نکات به یاد ماندنی از سوره آل عمران

فخر ایران

عضو جدید
ایا پیامد ایه : " هو الذی یصورکم فی الارحام کیف یشاء" غیر ازاینست ؟
  • اینکه بهیچ وجه و ابدا ما مجاز به اظهارنظر در مورد قیافه ظاهری اشخاص نیستیم زیرا هر قیافه و هر صورتی تجلی حکمت خداوند است و اصولا تفاوتها چه درزبان وشیوه گفتاری باشد و چه درقیافه وشکل ظاهری به فرموده خود خدا وند یکی از عجایب خلقت است

  • اینکه ( ترو خدا ) بیاییم کمی عمیقتر فکر کنیم و زیبایی رامحدود نکنیم به ظاهر چه در مورد خودمون و چه در مورد دیگران و اگر ما به این نقطه برسیم گامی به سمت کمال برداشته ایم زیرا در اینصورت می توانیم خودمان خالق زیبایها باشیم و به قول دکترالهی قمشه ای "زیبا نگاه کنیم " "زیبا تکلم کنیم " زیبافکر کنیم " زیبا راه برویم و....... و این نوع زیبایی ها هستند که بر خلاف زیبایی های ظاهری ماندنی و قابل ارزش و قابل مباهاتند

  • دیگر اینکه توجه به این ایه باعث میشود که ما خودمون را بهتر بپذیریم و به عبارت دیگر خودمون رو دوست داشته باشیم چیزیکه همه روانشناسان برای تثبیت ان تلاش میکنند

  • و در اخر اینکه توجه به این ایه تا حدودی ارامش روحی وروانی ما رو تامین میکند
 

MOJTABA 77

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایا پیامد ایه : " هو الذی یصورکم فی الارحام کیف یشاء" غیر ازاینست ؟
  • اینکه بهیچ وجه و ابدا ما مجاز به اظهارنظر در مورد قیافه ظاهری اشخاص نیستیم زیرا هر قیافه و هر صورتی تجلی حکمت خداوند است و اصولا تفاوتها چه درزبان وشیوه گفتاری باشد و چه درقیافه وشکل ظاهری به فرموده خود خدا وند یکی از عجایب خلقت است

  • اینکه ( ترو خدا ) بیاییم کمی عمیقتر فکر کنیم و زیبایی رامحدود نکنیم به ظاهر چه در مورد خودمون و چه در مورد دیگران و اگر ما به این نقطه برسیم گامی به سمت کمال برداشته ایم زیرا در اینصورت می توانیم خودمان خالق زیبایها باشیم و به قول دکترالهی قمشه ای "زیبا نگاه کنیم " "زیبا تکلم کنیم " زیبافکر کنیم " زیبا راه برویم و....... و این نوع زیبایی ها هستند که بر خلاف زیبایی های ظاهری ماندنی و قابل ارزش و قابل مباهاتند

  • دیگر اینکه توجه به این ایه باعث میشود که ما خودمون را بهتر بپذیریم و به عبارت دیگر خودمون رو دوست داشته باشیم چیزیکه همه روانشناسان برای تثبیت ان تلاش میکنند

  • و در اخر اینکه توجه به این ایه تا حدودی ارامش روحی وروانی ما رو تامین میکند

مرسی:gol:
 

فخر ایران

عضو جدید
[h=2]دردناکترین ایه ی قران از نظر شیطان[/h]

و الذین اذا فعلوا فا حشه او ظلموا انفسهم ذکروا الله فاستتغفروا لذنوبهم ...........ولم یصروا علی ما فعلوا و هم یعلمون

( انان هنگامیکه عمل زشتی مرتکب شوند یا به خود ستم کنند فو را به یاد خدا می افتند وبرای گناهان خود طلب امرزش می کنند. انان هرگز با علم واگاهی بر گناه خویش اصرار نمی ورزند و گناه را تکرار نمی کنند ) ایه ۱۳۵ سوره ال عمران
در این ایه ویژگی دیگر متقین بیان شده است
در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که : هنگامیکه ایه ی فوق نازل شد و گناهکاران توبه کار را به امرزش الهی نوید داد ابلیس شدیدا ناراحت شد و با حالت نگرانی تمام انصار واعوان خود را برای چار ه جویی فرا خواند در این میان شیطانی کهنه کار به نام " وسواس خناس " گفت من فرزندان ادم را با وعدها و ارزوها الوده به گناه می کنم و هنگامیکه مرتکب گناهی شدند یاد خدا را از خاطر انان می برم ابلیس گفت : راه همین است واین ما موریت را تا پایان دنیا بر عهده ی او گذاشت

و تکمله ی این بحث در ایه ۱۷ سوره نساء امده است :
  • انما التوبه علی الله للذین یعملون السوء بجهاله ثم یتو بون من قریب .......
( پذیرش توبه از سوی خدا تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می دهند سپس زود توبه می کنند )
بنا براین اگر گناه بر اثر جهالت (طغیان غرایز وتسلط هو سهای سرکش ) باشد و نه از روی انکار حکم پروردگار و عناد ودشمنی خداوند پس از توبه ی بنده ان را می بخشد
لذا امام سجاد (ع) فرمود : ای خدای من ان هنگام که تو را معصیت کردم نه از این جهت بود که خداوندیت را انکار نمایم ونه بدین خاطر که تو را خفیف شمارم و نه از این نظر که بخو اهم خو دم را در معرض مجازات تو قرار دهم بلکه خطایی بود که از من سر زد نفس اماره حق را بر من مشتبه کرد وهوا وهوس بر من چیره شد
نکته قابل توجه اینست که فرموده " علی الله " یعنی اگر بنده از روی جهالت گناهی کند و بلا فاصله پشیمان شود و تو به کند بر خداوند لازم است که ان توبه را بپذیرد
لفظ " من قریب " نیز قابل توجه می باشد و بیانگر اینست که در صورت ارتکاب به گناه لااقل باید زود از ان پشیمان شد وتوبه کرد زیرا توبه ی کامل انست که اثار و رسو بات گناه را به طور کامل ار روح وجان انسان بشوید واین در صورتی ممکن است که در فا صله ی نزدیکی از ان پشیمان شود قبل از انکه گناه در وجود انسان ریشه بدواند درست است که توبه بعد از زمان طولانی نیز پذیرفته می شود اما ان توبه کامل نمی تواند باشد ودر واقع پذیرش توبه های دور ذست از طرف خداوند یک نوع تفضل است ونه حق
 
  • Like
واکنش ها: nmd

فخر ایران

عضو جدید
[h=2]یک ویژگی جالب افراد متقی [/h]

........ الکاظمین الغیظ والعافین عن الناس ..... ( انان بر خشم خود مسلط هستند وخشم خود را فرو می نشانند . انها از مردم درمی گذرند ) ایه ۱۲۹ سوره ال عمران

بنا بر ایه فوق فرو بردن خشم بسیار خوب است اما به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است کینه وعداوت را از قلب انسان ریشه کن نکند لذا کظم غیظ باید توام باعفو و گذشت باشد
در حقیقت انها نه تنها خشم خود را فرو میبرند بلکه باعفو وگذشت کینه را از دل خود می شویند و حتی با نیکی کردن در برابر بدی دشمنی را در دل طرف نیز می سوزانند وقلب او را نسبت به خویش مهربان می گردانند خلاصه : نخست دستور به خویشتن داری در برابر خشم پس از ان دستور به شستن قلب خود وسپس دستور به شستن قلب طرف مقابل و این مرحله عالی عفو است که از عهده هرکسی بر نمی اید جز انان که پرهیز کار و تقوا پیشه اند
 
  • Like
واکنش ها: nmd

فخر ایران

عضو جدید

[h=2]ربنا ربنا ربنا ربنا ربنا! فرازهایی تکان دهنده از قران[/h]۵ ربنا : همان ربناهایی که قبل از اذان مغرب در ماه مبارک رمضان پخش می شود شاید خیلی ها فکر کنند ان مناجاتی است از مفاتیح یا دعاهایی از صحیفه سجادیه در حالیکه این ۵ ربنا ایات ۱۹۱ تا ۱۹۴ سوره ال عمران می باشند در حدیث است شبی که این ایات بر پیامبر ( ص )نازل شد پیامبر تا صبح گریان بود و فرمود : در شبی که گذشت ایات تکان دهنده ا ی بر من نازل شد سپس فرمود : وای به حال ان کس که انها را بخواند ودر انها نیندیشد همچنین امام صادق ع نیز فرمود : هر کسی را کار مهمی پیش اید و این ایات را بخواند خداوند او را از انچه می ترسد رهایی می بخشد و به انچه امید دارد نائل می گرداند و انشاء الله بعد از ان اجابت پروردگار است زیرا در ایه ی بعد از ان می فرماید : فاستجاب لهم ربهم .....
  • الذین یذکرون الله قیاما و قعودا وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السماوات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار ۱۹۱
خردمندان کسانی هستند که در همه حال ( در حال قیام و قعود و در حال خواب ) خدا را یاد می کنند ودر اسرار خلقت اسمانها وزمین می اندیشند
  • ربنا انک من تدخل النار فقد اخزیته وما للظالمین من انصار ۱۹۲
پروردگارا هر که را تو ( به سسب اعمالش ) به اتش افکنی او را خوار ورسوا ساخته ای و برای افراد ستمگر هیچ یاوری نیست
  • ربنااننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان امنوا بربکم فامنا ربنا فاغفرلنا ذنوبنا وکفر عنا سیاتنا وتوفنا مع الابرار ۱۹۳
پروردگارا ما صدای منادی تو را شنیدیم که به ایمان فرا می خواند : "به پروردگار خود ایمان بیاورید " ما ایمان اوردیم پروردگارا گناهان ما را ببخش و بدیهای ما را بپوشان وما را با نیکان بمیران
  • ربنا واتنا ما وعدتنا علی رسلک ولا تخزنا یوم القیامه انک لا تخلف المیعاد ۱۹۴
پروردگارا انچه را بوسیله پیامبرانت به ما وعده فرمودی به ما عطا کن و ما را در روز قیامت رسوا مگردان زیرا تو هیچ گاه از وعده خویش تخلف نمی کنی
 
  • Like
واکنش ها: nmd
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mani24 10 زنی که درقرآن از آنها یاد شده است قرآن كريم 0

Similar threads

بالا