هر چه می خواهد دل تنگت بپرس!

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
آقای نظر آهاری برای رشته هوافضا باید تو کنکورچه رتبه ای بیاری؟رشته سختیه شما راضی هستید؟ بازار کارش چطوره؟
سلام،
اول اینکه، من میثم هستم. خانم عرفان نظرآهاری یه نویسنده ان. :D
دوم، رشته هوافضا بسیار شبیه به رشته مکانیک هست. تا سال 4 تمام درس ها با رشته مکانیک مشترکه و از سال 5 که دروس تخصصی شروع میشه، تفاوت پیدا می کنند. پس با این حساب، از نظر دروس، رشته نسبتا سختیه. رتبه هم، تا 2500 منطقه 1 خواجه نصیر قبول میشه، اگر دانشگاه امام حسین بگیره، تا 15-16 هزار. بازار کار، اگر به بازار کار و رشته هوافضا همزمان علاقه دارید، توصیه می کنم لیسانس رو مکانیک بخونید و از فوق لیسانس وارد رشته هوافضا بشید.
 

مهندس عارف

عضو جدید
سلام.بخاطر اسمتون عذر می خوام.
راستش فکرمی کردم رتبه پایین تری بخواد.پس جای امیدواری هست.آقای نظر آهاری خانووم هستن؟؟
مسلما بازار کار موضوع مهمیه این همه درس نمی خونیم که آخرش بشینیم پای تلویزیون تخمه بشکونیم.
سازمان هوافضا بیشتر مهندس هوافضا می خواد یا مکانیک؟
راستی اگه میشه درباره دانشگاه ایران مطالبی بذار.(جهت آگاهی)
ممنون
 
آخرین ویرایش:

مهندس عارف

عضو جدید
زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند وازصحنه رود
صحنه پیوسته به جاست
خرم:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:
آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
 
آخرین ویرایش:

hamed775

عضو جدید
ارشد هوافضا

ارشد هوافضا

با سلام
من امسال رتبه ارشدم 718 شده.با توجه به اینکه رشته های خاص رو نزدم(مالک-امام حسین-ستاری) فکر میکنید کجا قبول بشم؟تهران همه جا رو زدم + سمنان
ممنون میشم جواب بدین
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
با سلام
من امسال رتبه ارشدم 718 شده.با توجه به اینکه رشته های خاص رو نزدم(مالک-امام حسین-ستاری) فکر میکنید کجا قبول بشم؟تهران همه جا رو زدم + سمنان
ممنون میشم جواب بدین

سلام،
پارسال، تا رتبه 400-500 دانشگاه مالک اشتر و تا 1000 امام حسین قبول شدن.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
میگم بچه ها من ماشین آلات کشاورزی می خونم.
اگه بخام کارشناسی ارشد هوافضا یا مکانیک ثبت نام کنم. بهم اجازه می دن شرکت کنم؟؟؟؟
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
آهان یه سوال دیگه هم داشتم.
سوالم اینه که یه بال هواپیما رو چطوری طراحی می کنن.(لطفا فقط و فقط از طراحی بگین)
اینکه چطوری با محاسبات یه بال رو طراحی می کن؟؟
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
میگم بچه ها من ماشین آلات کشاورزی می خونم.
اگه بخام کارشناسی ارشد هوافضا یا مکانیک ثبت نام کنم. بهم اجازه می دن شرکت کنم؟؟؟؟

آره . اشکالی ندارد. البته بعضی دانشگاه ها ممکن است ترم اول چند درس پیشنیاز به شما بدهند. مهم این است که در کنکور مکانیک یا هوافضا رتبه ات خوب بشود. یعنی از الان باید شروع کنی به درس خوندن. در ضمن اگر می خواهی برای کنکور ارشد درس بخونی از الان باید سعی کنی اینترنت رو فراموش کنی؟ :wallbash: یعنی باید تمرکزت بیشتر روی کتاب های درسی باشد. بعد از اینکه کتاب های درسی رو خوب خوندی نمونه سوال های سال های قبل هم خیلی مفید خواهند بود. اگر می خواهی امسال کنکور ارشد شرکت کنی از همین الان باید شروع کنی به درس خوندن.
:w10::w10::w10:

راستی رشته ماشین آلات کشاورزی هم که رشته خوبی است اگر به رشته ات علاقه داری در رشته خودت ادامه تحصیل بده. :)
 
آخرین ویرایش:

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
آهان یه سوال دیگه هم داشتم.
سوالم اینه که یه بال هواپیما رو چطوری طراحی می کنن.(لطفا فقط و فقط از طراحی بگین)
اینکه چطوری با محاسبات یه بال رو طراحی می کن؟؟

خب اول باید ببینیم برای چه نوع هواپیمایی می خواهی بال طراحی کنی؟ می خواهی یک بال ساده طراحی کنی؟ یا اینکه یک بال Taper شده همراه با twist ؟ زاویه پسگرایی داشته باشد یا نه؟ همه اینها به نوع هواپیما و کاربرد آن بستگی دارد/
ولی در حال انتخاب نوع ایرفویل خیلی مهم می باشد. در هواپیماهای پیشرفته از چندین مقطع ایرفویل متفاوت در سطح مقطع های مختلف بال استفاده می شود. ولی برای یک طراحی ابتدایی می شود یک نوع ایرفویل ساده را از ایرفویل های ناکا انتخاب کرد.
بعد از انتخاب ایرفویل باید نیروهای برا و پسا و مکان مرکز آیرودینامیکی محاسبه شوند. وزن بال و وزن هواپیما باید محاسبه شوند.
اگر قرار است بال پیچش داشته باشد زاویه پیچش و تاثیر آن بر روی نیروهای برآ و پسا باید محاسبه شود.
 
آخرین ویرایش:

hamed775

عضو جدید
میگم بچه ها من ماشین آلات کشاورزی می خونم.
اگه بخام کارشناسی ارشد هوافضا یا مکانیک ثبت نام کنم. بهم اجازه می دن شرکت کنم؟؟؟؟
بله که اجازه میدن.هوافضا جزو رشته های ستاره داره و بعنوان رشته دوم میتونید ثبت نام کنید.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
خدا خیرتون بده.
من عاشق هوا و فضا هستم. دلم راحت شد.امسال میرم تو سال دوم.
راستش رشتم خوبه ولی زیاد بهش علاقه ندارم.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
آره . اشکالی ندارد. البته بعضی دانشگاه ها ممکن است ترم اول چند درس پیشنیاز به شما بدهند. مهم این است که در کنکور مکانیک یا هوافضا رتبه ات خوب بشود. یعنی از الان باید شروع کنی به درس خوندن. در ضمن اگر می خواهی برای کنکور ارشد درس بخونی از الان باید سعی کنی اینترنت رو فراموش کنی؟ :wallbash: یعنی باید تمرکزت بیشتر روی کتاب های درسی باشد. بعد از اینکه کتاب های درسی رو خوب خوندی نمونه سوال های سال های قبل هم خیلی مفید خواهند بود. اگر می خواهی امسال کنکور ارشد شرکت کنی از همین الان باید شروع کنی به درس خوندن.
:w10::w10::w10:

راستی رشته ماشین آلات کشاورزی هم که رشته خوبی است اگر به رشته ات علاقه داری در رشته خودت ادامه تحصیل بده. :)
خدا خیرتون بده.
من عاشق هوا و فضا هستم. دلم راحت شد.امسال میرم تو سال دوم.
راستش رشتم خوبه ولی زیاد بهش علاقه ندارم.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
خب اول باید ببینیم برای چه نوع هواپیمایی می خواهی بال طراحی کنی؟ می خواهی یک بال ساده طراحی کنی؟ یا اینکه یک بال Taper شده همراه با twist ؟ زاویه پسگرایی داشته باشد یا نه؟ همه اینها به نوع هواپیما و کاربرد آن بستگی دارد/
ولی در حال انتخاب نوع ایرفویل خیلی مهم می باشد. در هواپیماهای پیشرفته از چندین مقطع ایرفویل متفاوت در سطح مقطع های مختلف بال استفاده می شود. ولی برای یک طراحی ابتدایی می شود یک نوع ایرفویل ساده را از ایرفویل های ناکا انتخاب کرد.
بعد از انتخاب ایرفویل باید نیروهای برا و پسا و مکان مرکز آیرودینامیکی محاسبه شوند. وزن بال و وزن هواپیما باید محاسبه شوند.
اگر قرار است بال پیچش داشته باشد زاویه پیچش و تاثیر آن بر روی نیروهای برآ و پسا باید محاسبه شود.
یه کتاب خوب برای اصول کلی سراغ دارین؟(دانلود کنم)
فکر کنم یه روش جدید برای طراحی بال پیدا کردم.
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
راستی یه سوال دیگه:
بهترین دانشکده هوا و فضا طبق آخرین آمار مال کدوم دانشگاه هستش؟
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
راستی یه سوال دیگه:
بهترین دانشکده هوا و فضا طبق آخرین آمار مال کدوم دانشگاه هستش؟

