباطات و فناوريهاي نوين اين مركز در پاسخ به درخواست يكي از نمايندگان، پس از بررسي وضعيت بازيهاي رايانهاي در ايران اعلام كرد كه بازيهاي رايانهاي به همان ميزان كه محبوبترين بازي كودكان در اين دوره لقب گرفتهاند، ميتوانند تهديد كنندهاي جدي براي سلامت روح و روان و جسم آنان باشند.
مركز پژوهشها با اشاره به اين كه روانشناسان در بحث شكلگيري شخصيت رفتاري و گفتاري افراد همواره به نقش ابزارهايي چون تلويزيون ، كتاب و مطبوعات تاكيد ميكنند، افزود: اكنون با شكلگيري دنياي پيچيده بازيهاي رايانهاي، هشدارها درباره آسيبپذيري شخصيت بچهها و تاثيرگذاري آن بر جامعه شدت يافته است و به عقيده روانشناسان آن گونه كه نسبت به نقش اين بازيها در پرورش خلاقيت و شكوفايي ذهن و انديشه كودكان و نوجوانان تاكيد ميشود، بايد در مورد عواقب ناشي از افراط در انجام بازيها و نامناسببودن بازيها با سن آنها نيز هشدار داده شود.
مركز پژوهشها افزود: تحليلگران بازيهاي رايانه اي معتقدند، براي طراحي بازيهاي رايانهاي كه مخاطبان خاصي را در بر ميگيرد، توجه و رعايت نكات خاص بسيار حائز اهميت است و هر نرمافزار آموزشي بايد داراي فلسفه تربيتي مطمئني بوده و اهداف و محتواي آن به روشني بيان شده باشد.
همچنين گروه طراح بازي، بايد مركب از معلمان و نيز دانشآموزان باشند تا در مراحل توليد، نظرات و عكسالعملهاي خود را به گروه سازنده منتقل كنند.
در اين نوع نرمافزارها همچنين بايد استعدادها و تواناييهاي مختلف مخاطب مدنظر قرار گيرد. اعطاي فرصت تفكر و ارزيابي به مخاطب از ديگر مشخصههايي است كه بازيهاي آموزشي بايد داشته باشند و در مجموع اين بازيها همچون بسياري از مصاديق فناوري بايد در مسير صحيح و جايگاه واقعي خود قرار گيرند تا بتوانند سودمند واقع شوند در غير اين صورت ميتوانند ضررهاي زيادي داشته باشند.
مركز پژوهشها در ادامه افزود: متاسفانه به دليل ناآشنايي والدين با عارضههاي ناشي از اين بازيها و همچنين نبود نظارت قدرتمند و تاثيرگذار در كشور، دايره آسيبپذيري كودكان ايراني از بازيهاي رايانهاي بيش از ديگر كودكان در دنياست و لذا براي كمرنگ كردن جنبههاي منفي و پر رنگكردن جنبههاي مثبت اين بازيها ميتوان به جنبههاي زير توجه كرد:
1 – اگر قرار است از بازيهاي كامپيوتري استفاده شود بهتر است بازيهاي تصويري خلاق كه كودكان بايد به وسيله آنها، معماهايي را حل كنند، بيش از بازيهاي ديگر مدنظر قرار گيرد.
2 – بازي دستهجمعي كودكان، با ابزارهاي تصويري كمتر مسئلهساز است، اين اسباببازيها، زماني مخرب خواهند بود كه كودك به تنهايي براي ساعات طولاني، غرق بازي شود.
3 – والدين بايد وقت بيشتري را به كودك و نوجوان خويش اختصاص دهند و هر قدر وقتگذاري و ارتباط صحيح بين والدين و فرزندان بيشتر باشد زمينه چنين بازيهايي كمتر فراهم ميشود كما اينكه به اعتقاد پزشكان ايتاليايي و بعضي از ديگر كشورهاي اروپايي، مقصران اصلي در اين زمينه، والدين هستند كه فرزندان خود را براي ساعتهاي طولاني در مقابل تلويزيون ، كامپيوتر ، ويدئو، گيم يا فيلمهاي ويدئويي رها ميكنند.
ايتنا - مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نسبت به تاثيرات منفي بازيهاي رايانهاي بر روح و جسم كودكان هشدار داد.
