نکات باریک تر از مو در حفظ مو؟

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
آيا مي‌خواهيد موهايي‌ زيبا و سالم‌ داشته‌ باشيد؟ چه‌ موهاي‌ شما بلند و مجعد باشد چه‌ كوتاه‌ و صاف، سالم‌نگه‌داشتن‌ آن‌ها به‌ آن‌ دشواري‌ كه‌ شما فكر مي‌كنيد نيست. اگر چه‌ رژيم‌ غذايي‌ مؤثر براي‌ موها به‌ نوع‌ مو بستگي‌ دارد، اما چند نكته‌ كلي‌ هست‌ كه‌ هر كسي‌ براي‌ داشتن‌ موهايي‌ سالم‌ و درخشان‌ بايستي‌ آن‌ها را رعايت‌ كند:
o موها را به‌ طور مرتب‌ كوتاه‌ كنيد تا از بروز موخوره‌ جلوگيري‌ شود. (موهاي‌ كوتاه‌ تقريباً هر شش‌ هفته‌ و موهاي‌ بلند هر هشت‌ يا دوازده‌ هفته‌ بايد كوتاه‌ شوند.)
o از شانه‌هايي‌ كه‌ دندانه‌ زبر دارند استفاده‌ كنيد.
o شانه‌اي‌ را كه‌ بعضي‌ از دندانه‌هايش‌ كنده‌ شده‌ دور بيندازيد.
oاز مصرف‌ زياد مواد لخت ‌كنندهِ مو، رنگ‌ها و فركننده‌ها خودداري‌ كنيد. مصرف‌ اين‌ مواد و تكرار زياد اين‌ قبيل‌ كارها باعث‌ خشك‌ و شكننده‌شدن‌ موها مي‌شود.
o براي‌ موهاي‌ بلندتر از ده‌ سانتيمتر هميشه‌ از نرم‌كننده‌ها استفاده‌ كنيد.
o محصولات‌ مراقبت ‌كننده‌اي‌ را انتخاب‌ كنيد كه‌ با موي‌ شما سازگار باشند.

انواع‌ مو و مراقبت‌ صحيح‌


موهاي‌ چرب‌
وجود مقداري‌ چربي‌ روي‌ مو طبيعي‌ است؛ شما براي‌ نگه‌داشتن‌ مو در وضعيت‌ مطلوب‌ به‌ اين‌ مقدار چربي‌ نياز داريد. اما چربي‌ زياد باعث‌ مي‌شود كه‌ موها كثيف‌ و ژوليده‌ به‌ نظر برسند. در صورتي‌ كه‌ هم‌ موي‌ سر و هم‌ پوست‌ سرتان‌ چرب‌ است، مطمئن‌ شويد كه‌ از شامپو يا حالت‌دهنده‌اي‌ استفاده‌ مي‌كنيد كه‌ براي‌ شما مناسب‌ است؛ و اگر فقط‌ پوست‌ سر چرب‌ است، شامپوي‌ مخصوص‌ موهاي‌ چرب‌ و نرم‌كننده‌ مخصوص‌ موهاي‌ خشك‌ را به‌ كار ببريد تا تعادل‌ برقرار شود. براي‌ شست‌وشوي‌ موهاي‌ چرب‌ به‌ اين‌ نكات‌ نيز توجه‌ كنيد:
o موها را يك‌ روز در ميان‌ بشوييد. ممكن‌ است‌ وسوسه‌ شويد كه‌ آن‌ها را هر روز بشوييد، اما با اين‌ كار غدد چربي‌ روي‌ پوست‌ سر تحريك‌ مي‌شود. هر چه‌ موها را بيش‌تر بشوييد پوست‌ سر چرب‌تر خواهد شد.
o براي‌ پاك‌كردن‌ و شامپوزدن‌ موها از نوك‌ انگشتان‌ استفاده‌ كنيد و موها را به‌آرامي‌ ماساژ دهيد.


موهاي‌ خشك‌
رنگ‌زدن‌ يا فركردن‌ مكرر و همين‌ طور گرماي‌ بيش‌ از حد سشوار و ديگر حالت‌دهنده‌هاي‌ برقي‌ ساختار مو را ضعيف‌ مي‌كند و به‌ آن‌ آسيب‌ مي‌رساند. در معرض‌ آفتاب‌بودن‌ يا شناكردن‌ در آب‌ استخر داراي‌ كلر نيز مي‌تواند باعث‌ خشكي‌ و ريزش‌ مو شود. براي‌ نگه‌داشتن‌ موها به‌ حالت‌ طبيعي‌ اين‌ نكات‌ را رعايت‌ كنيد:
o از نرم‌كننده‌ها و شامپوهاي‌ مخصوص‌ موهاي‌ خشك‌ و آسيب‌ديده‌ استفاده‌ كنيد.
o استفاده‌ از سشوار، بيگودي‌ و... را قطع‌ كنيد يا به‌ حداقل‌ برسانيد.
o براي‌ محافظت‌ از موها، هنگام‌ شناكردن‌ از كلاه‌ ضدآب‌ استفاده‌ كنيد.
o با يك‌ نرم‌كننده‌ قوي‌ يك‌ بار در هفته‌ موها را تقويت‌ كنيد.

موهاي‌ نرم‌ و لطيف‌
موهاي‌ كم‌پشت‌ نبايد مرده‌ به‌ نظر برسند. اين‌ روش‌هاي‌ ساده‌ را به‌ كار گيريد تا موها پرپشت‌ جلوه‌ كنند:
o موها را يكدست‌ كوتاه‌ كنيد تا پرتر به‌ نظر برسند.
o موها را خيلي‌ بلند نكنيد؛ هر چه‌ موها بلندتر باشند كم‌پشت‌تر به‌ نظر مي‌رسند.
o از حالت‌دهنده‌ها در نوك‌ و ساقهِ مو استفاده‌ كنيد؛ نه‌ در ريشه. اين‌ كار از سنگين‌شدن‌ مو جلوگيري‌ مي‌كند.
o استفاده‌ از نرم‌كننده‌ها به‌ پيشگيري‌ از موخوره‌ و آسيب‌ رسيدن‌ به‌ مو كمك‌ مي‌كند؛ اما موهاي‌ نازك‌ را كم‌پشت‌تر نشان‌ مي‌دهد.

