نیروگاهها (مقالات، پروژه و ...)

?!؟

عضو جدید
نیروگاه چیست؟
به مجموعه ای از دستگاه ها تجهیزات و سیستم های اصلی وکمکی که به همراه نیروهای متخصص انسانی دست به دست هم داده تا انرژی الکتریکی تولید کنند را نیروگاه گویند . در حالت کلی نیروگاهها را می توان به دو دسته تقسیم کرد :
  • نیروگاههای غیر حرارتی مانند نیروگاههای آبی و بادی
  • نیروگاههای حرارتی مانند نیروگاههای بخاری ، گازی ، سیکل ترکیبی ، هسته ای و...
در تمام نیروگاههای ذکر شده فصل مشترکی وجود دارد که آن همان تبدیل انرژی مکانیکی حاصل از چرخش پره های توربین به انرژی الکتریکی توسط ژنراتور می باشد. صرفه نظر از مقایسه نوع دستگاهها ، توربین ژنراتور و تجهیزات بکار رفته در نیروگاهها این مسئله که همه آنها هدفشان تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است مشهود است .آنچه نیاز به توضیح دارد فرآیندی است که تا قبل از این مرحله به وقوع می پیوندد.
در نیروگاههای بادی عمل چرخش پره ها توسط نیروی باد انجام می شود.
در نیروگاههای آبی که معمولاً در کنار سدها یا دریاچه ها ساخته می شوند ، عمل چرخش توربین توسط آبی که در گذر از پره ها به آنها اعمال می شود ، صورت می پذیرد. اما در نیروگاههای حرارتی عامل چرخش پره های توربین انرژی حرارتی می باشد . این انرژی حرارتی در نیروگاههای گازی ، هوای محیط است که در کمپرسور فشرده شده ، در اتاق احتراق محترق می شود و در توربین گاز به کار مکانیکی تبدیل می شود ، که در واقع عامل چرخش پره های توربین می باشد . در نیروگاههای بخاری و هسته ای عمل چرخش پره های توربین توسط بخار صورت می گیرد . بخاری که انرژی گرمائی خود را به انرژی مکانیکی چرخش پره های توربین مبدل می سازد .آنچه نیروگاههای بخاری را از نیروگاه های اتمی متمایز می گرداند همانا نحوه تولید بخاری است که به روی پره های توربین فرستاده می شود.
در نیروگاههای بخار در اثر سوختن مواد آلی مثل نفت ، گاز، زغال سنگ ، حرارتی ایجاد می شود ، که این حرارت می تواند آب را به بخار تبدیل کند اما در نیروگاههای هسته ای تولید حرارت از فرایند تبدیل انرژی هسته ای به انرژی حرارتی صورت می گیرد که با شکافت هسته اورانیوم یا پلوتونیوم همراه می باشد . حرارت ناشی از شکافت هسته اتم است که نهایتا منجر به تولید بخار می شود .
بنابراین همانطور که ملاحظه فرمودید تا مرحله تولید انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی فرآیند و شکل وشمایل متفاوتی داشت که این تفاوت ها در واقع وجه تمایز نیروگاه ها می باشد.
 

alansmith

عضو جدید
نیروگاههای برق آبی

نیروگاههای برق آبی

فایل نیروگاههای برق آبی پیوست شد
 

پیوست ها

  • نیروگاههای برق &#1.doc
    145 کیلوبایت · بازدیدها: 0

alansmith

عضو جدید
نیروگاههای سیکل ترکیبی

نیروگاههای سیکل ترکیبی

فایل نیروگاههای سیکل ترکیبی پیوست شد
 

پیوست ها

  • نیروگاههای سیک&#16.zip
    248.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا