نکات طلایی خانه داری

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز


پخت برنج برای خانم های كارمند:
خانم هایی كه بیرون ازخانه كار می كنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این كه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده كنند ،می توانند از این روش كمك بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبكش كنید، البته كمی آن را خشك بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده كرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را كمی آب و روغن دهید و آن را دم كنید حالا تا سالاد را آماده كنید، برنج هم دم كشیده است.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج
1- یك تكه نان روی برنج قرار دهید و موقع كشیدن، نان را بردارید.
2- یك عدد پیاز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها
وقتی می خواهید برنج را آبكش كنید یك لیوان از آب آن را بردارید و با یكی دو قاشق ماست مخلوط كنید. این آب برنج درصورتی كه شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد
اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شدید، كه برنج شما شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبكش بریزید . اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف كردن شوری آن ندارید. مگر اینكه خورش را بی نمك درست كنید.

اگر برنج شما بی نمك شد
اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمك شد اصلاً نگران نباشید، موقع كشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمك را با مقدار بسیار كمی آب و روغن مخلوط كنید و روی برنج بریزید. با این كار بی نمكی برنج شما رفع می شود هرگز نمك را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمك در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج
اگرمی خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس كنید. این كار باعث می شود كه شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو
برای اینكه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو كه سبزرنگ است و ( در عطاری ها موجود می باشد) استفاده كنید بعد از آبكش كردن برنج كمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج
اگر به هر دلیلی برنج خشك شما بو گرفت برنج را روی یك سطح پهن كنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف كردن بوی پیاز از كارد
اگر كارد شما بوی پیاز می دهد ، با كارد هویج را حلقه حلقه ببرید . با این كار بوی پیاز از بین می رود.

آیا میدانید كه آمونیاك معجزه می كند
هرگاه هنگام شستن ظروف ، چند قطره آمونیاك درون آن بریزید هر چربی از ظرف بلوری ، چینی ، فلزی و غیره پاك می شود در ضمن آمونیاك به پوست دست نیز در مقایسه با مواد پاككننده و شیمیایی قوی ، آسیبی نمی رساند

تمیز كردن ظرفی كه در آن غذا سوخته است
اگرغذا به ته قابلمه چسبیده ، هرگز كارد، قاشق یا كفگیر فلزی برای پاك كردن آن به كار نبرید. كافی است آن را از آب گرم پر كنید و مقداری نمك نیز به آن اضافه كنید. اگرغذا خیلی محكم به قابلمه چسبیده است ، مقداری سركه در آن بریزید و بجوشانید تا كاملاً پاك شود.

چند نكته در مورد ظروفی از جنس روی:
1- بعد از خریدن ظروف رویی ، قبل از استفاده ، می توانید داخل ظرف را آب بریزید ، چند قاشق سركه اضافه كنید و آن را چند دقیقه روی اجاق قرار دهید تا بجوشد و بعد آب آن را خالی كرده و از ظرف استفاده كنید، هرگز سیاه نمی شود.

2- اگر این ظروف سیاه شده ، برای تمیز كردن آن از سیم ظرف شویی و صابون استفاده كنید .

3- اگر این ظروف بر اثر سرخ شدن یا پختن غذا سیاه شده ، ظرف خالی را روی اجاق قرار دهید و شعله را روشن كنید . با این كار تمام قسمت های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما كاملاً سفید می شود . به شرط اینكه بعد از خاموش كردن اجاق ، تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشید. چون این كار باعث سوراخ شدن ظرف می شود.

برای پاک کردن سس
برای پاك كردن لكه ی سس با پارچه ی تمیزی كه درون آب سرد فرو ببرید، پاك كنید و در صورت لزوم مقدار كمی از محلول آب و كف پودررختشویی را به وسیله ی یك اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یك پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاك كنید.

تمیز كردن كتری برای از بین بردن املاح آهكی
كتری را بامقدار مساوی آب و سركه پر كنید و بگذارید جوش بیاید. سپس آتش را خاموش كرده وبگذارید تمام شب به همان حال بماند، كتری شماتمیز خواهد شد.

شستن ظروف
هنگام شستن ظروف، چند قاشق غذاخوری سركه داخل آب بریزید، سركه چربی ها را از بین برده، ظرفها را شفاف و درخشان خواهد كرد.

دستگاه بخار پز درخانه:
برای ساختن این دستگاه ، یك قابلمه را آب كرده و آبكشی روی آن قرار دهید . سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی كه آبكش با آب برخورد نكند) حالا هر ماده ای را كه می خواهید بخار پز كنید، روی آبكش قرار دهید. اجاق گاز را روشن كنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران
برای اینكه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر كمك بگیرید:درون یك استكان كوچك به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه كنید. بعد از اینكه برنج را آبكش كردید و داخل قابلمه ریختید استكان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم كنی را روی قابلمه بگذارید. با دم كشیدن برنج ، زعفران هم دم می كشد و بهتر رنگ می دهد.

منبع : iranwoman - با تغییروتلخیص
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابتکارهایی برای آشپزخانه

ابتکارهایی برای آشپزخانه



آشپزخانه به مثابه قلب خانه است و خانم های خانه دار اکثر اوقات روزشان را در این مکان سپری می کنند. پس علاوه بر این که آشپزخانه باید جای کافی برای قرار دادن وسایل مختلف داشته باشد و از حداکثر فضای آن برای چینش وسایل استفاده شود، باید مکانی امن برای آشپزی و حتی برای بچه ها باشد.
در تصاویر چندین نمونه از ابتکارهایی تازه برای آشپزخانه را مشاهده می کنید. با این راه حل ها، با استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، دیگر نگران کمبود جا نباشید.



1- قفسه مخصوص سبزیجات در کابینت:

در یک کابینت ساده که به شکل یک چهارچوب است با تعبیه قفسه های ساده پلاستیکی، مکانی برای قرار دادن سیب زمینی، پیاز و سبزیجاتی دیگر می سازید که در فضای آزاد نگهداری می شوند. برای استفاده آسان تر، این قفسه ها به صورت کشویی ساخته شده اند.



2- استفاده از قفسه کوچک برای جای دادن قابلمه های بزرگ:

با تعبیه قفسه ای به شکل یک نیم دایره، به آسانی با باز و بسته کردن در کابینت قفسه ها به همراه در به قسمت بیرون منتقل می شوند.



3- جای مخصوص مواد شوینده در کابینت ظرفشویی:

قسمت پایین کابینت ظرفشویی، جای مناسبی برای قرار دادن مواد شوینده و ... است، برای حفظ بیشتر این مواد، با تعبیه قفسه فلزی در قسمت داخلی در کابینت، می توان از بقیه فضای داخل کابینت برای مصارف دیگر استفاده کرد.




4- کمدچه به شکل ویترین:

در کابینت های جدید، به جای تعبیه ویترین هایی با درهای شیشه ای، از کمدچه های ساده ای با درهایی از جنس پلاستیک مات، استفاده می شود. در تصاویر، دو مدل از این کمدچه های تزئینی را مشاهده می کنید. درهای یکی، به شکل کرکره در قسمت بالا جمع می شوند و دیگری یک کمدچه ساده که قفسه های آن فلزی و به صورت ریلی تعبیه شده است که به آسانی جابه جا می شود



5- قفسه های ساده به شکل کیسه:

در این مدل ابتکار بسیار جالبی صورت گرفته است. برای نگهداری خوراکی هایی مثل پفک، شکلات و ... که در بسته بندی نگهداری می شوند، طبقات مخصوصی ساخته شده که بسیار ساده هستند و به آسانی قابل استفاده می باشند. در این مدل دو عدد چهارچوب فلزی به شکل کشو تعبیه شده که سبدی حصیری داخل آن قرار گرفته و از فضای داخل سبد برای نگهداری این خوراکی ها استفاده می شود.


6- کشویی بزرگ برای یک سرویس قاشق و چنگال کامل:

این کشوی کم حجم و باریک، با فضایی کاملاً تقسیم بندی شده قابلیت این را دارد که یک سرویس قاشق و چنگال داخل آن جای گیرد. بدین ترتیب در یک فضای تقسیم بندی شده، هر چیز در جای مناسب خود نگهداری می شود.




7- قفسه ای به شکل دایره برای قابلمه ها:

قابلمه از جمله ظروف حجیمی است که فضای زیادی اشغال می کند و معمولاً برای اشغال جای کمتر، چند عدد از آنها را داخل یکدیگر قرار داده و در کابینت قرار می دهیم و در هنگم استفاده نیز با مشکلاتی مواجه می شویم اما در این مدل ساده قفسه ای به شکل دایره تعبیه شده است و به وسیله یک محور در قسمت میانی به آسانی می چرخد و ظرف مورد نظرتان را به راحتی پیدا خواهید کرد که البته بهتر است برای دسترسی بیشتر به ظروف، این مدل در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار گیرد.

منبع: ایران آذین
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
14نکته ی کوتاه و پرفایده در خانه داری

14نکته ی کوتاه و پرفایده در خانه داری


1- خوشبو کردن حمام
برای خوشبو شدن حمام کمی عطر یا روغن معطر روی حباب روشنایی داخل حمام بمالید زمانی که چراغ را روشن می‌کنید، گرمای ناشی از لامپ، عطر را در هوا پراکنده می کند.

2- از بین بردن بوی فاضلاب
یک چهارم تا یک دوم پیمانه جوش شیرین را در فاضلات بریزید. یک دوم پیمانه سرکه ی سفید هم به آن بیفزایید. در فاضلاب را بپوشانید.

3- جلوگیری از کپک زدن پرده حمام
قبل از آویزان کردن پرده ی حمام، آن را در محلول آب و نمک بخیسانید.

4- نرم شدن دست‌ها در حین شستن ظروف
وقتی از مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید دست‌های شما خشک و زبر می‌شود برای حل این مشکل، مقداری جوش شیرین به مایع ظرفشویی اضافه کنید تا پس از شستن پوست، دستان شما آسیب نبینند.
5- دور کننده مورچه‌ها
از وجود بی‌شمار مورچه در خانه رنج می‌برید؟ به در و دیوار، کابینت و همه جای خانه، مورچه آویزان است؟ شب‌ها از دست آنها آرامش ندارید؟ نگران نباشید! کافی است مقدار مساوی سرکه و آب را با هم مخلوط کنید و کابینت‌ها، کف و هر جایی را که امکان دارد، با این محلول بشویید تا مورچه‌ها از منزل شما دور شوند. برای این منظور، قرار دادن زغال خشک یا تکّه‌ای لیموترش در محل زندگی آنها نیز موثر است.

6- نرم نگه دارنده ی پتو
نرم و پرزدار نگه داشتن پتوهای پشمی و کتانی پس از شست و شو همیشه برای خانم‌ها دغدغه آفرین است؛ مشکل با اضافه کردن دو فنجان سرکه سفید به آب مورد استفاده برای شست و شو تا حدّ زیادی بر طرف می‌شود. البته به یاد داشته باشید هرگز مادّه شوینده بخاردار و سرکه را با هم به آب نیفزایید؛ زیرا گازی خطرناک از آن متصاعد خواهد شد.