بستگی به گرایش دارد.
دانشگاه صنعتی شریف اسمش بزرگ است ولی شاید سازه امیرکبیر از سازه شریف قوی تر باشد و پیشرانش خواجه نصیر شاید از پیشرانش شریف قوی تر باشد.
در مکانیک پرواز و آیرودینامیک فکر می کنم شریف قوی تر باشد.
البته این نظر من است شاید بعضی ها نظر دیگری داشته باشند.
البته رتبه های برتر معمولا ترجیح می دهند دانشگاه شریف را انتخاب کنند چون اسم آن بزرگتر است.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
راستی یه سوال دیگه:
بهترین دانشکده هوا و فضا طبق آخرین آمار مال کدوم دانشگاه هستش؟

آیرودینامیک: امیرکبیر
پیشرانش: شریف
سازه: فکر می کنم علم و صنعت

مکانیک پرواز: کلاً 3 تا دانشگاه بیشتر ارائه نمی کنن: شریف و امیرکبیر
و خواجه نصیر
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
حالا یه سوال دیگه:
این ماشین هایی که دور هواپیما های مسافربری و جنگنده بعد از فرود و قبل از پرواز جمع می شن چی هستن و کارشون چیه؟
مخصوصا یکیشون که یه لوله بزرگ داره که بعد از روشن شدن هم فکر می کنم صدای زیادی درست می کنه!
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
حالا یه سوال دیگه:
این ماشین هایی که دور هواپیما های مسافربری و جنگنده بعد از فرود و قبل از پرواز جمع می شن چی هستن و کارشون چیه؟
مخصوصا یکیشون که یه لوله بزرگ داره که بعد از روشن شدن هم فکر می کنم صدای زیادی درست می کنه!

GPU
Ground Power Units سیستم های زمینی هستند که بر روی زمین به هواپیما خدمات می رسانند.
معمولا GPU به سیستمی اطلاق می شود که برای پیش راه اندازی موتور جت به کار می رود یعنی همان کار استارتر را برای موتور ایفا می کند. این سیستم ها معمولا از هوای با فشار بالا برای پیش راه اندازی موتور استفاده می کنند.
بعضی سیستم ها نیز دارای برق 24-28 ولت با آمپراژ زیاد برای استارت هواپیما می باشند. معمولا از جریان برق مستقیم DC استفاده می کنند. به شکل زیر که یک سیستم الکتریکی را نشان می دهند نگاه کنید:

این سیستم های برق فرودگاهی قابلیت استفاده به صورت موبایل یا متحرک و همچنین ثابت (Stand Alone) را داشته و همچنین قابلیت نصب زیر پل سوار شدن مسافر (Passenger Boarding Bridge) ، یا افزودنی به سیستمها (Add On) یا همراه با ژنراتور دیزلی که برای انواع هواپیما و هلیکوپترهای قدیم و جدید پهن پیکر قابل استفاده می باشند .




بعضی از ماشین ها هوای تازه و مطبوع برای کابین هواپیما تامین می کنند. Airconditioning

یکی از ماشین هایی که به هواپیما نزدیک می شود یک یدک کش است . استفاده از یدک کش بر روی زمین باعث کاهش هزینه مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی صوتی می شود زیرا اگر هواپیما خودش بخواهد بر روی باند جابه جا شود هم سوخت زیادی مصرف می کند و هم آلودگی صوتی زیادی ایجاد می کند.

بعضی ماشین ها برای تخلیه دستشویی به کار می روند مانند شکل زیر :


بعضی کاربردهای دیگر به شرح زیر است:
تامین آب آشامیدنی تازه
ماشین هایی که برای جابه جایی بار و مسافر اعزام می شوند.
ماشین های سوخت رسان





در شکل زیر یک یدک کش را مشاهده می کنید:
 
آخرین ویرایش:

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
قبلا فکر می کردم که موتور جت می تونه خودش رو روشن کنه!

اشتباه نکن. قبلا درست فکر می کردی.
موتور جت خودش می تونه خودش رو روشن کن. (منظورم اینه که استارتر می تونه روی خود موتور نصب باشه).
البته به نوع موتور هم بستگی دارد.
موتور جت هم مانند موتور اتومبیل به استارتر نیاز دارد. حالا انواع مختلفی از استارترها برای موتور جت وجود دارد بعضی از آنها بر روی موتور نصب هستند و بعضی دیگر نیز شبیه سیستم های زمینی به عنوان استارتر می باشند. فکر می کنم از استارترهای زمینی GPU بیشتر برای چک کردن موتور استفاده می شود.
در بعضی دیگر مانند موتور RD-33 ، موتوری که روی میگ-29 نصب می باشد یک موتور جت کوچک به عنوان استارتر موتور اصلی به کار می رود.

انواع استارت برای موتورهای توربینی عبارتند از:
استارت الکتریکی
استارت الکتریکی که بعد از استارت زدن آلترناتور شود
(منبع انرژی الکتریکی می تواند High Voltage یا Low Voltage باشد )

استارت فشنگی یا استارت با سوخت جامد
استارت بادی
استارت با احتراق هوا و سوخت
استارتر با موتور هیدرولیکی
استارت دستی یا هندلی
استارتر با سوخت یک پایه
استفاده از هوای فشرده
استفاده از یک موتور جت کوچک برای پیش راه اندازی

به لینک زیر مراجعه کنید:
http://jet.blogfa.com/cat-7.aspx
 
آخرین ویرایش:

مهندس عارف

عضو جدید
آیرودینامیک: امیرکبیر
پیشرانش: شریف
سازه: فکر می کنم علم و صنعت

مکانیک پرواز: کلاً 3 تا دانشگاه بیشتر ارائه نمی کنن: شریف و امیرکبیر و خواجه نصیر
جواب ماروندادی جناب .:biggrin:خیلی وقته منتظرم:razz::razz::que:سوالاتم صفحه 22هستن
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
من و سیاوش می خواستیم یه موتور مینی جت بسازیم. کار طراحی تموم شد، ولی نتونستیم بسازیمش.
چون نمی دونستیم باید با ریخته گری ساخته بشه یا تراش کاری. واسه توربین که فکر کنم باید ریخته گری کنیم.
ممنون میشم اگه کسی میدونه که چطور موتور جت رو می سازن اطلاعاتی در اختیار ما قرار بده.
اگه یه روش خونگی باشه که عالی میشه!(چون دلم می خواست تو خونه بسازمش!)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام.بخاطر اسمتون عذر می خوام.
راستش فکرمی کردم رتبه پایین تری بخواد.پس جای امیدواری هست.آقای نظر آهاری خانووم هستن؟؟
مسلما بازار کار موضوع مهمیه این همه درس نمی خونیم که آخرش بشینیم پای تلویزیون تخمه بشکونیم.
سازمان هوافضا بیشتر مهندس هوافضا می خواد یا مکانیک؟
راستی اگه میشه درباره دانشگاه ایران مطالبی بذار.(جهت آگاهی)
ممنون

سازمان هوافضا از هر دو مهندسی احتیاج داره. هم هوافضا می گیره و هم مکانیک.
در مورد دانشگاه ها، چه مطلبی می خواین؟
در مقطع لیسانس:
شریف، امیرکبیر،خواجه نصیر، امام حسین و آزاد علوم و تحقیقات پذیرش دانشجو دارن.

در مقطع فوق لیسانس:
دانشگاه های استان تهران: شریف، امیرکبیر،علم و صنعت،خواجه نصیر، پژوهشگاه هوافضا،مالک اشتر،امام حسین، علوم و تحقیقات

سایر شهرها: این دانشگاه ها چرخشیه (هر سال یکی یا دو تاشون پذیرش دارن)، چرا؟ نمی دونم. شیراز، مشهد، اصفهان و سمنان
 

***sara***

عضو جدید
خوش به حالتون عجب رشته مهیج و فوق العاده ای دارین... منم عاشق این رشته هستم و نمیدونم چرا رفتم معماری خوندم؟؟؟؟!!!!! معماری هم خوبه ولی گمونم چون 2 تا از دندونامو پر کردم نمیذاشتن خلبان شم نه؟؟؟؟:tooth::w01:
 

mr.rohalamin

اخراجی موقت
در ضمن دندون سالم هم نمی خواد.
فقط باید ریاضی و فیزیک عالی باشد. چون فقط دانشگاه های تاپ دارنش.
 
بالا