موهاي‌ پرپشت‌

بسياري‌ از كساني‌ كه‌ موهاي‌ پرپشت‌ دارند از خشكي‌ مو و خارش‌ و پوسته‌پوسته‌شدن‌ پوست‌ سر شكايت‌ مي‌كنند. اين‌ مشكل‌ اغلب‌ در اثر شست‌وشوي‌ ناكافي‌ به‌وجود مي‌آيد. مقدار كمي‌ از شامپو روي‌ پوست‌ سر باقي‌ مي‌ماند كه‌ باعث‌ خشكي‌ و خارش‌ مي‌شود. بعد از شامپوزدن، موي‌ سر را به‌ مدت‌ طولاني‌ با آب‌ بشوييد تا با اين‌ مشكل‌ مواجه‌ نشويد. در مورد موهاي‌ پرپشت‌ به‌ اين‌ نكات‌ نيز توجه‌ كنيد:
o مو را كوتاه‌ يا بلند نگه‌ داريد؛ با كوتاه‌كردن، موهاي‌ پرپشت‌ را در كنترل‌ داريم. وزن‌ موهاي‌ بلند نيز باعث‌ مي‌شود كه‌ آن‌ها به‌ طرف‌ پايين‌ نگه‌ داشته‌ شوند. اما اگر طول‌ موها متوسط‌ باشد در پايين‌ به‌ هم‌ گره‌ مي‌خورند.
o موها را به‌ صورت‌ طبقه‌طبقه‌ كوتاه‌ كنيد تا به‌ هم‌ گره‌ نخورند. به‌علاوه، آن‌ها را بيش‌ از اندازه‌ كوتاه‌ نكنيد، زيرا حجم‌ مو زيادتر نشان‌ داده‌ مي‌شود.
o اگر مو را رنگ‌ مي‌كنيد، رنگ‌هاي‌ نيمه‌دائمي‌ را انتخاب‌ كنيد؛ زيرا در مقايسه‌ با مواد دكلره‌ يا رنگ‌هاي‌ دائمي‌ اثر پرپشت‌كنندگي‌ كم‌تري‌ دارند.

موهاي‌ مجعد
يكي‌ از بزرگ‌ترين‌ مشكلات‌ افرادي‌ كه‌ موي‌ مجعد دارند، درخشندگي‌ كم‌ موهاست. موي‌ مجعد سطحي‌ ناصاف‌ دارد كه‌ درخشندگي‌ را به‌خوبي‌ منعكس‌ نمي‌كند. به‌ همين‌ علت‌ هر چه‌ مو فرتر يا مجعدتر باشد، كدرتر به‌ نظر مي‌رسد. براي‌ رفع‌ اين‌ مشكل‌ اين‌ نكات‌ را رعايت‌ كنيد:
o از نرم‌كننده‌ و مرطوب‌كننده‌اي‌ استفاده‌ كنيد كه‌ به‌ صاف‌شدن‌ مو كمك‌ مي‌كند. اين‌ كار باعث‌ مي‌شود تا مو نور را بيش‌تر منعكس‌ كند.
o در حمام‌ از شانه‌اي‌ استفاده‌ كنيد كه‌ ماده‌ حالت‌دهنده‌ را به‌ طور يكسان‌ به‌ همه‌ موها برساند.
o يك‌ بار در هفته‌ شامپوي‌ شفاف‌كننده‌ مصرف‌ كنيد تا كدري‌ مو برطرف‌ شود.
o موها را با آب‌ خنك‌ بشوييد تا شفافيت‌ مو بهتر منعكس‌ شود.
o به‌ آرايشگاه‌هايي‌ مراجعه‌ كنيد كه‌ خدمات‌ ويژه‌ شفاف‌كردن‌ مو را ارائه‌ مي‌دهند.
o بعد از شست‌وشو، موها را به‌آرامي‌ با يك‌ حوله‌ ضخيم‌ كه‌ آب‌ را به‌خوبي‌ جذب‌ مي‌كند خشك‌ كنيد.

موهاي‌ صاف‌
متاسفانه‌ موي‌ صاف‌ روي‌ پوست‌ سر مي‌خوابد؛ به‌ همين‌ سبب‌ بيش‌تر در معرض‌ چربي‌ پوست‌ قرار مي‌گيرد. براي‌ جلوگيري‌ از چرب‌شدن‌ پوست‌ سر، هر روز از يك‌ شامپوي‌ قوي‌ و هفته‌اي‌ يك‌ بار از كرم‌ تقويت‌كننده‌ مخصوص‌ استفاده‌ كنيد.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
شامپو: هدف از شامپو زدن، تميز کردن موها از چربي، عرق، پوسته‏هاي جدا شده از سر، آلودگي محيطي و رفع مواد آرايشي و حالت دهنده‏هاي مو است چون مصرف‏کننده‏ها دوست دارند علاوه بر تميز شدن، موها پرپشت، خوش حالت، بدون الکتريسيته ساکن باشد و به خوبي شانه شوند پس يک شامپو علاوه بر جنبه‏هاي پاک‏کنندگي بايد جنبه زيبايي دهنده نيز داشته باشد.
مواد تشکيل‏دهنده شامپو را دترژانتها، عوامل کف‏کننده، نرم‏کننده، تنظيم کننده ‏ph، عطر و ضخيم‏کننده‏هاي تار مو مي‏سازند.
تفاوت شامپوهاي مختلف در کم و زياد بودن عطر و کف‏کننده‏ها و ph و ... است لذا با توجه به جنس مو (چرب، خشک، معمولي) يک شامپوي مناسب را انتخاب کنيد و در صورت راضي بودن آن را ادامه دهيد.
لازم است بدانيد شامپوي مناسب در افراد گوناگون ممکن است متفاوت باشد و نيز شامپو براي شست‏وشوي موها مناسب‏تر از صابون است.


شامپو های تقویتی:صدها نوع شامپو در بازار وجود دارد و هر هفته نيز به تعداد آنها اضافه مي‏شود به علت فشرده بودن رقابت شرکت‏هاي مختلف سازنده، از شيوه‏هاي تبليغاتي گوناگوني استفاده مي‏کنند که شامل تغيير بسته‏بندي، اضافه کردن رنگ‏هاي جذاب، غليظ کردن و صدفي کردن مايع شامپو و ... است.
همه شامپوها حاوي مواد پاک‏کننده يکسان هستند که با تغيير دادن نسبت آنها ميزان پاک‏کنندگي، ميزان کف کردن و ph و ... آن تغيير مي‏کند. لذا ميزان پاک‏کنندگي شامپو بسته به نوع موهاي (خشک، معمولي، چرب) افزايش يا کاهش مي‏يابد.
از آنجا که مصرف‏کنندگان شامپو اغلب تنوع‏طلب هستند و مرتب شامپوهاي خود را تعويض مي‏کنند لذا کلماتي از قبيل تقويت کننده، ضد ريزش مو، حاوي عصاره گياهي و ... فقط به منظور جلب مشتري است و تاثير خاصي روي مو ندارد.

نرم کننده های مو:چون شامپوها تمام چربي را از مو پاک مي‏کنند، موهاي سر خشک، کدر و بدحالت مي‏شوند و شانه کردن آنها نيز سخت مي‏شود.
نقش نرم‏کننده‏هاي مو، احياي مجدد نرمي و حالت‏پذيري موهاست. بخصوص موهاي آسيب خورده از رنگ موها، سشوار و اقدامات آرايشي (فر دادن و حالت دهنده‏هاي مو) نياز بيشتري به نرم‏کننده‏ها دارند.
موهاي آسيب ديده بسيار مستعد شکستگي، موخوره و گره خوردن در يکديگر هستند که استفاده از نرم‏کننده‏ها کمک مي‏کند که موها حالت طبيعي براق و شانه‏پذير پيدا کنند.
نرم‏کننده‏ها اغلب به صورت جداگانه و گاهي مخلوط با شامپوها عرضه مي‏شوند. نرم‏کننده‏هاي مو هيچ وقت باعث ريزش مو نمي‏شوند لذا حتي آنها که ريزش مو دارند مي‏توانند نرم‏کننده استفاده کنند.کساني که موهاي کوتاه يا موهاي چرب دارند نياز کمتري به مصرف نرم‏کننده‏ها دارند
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
علل ریزش مو:
علل متفاوتی می توانند سبب ریزش مو شوند.از آن جمله می توان به این دلائل اشاره کرد:
بیماری یا جراحی بزرگ: ممکن است حدود 3 یا 4 ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت استرس بیماری یا جراحی است و موقتی می باشد.
اختلالات هورمونی: اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید، چه پرکاری و چه کم کاری، می تواند باعث ریزش موی شما شود.که با حل مشکل تیروئید، این مشکل هم حل می شود.
ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا مردانه( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علل ریزش مو باشد.متعادل کردن این هورمونها نیز به حل ریزش مو منجر می شود.
هورمون مردانه:هورمون مردانه(تستسترون) که می تواند به دی هیدروتستسترون(DHT) تبدیل شود، یکی از دلائل اصلی است.این هورمون هچنین می تواند توسط آدرنال و پوست سر هم ساخته شود.
چربی پوست سر:اگر پوست سر چرب باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
این روزها انواع ویتامین ها و پروتئین به همان اندازه که در آشپزخانه یافت مى شوند در حمام نیز موجودند. محصولات بسیار متنوع و گوناگونى حاوى ویتامین هاى مختلف براى شست وشو و مراقبت از موهایى با طبیعت ها و ویژگى هاى مختلف در داخل و خارج از کشور تولید مى شوند که در اغلب ****مارکت ها و داروخانه ها عرضه مى شوند. با این وجود هنوز هم براى اینکه موهایى سالم و درخشان داشته باشیم باید نکاتى کوچک اما بااهمیت را در مراقبت از موهایمان رعایت کنیم.
مهم نیست شما چه سن و سالى دارید و یا موهایتان صاف، مجعد، خشک یا چرب باشد در هر حال در روزگار ما مى توانید به راحتى شامپو و نرم کننده هاى مناسب براى آن بیابید. اگرچه با وجود تبلیغات متعددى که در رسانه هاى مختلف مى بینید باید توصیه کنیم پیش از مصرف هر یک از این محصولات قبلاً اطلاعات درج شده بر روى قوطى را مطالعه کنید.
چنانکه مى دانید موهاى ما جسم مرده هستند که به دلیل ترشح چربى از غده هاى موجود در پوست سر چرب مى شوند و به تدریج با نشستن گرد و غبار بر روى آن نمایى کدر پیدا مى کنند. نحوه شست وشوى موها، دفعات شست وشو و همچنین رژیم غذایى عواملى هستند که مى توانند سلامت موها را تامین کنند. یک رژیم غذایى متعادل یکى از الزامى ترین عوامل براى رشد خوب در موها است. رژیم هاى غذایى فقیر مى توانند موجب به خطر افتادن سلامتى موها شوند و بروز برخى عوارضى مانند شوره سر، خشکى و ریزش موها را سبب شوند. استرس نیز نقش بسزایى در از میان رفتن سلامتى و درخشش موها دارد و مى تواند ابتلاى موها به شوره و یا ریزش در آنها را موجب شود.
براى اینکه همواره موهایى درخشان و سالم داشته باشید از خوردن سبزى ها و میوه هاى تازه غفلت نکنید. پس از اطمینان از رعایت یک رژیم غذایى متعادل باید به انتخاب شوینده مناسب براى موهایتان توجه کنید.
سعى کنید از شامپوهاى بسیار ملایم مانند شامپو بچه براى شست وشوى دائم موهایتان استفاده نکنید. براى افرادى که موهاى نازک یا کم حجم دارند این روزها شامپوهایى با عنوان حجم دهنده مو به بازار آمده که با پوشاندن تارهاى مو با لایه اى از پروتئین موجب ضخیم تر شدن مو و در نتیجه حجیم تر به نظر رسیدن موها مى شوند. شامپوها مى توانند اثرات مفید دیگرى نیز بر مو هاى ما به جا بگذارند از این رو پیش از انتخاب و خرید شامپو محتویات آن را بر روى برچسب قوطى مطالعه کنید تا شامپویى حاوى مواد مناسب براى موى خود را بیابید. شامپوهایى که محتوى پروتئین ها، کراتین و آمینواسیدها هستند حفره هاى ناشى از دکلره یا سایر تکنیک هاى آرایشى مضر براى موها را پر مى کنند و به این ترتیب براى مراقبت و محافظت از چنین موهایى بسیار مناسب و مفید هستند. انواع مرطوب کننده هاى مو نیز مانند مرطوب کننده هاى پوست، رطوبت لازم و از دست رفته موها را تامین مى کنند، به ویژه مرطوب کننده هاى حاوى اسیدلاکتیک، لسیتین.
پانتنول یا ویتامین b5 نیز که به موها نفوذ مى کند موجب تقویت و افزایش رشد موها مى شود. پس از انتخاب شامپوى مناسب نوبت به روش صحیح شست وشوى موها مى رسد. هنگام استحمام براى شستن سر آن را پایین بگیرید تا جریان خون در سر بیشتر شود. سپس با شامپوى مناسب و با نوک انگشتان سرتان را بشویید. براى این منظور با سرانگشتان پوست را ماساژ دهید و با حرکت هاى دورانى به آرامى از پشت سر و بالاى گردن به سمت رستنگاه مو در پیشانى پیش بروید. چند دقیقه به همین ترتیب سر را شست وشو دهید و سپس آبکشى کنید.
همیشه از یک نوع شامپو براى شست وشوى موهایتان استفاده نکنید زیرا موها به زودى نسبت به آن مقاوم مى شوند بنابراین پس از هر ۱۰ بار شست وشو حداقل یک بار با شامپوى دیگر موهایتان را بشویید. خواهید دید که به این ترتیب موهاى شما درخشان تر خواهند برد.
پس از هر بار شست وشو از یک نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده ها فلس هاى ریز روى موها را در جاى خود مى چسبانند و موجب نرم شدن موها و حفظ سلامتى آنها مى شوند. نرم کننده را با نوک انگشتان به سر موها ماساژ دهید و از زدن نرم کننده به ریشه هاى مو بپرهیزید زیرا موجب چرب شدن سریع تر موها مى شود. بگذارید نرم کننده چند دقیقه بماند و سپس موها را آبکشى کنید.
براى خشک کردن موها نیز بهترین روش بستن یک حوله خشک و گرم به دور سر است تا آب اضافى موها گرفته شود.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریزش صد تار مو در روز عادی است. این مو‌ها به طور طبیعی می‌ریزند و بلافاصله موهای جدید جایگزین آن می‌شوند...
در این موارد نیازی به نگرانی نیست و ریزش موهای شما طبیعی و عادی است؛ اما اگر ریزش مو از حالت طبیعی خود خارج شود، باید به پزشک مراجعه کرد.
۹۰درصد ریزش‌های موی در مردان زمینه ارثی دارد. اما استرس محیطی این وضعیت را تسریع می‌بخشد.
بر اساس آمار جهانی، ۲۵ درصد مردان در سن ۲۰ سالگی، ۳۵ درصد در چهل سالگی و ۶۵ درصد در هفتاد سالگی دچار ریزش مو می‌شوند. بنابراین مسئله سن در افزایش ریزش موی سر افراد مؤثر است.
در زنان مشکلات هورمونی، کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید، کمبود ویتامین‌ روی، آهن و پروتیئن‌ها باعث ریزش موی سر می‌شود.
استرس یکی از مهم‌ترین عواملی است که فضای‌های خالی روی سر را زیاد می‌کند. فشارهای عصبی و شوک‌های روحی وارد شده به افراد به راحتی می‌تواند باعث از دست رفتن یا کم شدن موهای سر شود.
استرس‌های کاری، خانوادگی، مشکلات روحی و روانی و تغذیه نامناسب، رویش مو را کم‌ می‌کند و از طرف دیگر ریزش مو هم زیاد می‌شود.
در بعضی موارد ریزش‌ مو بر اثر استرس موقت است و بعد از رفع استرس، مو‌ها رشد خود را دوباره آغاز می‌کنند.
محققان می‌گویند موهای خشک و مرده نیز نشان‌دهنده وجود استرس در زندگی افراد است. این نوع از ریزش، به دلیل توقف مرحله‌ای رشد مو و معمولاً بعد از یک دوره سخت استرس‌زا مثل بیماری، عمل جراحی یا فشارهای روحی و عصبی ایجاد می‌شود. در این حالت، تعداد بیشتری از مو‌ها ریزش می‌کنند و رشد مو در قسمتی از سر متوقف می‌شود. به این نوع، اصطلاحا طاسی منطقه‌ای می‌گویند. در واقع گلبول‌های سفید خون او به فولیکول‌های مو حمله و رشد آن‌ها را متوقف می‌کند. تا پایان این دوران استرس‌زا و گذشت چند هفته، همچنان رشد مو در قسمت‌های طاس متوقف می‌ماند.
اگر فرد بعد از گذشت دوران استرس روحی، همچنان موهایش به شکل غیر طبیعی می‌ریخت، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کند.
رژیم‌های غذایی و تغذیه نامناسب نیز در ریزش مو اثرگذار است. علاوه بر استرس، گیاه‌خواری نیز می‌تواند در کنار سایر عوامل محیطی و ژنتیکی موجب ریزش مو شود. بنابراین افرادی که رژیم‌های گیاه‌خواری دارند و عمده غذای‌شان میوه و سبزیجات است، باید مراقب باشند مواد غذایی لازم به بدن‌شان برسد.
مصرف برخی دارو‌ها نیز می‌تواند رشد مو‌ها را به تأخیر ‌بیندازد.
تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می‌‌کند. پروتئین مهم‌ترین ماده غذایی است که بر روی مو‌ها تأثیر می‌گذارد و مهم‌ترین منشا پروتئین نیز گوشت و تخم‌مرغ‌ است. کسانی که از غذاهایی با منشا حیوانی و پروتئینی به میزان نیاز مصرف نمی‌کنند، بیشتر دچار کمبودهای غذایی می‌شوند.
خواب هم یکی از راه‌های درمان ریزش مو است. استراحت برای کاهش استرس مفید است. این مسئله می‌تواند از ریزش مو‌ها جلوگیری کند و موجب رشد سریع‌تر آن‌ها ‌شود. ۷ تا ۹ ساعت خوابیدن در شبانه‌روز کافی است.
جریان خون مناسب نیز از دیگر عواملی است که به رشد مو کمک می‌کند. استفاده از یک برس یا ماساژور در محل ریزش مو جریان خون را سریع‌تر می‌کند.
در طول روز دو بار به مدت ۵ دقیقه به محل ریزش مو ضربه‌های ملایم بزنید. این کار موجب تحریک موضعی پوست و افزایش جریان خون می‌شود.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
موي سر شما بنا به دلايل متعددي ميتواند کدر، کم پشت و شکننده شده و دچار ريزش شود. تعدادي از اين دلايل ارثي هستند و گاهي استفاده از يک محصول نامناسب و تغذيه نادرست موجب اين مشکلات و موارد نظير آن ميشوند. اما ما گاهي بدون توجه يا بر اثر اطلاعات نادرست، با موي خود طوري رفتار ميکنيم که بيش از پيش آسيب ميبيند.
شانه کردن موي خيس از ريشه تا نوک مو اشتباه است.

1. شامپو کردن روزانه

بهترين حالت و شرايط مو در زماني است که چربيهاي طبيعي پوست سر بتوانند به نوک موها برسند. به همين دليل بسياري از متخصصين مو توصيه ميکنند که موها را يک روز در ميان يا حتي دو روز در ميان شامپو کنيد.

2. موهاي بلند خود را همواره در يک نقطه خاص جمع ميکنيد.

افرادي که عادت دارند موي بلند خود را با يک کش به صورت "دم اسبي" در پشت سر جمع کنند، مراقب باشند. تارهاي مو در کشهاي موي سر-از هر جنس و اندازه- گير کرده و شکسته يا کنده ميشوند. بنابراين براي جلوگيري از خالي شدن بخشهاي خاصي از مو، هر بار محل جمع کردن موها راکمي بالاتر و در مرتبه بعد، کمي پايينتر بياوريد. استفاده از کشهاي ضخيم حوله اي يا پارچه اي، در کاهش اين حالت بسيار موثر است.

3. شانه کردن موي خيس از ريشه تا نوک مو

شانه کردن موهاي خيس از کشيدن برس بر آنها بهتر است، اما کشيدن مو از پوست سر تا نوک و به زور باز کردن گره هاي آن، موجب کنده شدن نوک موها، شکسهگي ساقه مو و ضعف ريشه ميشود. اگر موهايتان بيش از حد در هم گره ميخورد، مقدار کمي نرم کننده تنها به نوک موها بزنيد، آب اضافه مو را گرفته و ابتدا از نيمه مو تا نوک آنرا در دسته هاي چک شانه کنيد تا گره ها باز شوند تا بتوانيد از ريشه تا نوک را به راحتي شانه کنيد.

4. براق کردن موها با برس کشيدن فراوان

در دستورات قديمي زيبايي، براي براق شدن مو چنين روشي توصيه شده بود "موها را به مدت 20 دقيقه تا نيم ساعت و هر دسته را از 15 تا 20 مرتبه برس بکشيد" . اما براي حرکت دادن چربي طبيعي مو از ريشه به نوک آن، تنها چند مرتبه معدود برس کشيدن به مو کافي است و بيشتر از آن تنها ميتواند به شکسته شدن مو منتهي شود.

5. سشوار کشيدن به مويي که هنوز کاملا خيس است

اين کار نه تنها مدل دادن به مو را بسيار مشکل ميکند، بلکه به مقدار بسيار زياد موجب آسيبهاي ناشي از حرارت ميشود. سشوار بايد براي خشک کردن و مدل دادن به موهاي نمدار-نه خيس- به کار رود و حداکثر مدت آن بايد 20 دقيقه باشد. قبل از حرارت دادن به مو، گيسوي خود را به مدت 5 دقيقه در حوله بپيچيد و سپس بگذاريد 5 دقيقه ديگر در هواي آزاد خشک شود.

6. ناديده گرفتن پوست سر

براي داشتن موهايي سلامت، پوست سر نيز بايد تغذيه شود. ماساژ دادن کف سر با نوک انگشتان به افزايش جريان خون در آن کمک ميکند. براي مراقبت بيشتر ميتوانيد هر از گاهي از مواد مغذي و ماسکهاي مخصوص پوست سر استفاده کنيد.

7. استفاده از برس نامناسب

برس نامناسب، به خصوص انواع برسهاي گرد، تنها موجب از بين رفتن آرايش موي شما شده و حتي ممکن است در ميان موها گير بيافتد. به طور کلي، هر چه موهاي شما بلندتر باشد، برس –به خصوص برس گرد- بايد قطر بيشتري داشته باشد. اگر ميخواهيد موهايتان پف کرده و پر حجم به نظر برسند، از برسهاي گرد و اگر ميخواهيد آنها را صاف و نرم آرايش دهيد از برسهايي به شکل راکت استفاده کنيد.

8. عدم استفاده از اسپري مو

اسپري مو شهرت چندان خوبي ندارد، اما اين اسپريها حاوي مواد پليمري هستند که رطوبت را از مو دور نگه ميدارد. بر خلاف باور عمومي، اين پليمر آسيبي به مو نميرساند و درواقع آنچه بر روي مو ميماند و خشک ميشود همين مواد پليمري هستند نه الکل. الکل موجود در اين اسپريها، قبل از اينکه مواد به مو برسند، تبخير ميشود. نکته مهم اين است که اسپري تنها در حد لازم مصرف شود و به طور مداوم روي مو قرار نگيرد.

9. درمان نکردن شوره سر

اگر موي شما دچار شوره است، نبايد آن را به طور موقت با مواد روغني و پمادهاي آرايشي مخفي نماييد، بلکه بايد آنرا به طور کامل درمان کنيد. شوره سر در واقع نوعي بيماري جلدي است و ارتباطي با خشکي سر ندارد. براي درمان آن هم بايد از شامپوهاي حاوي اسيد ساليسيلک، روي يا سولفيد سلنيوم استفاده کنيد
کلمات کلیدی مطلب : مو - زیبایی مو - سلامت مو - موی سر - زیبایی -​
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
حجیم ماندن طولانی مدت یعنی چه ؟
بطور ویژه آنچه مصرف كنندگان از استایلینگ مو در جهت حجیم شدن آن انتظار دارند به شرح زیر می باشد :
• مویی كه ضخامت داشته و پر باشد .(88%)
• مویی كه شكل و حالت خود را حفظ كند.(74%)


• مویی كه حجم خود را برای مدت طولانی نگه دارد.(68%)
• مویی كه با وزن سنگین خود از سطح سر بالاتر قرار می گیرد و بلند می شود و حالت ارتجاعی دارد. .(68%)
• مویی كه از صورت فاصله می گیرد . ( 55%)


- چه زمان مصرف كنندگان حجم و استیل موی خود را از دست رفته می بینند :
• استیل مو به گونه ای می شود كه شكل و حالت مو از دست می رود . (70%)
• موها بر روی سر می خوابند. (64%)
• موها به همدیگر می چسبند و هیچ حجم و حالت ارتجاعی ندارند. (63%)
• موها درون صورت می ریزند .( 45%)


چگونه می توان یك موی حجیم با عمرطولانی داشت؟
اولین قدم خلق و ایجاد یك فضای مناسب میان مو و پوست سر می باشد و مهمترین منطقه آن جائی است كه می خواهیم موها حجم لازم را داشته باشند .
1. بلند نگاه داشتن ریشه ها ( كه طول و ارتفاع سر را افزایش می دهد )
2. بلند و بالا نگاه داشتن ساقه مو ( موها را بالا و دور از صورت قرار دهید )
3. به كناره های مو حجم دهید ( موها را ازكناره ها به سر نچسبانید )
4. به انتهای موها حجم دهید( موها را آزاد بگذارید بدون اینكه انتهای آنها را گره بزنید )
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
علل شوره سر و درمان

شوره سر (پوسته سر) از رایج ترین مشکلاتی است که هر فردی را می تواند درگیر سازد. البته وجود چند تکه پوسته سفید رنگ لا به لای موها، امری طبیعی است و به علت جدا شدن سلول های مرده و بالغ پوست کف سر و بیرون آمدن مواد زاید از حفره های پوستی می باشد. اما هنگامی که میزان این پوسته ها زیاد شود، بایستی به عنوان یک عارضه با آن برخورد کنید. به طور کلی، موهای تمیز، سالم و دارای تعادل اسیدی اگر خوب نگه داری شوند، دچار مشکل شوره سر نمی شوند.
شوره سر دو نوع است: شوره خشک و شوره چرب.

شوره خشک به صورت پوسته های سفید رنگ نرم به نظر می آیندو کف سر دچار خارش زیادی می شود.

شوره های چرب به صورت پوسته های چسبناک و زرد رنگ به نظر می آیند و پوست کف سر بوی بدی می دهد. شوره های چرب در موهای نوجوانان و جوانانی پیدا می شوند که پوست کف سرشان چرب است و کلا پوست خیلی چرب دارند.