به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اجتماعي و ارتباطات و فناوريهاي نوين اين مركز در پاسخ به درخواست يكي از نمايندگان، پس از بررسي وضعيت بازيهاي رايانهاي در ايران اعلام كرد كه بازيهاي رايانهاي به همان ميزان كه محبوبترين بازي كودكان در اين دوره لقب گرفتهاند، ميتوانند تهديد كنندهاي جدي براي سلامت روح و روان و جسم آنان باشند.
مركز پژوهشها با اشاره به اين كه روانشناسان در بحث شكلگيري شخصيت رفتاري و گفتاري افراد همواره به نقش ابزارهايي چون تلويزيون ، كتاب و مطبوعات تاكيد ميكنند، افزود: اكنون با شكلگيري دنياي پيچيده بازيهاي رايانهاي، هشدارها درباره آسيبپذيري شخصيت بچهها و تاثيرگذاري آن بر جامعه شدت يافته است و به عقيده روانشناسان آن گونه كه نسبت به نقش اين بازيها در پرورش خلاقيت و شكوفايي ذهن و انديشه كودكان و نوجوانان تاكيد ميشود، بايد در مورد عواقب ناشي از افراط در انجام بازيها و نامناسببودن بازيها با سن آنها نيز هشدار داده شود.
مركز پژوهشها افزود: تحليلگران بازيهاي رايانه اي معتقدند، براي طراحي بازيهاي رايانهاي كه مخاطبان خاصي را در بر ميگيرد، توجه و رعايت نكات خاص بسيار حائز اهميت است و هر نرمافزار آموزشي بايد داراي فلسفه تربيتي مطمئني بوده و اهداف و محتواي آن به روشني بيان شده باشد.
همچنين گروه طراح بازي، بايد مركب از معلمان و نيز دانشآموزان باشند تا در مراحل توليد، نظرات و عكسالعملهاي خود را به گروه سازنده منتقل كنند.
در اين نوع نرمافزارها همچنين بايد استعدادها و تواناييهاي مختلف مخاطب مدنظر قرار گيرد. اعطاي فرصت تفكر و ارزيابي به مخاطب از ديگر مشخصههايي است كه بازيهاي آموزشي بايد داشته باشند و در مجموع اين بازيها همچون بسياري از مصاديق فناوري بايد در مسير صحيح و جايگاه واقعي خود قرار گيرند تا بتوانند سودمند واقع شوند در غير اين صورت ميتوانند ضررهاي زيادي داشته باشند.
مركز پژوهشها در ادامه افزود: متاسفانه به دليل ناآشنايي والدين با عارضههاي ناشي از اين بازيها و همچنين نبود نظارت قدرتمند و تاثيرگذار در كشور، دايره آسيبپذيري كودكان ايراني از بازيهاي رايانهاي بيش از ديگر كودكان در دنياست و لذا براي كمرنگ كردن جنبههاي منفي و پر رنگكردن جنبههاي مثبت اين بازيها ميتوان به جنبههاي زير توجه كرد:
1 – اگر قرار است از بازيهاي كامپيوتري استفاده شود بهتر است بازيهاي تصويري خلاق كه كودكان بايد به وسيله آنها، معماهايي را حل كنند، بيش از بازيهاي ديگر مدنظر قرار گيرد.
2 – بازي دستهجمعي كودكان، با ابزارهاي تصويري كمتر مسئلهساز است، اين اسباببازيها، زماني مخرب خواهند بود كه كودك به تنهايي براي ساعات طولاني، غرق بازي شود.
3 – والدين بايد وقت بيشتري را به كودك و نوجوان خويش اختصاص دهند و هر قدر وقتگذاري و ارتباط صحيح بين والدين و فرزندان بيشتر باشد زمينه چنين بازيهايي كمتر فراهم ميشود كما اينكه به اعتقاد پزشكان ايتاليايي و بعضي از ديگر كشورهاي اروپايي، مقصران اصلي در اين زمينه، والدين هستند كه فرزندان خود را براي ساعتهاي طولاني در مقابل تلويزيون ، كامپيوتر ، ويدئو، گيم يا فيلمهاي ويدئويي رها ميكنند.