7- ساخت برف پاک کن با سیب‌زمینی
اگر در یک روز بارانی، برف پاک کن ماشین از کار بیفتد، چه کار خواهید کرد؟ یک سیب‌‌زمینی جوانه زده و بی‌مصرف را از وسط نصف کنید و آن را روی شیشه جلوی اتومبیل بمالید، بدین ترتیب، قطرات باران روی شیشه خواهد لغزید و مانع دید شما نخواهد شد. اما توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت، ماشین را به یک تعمیرگاه برسانید.

8- جابه‌جایی مبلمان
برای تغییر دکوراسیون اتاق پذیرایی، مبلمان را هل ندهید و نکشید، آنها را بلند کرده و حمل کنید. کشیدن مبلمان روی زمین، حتی به طول چند سانتی‌متر، آسیب فراوانی به آنها وارد می‌کند. همچنین برای بلند کردن صندلی باید به جای دسته، میله زیر نشیمن را گرفت؛ زیرا دسته‌ها اغلب تعمیر شده‌اند.
روی میز را باید جدا حمل کرد. آن را از دو طرف و قائم بر وضعیت گرفته و بلند کنید. بدین ترتیب حمل آنها آسان‌تر می‌شود و احتمال شکستن ترک‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از بازشدن در کشوها و قفسه‌ها، هنگام حمل و نقل، باید آنها را قفل کرد یا با طنابی محکم بست.

9- از بین بردن بوی داخل ماشین
چرا با وجود اینکه پنجره‌های ماشین را باز می‌گذارید، باز هم وقتی سوار ماشین می‌شوید بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد؟ بو در پارچه و صندلی‌های ماشین نفوذ می‌کند و ماندگار می‌شود. برای حل این مشکل مقداری جوش شیرین روی صندلی‌های ماشین بپاشید و بعد از 15دقیقه با جاروبرقی صندلی‌‌ها را تمیز کنید. از خاصیت بوگیری جوش شیرین استفاده کنید. یا یک ظرف را با سرکه یا آمونیاک پر کنید و یک شب تا صبح، داخل ماشین بگذارید و پنجره‌ها را باز بگذارید تا بو جذب سرکه و یا آمونیاک شود.

10- استفاده ی درست از آب‌میوه‌گیری
اگر میوه هسته دارد، ابتدا هسته‌‌ها را از میوه خارج کنید؛ در غیر این صورت هسته‌ها مانع چرخش موتور یا تیغه‌های دستگاه می‌شوند.
در محفظه ی بالا بیش از اندازه میوه نریزید و مراقب باشید تا بیش از حد تفاله در آن جمع نشود، چون به موتور فشار می‌آورد و آن را می‌سوزاند.
در آب‌میوه‌گیری‌هایی که صافی فلزی دارند، اگر فشار تفاله‌ها یا مقدار میوه ی ریخته شده زیاد باشد، صافی از حالت تعادل خارج می‌شود و در نتیجه وقتی دستگاه را روشن می‌کنیم، آب‌میوه‌گیری به حرکت در می‌آید، برای جلوگیری از حرکت دستگاه باید تفاله‌ها را تخلیه کرد و یا از مقدار میوه‌ها کاست.
هرگز موتور را درون آب فرو نبرید.
قسمت‌های متحرک بالای آب‌میوه‌گیری مثل درپوش و تیغه را پیش از روشن کردن دستگاه کاملاً در جای خود محکم کنید.
پیش از خاموش کردن و ایستادن کامل موتور، هرگز در پوش آن را باز نکنید.
دستگاه را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

11- علت داغ شدن آب‌میوه‌گیری


اگر آب‌میوه‌گیری شما پس از روشن کردن خیلی سریع داغ شد، این یک هشدار است که می‌تواند سه علت داشته باشد، محور موتور در پوش‌ها لقی دارد و یا اینکه موتور نیم سوز شده است. حتماً از یک تعمیر کار کمک بخواهید.

12- خرابی صافی آب‌میوه‌گیری
اگر آب‌میوه شما همراه با تفاله باشد نشانه ی آن‌ است که صافی آب‌میوه‌گیری خراب شده و باید تعویض شود.

13- علت حرکت آب‌میوه‌گیری
اگر در حین استفاده از آب‌میوه‌گیری، حرکت می‌کرد، بدین معناست که صافی تعادل ندارد و یا محفظه آن پر شده است.

14- صدای زیاد آب‌میوه‌گیری
صدای زیاد آب‌میوه‌گیری یا از متعادل نبودن صافی است که باید بازدید و یا تعویض شود و یا موتور خراب شده که باید از تعمیر کار کمک بگیرید.
ادامه دارد...
منبع: کتاب " کوتاه وپرفایده برای خانم ها "
(مجموعه ای از نکات آموزنده وکاربردی در خانه داری ) - نویسنده:سعیده یراقی اصفهانی
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی دستمال كاغذی مناسب چیست؟

ویژگی دستمال كاغذی مناسب چیست؟






یكی از محصولاتی كه طی دهه های اخیر مورد مصرف فراوان خانواده ها قرار گرفته دستمال كاغذی است. دستمال كاغذی به لحاظ یك بار مصرف بودن و در نتیجه رعایت بهداشت و همچنین به دلیل قیمت ارزان، طرفداران زیادی دارد. در این راستا كارخانه های زیادی برای تولید این محصول در سراسر كشور فعالیت دارند. اما برخی خانواده ها بدون اطلاع از ویژگی و كیفیت محصولا ت بهداشتی و دستمال كاغذی اقدام به خرید می كنند. از این رو، دانستن چند مورد از ویژگی های دستمال كاغذی با كیفیت، احتمالا ًدر اقتصاد خانواده شما تأثیری مثبت (هرچند اندك) خواهد داشت.
یكی از مهمترین مواردی كه زنان جامعه باید از آن اطلاع لازم داشته باشند استفاده درست از محصولات بهداشتی است كه دانستن خصوصیات و ویژگی های اساسی این محصولات مانع بروز عفونت و بیماری می شود واز خطرات و آلودگی های جانبی آن جلوگیری می كند



ویژگی های دستمال كاغذی

</SPAN>
دستمال كاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی به رنگ سفید یا الوان باشد. دستمال كاغذی باید كرپ شده (منظور از كرپ، چین خوردگی های سطح كاغذ است كه هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می شود، به طوری كه هنگام پاك كردن دست خیس بعد از نیم ساعت حالت اولیه خود را به دست آورد و اگر دستمال بلافاصله در تماس با آب خیس پودر شود، حتماً مواد شیمیایی زیادی در آن به كار برده شده است)، همچنین فاقد پرز (الیاف خرد شده)، الیاف كلوخه شده، سوراخ، لكه و سایر اجسام خارجی باشد. زمانی كه برگ دستمال كاغذی را در مقابل نور قرار می دهید پراكندگی الیاف به طور یكنواخت دیده می شود. رنگ به كار رفته در ساخت دستمال های كاغذی باید از رنگ های مجاز و ثابت باشد و با رنگ بسته محتوی دستمال كاغذی هم رنگ و متناسب باشد.

دستمال كاغذی باید فاقد لكه و بوی نامطبوع باشد

</SPAN>
گاهی دیده می شود در صورت كشیدن یك برگ دستمال كاغذی همه برگ ها بیرون می ریزد خانواده ها باید توجه داشته باشند دستمال كاغذی استاندارد در بسته باید به طور تاخورده به نحوی بسته بندی شود كه به راحتی و تك تك بتوان آنها را از بسته خارج نمود.
شركت سلولز استاندارد ورق ها و نیز بسته های رایج بازار را به شرح ذیل عنوان می كند :
1- 20 عددی جیبی
2 - 100، 150 یا 200 برگ دولا یا چندلا در بسته های جعبه ای
3- باید محتویات داخل جعبه با تعداد و ابعاد ذكر شده روی جعبه مطابقت داشته باشد
4- بسته باید از استحكام كافی برخوردار باشد و طی مراحل حمل و نقل شكل ظاهری خود را حفظ نماید.
5- ورق ها باید در یك بسته با ابعاد یكسان بسته بندی شوند، تعداد ورق ها نباید كمتر از تعداد مشخص شده بر روی بسته باشد.


خانواده ها باید در نظر داشته باشند هر چه قدر در مورد محصولا ت بهداشتی هزینه و بودجه ای مناسب را اختصاص دهند به همان نسبت سلامتی و پیشگیری از بیماری را تضمین كرده اند. متأسفانه آمار نشان می دهد بیماری های زنان یكی از شایع ترین بیماری هایی است كه جامعه امروز ایران با آن دست به گریبان است. هزینه تقریبی مداوای این گونه بیماری ها را می توان حدود چندین هزار تومان برشمرد. شاید یكی از مهم ترین دلایل شیوع این قبیل بیماری ها كوتاهی رسانه های عمومی در آموزش نكات ویژه بهداشتی زنان باشد، مسئله ای كه در اغلب كشورها كاملاً حل شده است. جای بسی تأسف است كه زنان ایرانی، بیش از رعایت مسائل بهداشتی، به محصولات آرایشی روی می آورند. یكی از مهمترین مواردی كه زنان جامعه باید از آن اطلاع لازم داشته باشند استفاده درست از محصولات بهداشتی (نوار بهداشتی) است كه دانستن خصوصیات و ویژگی های اساسی این محصولات مانع بروز عفونت و بیماری می شود واز خطرات و آلودگی های جانبی آن جلوگیری می كند. با آزاد سازی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع و اقسام این محصولات، اعم از مرغوب و نامرغوب به بازارهای كشور راه یافته كه اطلاع از كیفیت مطلوب آنها تنها از طریق كنترل وزارت بهداشت و درمان میسر است. بنابراین ضروری است خانم ها چنانچه از كیفیت محصولات خارجی اطمینان نیافته اند، از تولیدات داخلی با نشان استاندارد استفاده كنند. به هر جهت، ذكر ویژگی های نوار بهداشتی مطلوب در این مقوله خالی ازفایده نیست.
1- وجود هر یك از اجزا تشكیل دهنده (فلاف پالپ، تیشو، نوار نازك پلی اتیلن، نان وون، چسب و نوار سیلیكون)
2- قدرت و ضریب جذب متناسب با توجه به ابعاد نوار بهداشتی و میزان قید شده روی بسته
3- عدم وجود جمع شدگی، نایكنواختی، قطع شدگی و بیرون زدگی در سطح لایه نوار
4- عدم وجود هرگونه آلودگی
5- استحكام كافی در برابر پارگی و از هم پاشیدگی در عین لطافت، نرمی و عدم حساسیت
6- چسبندگی كامل خط چسب پشت نوار
با رعایت كامل موازین بهداشتی و بسته بندی صحیح از طرف كارخانه های كشور، و دقت در انتخاب نوع محصول بدون در نظر گرفتن قیمت ، می توان از بیماری های پوستی و تداوم آن جلوگیری كرد . روزنامه همشهری
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
تزیین میز غذا

تزیین میز غذا






برای تزئین و چیدن گل روی میز خوب است كه چند نكته اساسی و مهم را به یاد داشته باشید:

انتخاب گل:

شما می توانید هر گلی را كه می خواهید و دوست دارید انتخاب كنید، اما باید توجه كنید كه رنگ های گل ها با هم تركیب مناسبی را تشكیل دهد. هماهنگی بین رنگ گل ها و رنگ دستمال سرسفره ها نیز جلوه بیشتری به میز شام می بخشد، بلندی گل ها را به گونه ای تنظیم كنید تا میهمان هایی كه در دو طرف میز قرار گرفته اند بتوانند به راحتی باهم به گفتگو بنشینند.


راهنمای آراستن گل سرمیز:

اسفنج گل آرایی را درست به اندازه بشقاب یا دیسی كه برای این كار در نظر گرفته اید ببرید و با نوار چسب ویژه گل آرایی آن را به ظرف محكم بچسبانید تا ثابت بماند، شمع ها را در وسط ظرف در اسفنج فرو كنید، گل ها و برگ های سبز را به شكل بیضی در دیس بچینی، تا امتداد و انتهای بعضی از گل ها و برگ های سبز با سطح روی میز مماس باشد، به این گل ها آب فراوان دهید تمام این گل ها (گل های فرزیا، گل داودی، سوسن، میموزیا، آنتوریوم قرمز) خیلی زود تشنه می شوند.



تشریفات چیدن میز میهمانی رسمی:



لیوان ها:

لیوان ها را بالای محل قرار گرفتن كارد و معمولاً به ترتیبی سرمیز می گذارند كه به راحتی برای نوشیدن در دسترس باشد. فرانسوی ها لیوان ها را كمی بیشتر نزدیك به وسط قرار می دهند، همیشه تنگ آب را سر سفره بگذارید و مراقب باشید كه در سرتا سر مدت صرف غذا آب تنگ پر باشد.


دستمال سفره:

دستمال سفره را به زیبایی و دقت تا بزنید و در بشقاب نان در سمت چپ یا در وسط بشقاب غذاخوری بگذارید. برای تزئین نیز می توانید از حلقه دستمال سفره استفاده كنید، در انتخاب رنگ رومیزی ذوق و سلیقه به خرج دهید.

شمع : برای میهمانی شام، مناسب است و به فضای محیط گرمی بیشتری می دهد.

گل:

سعی كنید همیشه روی میزی كه می چینید گل هم بگذارید، ظرافت خاصی به میز شما می دهد. فراموش نكنید كه اگر لازم باشد نمك، فلفل و خردل را سرمیز بگذارید. اما قبل از این كه بخواهید چیز شیرینی پذیرایی كنید آنها را از روی میز بردارید.
 

Mehdi.A

عضو جدید
به ظاهر این مطالب باید برای خانومها جالب باشد، ولی به هر حال برای من هم خیلی جالب بود. خیلی خیلی ممنون، حتما ادامه بدید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواهش می کنم حتما پیشنهاد شما را عمل خواهم نمود .


موفق باشید
پری :gol:
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات کلیدی در اتاق خواب و خانه داری

نکات کلیدی در اتاق خواب و خانه داری

رنگ‌های سفید و کرم روشن در اتاق خواب سبب آرامش‌ می‌شود. همچنین رنگ استخوانی برای دیوارها و قاب‌های چوبی کرم، تختخواب و عکس‌های مناظر زیبا، به شما آرامش می‌دهد. اگر به اتاقتان کاغذدیواری می‌زنید، سعی کنید از کاغذ دیواری‌های شلوغ استفاده نکنید، هرچه رنگ آرام‌تر باشد، آرامش شما در زمان خواب بیشتر خواهد بود.

به هنگام شب آینه‌های اتاق خوابتان را با پارچه‌ای روشن بپوشانید، چون هنگام خواب باید فضای آرامی حکمفرما باشد.

محل تخت خود را با دقت انتخاب کنید، به طوری که دید خوبی به طرف در داشته باشید و پشت سرتان به جای فضای باز یا پنجره، دیوار محکمی باشد.

اتاق کار شما

تاکنون در رابطه با تمامی بخش‌های یک منزل طی دو سال اخیر برایتان نوشتیم جز، دفتر کار خانگی، آن هم به خاطر اینکه در سال‌‌های اخیر به خاطر خانه‌های کوچک اتاق کار خانگی به نوعی از مد افتاده است، اما با این حال منازل بزرگ هم وجود دارند که اتاق کاری در آن باشد، به نکاتی در مطلب زیر اشاره می‌شود که برای منازل شما می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

اتاق کار باید همیشه تمیز باشد، روزانه زباله‌ها را از آنجا خارج کنید.

سعی کنید در کنار هر وسیله برقی یک گیاه و گلدان برای تصیفه هوا قرار دهید. چرا که شادابی خاصی به اتاق کارتان می‌بخشد.

سعی کنید میز و صندلی‌های اتاق کارتان، دایره و بیضی باشند و نوک تیز نباشد.

اتاقتان را همیشه مرتب نگهدارید چرا که محیط نامرتب مزاحم فکر کردن شما می‌شود.

اینکه میز تحریرتان در کجای اتاق باشد، همچنین مرتب کردن وسایل روی آن نکته ‌ای مهم است .

چیدمان وسایل را طوری انتخاب کنید که شادابی در اتاق‌تان به چشم بیاید. سعی کنید جایی که می‌نشینید، پشت سرتان دیوار و رو به پنجره باشد.

برای تمیزی منزل

لکه‌های روغن روی کاغذ دیواری را می‌توان با پودر تالک از میان برد. مقدار زیادی پودر تالک را روی لکه‌ها بپاشید و اجازه بدهید مدتی بماند تا روغن جذب شود. سپس آن را با یک پارچه خشک پاک کنید. در صورت احتیاج این عمل را تکرار کنید.

برای لکه‌گیری فرش و موکت می‌توان از خمیر ریش استفاده کرد چرا که یک پاک‌کننده قابل دسترس می‌‌باشد. کافی است آن را روی لکه بمالید و سپس با آب بشویید.

در مواردی که آدامس به فرش و موکت چسبیده، از یخ استفاده کنید بدین شکل که قطعات یخ را روی آدامس قرار دهید تا کاملا سخت و شکننده شود. آن‌گاه برای از بین بردن آثاری که احتمالا باقی‌مانده، از یک ماده لکه پاک کن استفاده کنید.

پاک کردن اشک شمع از روی فرش و موکت و به‌طور کلی منسوجات کاری دشوار است که اگر طریقه صحیح پاک کردن آن را ندانید، با مشکل مواجه خواهید شد اما شاید بپرسید چه کاری باید انجام داد...

ابتدا یک پاکت کاغذی قهوه‌ای رنگ مثل پاکت میوه‌ را روی نقطه موردنظر قرار دهید، سپس یک اتوی داغ روی پاکت بگذارید، پس از یک دقیقه، شمع به آن می‌چسبد، اگر نچسبید، اتو را بگذارید، تا این اتفاق بیفتد.

برای تمیز کردن کرکره‌ها می‌توانید از دستکش یا جوراب‌های کهنه استفاده کنید. برای این منظور، هر یک از دستان خود را داخل یک لنگه جوراب یا دستکش فرو برید سپس با یک دست، مایع مخصوص پاک‌کننده را روی کرکره بمالید و با دست دیگر آن را خشک و تمیز کنید.

اگر شیشه تلویزیون یا شیشه روی میز و... خط افتاده، کافی است مقداری خمیردندان روی آن بمالید، سپس با پارچه نرمی آن را صیقل دهید. آثار خراشیدگی شیشه از بین رفته و تصویر تلویزیون شما بهتر خواهد شد.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرش درخشان

براي درخشندگي فرش مقداري نشاسته ذرت روي آن بپاشيد
و بعد از يک ساعت با جاروبرقي جارو کنيد.



نظافت وسايل چرمي

صندلي ها و وسايل چرمي را با مخلوطي از سفيده تخم مرغ که خوب زده ايد و
کف کرده و چند قطره سرکه، تميز کنيد
 
  • Like
واکنش ها: cctv

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتوها ي بخار اگر از آب معمولي وحتي آب جوشيده بريزيد موجب ميشود منافذ آن گرفته شود وباز كردن آنها مشكل است پس بايد در آنها آب مقطر بريزيد واگر اگر آب مقطر نداريد از آب باران استفاده كنيد و نيز ميتوانيد از برفكهاي يخچال و فريزر استفاده كنيد وآنها را آب كنيد و در يطريهايي جمع آوري كنيد ودر اتو بريزيد .توجه داشته باشيد اگرآب درون اتو مي ريزيد پريز را از برق بكشيد .براي جرم گيري اتو بايد محلولي از آب مقطر وسركه درون اتو بخار بريزيد وبگذاريد تا اتو گرم شود وبعد از مدتي آن را بيرون بريزيد وآب مقطر (آب خالص )درون بريزيد تا كامل تميز شود وبعد از ريختن آب دوم روي يك تكه پارچه اتو كنيد تا بخارها با فشار خارج شوند اين كار را چندين بار ادامه بدهيد تا ديگر جرمي باقي نماند .

نكته اول : اگر احساس كرديد اتو به پارچه شما مي خواهد بچسبد براي جلوگيري از چسبيدن اتو از اين روش استفاده كنيد ؛ اتو را روشن بگذاريد پس از اينكه داغ شد مقداري صابون خشك را به كف آن بماليد وبعد آن را برروي سطح يك روزنامه يا مجله كافي به آرامي حركت دهيد .

نكته دوم: اتفاق مي افتد كه پس از اتو كشيدن بر روي شلوار يا اشياء اتو شده برق مي افتد براي جلوگيري از اين كار قبل از اتو كشيدن مقداري آب به همراه سركه به محلي كه مي خواهيد اتو بكشيد بپاشيد و هيچگاه اتو را مستقيمأ روي لباس نگذاريد بلكه از روي يك پارچه كتاني اتو كنيد.

نكته سوم : اگر مي خواهيد خط اتوي شما با دوام باشد در محل خط اتو از زير ، كركها وپرزها را كاملأ برداريد ودر محل خط اتو در زيرو داخل لباس مقداري صابون خشك بكشيد ودر محل خط اتو در روي لباس يك پارچۀ مرطوب بگذاريد وبا اتوي داغ محل را اتو كنيد .
 
  • Like
واکنش ها: cctv

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظافت و پاکیزه کردن خانه همیشه دغدغه ی خانم‌هابوده است. چه نیکو رسمی است. خانه تکانی، سنتی ارزشمند و جالب برای پاک کردن و زیبا سازی خانه.

در این سلسله مقالات، با راه کارهای مفیدی برای تمیز کردن منزل و وسایل آن آشنا می‌شوید:

تمیز کردن دیوارهای رنگ روغنی
برای تمیز کردن دیوارهایی که رنگ روغنی دارند، از این محلول استفاده کنید: یک سطل آب گرم، یک دوم پیمانه بوراکس (Borax)، یک دوم قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک؛ حین استفاده از محلول حتماً دستکش بپوشید. (بوراکس را می‌توانید از مغازه‌های مواد شیمیایی- بهداشتی تهیه کنید.)

تمیز کردن کاشی و سرامیک
مخلوط یک پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه جوش‌شیرین و یک دوم پیمانه سرکه در یک سطل آب داغ نیز فرمول دیگری برای تمیز کردن سطح دیوارهای رنگ روغنی و یا کاشی و سرامیک است.

پاک کردن لکّه مداد رنگی
لکّه‌های مداد رنگی بچه‌ها روی دیوار را به وسیله یک مسواک کهنه و کمی خمیردندان پاک کنید.

پاک کردن لکّه مداد شمعی یا مداد آرایشی
بهترین کار برای پاک کردن این لکّه‌ها استفاده از روغن بچه یا شیر پاک کن است. برای این منظور با پنبه آغشته به شیرپاک کن یا روغن بچه به محل لک بمالید.

لکّه شمع بر روی کاغذ دیواری
ابتدا پارافین را با قراردادن یخ بر روی آن جدا کرده و پس از کندن توسط جسمی تیز، لکّه و چربی باقی مانده را با روش اتو و کاغذ مومی و یا دستمال حوله‌ای از بین ببرید. کاغذ و یا دستمال را بر روی لکّه قرار داده و اتوی گرم را بر روی آن بگذارید. سپس کاغذ و یا دستمال را جا به جا کرده تا برای دفعات بعدی همان محل جذب لکّه، به طور مجدد بر روی لکّه قرار نگیرد.

تمیز کننده دیوار
برای تمیز کردن دیوارهای رنگ شده ی منزل، ترکیب نصف پیمانه آمونیاک، یک چهارم پیمانه سرکه سفید و یک چهارم پیمانه جوش‌شیرین در یک سطل آب‌گرم را امتحان کنید (منظور دیوارهایی با رنگ پلاستیک یا رنگ روغن است). این تمیز کننده ارزان و قوی ،دیوارها را تمیز و براق خواهد کرد.

پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک
شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک را می‌توان با مالش دادن یک تکه لیموترش یا دستمال آغشته به سرکه روی سطح مورد نظر از بین ببرید.

تمیز کننده کاشی
واکس اتومبیل تمیزکننده خوبی برای کاشی است. آن را به کار گیرید و پیش از خشک شدن با دستمال نرم مالش دهید.

تمیز کردن دیوار آجری
برای پاک کردن لکّه از روی آجر، سطح مورد نظر را با آجر مشابه دیگر بسایید و یا از تکه‌ای سمباده نرم کمک بگیرید.

زمان تمیز کردن شیشه‌ها
توصیه می‌شود در روزهای بسیار سرد که شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک نکنید. در این وضعیت شیشه‌ها بسیار ترد و شکننده می‌شوند و امکان شکستن آن زیاد است.

تمیز کردن شیشه‌های رسوب گرفته
شیشه‌هایی که لکّه و رسوبات آب روی آن است را با مخلوط آب و سرکه سفید تمیز کنید.

شیشه پاک کن خانگی
برای تهیه یک شیشه پاک‌کن خودتان در منزل اقدام کنید، دو پیمانه آب، نصف پیمانه الکل و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، محلولی معجزه‌آسا برای تمیز کردن شیشه‌ها و آینه است. محلول را روی شیشه اسپری کنید و با دستمال تمیز شیشه را پاک کنید.



بر طرف کردن لکّه حشرات
لکّه‌هایی که به وسیله حشرات روی پنجره‌ها به‌وجود می‌آید، می‌توانید با چای سرد از میان ببرید.

پاک کردن گوشه‌های پنجره
برای از بین بردن لکّه‌های سیاه که در گوشه‌های پنجره به‌وجود می‌آید، از مسواک کهنه استفاده کنید. به این ترتیب که آن را در مخلوط آب و مایع سفید کننده وارد کنید و سپس روی محل مورد نظر بکشید.

استفاده از روزنامه
پنجره‌ها را می‌توانید با روزنامه آغشته به مخلوط آب و سرکه سفید براق کنید.

شیشه پاک‌ کن با سرکه
اگر شیشه پاک کن شما تمام شده است، دست نگه دارید و خودتان در منزل به روشی بسیار ساده، آن را تهیه کنید. در یک افشانه، سه قاشق غذاخوری آمونیاک، یک قاشق سرکه و مقداری آب سرد بریزید. این محلول را روی سطح شیشه‌ای مورد نظر اسپری کنید و با دستمال یا روزنامه تمیز پاک کنید.
روش دیگر این است که یک چهارم فنجان سرکه را در دو لیتر آب گرم حل کنید و با دستمال آغشته به این محلول شیشه را پاک کنید. همچنین می‌توانید محلول را روی سطح شیشه اسپری کنید و با روزنامه خشک کنید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
یازده مکان مخفی برای انبار نمودن وسایل

یازده مکان مخفی برای انبار نمودن وسایل

هر خانه اى ظرفیت هایى براى انبار كردن وسایل خارج از انبارى رسمى و شناخته شده دارد كه معمولاً به طور كامل و بهینه مورد استفاده قرار نمى گیرند.
این فضاها را در خانه خود كشف كنید واز آنها استفاده کنید. مثلاً :
1 - از اختلاف سطح هاى باریك میان دو دیوار یا فاصله بین دیوارها براى ساختن یك رخت آویز زیبا استفاده كنید و لباس هایى را كه كمتر مورد استفاده قرار مى گیرند در آنها انبار كنید.
2 - در فاصله بین كف اتاق ها و كمدها، كشوهاى باریكى بسازید كه براى قرار دادن اشیاى شكستنى و با ارزش مانند سینى ها و دیس هاى چینى مناسب باشند. حوله ها و ملافه ها و نیز لباس هاى زیر را نیز مى توانید در این كشوهاى باریك بگذارید. این كشوها را مى توانید به سادگى با فشار پا ببندید.
3 - فضاى خالى بالاى كابینت آشپزخانه را تا سقف ادامه دهید. در بسیارى از آشپزخانه ها بخش بالاى كابینت ها بدون استفاده رها مى شود. مى توانید بخشى از وسایل آشپزخانه را كه به ندرت مورد استفاده قرار مى گیرند در این كابینت اضافى جاى دهید.
4 - تعداد زیاد كتاب ها و مجلات بخصوص در خانه ها و آپارتمان ها مى تواند مشكل آفرین باشد. اگر كمدهایى در خانه دارید كه از عمق مناسبى برخوردارند مى توانید قسمت عقبى آنها را با یك دیوار كاذب جدا كنید و به عنوان كتابخانه یا محل قرار دادن مجلات مورد استفاده قرار دهید.
5 - فضاهاى خالى ما بین كابینت ها و نیز داخل آنها را با استفاده از وسایل مناسب تجهیز كنید تا از فضاى موجود بیشترین استفاده عملى را كرده باشید. مثلاً به جاى این كه ادویه را در ظروف تزیینى بریزید كه باید آنها را در كنار هم چید و در معرض نمایش گذاشت، مى توانید از ظروفى استفاده كنید كه بتوانید آنها را روى هم بچینید. یا در مورد كابینتى كه در آن بشقاب ها و چنگال ها را قرار مى دهید مى توانید به جاى چیدن آنها، از سبدهاى تقریباً مسطح و نیز طبقه هاى كشویى استفاده كنید.
در مورد گوشه ها كه در اغلب موارد بلا استفاده رها مى شوند مى توانید از تجهیزات مثلثى شكل استفاده كنید و وسایل مورد استفاده روزمره مانند نمك پاش را در آنها بچینید.
6 - از فضاى زیر پله ها غافل نشوید و با استفاده از پرده هاى رنگین یا یك در ِ مناسب از آنها براى انبار كردن وسایل بخصوص مواد غذایى خشك مانند روغن و برنج استفاده كنید.
7 – در باره شیوه بهره بردارى فعلى خود از فضاهاى موجود تجدید نظر كنید. آیا واقعاً نحوه چیدن مبلمان و اثاثیه و وسایل بخصوص در آشپزخانه به بهترین شكل انتخاب شده است؟ در بسیارى از موارد با یك تجدید نظر ساده فضاى بیشترى براى قرار دادن وسایل اضافى خود در سرتاسر منزل خواهید یافت.
8 - كمدهاى لباس را به عنوان مهمترین عنصر انبار كردن در خانه ها در نظر مى گیرند. به جاى این كه در اتاق ها كمدهاى كوچك بسازید سعى كنید كمدهایى بسازید كه تا سقف ادامه داشته باشند و صد البته درهاى آنها نیز به همان میزان مرتفع باشند. جاسازى كشوهاى متعدد در سایزهاى مختلف، ظرفیت كمدها را افزایش مى دهد و نظم و ترتیب بیشترى ایجاد مى كند. همچنین تمهیداتى بیندیشید كه بتوانید در كمدها وسایل بزرگ و حجیم مانند بالش ها را نیز جاى دهید.
9 - حالا دیگر نوبت پاركینگ است. وسایل و تجهیزات اتومبیل ها معمولاً جاى زیادى مى گیرند با این حال حتماً خواهید توانست فضایى براى انبار كردن ابزار آلات ایجاد كنید. از كابینت هاى دست دوم مى توانید براى این منظور استفاده كنید اما هنگام نصب كردن توجه داشته باشید كه ارتفاع اتومبیلى كه در جوار آن پارك خواهد شد چقدر است. كابینت هاى دَردار مطلوب تر هستند چون به این ترتیب وسایل آن بر روى اتومبیل سقوط نخواهد كرد.
10 - در بسیارى از خانه ها در انتهاى راه پله ها یا در ابتدای آنها اتاق كوچكى تعبیه شده است كه براى انبارى استفاده مى شوند. اگر اشیاى اضافى را به داخل آنها پرتاب كنید و آنها بدون نظم و ترتیب و روی هم انباشته شوند(مثل کمد آقای ووپی) یقیناً به زودى فضاى داخل آن با وسایل شما كه به احتمال زیاد دیگر قابل استفاده نخواهند بود اشغال خواهد شد. اگر قفسه هاى كوچك در آنها تعبیه كنید و در كار انبار كردن وسایل، از نظم و ترتیب پیروى كنید احتمالاً همین فضاى كوچك براى مدت هاى طولانى خواهد توانست نگرانى شما براى یافتن مكان مناسب براى انبار كردن وسایل اضافى را از بین ببرد.
11- سعى كنید به هنگام تهیه مبلمان و وسایل چوبى منزل از مواردى استفاده كنید كه داراى كشو یا كمدهاى كوچك باشند. مثلاً اگر تختخواب فرزند شما داراى یك كشو در زیر و یك كمد كوچك در بالاى آن باشد دیگر مشكل «ملافه ها را کجا بگذارم» نخواهید داشت.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسباب کشی

اسباب کشی

اسباب كشی همواره از جمله امور مشكل، به ویژه برای خانم های خانه است. لذا به منظور انجام هر چه راحت تر، سریع تر و بدون خسارت آن و همچنین رفاه بیشتر خودتان به ارائه نكاتی می پردازیم كه توجه به آنها شما را در انجام این پروژه یاری خواهد داد:
-ابتدا لیستی از كارهایی كه باید انجام گیرند، با حفظ ترتیب و زمان بندی و همچنین لوازمی كه باید جا به جا شوند، بر روی كاغذ یادداشت كرده، سپس مرحله بسته بندی را آغاز كنید.
- برای بسته بندی به موارد زیر نیاز است:
طناب، جعبه های ضخیم مقوایی در اندازه های مختلف (شما می توانید این قبیل جعبه ها را از فروشگاه هایی مانند سوپر ماركت ها به مبلغ اندك خریداری كنید)، جعبه های پلاستیكی یا چوبی مخصوص میوه، پارچه، چسب نواری محكم و پهن، منگنه، برچسب، بند، پلاستیك های حباب دار مخصوص بسته بندی شكستنی ها، روزنامه های باطله، ماژیك درشت مشكی یا آبی و قرمز.
- پیش از بسته بندی، لوازم را شسته و یا پاك كنید. البته این مسئله در مورد ظروف مصرفی، لیوان ها، آئینه، كریستال ها و امثال اینها باید به صورت مجدد در محل جدید نیز انجام گیرد.
- اگر جعبه های هر یك از لوازم شكستنی را هنوز نگه داشته اید، در مرحله بسته بندی، ابتدا آنها را در لا به لای پارچه، روزنامه یا پلاستیك پیچیده سپس در داخل جعبه مخصوص شان قرار دهید. در غیر این صورت با بسته بندی محكم تر هر یك از آنها به صورت جداگانه، در نهایت همه را در كنار هم در جعبه ای بزرگ با دقت بچینید.
- پیش از قرار دادن لوازم در جعبه های مقوایی، از محكم بودن اتصالات آنها، اطمینان حاصل كنید.
- هر چه در بسته بندی وسایل شكستنی بیشتر دقت كنید، اجناس خود را سالم تر تحویل خواهید گرفت.
- خرده ریزهای شكستنی را در پارچه یا روزنامه پیچیده و از ظروف پلاستیكی دردار فریزری به عنوان جعبه آنها استفاده كنید.
-به هنگام چیدن لوازم، درون هر نوع جعبه ای به خصوص مقوایی، میزان تحمل وزن لوازم توسط جعبه و اتصالات آن را در نظر بگیرید تا در حین جابه جایی مشكلی پیش نیاید. (به منظور محكم تر كردن اتصالات جعبه مقوایی می توانید از چسب های نواری پهن استفاده كنید)..
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسباب کشی

اسباب کشی

- برای حمل راحت تر و استحكام بیشتر جعبه ها، كاربرد طناب های ضخیم نیز بسیار مناسب است.
- پس از بسته بندی وسایل و قرار دادن آنها در جعبه ها، تعداد آنها را شمارش كنید تا در این میان جعبه ای گذاشته نشود.
-در روی هر جعبه پس از اتمام كار بسته بندی، برچسبی حاوی لیست وسایل و لوازم داخل آن چسبانده و در صورتی كه اجناس داخل آن شكستنی است، با ماژیك قرمز این كلمه و همچنین محلی را كه این لوازم به آن تعلق دارند، به صورت درشت بر روی جعبه یا برچسب بنویسید. به این ترتیب هر یك از جعبه ها به محض انتقال به مكان جدید، در آن فضای اشاره شده قرار گیرد. با این روش، نظم بیشتر و سریعتر در محیط حاكم می شود.
-بهمنظور جلوگیری از كثیف شدن فرش و به خصوص ریشه های آن به هنگام جابه جایی، ابتدا پارچه ای را در قسمت ریشه ها به صورت دولا به گونه ای قرار دهید كه ریشه در بین دو لایه پارچه واقع شود، سپس فرش را با پارچه لوله كنید. در نهایت اگر پارچه بزرگ دیگری در دسترس دارید، به دور فرش لوله شده نیز بپیچید.
- داخل هر یك از كشوهای پاتختی و میز آرایش را تمیز كرده و لوازم داخل آن را به طور مرتب بچینید. سپس كشوی حاوی وسایل را در داخل كیسه زباله بزرگ و ضخیمی قرار دهید. به منظور جلوگیری از ریختن لوازم به بیرون، در پلاستیك را با چسب محكم كنید (اگر كشو بزرگ باشد از دو كیسه زباله استفاده كنید).
-به هنگام اسباب كشی، وسایل چوبی دارای گوشه های زاویه دار مانند میزها، بیشتر در معرض صدمه قرار می گیرند. لذا برای مراقبت و نگهداری از این قبیل لوازم چوبی، ابتدا روی زوایا را با پلاستیك حباب دار و یا حتی پلاستیك ساده یا روزنامه پوشانده سپس لایه دیگری از مقوای ضخیم بر روی پوشش قبلی قرار دهید. برای این منظور از چسب های محكم نواری استفاده كنید.
توجه: هنگامی كه برای محكم كردن پوشش های حفاظتی برای لوازم، چسب های نواری را به كار می برید، مراقب باشید كه چسب به طور مستقیم با سطح لوازم چوبی تماس پیدا نكند.
-به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه صدمه ای برای رنگ و روكش چوب و پایه صندلی ها و به طور كلی مبلمان نیز از روزنامه های باطله، پارچه یا پلاستیك استفاده كنید. به این ترتیب كه آنها را به صورت چند لایه به دور محل مورد نظر بپیچید.
-برای بسته بندی لوازم و خرده ریزهای شكستنی می توانید از لباس های نخی منزلتان نیز استفاده كنید. به این ترتیب با یك تیر دو نشان خواهید زد.
-اگر مبلمان شما دارای روكش پارچه ای است، به هنگام اسباب كشی همه مبل ها را با روكش مخصوص شان پوشانده و سپس حمل كنید.
-جعبه های بزرگ را تنها با كتاب و لوازم سنگینی مانند آن پر نكنیدزیرا حمل آن برای باربران بسیار مشكل خواهد بود، بنابراین نیمی از آنها را با كتاب و نیمی دیگر را با خرده ریزهای دیگر پر كنید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسباب کشی

اسباب کشی

-برای حمل گیاهان به خصوص گلدان های بزرگ و سنگین ، چاره ای به جز جا به جایی به همان صورت موجود نیست ولی در مورد گلدان های كوچك، می توانید مجموعه ای از آنها را در یك جعبه محكم مقوایی، چوبی یا پلاستیكی قرار داده و در داخل هریك از گلدان ها، چوبی به بلندی ارتفاع بلندترین گیاه مجموعه فرو كنید. سپس كیسه زباله ای بزرگ و یا پلاستیكی نازك را بر روی سطح دهانه و طرفین جعبه و همچنین پایه های چوبی فرو رفته در گلدان ها قرار داده و با چسب محكم كنید( منافذی را برای تنفس گیاه باقی بگذارید).
-لباس های آویز را با همان چوب لباس به صورت مجموعه ای در یك پلاستیك بزرگ و یا در میان یك ملافه پیچیده و حمل كنید.
-برای حمل لوازم صوتی و تصویری از جعبه های مخصوص آنها و یا یك جعبه دیگر با بسته بندی محكم در محل های حساس مانند شیشه تلویزیون یا مانیتور كامپیوتر استفاده كرده و در صورت امكان با وسیله نقلیه شخصیتان حمل كنید.
-اجناس گرانقیمت مانند طلا، پول، نقره، فرش و همچنین شكستی ها را نیز در صورت امكان یا وسیله نقلیه شخصی حمل كنید.
-پیش از اسباب كشی به محل جدید، آنجا را به طور كامل تمیز كرده ، سپس سمپاشی كنید.به این ترتیب با وجود هر نوع حشره احتمالی مبارزه می شود.
-لوازم ضروری را كه در طول اسباب كشی و روزهای جابه جایی نیاز دارید در دسترس قرار دهید ، مانند پوشاك، لوازم بهداشتی وغیره.
- اگر كف خانه جدیدتان با موكت پوشیده شده است، روی سطح موكت را پلاستیكی ضخیم و بزرگ پهن كنید تا به هنگام اسباب كشی و جابه جایی كثیف نشود.
- تا حد امكان هیچ وسیله ای را - اعم از بزرگ یا كوچك - بدون جعبه و یا لااقل بسته بندی و ایجاد پوشش با مقوا و یا هر چیز دیگری مانند آن جابه جا نكنید؛ زیرا قرار گرفتن آنها به خصوص لوازم بزرگ در كنار هم در وسیله نقلیه مخصوص اسباب كشی بدون هرگونه پوششی ، احتمال آسیب رسیدن به ظاهر وسایل را افزایش می دهد.
-كلیه اسباب و اثاثیه خانه، حتی لوازمی كه در محل قبلی همواره در جعبه های مخصوص بسته بندی بوده اند را باز كرده و پس از تمیز كردن و زدودن خاك و غبار و بازدید آنها( به لحاظ وجود حشراتی مانند سوسك و غیره) به طور مجدد بسته بندی كرده و به محل جدید حمل كنید. زیرا ممكن است در غیر این صورت، با همه تمهیداتی كه برای مبارزه با حشرات در خانه جدید اندیشیده اید، حشرات و یا تخم آنها را از طریق وسایل به این محل منتقل كنید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر عسل شما شکرک زده
می توانید عسل را در ظرفی كه در آن محكم بسته می شود بریزید، به صورتی كه آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید. برای این كه ظرف عسل وارونه نشود یا تكان نخورد، یك جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند. حالا اجاق گاز را روشن كنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه برمی گردد و دیگر شکرک نمی زند.

جلوگیری از وارفتن كوفته تبریزی
برای اینكه كوفته های شما در آب از هم نپاشد ، قدری آرد و تخم مرغ به مواد آن بیافزائید 2_ می توانید مقداری عدس خام را چرخ کرده و در موادتان از آن استفاده کنید 3_ پس از گلوله کردن کوفته ها و قرار دادن در قابلمه،حرارت آتش را زیاد كنید تا بجوشد و سپس کم کنید تا با آرامش بپزد.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد
اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است ، (با توجه به طعم اصلی غذا) چند دقیقه قبل از آن كه غذا را از روی حرارت بردارید ، آب یك عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

اگر حبوبات بی نمك شده
اگرحبوبات شما بی نمك شد هرگز نمك خشك روی آن نریزید ؛ بلكه مقدار نمك مورد نیاز را در آبجوش حل كنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید تا نمك به همه جای حبوبات برسد.

برای پخت بهتر ماكارونی
1-چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماكارونی در حال جوشیدن بریزید.
2- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماكارونی در حال جوشیدن بریزید.
3- مقداری نمک به آب در حال جوشیدن آن اضافه کنید.
4- چند قاشق آبلیمو به مایه ماكارونی اضافه كنید تا ماكارونی شما لذیذتر شود.

خوشمزه تر شدن كوكو سبزی:
برای خوشمزه تر شدن كوكو سبزی ، از گردوی خرد شده و زرشك(بر اساس ذائقه ی خود) در مخلوط موادتان استفاده كنید؛ كوكوی شما بسیارخوشمزه و مفیدتر می شود.

اگر نمک نمکدان شما مرطوب می شود
برای اینكه نمك راحت تر از نمك پاش خارج شود، می توانید چند عدد برنج خشك داخل نمك پاش بریزید.

چند نكته در مورد رب گوجه فرنگی:
1- متأسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد كردن گوجه برای درست كردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. در صورتی كه این كار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.
2- برای اینكه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید. 3- روی ظرف رب ، كمی روغن آب شده بریزید تا دیگر كپك نزند.

از بین بردن بوی غذا
اگر خانه ی شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاكشیر استفاده كنید . با دود كردن دارچین هم می توانید بوی غذا را كاملاً از بین ببرید . علاوه بر آن ، دود اسفند باعث ضد عفونی كردن محیط هم می شود.

خاک قند را چه کنیم
خاکِ قند را می توانید با آسیاب کردن کاملاً یک دست کنید و به جای شکر به کار ببرید.

آب کردن شکلات تخته ای
راه اول: تکه های شکلات را در کاسه ای قرار دهید و نصف استکان قهوه ی داغ روی آن بریزید. هم زود آب می شود و هم شیرینی شما خوش طعم می شود.
راه دوم : استفاده از روش طبخ غیر مستقیم . شکلات را در یک ظرف گود بریزید و این ظرف را در ظرف بزرگتر حاوی آب گرم قرار دهید ؛ ظرف بزرگ را روی حرارت کم قرار دهید و شکلات را مرتب هم بزنید تا آب شود.

سالم آب پز کردن سیب زمینی
برای پختن سیب زمینی آب پز، فراموش نکنید یک یا دو قاشق غذا خوری نمک به آن بیفزایید تا سیب زمینی ها ترک برندارند.

کاهوی اضافه
اگر چند برگ کاهو اضافه آمده و به اندازه ای نیست که بتوان با آن سالاد درست کرد، می توانید که آن را خرد کنید و به کوکو سبزی بیفزایید و یا برای ته دیگ مانند نان در کف قابلمه قرار دهید، بسیار خوشمزه خواهد شد.

استفاده ی بهینه از برنج خرد شده
برنج خرد شده را می توانید در سوپ ، آش و دلمه استفاده کنید زیرا بهتر لعاب می اندازد و غذا یا دسر شما را خوشمزه تر می کند .

اگر می خواهید کیک بپزید و شیر ندارید
برای تهیه ی انواع کیک، به جای شیر می توانید آب میوه را جایگزین کنید، به این ترتیب طعم کیک شما هم تغییر خواهد کرد.

نکاتی در مورد تخم مرغ آب پز
برای آب پز كردن تخم مرغ ، مقدار كمی نمك و سركه به آب اضافه كنید. در این حالت ، اگر پوست تخم مرغ شكسته شود ، سفیده بیرون نمی ریزد. تخم مرغها را با حرارت كم بپزید.در صورتی كه ته تخم مرغ را با سنجاق سوراخ كنید موقع آب پز كردن ، پوسته ی آن شكاف برنمی دارد. برای اینكه بعد از پختن پوست را به آسانی جدا كنید ، می توانید تخم مرغ را بعد از اینكه از آبجوش خارج كردید در آب سرد قرار دهید .


چگونه تخم مرغ سالم را تشخیص دهیم ؟
ابتدا قدری محلول آب و نمك درست كنید. (یك لیتر آب در 120 گرم نمك) . سپس تخم مرغ‌ها را در این محلول قرار دهید. تخم مرغ خیلی تازه و سالم در ته ظرف به صورت عمودی می ایستد، اما تخم مرغ سالم ولی كمی كهنه در قسمتهای میانی آب معلق می ماند و تخم مرغهایی كه در سطح آب بصورت افقی قرار می گیرند فاسد هستند.


استفاده بی درد سرتر از فر
هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می كنید: روی سینی زیرین یك ورق فویل ( كاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر كثیف نشود.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نان و ضایعات
در ایجاد ضایعات نان، مردم 20 درصد، نانوایان 30 درصد و آرد مصرفی 50 درصد تأثیر گذارند.خرید نان مازاد بر نیاز روزانه، یکی از علل افزایش ضایعات نان است. از خرید نان اضافی خودداری کنید؛

نان خوب
نان خوب مستلزم داشتن آرد با کیفیت، نانوای خوب و نگهداری صحیح است؛نان خوب نانی است که آرد آن خوب، خمیر آن تخمیر شده، نانوایش ماهر و مصرف کننده ی آن واقف به اصول نگهداری صحیح باشد.همان گونه که بعضی از برنج ها پخت خوبی ندارند، آرد نامرغوب نیز پخت خوبی نخواهد داشت؛(آرد حاصل از گندم تازه و نارس، باعث تولید نان های سفت و بدهضم خواهد شد)

نگهداری مطلوب از نان
قبل از سرد شدن کامل نانها، آنها را دسته نکنید زیرا حرارت نان باعث کپک زدگی زودرس آن می گردد. انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث تغییر حالت ظاهری، بیات شدن زودرس، تسریع در کپک زدگی، تشدید ضایعات و ایجاد بیماری گوارشی می گردد؛ نان سرد شده را نیز در پلاستیک دربسته بگذارید. قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن نان را تسریع می‌نماید، قبل از سرد شدن کامل، نان را دسته نکنید. نان سرد شده را نیز در سفره در بسته نگهداری نمایید،نانی که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود، مطبوع تر و ماندگارتر خواهد بود.

کپک زدگی نان
چیدن نان های داغ بر روی هم، کپک زدگی را تسریع، فساد زدگی را تسهیل و ضایعات نان را تشدید می کند.

خیار
خیار مرغوب دارای رنگ سبز تیره است و فاقد هر گونه صدمه دیدگی، لِـهیدگی و گودافتادگی است. چروكیده شدن و رنگ زرد نشانه ی نامطلوب بودن آن است. خیار را برای نگهداری باید در لفافه های پلاستیكی (سلوفان) محكم پوشاند و در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. مدت نگهداری این خیارها به صورت تازه حدود یك هفته است.

تربچه
تربچه های مرغوب دارای برگ سبز پررنگ هستند. برگ های آن ها آبدار و تمیزند و همچنین باید از صدمه دیدگی، لهیدگی یا لكه دار بودن عاری باشند. برای نگهداری باید تربچه ها را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. در این حالت تربچه ها به مدت یك هفته تازه می مانند.

بادمجان
بادمجان باید مرغوب، یكنواخت، صاف، درخشنده (چنانچه دو بادمجان را به هم مالش دهیم صدای تیزی به گوش می رسد) و دارای رنگ بنفش تیره باشد. چروكیدگی علامت پیری محصول است. بادمجان را برای نگهداری در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید كه در این حالت بادمجان به مدت دو هفته تازه خواهد ماند.

لوبیا سبز
لویبا سبز مرغوب دارای رنگ سبز است؛ رنگ زرد علامت پیری محصول است. پژمردگی نیز از مرغوبیت محصول می كاهد. برای نگهداری لویبا سبز، آن را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) قرار دهید و سپس در طبقات پایین یخچال نگهداری كنید؛ در این حالت لویبا سبز حدود یك هفته تازه می ماند. در صورت بالا بودن كیفیت لویبای خریداری شده، می توان آن ها را در سبدهای سوراخ دار به مدت 3 تا 4 روز در آشپزخانه نگهداری كرد.

قارچ
قارچ باید سفید ، یكنواخت، سالم و پایه ی آن به كلاهك به طور كامل چسبیده باشد؛ قارچ های آسیب دیده لكه دار، ترك خورده، پلاسیده و تغییر رنگ داده مرغوب نیستند. تا حد امكان سعی كنید از قاچ های تازه استفاده كنید، زیرا قارچ بعد از چیدن بلافاصله عطر و طعم خود را از دست می دهد، لیكن چنانچه مجبورید آن را نگهداری كنید، قارچ ها را در پاكت كاغذی در یخچال قرار دهید و به مدت حدود 3 روز نگهداری كنید.

نگهداری پیازها
برای نگهداری پیازها نباید از یخچال استفاده كرد. پیازها را در كیسه ی پلی اتیلن (نایلكس یا كیسه فریزر) كه دارای تعدادی سوراخ باشد قرار دهید و در محل خنك تا زمانی كه نیاز دارید، نگهداری كنید.

پیاز
پیازها به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند. در بین انواع پیاز با رنگ های مذكور، پیازهای صورتی (نسبتاً) و قرمز (بیشتر) به دلیل رطوبت كم، عطر و طعم بالا برای نگهداری مناسب هستند؛ و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال كپك زدگی، همچنین عطر و طعم كم و به دلیل فرّار بودن تركیبات معطر، برای نگهداری مناسب نیستند. برای نگهداری باید از محل خشك و خنك استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نكند.

زنده کردن کاهو و کرفس پلاسیده
كمی آبلیمو در آب سرد ریخته سپس كاهو و كرفس را در آن خیس كرده و چند ساعت درون یخچال قرار دهید، تا تازگی خود را به دست آورد.

تلخی سیر
سیررا هرگز زیاد سرخ نكنید ؛ زیرا طعم تلخی پیدا می كند. كافی است فقط كمی تفت بدهید

طعم تازه سبزی فریز شده!
سبزی را داخل كیسه فریزر گذاشته و فریزر کنید و موقع استفاده،آنرا از فریزر خارج كرده و قبل از آب شدن یخ آن، سبزی را رنده كنید، هم ریز می شود و هم طعم سبزی تازه را می دهد.

نگهداری طولانی مدت گوجه فرنگی
برای نگهداری، پس از انتخاب گوجه فرنگی مناسب و رسیده، آن ها را در كیسه‌های نایلكس یا كیسه ی فریزر بگذارید؛ سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید. گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یك هفته تازه خواهد بود.

رفع پوسیدگی سیب زمینی
اگر سیب زمینی خام شما بر اثر گذشت زمان یا هر علت دیگر نرم و پلاسیده است ، آنها را به مدت نیم ساعت درون آب سرد بریزید . دوباره سفت شده و تازگی خود را باز می یابند.

رسیده شدن هلوی نارس
اگر می خواهید هلوی کال به سرعت رسیده شود ، هلوها را در جعبه ای که با روزنامه آن را پوشانده اید ، قرار دهید . به این ترتیب گازهای متصاعد خارج نشده و باعث رسیدن سریع هلو می شود .

آب میوه منجمد
اگر می خواهید از آب میوه ای استفاده کنید که در آن فصل وجود ندارد، می توانید در فصلی که آن میوه وجود دارد، آن را ذخیره کنید. به این صورت که آب میوه مورد نظر مانند لیمو ترش یا شربت نعناع و یا آب نارنج را درون قالب یخ ریخته تا ببندد. سپس آن را از قالب جدا کرد و درون کیسه پلاستیکی قرار دهید و داخل فریزر نگهدارید تا در زمان مورد نظر یکی از این قالب ها را درون لیوان شربت بیندازید و از آن استفاده کنید.

آب کردن یخ خوراکی منجمد شده
برای آب کردن یخ خوراکی منجمد شده، آنها را در یخچال بگذارید. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود مواد غذایی با سرعت کمتری از حالت انجماد خارج شده و سلامت مواد غذایی بیشتر شود، در انرژی مصرفی توسط یخچال نیز صرفه جویی خواهد کرد.

کپک زدن مربا
بکی از دلایل کپک زدن مربا آن است که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید. و بقیه مربارا دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا، از قاشق چوبی استفاده کنید.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
پخت برنج برای خانم های كارمند:
خانم هایی كه بیرون ازخانه كار می كنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این كه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده كنند ،می توانند از این روش كمك بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبكش كنید، البته كمی آن را خشك بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده كرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را كمی آب و روغن دهید و آن را دم كنید حالا تا سالاد را آماده كنید، برنج هم دم كشیده است.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج
1- یك تكه نان روی برنج قرار دهید و موقع كشیدن، نان را بردارید.
2- یك عدد پیاز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها
وقتی می خواهید برنج را آبكش كنید یك لیوان از آب آن را بردارید و با یكی دو قاشق ماست مخلوط كنید. این آب برنج درصورتی كه شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد
اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شدید، كه برنج شما شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبكش بریزید . اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف كردن شوری آن ندارید. مگر اینكه خورش را بی نمك درست كنید.

اگر برنج شما بی نمك شد
اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمك شد اصلاً نگران نباشید، موقع كشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمك را با مقدار بسیار كمی آب و روغن مخلوط كنید و روی برنج بریزید. با این كار بی نمكی برنج شما رفع می شود هرگز نمك را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمك در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج
اگرمی خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس كنید. این كار باعث می شود كه شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو
برای اینكه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو كه سبزرنگ است و ( در عطاری ها موجود می باشد) استفاده كنید بعد از آبكش كردن برنج كمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج
اگر به هر دلیلی برنج خشك شما بو گرفت برنج را روی یك سطح پهن كنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف كردن بوی پیاز از كارد
اگر كارد شما بوی پیاز می دهد ، با كارد هویج را حلقه حلقه ببرید . با این كار بوی پیاز از بین می رود.

آیا میدانید كه آمونیاك معجزه می كند
هرگاه هنگام شستن ظروف ، چند قطره آمونیاك درون آن بریزید هر چربی از ظرف بلوری ، چینی ، فلزی و غیره پاك می شود در ضمن آمونیاك به پوست دست نیز در مقایسه با مواد پاككننده و شیمیایی قوی ، آسیبی نمی رساند

تمیز كردن ظرفی كه در آن غذا سوخته است
اگرغذا به ته قابلمه چسبیده ، هرگز كارد، قاشق یا كفگیر فلزی برای پاك كردن آن به كار نبرید. كافی است آن را از آب گرم پر كنید و مقداری نمك نیز به آن اضافه كنید. اگرغذا خیلی محكم به قابلمه چسبیده است ، مقداری سركه در آن بریزید و بجوشانید تا كاملاً پاك شود.

چند نكته در مورد ظروفی از جنس روی:
1- بعد از خریدن ظروف رویی ، قبل از استفاده ، می توانید داخل ظرف را آب بریزید ، چند قاشق سركه اضافه كنید و آن را چند دقیقه روی اجاق قرار دهید تا بجوشد و بعد آب آن را خالی كرده و از ظرف استفاده كنید، هرگز سیاه نمی شود.

2- اگر این ظروف سیاه شده ، برای تمیز كردن آن از سیم ظرف شویی و صابون استفاده كنید .

3- اگر این ظروف بر اثر سرخ شدن یا پختن غذا سیاه شده ، ظرف خالی را روی اجاق قرار دهید و شعله را روشن كنید . با این كار تمام قسمت های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما كاملاً سفید می شود . به شرط اینكه بعد از خاموش كردن اجاق ، تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشید. چون این كار باعث سوراخ شدن ظرف می شود.

برای پاک کردن سس
برای پاك كردن لكه ی سس با پارچه ی تمیزی كه درون آب سرد فرو ببرید، پاك كنید و در صورت لزوم مقدار كمی از محلول آب و كف پودررختشویی را به وسیله ی یك اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یك پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاك كنید.

تمیز كردن كتری برای از بین بردن املاح آهكی
كتری را بامقدار مساوی آب و سركه پر كنید و بگذارید جوش بیاید. سپس آتش را خاموش كرده وبگذارید تمام شب به همان حال بماند، كتری شماتمیز خواهد شد.

شستن ظروف
هنگام شستن ظروف، چند قاشق غذاخوری سركه داخل آب بریزید، سركه چربی ها را از بین برده، ظرفها را شفاف و درخشان خواهد كرد.

دستگاه بخار پز درخانه:
برای ساختن این دستگاه ، یك قابلمه را آب كرده و آبكشی روی آن قرار دهید . سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی كه آبكش با آب برخورد نكند) حالا هر ماده ای را كه می خواهید بخار پز كنید، روی آبكش قرار دهید. اجاق گاز را روشن كنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران
برای اینكه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر كمك بگیرید:درون یك استكان كوچك به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه كنید. بعد از اینكه برنج را آبكش كردید و داخل قابلمه ریختید استكان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم كنی را روی قابلمه بگذارید. با دم كشیدن برنج ، زعفران هم دم می كشد و بهتر رنگ می دهد.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
شستشوی پرده

شستشوی پرده

1- هنگامی که پرده های خانه تان را برای خانه تکانی بهاره بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها از آنها، ابتدا محل های قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با این کار پس از شستشو می توانید به راحتی گیره ها را در محل های قبلی وصل کنید تا فرم پرده تان به هم نریزد.
2- پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت چروک های موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف می شود و دیگر نیازی به اتوکشی ([Only registered and activated users can see links]) به مدت طولانی نخواهد بود.
3- اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده های خانه تان تهیه کرده اید و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان 1 قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب و به مدت 24 الی48 ساعت به صورت مچاله قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. سپس شروع به دوختن پرده کنید. این کار برای پارچه هایی که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نیز سبب تثبیت رنگ های موجود می شود. 4- برای گردگیری پرده ها و زدودن گرد و خاک، در هر یک از جاروبرقی های خانگی، سری مخصوصی برای این منظور قرار داده شده است. با نصب آن بر روی میله جاروبرقی هر چند وقت یکبار پرده های خانه تان را گردگیری کنید
 

Mehdi.A

عضو جدید
برای خانم های كارمند: ...

اه، اه، اه،،، اینکه همش شد برای خانومها،،، حالا نه اینکه خیلی هم توی خونه کار می کنید،،، ولی خداییش یعنی شما اینهمه چیز میز بلدید؟ یا مثلا بعدها یاد می گیرید؟ دست مریزاد داره...
مطالب خیلی جالبند، حتی برای آقایون هم می توانند کارآمد باشن (برای من که هست). مثلا مطلب جاهایی برای جا دادن وسایل خیلی جالب بود، همچنین نکاتی که درمورد آشپزی گفتی. همچنان سپاسگذارم.
 

Mehdi.A

عضو جدید
راستی یه چیز دیگه...
یکم سرعتش رو کم کن، من که فرصت نمی کنم همه مطالب را یکباره بخوانم و فکر نمی کنم بقیه هم اینقدر فرصت داشته باشند. البته هر جور خودتان صلاح می دانید... ولی حالا درصد IQ افراد مختلف (مثلا بنده) را هم در نظر بگیرید بد نیست.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
راههاي تشخيص ماهي سالم از فاسد

راههاي تشخيص ماهي سالم از فاسد

این فکر کنم به درد آقایان هم بخوره :biggrin:

خلاصه : ماهيهايي كه تازه هستند تقريبا بوي مطبوعي دارند و اگر از آبهاي شيرين صيد شده باشند بوي گياهان آبزي همان منطقه را مي دهند .
متن کل خبر : يکی از سوالاتی که همواره برای هر يک ما وجود داشته راههای تشخيص ماهی سالم از فاسد به هنگام خريداری است:


۱- بوي ماهي : ماهيهايي كه تازه هستند تقريبا بوي مطبوعي دارند و اگر از آبهاي شيرين صيد شده باشند بوي گياهان آبزي همان منطقه را مي دهند .ولي ماهي فاسد بوي نامطبوعي دار دكه بيشتر اوقات بوي آمونياك و ترشيدگي و در اثر پيشرفت فساد بوي گنديدگي مي دهد.

۲- حالت فلسها و پولكها در ماهي : در رابطه با ماهيهاي تازه فلسها كاملا به بدن چسبيده و به سختي جدا مي شوند در حالي كه در ماهيهاي فاسد فلسها برجسته و به راحتي كنده مي شود .

۳- شكل بدن ماهيها: بدن ماهيهاي تازه قابليت ارتجاعي دارد و فاقد ترشحات مي باشند ولي بدن ماهيهاي فاسد اگر با انگشتان فشاري روي بدن ماهي وارد مي شود كاملا ايجاد فرو رفتگي مي كند و ترشحات بدن ماهي زياد و حالت چسبندگي دارد.

۴- چشمهاي ماهي: درماهيهاي تازه چشم علاوه بر اين كه شفاف درخشان است ، حالت كاملا محدب دارد در صورتيكه در ماهيهاي فاسد چشم ماهي تيره و كدر است و كره چشم بطور كامل در حفره چشم فرو رفته است .

۵- سرپوش گوشها: در ماهيهاي تازه سرپوشها بطور كامل و تقريبا چسبيده هستندو سطح داخلي آنها لكه ندارد ولي در ماهيهاي فاسد اين سرپوشها تقريبا جدا هستند و بر روي سطح داخلي آنها لكه هاي قهوه ايي و قرمز رنگ ديده مي شود.

۶- حالت آبششها: در ماهيهاي تازه آبشش ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن هستند. ولي در ماهيهاي فاسد آبششها مرطوب نبوده و رنگي خاكستري دارند.


 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگهداري از ميوه ها

نگهداري از ميوه ها

تیتر : نگهداري از ميوه ها

خلاصه : خيار بسيار حساس است و بعد از چند روز تازگي و طعم خود را از دست ميدهد. براي نگهداري خيار آن را از داخل کيسه ي پلاستيکي خارج کنيد،شسته و بعد از خشک شدن در يک قابلمه ي در دار بريزيد و در یخچال بگذارید.

خيار بسيار حساس است و بعد از چند روز تازگي و طعم خود را از دست ميدهد. براي نگهداري خيار آن را از داخل کيسه ي پلاستيکي خارج کنيد،شسته و بعد از خشک شدن در يک قابلمه ي در دار بريزيد و در یخچال بگذارید.
انگور را براي نگهداري بيشتر نشسته درون کيسه نگهداريد. شستن انگور قبل از گذاشتن در يخچال موجب ترک خوردن دانه هاي آن مي شود.
سبزي خوردن را بشوييد و در يک کيسه ي پارچه اي نگهداريد. از آنجا که برگ هاي سبزي آب زيادي دارد کيسه ي پارچه اي باعث مي شود سبزي سياه و پلاسيده نشود.
موز را در صورتي که نرسيده باشد در روزنامه بپيچيد وابتدا دو سه روز خارج از يخچال نگهداريد. اين کار باعث شيرين شدن موز ميشود. بعد از زرد شدن پوست موز آنرا در يجچال بگذاريد.

در صورتي که با وجود همه ي مراقبتها باز هم ميوه ها مانده و بد شکل شدند، و کسي حاضر به خوردن آن نشد، (قبل از پوسيدگي) ميتوانيد با پختن آنها هم باعث تنوع در تغذيه ي افراد خانواده شويد هم از اسراف اجتناب نماييد.
با افزودن کمي شکر و آب به سيب، گلابي، آلو يا هلو و پختن انها ميتوانيد کمپوت درست کنيد.
موزهايي که پوستشان سياه شده اند ولي هنوز سالم هستند، براي درست کردن پوره ي موز، شير موز، و کيک مناسب هستند.
انگورهاي مانده را ميتوان سرکه کرد. براي اين کار آنها را چند هفته در ظرفي در دار بريزيد به صورتي که اصلا هوا نخورد و بعد صاف کنيد.
و بهترین راه برای تازه ماندن ميوه ها و جلو گیری از خراب شدنشان خرید به اندازه ی نیاز است.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند نكته مهم براي پوست كندن پياز

چند نكته مهم براي پوست كندن پياز

خلاصه : پوست‌ كندن‌ پياز كار بسيار دشواري‌ است‌به‌طوري‌ كه‌ اغلب‌ از آن‌ فرار مي‌كنند و حاضر به‌پوست‌ كندن‌ پياز پوست‌ كندن‌ نيستند
متن کل خبر : پوست‌ كندن‌ پياز كار بسيار دشواري‌ است‌به‌طوري‌ كه‌ اغلب‌ از آن‌ فرار مي‌كنند و حاضر به‌پوست‌ كندن‌ پياز پوست‌ كندن‌ نيستند زيرا بوي‌پياز چشمها را مي‌سوزاند و اشك‌ها به‌ سرعت‌جاري‌ مي‌شوند به‌ چند روش‌ ساده‌ براي‌توجه‌كنيد.
-1 قسمت‌ ريشه‌ پياز را نگيريد و از سر پياز آن‌را ريز كنيد.
-2 پياز را در يخچال‌ قرار دهيد و پس‌ از چندساعت‌ آن‌ را ريز كنيد.
-3 به‌ هنگام‌ خردكردن‌ پياز، دهان‌ خود راببنديد.
-4 پياز را هنگام‌ پوست‌ كندن‌ زير شير آب‌سرد بگيريد.
-5 پيازهاي‌ خيلي‌ تند را يك‌ ساعت‌ در آب‌سرد خيس‌ كنيد، پياز شيرين‌ مي‌شود.
-6 از مصرف‌ پياز بريده‌ شده‌ خودداري‌ كنيد،زيرا جاذب‌ ميكروب‌ است‌ مگر اينكه‌ روي‌ نيمه‌باقي‌مانده‌ كمي‌ كره‌ يا روغن‌ بماليد كه‌ هم‌ مدت‌بيشتري‌ تازه‌ مي‌ماند و هم‌ ميكروب‌ موجود در هوارا به‌ خود جذب‌ نخواهد كرد. پس‌ با اين‌ روش‌ها،ديگر موقع‌ پوست‌ كندن‌ پياز احساس‌ سوزش‌ درچشم‌هايتان‌ نمي‌كنيد.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتاق خواب مخصوص دختر خانمها:

اتاق خواب مخصوص دختر خانمها:

اتاق خواب مخصوص دختر خانمها:
اتاق یک پرنسس کوچک باید دارای چیدمانی زیبا و دلچسب باشد. در اینجا چندین اتاق خواب که مخصوص دختران است جمع آوری شده است که به شما برای دکوراسیون اتاق دخترانتان کمک کند.

1. بازی با نقطه ها:
تزئین کردن اتاق شاید خیلی سخت باشد، اما اگر 4 حیله ای که ما می‌گوییم را بکار برید بسیار آسان می‌شود: بکار بردن رنگهای جسورانه، انتخاب موضوع، تکرار موضوع در رنگها و طرح های مختلف، خلق فضایی خصوصی.

2. سبزی دخترانه:
در این اتاق خواب شکیل تخت خواب به صورت افقی قرار گرفته است که به عنوان جایی برای نشستن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ دیواری گلدار در کنار پارچه گلدار و راه راه بالشتکها بسیار زیباست. گلهای تازه در یک جام قدیمی که بر روی یک میز قدیمی قرار گرفته به اتاق تازگی و طراوت بخشیده است.

3. دختری کوچک در تختی صورتی و بزرگ:
پرده پنجره ها مانند قابی گلدار است که چشم را به سوی خود می‌کشند. تختی بزرگ در اتاق گذارده شده است که با روتختی زیبایی که مناسب برای هر سنی می‌باشد پوشیده شده است و تاج تخت زیبای آن خود نمایی می‌کند.

4. افسون اتاق صورتی:
پنجره ها با تور نازک صورتی پوشیده شده اند و رنگ صورتی روتختی در کنار بالشتکهای رنگارنگ و لحاف آبی تضادی جالب ایجاد کرده است. میز زیبا و آینه بیضی کنار تخت به زیبایی اتاق افزوده اند.

5.شربت آبلیمو:
دیوارها به رنگ سبز لیمویی می‌باشد که دو گل بزرگ به طرزی جسورانه روی آن کشیده شده است. گیره پرده به شکل سنجاقک است و قلابهای پرده گل می‌باشند که سبکی منحصر به فرد دارند. لحاف چهار خانه با رنگهای زیبا بر جذابیت اتاق افزوده است.

6. ساده و شیک:
در این اتاق تکرار نقش گل ها بر دیوار توسط چاپ صورت گرفته است که می‌توان از تکه های کاغذ دیواری هم استفاده کرد. دیوار با رنگ صورتی ابرشی رنگ شده است و دستگیره کشوها هم به شکل گل است.

7.انتخاب رنگهای هماهنگ در کنار هم:
می‌توان برای یک تخت خواب سفید رنگ طرح ها و رنگهای متنوعی انتخاب کرد. در کنار دیواری به رنگ صورتی رنگ با پرده ای با خالهای صورتی روتختی به رنگ نارنجی انتخاب شده است. ممکن است فکر کنید بعضی از رنگها در کنار هم زیبا نیستند اما به امتحان آن می‌ارزد. برای هماهنگی بیشتر نارنجی و صورتی روی دیوار در پشت تاج تخت صورتی پررنگ زده اند و مرز آن را با گلهای نارنجی نقاشی کرده اند.

8. قدرت رنگها:
تا فاصله 5/1 متری از زمین با رنگ صورتی آبرنگی نقاشی شده و بالای آن به رنگ کرم است که مرز بین آنها گلهای زیبایی نقاشی شده است که دیوار را از سادگی خارج ساخته است. در تمام این اتاق گلها پخش شده اند: روتختی و آرک بالای پرده و گیره پرده.
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمك، ماده طبيعى مناسب براى ضدعفونى كردن سينك است. براى اين منظور نمك خشك را روى سطح آن بپاشيد و پس از نيم ساعت بشوييد.

سينك هاى آلومينيومى و چينى
براى از بين بردن لكه ها و رسوبات آب روى سينك، پارچه اى را به سركه سفيد آغشته كنيد و روى سطح را با آن مالش دهيد.

سينك استيل
اگر سينك از جنس استيل است، بهتر است از مواد شوينده قوى براى تميز كردن استفاده نكنيد زيرا رنگ استيل كدر مى شود.
بهترين ماده براى تميز كردن سينك ظرفشويى، جوش شيرين است. اين ماده را به عنوان پودر تميز كننده به كارگيريد
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
يكى از لوازم برقى كه بيشتر خانم ها با آن مشكل دارند مايكروويو است. براى تميز كردن اين وسيله نصف يك ليموترش بزرگ را در كاسه اى آب قرار دهيد و بگذاريد پنج تا ۱۰ دقيقه (بسته به ميزان كثيفى دستگاه) در مايكرو ويو بجوشد. بخار ليمو سبب تبخير لكه هاى چرب مى شود و بوى بد را از ميان مى برد. در پايان با يك دستمال كتانى خشك ديواره هاى داخل دستگاه را تميز كنيد.
دستمال آغشته به آب ليموترش تازه يا الكل نيز براى تميز كردن مايكروويو و از بين بردن چربى ها بسيار سودمند است. هرگز از دستمال زبر، اسكاچ يا سيم ظرفشويى براى تميز كردن دستگاه استفاده نكنيد. براى پيشگيرى از پاشيدن چربى غذا به ديواره ها بهتر است هنگام پخت روى غذاهاى چرب را با سلفون بپوشانيد. محلول دو قاشق
غذاخورى آب ليموترش با بكينگ پودر در يك پيمانه آب را مدت چهار تا شش دقيقه در مايكروويو بجوشانيد، سپس با دستمال ديواره ها را تميز و خشك كنيد
 

Pari-2719

عضو جدید
کاربر ممتاز
علاوه بر واكس از دو راه براي تميز و براق كردن كفش مي توانيد استفاده كنيد:
تميز كردن كفش
1- سفيده تخم مرغ را خوب بزنيد . سپس با دستمال سفيده را بر روي كفشهاي چرمي خود بماليد مي بينيد كه چقدر كفشهايتان تميز و براق شده اند.

2- از روغن پارافين و يا روغن مايع استفاده كنيد، كفشهاي شما براق مي شوند.


 

Similar threads

بالا