علل ایجاد شوره سر
- برنامه غذایی ناسالم
-استرس ها و تنش های احساسی و عاطفی
-اختلالات هورمونی
-عفونت های ناشی از بیماریها
-آسیب ها و زخم های وارده شده به پوست کف سر و استفاده زیاد یا نادرست از محصولات آرایشی مو و آب و هوای خشک.
- علل بروز شوره سر در موهای نوجوانان، ترشح زیاد هورمون های آندروژن می باشد که تولید Sebum یا چربی پوستی می کند.
درمان شوره سر
بهترین روش، نگهداری مناسب موها می باشد. موها و پوست کف سر خود را به طور مداوم بشویید و آن ها را تمیز نگه دارید، با در نظر گرفتن مقدار شوره سرتان، یک روز در میان، اقدام به شستن سرتان نمایید. اگر پوست کف سر و موهایتان چرب می باشند ، از شامپوهای گیاهی استفاده کنید، زیرا شست و شوی مداوم موها با شامپوهای قوی سبب آسیب دیدن موهایتان می شود. ماساژ و شانه زدن روزانه سر، در رفع شوره سر بسیار است. زیرا خون به پوست کف سرتان می رسد، از انباشت و تجمع چربی زیاد در پوست کف سر جلوگیری می شود و سلول های مرده پوستی چسبیده به پوست کف سر را از آن جدا می سازد. اگر دچار شوره های خشک سر می باشید، برای ماساژ پوست کف سرتان، به خصوص قبل از شستن موها، از یک نوع روغن مناسب مو استفاده کنید. از چربی ها و روغن های تهیه شده از منابع حیوانی کمتر استفاده نمایید و در عوض روغن های گیاهی غیر اشباع مصرف کنید. از خوردن بیش از حد آجیل، شکلات، مواد غذایی سرخ شده، صدف داران و نمک های ید دار پرهیز نمایید. از یک برنامه غذایی حاوی مرغ، ماهی، سبزیجات، شیر، فرآورده های لبنی و مواد حاوی ویتامین A، E و B کمپلکس پیروی کنید. در کل، مشکل شوره سر، مشکلی است که می توان به راحتی با درمان های خانگی به رفع آن اقدام کرد.
درمان گیاهی و خانگی شوره سر چرب:
دو قاشق غذاخوری سرکه جو (سرکه مالت) داخل یک ظرف آب بریزید. پس از شستن موها با شامپو، سرتان را با آن مخلوط آبکشی کنید. سپس موهایتان را با حوله خوب خشک کنید. این بهترین شیوه برای جلوگیری از بروز شوره چرب است.
-فرمول تمیز کننده شوره سر چرب: دو قاشق غذاخوری سر پر ،تخم شنبلیله را به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید. سپس آن ها را به شکل خمیر در آورید و کف سرتان بمالید. پس از گذشت نیم ساعت، موهایتان را با یک نوع صابون گیاهی و آب بشویید. می توانید از شامپوهای گیاهی نیز استفاده نمایید. هفته ای دو مرتبه این عمل را انجام دهید.
درمان گیاهی و خانگی شوره سرخشک:

یک قاشق چایخوری روغن کرچک داغ با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل و یک قاشق چایخوری روغن کنجد مخلوط نمایید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. پس از گذشت نیم ساعت، موهایتان را با شامپو بشویید. هفته ای دو مرتبه این عمل را انجام دهید، به ویژه در فصل زمستان.
- فرمول تمیز کننده شوره سر خشک: در حدود پنج قاشق غذاخوری ماست را با آب و نصف یک عدد لیموترش مخلوط نمایید. دو قاشق غذاخوری سرپر پودر گیاهی به آن بیفزایید و خوب هم بزنید. خمیر حاصله را روی پوسته کف سرتان بمالید و پس از گذشت ده دقیقه، موهایتان را با شامپوی غلیظ و مرطوب کننده خوب بشویید. هفته ای یک مرتبه این عمل را انجام دهید.. اگر با این روش ها، شوره سرتان برطرف نشد، لازم است که حتماً به یک متخصص مراجعه نمایید. زیرا ممکن است دچار عفونتی قارچی شده باشید.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش سرعت رشد موی سر

رشد مو به رژیم غذائی و اثرات هورمونی در نواحی خاص ( موهای پیشانی سر – زیر بغل – نواحی جنسی و…) و همچنین به سرشت افراد و سرعت رشد مو در قسمتهای مختلف بدن بستگی دارد .
رژیم غذایی سرشار از سیلیس، کلسیم و آهن از ریزش مو جلوگیری می نماید یا آن را کاهش می دهد. سبزیجات سبز برگی شکل مخصوصا سبزیجات دریایی، منبع غذایی خوبی از املاح می باشند. جوی خام نیز سرشار از سیلیس است. برگه میوه ها و آب آلبالو نیز سرشار از آهن می باشند.
نازک شدن یا ریزش مو می تواند به دلیل یک مشکل گوارشی مانند کمبود اسید معده باشد یا به دلیل کمبود پروتئین، روی و سایر موادمغذی باشد. .
سیلیس از مواد مغذی مهم در حفظ سلامتی مو است که وجود آن به مقدار کافی در بدن، ریزش مو را کاهش می دهد.منابع غذایی حاوی سیلیس عبارتند از: پوست سیب زمینی ، فلفل سبز، فلفل قرمز، خیار، جوانه حبوبات مانند جوانه لوبیا می باشند.
ریزش مو در مردان با پیروی از رژیم غذایی کم چرب کاهش می یابد. محققان معتقدند در طی دوران بلوغ با افزایش مقدار هورمون تستوسترون ( هورمون مردانه ) در مردان، احتمال طاسی سر افزایش می یابد. رژیم غذایی پرچرب و مصرف زیاد گوشت میزان تستوسترون را افزایش می دهد که بر روی فولیکول های مو ( پیاز مو ) تأثیر می گذارد.
ممکن است مصرف غذاهای کم چرب ریزش مو را متوقف نسازد ، اما میزان آن را کاهش می دهد.
کم خونی یکی از دلایل اصلی ریزش مو می باشد. غذاهای سرشاز از آهن عبارتند از جگر ، انواع گوشت، غلات سبوس دار ، سبزیجات سبز برگی شکل مانند اسفناج، تخم مرغ ، خرما و کشمش. البته در دوران بارداری نباید بیش از یک بار در هفته جگر مصرف کرد ، زیرا جگر یکی از منابع غنی ویتامین a است که با مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری ، مادر دچار هایپرویتامینوز a ( مسمومیت با ویتامین a ) می شود و این مسمومیت باعث ایجاد اختلالات صورت ، استخوان و مغز در نوزاد می شود.

