نکات مهم من

architect2020

عضو جدید
کاربر ممتاز
از نظر این سبک فرهنگ در مناطق مختلف متفاوت است و به تبع آن نیز معماری هر منطقه باید متفاوت باشد و عکس این نظر در کدام سبک دیده میشود؟
1)مدرن-کلاسیک 2)پست مدرن-بین الملل

3)های تک-نئوکلاسیک 4)هیچ کدام

2)*هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد وبه دنبال از بین بردن سلسله مراتب است همه چیز افقی است نام دیگر این سبک نئوباروک است؟
1)فولدینگ 2)ارگانیک

3)اکوتک 4)نئوکلاسیک[/QUOTE]
 

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنظیم شرایط محیطی
درک عمومی معماری


# بادگیر در منطقه گرم و مرطوب وسیع و کوتاه است

# بادگیر در منطقه گرم و خشک بلند است به دو دلیل (دهانه بادگیر کوچک و ارتفاع آن زیاد است) :
1- هوای نزدیک زمین گرم است
2- جلوگیری از ورود گرد و غبار
 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
عناصر و جزئیات


( نکته 1 )
تحکیم را نباید با فشرده سازی اشتباه گرفت .تکمیل تحکیم ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد در حالی که فشرده سازی طی چند ساعت انجام می پذیرد.

( نکته 2 )
از نشانه های نشست در سازه ترک های 45 درجه روی دیوار هاست.

( نکته 3 )
تنش حاصله را تنها می توان تا عمق 2 برابر عرض صفحه تعمیم داد.

( نکته 4 )
پی های عمیق به وسیله شالوده بار های سازه را به زمین منتقل می کنند.

( نکته 5 )
پی شفته آهکی برای مناطق گرم مناسب تر از مناطق سردسیر است .

( نکته 6 )
حداکثر زاویه شناژ 15 درجه کج است .

( نکته 7 )
بالشتک در قالب برای ایجاد فاصله مناسب و پیش بینی شده بین میلگردها و قالب است.

( نکته 8 )
برآیند نیروها در هر تراز باید در یک سوم وسط قرار گیرد.

( نکته 9 )
روی لوله های زهکشی را ابتدا درشت دانه و سپس ریز دانه می ریزند.

( نکته 10 )
عایق کاری در محل آبروها حداقل در دو لایه اجرا می شود.

( نکته 11 )
درز انبساط پی را قطع نمی کند.



 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاسیسات مکانیکی


( نکته 1 )
جهت کنترل حداکثر فشار از شیر اطمینان استفاده می شود

( نکته 2 )
حداقل فشار در منبع انبساط باید به اندازه ای باشد که موقع سرد بودن سیستم بالاترین رادیاتور از آب پر باشد

( نکته 3 )
سیستم یک لوله ای برای لوله کشی در این سیستم مبدل های حرارتی دورتر را باید بزرگتر در نظر گرفت

( نکته 4 )
سیستم حرارت مرکزی تشعشعی در این سیستم درجه حرارت هوا در کلیه نقاط محل به طور یکنواخت است

( نکته 5 )
اتصال دریچه به کانال باید به تدریج و با زاویه 15 درجه صورت پذیرد

( نکته 6 )
در چیلر جذبی از لیتیم بروماتید فقط به عنوان جذب کننده استفاده میشود و هیچ تاثیری در چرخه ندارد

 

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاسیسات الکتریکی ( صوت )



( نکته 1 )
چرا در تونل ها و استخرها و... اتر نامطلوب اصوات بهم وجود دارد ؟ زیرا جذب کننده پوسته ای در این فضاها وجود ندارد

( نکته 2 )
جذب کننده حفره ای در محدوده طیف باریکی از فرکانس ها ضریب جذب بالایی دارد

( نکته 3 )
وقتی می گویند که یک عنصر جاذب خوبی است به این معنی نیست که عایق خوبی هم باشد

( نکته 4 )
بازتاب امواج ربطی به فاصله شخص تا منبع ندارد

( نکته 5 )
نمی توان فضایی داشت که هم برای سخنرانی مناسب باشد و هم برای موسیقی

( نکته 6 )

برای تخمین وضوح و ادراک سخن گویی بهتر است بدترین حالت در نظر گرفته شود
 

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاسیسات الکتریکی ( نور )



( نکته 1 )
فرکانس نور مربوط به محیط نیست و فقط وابسته به منبع نور می باشد

( نکته 2 )
نور پردازی برای فعالیت های خاص باید حول خط چشم باشد

( نکته 3 )
روشنایی موضعی بدون روشنایی عمومی جایز نیست

( نکته 4 )
شدت نور نباید بیش از 3 تا 4 برابر زمینه باشد در غیر این صورت به دلیل ایجاد کنتراست بالا چشم زدگی ایجاد می شود
 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری

مساجد ایران :
مساجد شبستانی :
مسجد فهرج - مسجد جامع نائین - مسجد جامع اصفهان - مسجد جامع اردستان
مساجد چهار طاقی :
مسجد یزد خواست - مسجد بروجرد
مساجد یک ایوانی :
مسجد جامع یزد - مسحد جامع سمنان
مساجد چهار ایوانی :
مسجد جامع اصفهان - زواره - نطنز - گوهر شاد - مسجد امام
(بنیاد چهار ایوانی شدن مساجد مربوط به قرن 5 است - مساجد جامع اردستان و اصفهان از نوع شبستانی به چهار ایوانی تغییر شکل یافته است)
 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری


مساجدی که ابتدا آتشکده بودند و سپس با تغییر کاربری به مسجد تبدیل شده اند :
1- مسجد گلپایگان
2- مسجد یزد خواست
3- مسجد بروجرد
4- مسجد تبریز
 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری


استفاده از گنید های منتهی به گنبد خانه مذهبی (مسجد کبود تبریز )
جدا شدن مناره ها از ایوان (مدرسه شیر در سمرقند )
استفاده از تویزه های متقاطع (مسجد گوهرشاد )
 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری



...<<<سامانیان >>>...


خصوصیات معماری :
1- اولین حکومت ایرانی بعد از اسلام بودند
2- مسجد در این دوره کارکرد سیاسی ، اجتماعی ، اداری و.. داشته و عنصر مهمی به شمار میرفته است
3- پرهیز از بیهودگی
4- مردم واری
5- سادگی
6- استفاده از مصالح بوم آورد

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری



...<<<غزنویان >>>...


خصوصیات معماری :
1- هنر غزنوی تاثیر زیادی در هنر سلجوقی دارد
2- هنر غزنوی باعث پیشرفت هنر اسلامی در هند شد
3- معماری این دوره در ساخت کاخ ها با تزئینات فراوان به اوج خود رسید
4- برای اولین بارعلاوه بر خشت و آجر از سنگ مرمر هم استفاده شد
5- کاخ های این دوره شبیه قلعه ساخته می شدند و همیشه اطرافشان باغ بوده است ( باغ نو )
6- نقشه این کاخ ها حالت محوری داشته است
7- میل ها یا مناره های بلندی که به خاطر پیروزی در جنگ ها می ساختند شهرت زیادی دارند

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری



...<<<سلجوقیان >>>...


خصوصیات معماری :
1- استفاده از احجام سنگ و حجیم ( جسیم سازی )
2- قدرت و اوج ابنیه چهار ایوانی مذهبی مربوط به این دوره است
3- یکی شدن ساختار با تزئینات (استفاده از آجر درون و برون بنا )
4- ایوان منتهی به گنبد خانه مذهبی از مهترین خصوصیات این دوره است
5- رواج مدرسه سازی و کاروانسرا سازی
6- ورود مناره های گرد به صورت انبوه و استفاده از مناره های دو قلو

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری



...<<<ایلخانیان >>>...


خصوصیات معماری :
1- کاربری ایوان در دوره سلجوقی ( پیش ورودی ) ، کاربری ایوان در دوره ایلخانی ( نمازخانه و فرمت نظامی )
2- ازدیاد بازشوها و سبک سازی در بنا
3- استفاده از پیمون و تناسبات
4- استفاده زیاد از طاق و تویزه
5- رواج گنبد های دو پوسته بلند و مرتفع سازی ( اولین گنبد دو پوسته برج خرقان است )
6- رواج خانقاه سازی و مجموعه چند عملکردی
7- استفاده زیاد از پله ، طاق ضربی و طاق های متقاطع
 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری




...<<<تیموریان >>>...



خصوصیات معماری :
1- رواج گنبد های پیازی شکل و خیاره ای شکل
2- استفاده از گنبد منتهی به گنبد خانه
3- جدا شدن مناره ها از ایوان
4- استفاده از تویزه های متقاطع
5- اوج اهمیت به میدان های حکومتی
6- برون گرا بودن آرمگاه های این دوره

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری




...<<<صفویان >>>...



خصوصیات معماری :
1- یکی از خصوصیات مهم این دوره پیوند با خصوصیات قبل از اسلام بخصوص هخامنشیان است
2- رواج ابنیه چهار ایوانی
3- مد نظر قرار دادن باغ سازی هخامنشیان و ساسانی ( چهار باغ )
4- کمرنگ شدن مقابر شاهی و اهمیت دادن به ابنیه مذهبی
5- رواج ابنیه عام المنفعه (آب انبار ، یخچال و ..)
6- رواج تبلیغات شیعه ( ساخت بناهای چون تکیه ، حسینیه ، سقاخانه و ...)

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری




...<<<افشاریه >>>...

خصوصیات معماری :
1- معماری این دوره از معماری هندی - مغولی متاثر بوده است


...<<<زندیه >>>...
خصوصیات معماری :
1-معماری این دوره در بناهای مسکونی و شخصی و کاخ های کوچک و ساختمان هایی با ایوان دوستونی خلاصه می شود

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری




...<<<قاجاریه >>>...


خصوصیات معماری :
1- ساخت زیرزمین های خوش طرح با پوشش طاق ضربی خوانچه پوش
2- رایج شدن بادگیر ، صفه ، ایوان و حوضخانه سر پوشیده
3- استفاده از طاق نیمدایره بجای طاق تیزه دار در بنا
4- استفاده از مصالح کم دوام
5- ایجاد تیمچه های باشکوه

 
آخرین ویرایش:

farzad_fkm

عضو جدید
کاربر ممتاز
معماری اسلامی
درک عمومی معماری


...<<<پهلوی >>>...

خصوصیات معماری:
1- توجه به تزئینات قبل از اسلام بخصوص هخامنشیان و ساسانیان
2- ورود سیمان به ایران
3- ورود شیشه در قرن 19
4- حضور پر رنگ معماران ارمنی
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
memarane نکات برتر برای کنکور ارشد دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد 12

Similar threads

بالا