ساختمان مو از پروتئین تشکیل شده است. برای سرعت بخشیدن به رشد مو، باید از رژیم غذایی غنی از پروتئین مصرف کنید. این رژیم شامل جگر گوساله، مخمر و جوانه گندم است. این مواد غذایی غیر از پروتئین، حاوی مقادیر زیادی ویتامین های گروه b هستند که برای رشد مو لازم می باشند.
تحقیقات نشان می دهند که پروتئین موجود در سویا باعث تقویت مو می شود و رشد آن را افزایش می دهد. سایر منابع غنی از پروتئین عبارتند از: تخم مرغ، پنیر کم چرب، شیر ، ماست، ماهی ، حبوبات .
ویتامین c ، جذب آهن را در بدن افزایش می دهد. بنابراین به مقدار کافی از میوه و سبزی ها مصرف نمایید.
ویتامین e نیز برای رشد مو ضروری است. در رژیم غذایی روزانه خود از منابع آن که شامل آجیل، دانه های خوراکی و روغن های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده نمایید.
اگر ریزش مو به علت کم کاری غده یروئید باشد، مواد غذایی حاوی ویتامین a و ید را به مقدار بیشتری مصرف نمایید که عبارتند از هویج، اسفناج، روغن دانه ها مثل روغن تخم کتان، گردو و تخمه کدو و نمک یددار. اگر دچار کمبود ید هستید، از مصرف شلغم ، کلم ، خردل، سویا، بادام زمینی و ارزن خودداری کنید.

دریافت کم ویتامین های گروه b به خصوص b۶، بیوتین، اینوزیتول و اسید فولیک و املاحی مانند گوگرد، منیزیم و روی باعث ریزش مو می شود.
ویتامین های گروه b به خصوص b۵ ( اسید پانتوتنیک) و b۳ ( نیاسین) نقش مهمی در رشد مو دارند. البته این کمبودها را می توان با تغذیه صحیح و مناسب برطرف کرد.
دریافت مکمل های ویتامینی در برخی موارد باعث رشد مو می شود. مردانی که دچار کمبود b۶ هستند اغلب دچار ریزش مو می شوند. حتی کمبود اسید فولیک باعث طاسی برخی مردان می شود.
دریافت دوز بالای ویتامین a ( صد هزار واحد بین المللی در روز ) برای یک مدت طولانی، باعث ریزش مو می شود ، اما قطع دریافت آن مشکل را حل می کند.
بطور کلی اگر کمبود یک ماده مغذی در بدن سبب ریزش مو شود، با دریافت مقدار کافی و لازم آن می توان مشکل را برطرف نمود.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان گیاهی موخوره

روش های گیاهی که می توان با استفاده از آنها موخوره را درمان کنید به شرح ذیل می باشند:

-یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوشیده بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید تا بجوشد و دم بکشد، پس از سرد شدن آنرا صاف کنید. این مایع را به نوک موهای خود بمالید . این عمل را هر روز تکرار کنید تا موخوره موهای شما از بین برود.

-ریشه کنجد را در آب جوش خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بماند تا خوب خیس بخورد، سپس آن را حدود ۳۰ دقیقه بجوشانید و دم کنید، سپس مخلوط را صاف کنید و مایع صاف شده را به سر خود بمالید . این عمل را هر روز تکرار کنید.
-برای درمان موخوره باید حداقل یک بار در ماه موهای خود را با جوشانده گل بابونه یا گل ختمی شست و شو دهید. خیس کردن مو در آب جوشانده تخم پیاز، نیز برای رفع موخوره بسیار مفید می باشد.

- در طب جدید آمونیاک را بهترین درمان موخوره می دانند . بدین ترتیب که در یک لگن آب، دو یا سه قطره آمونیاک بریزید و نوک موهای سر را با آن بشویید.

- قهوه خام (یک قسمت)نخود خام (یک قسمت)، دانه خشخاش (یک قسمت) روناس ساییده (یک قسمت) و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و به صورت خمیری در آورید و شب آنرا به سر خود بمالید و صبح با آب گرم سر خود را خوب بشویید و پس از آنکه موها خشک شدند موها را با روغن زیتون چرب نمایید.
-گل ریواس ، شاه تره ، سدر را به یک نسبت در آب، خیس کنید و پس از گذشت ۲۴ ساعت آن را صاف کنید ، این مایع صاف شده را به سر خود بمالید.

-مخلوط نیم کیلو آرد نخود خام، ۲۰۰ گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا را پنج قسمت کرده ، پنج شب متوالی آن را با سه عدد زرده تخم مرغ به سر خود بمالید و صبح سر را با خوب بشویید.
-روغن های معتدل ، مانند روغن بنفشه یا روغن بادام را به سر بمالید و مالش دهید. از لعاب کتیرا نیز می توانید برای درمان موخوره استفاده نمایید.
 

Girlicious

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه از موی سر خود مراقبت کنیم ؟

اگر چه مو از سلول های مرده تشکیل شده است اما خود از وضع درون انسان حکایت می کند.

مراقبت از مو ها از جمله حساسیت های افراد است و مو که خود سلولی بی جان است به انسان جان می بخشد تصور یک انسان بدون مو، ابرو و مژه که بیشتر به یک روح شبیه است تصوری ترسناک می باشد.

بعضی از محصولات آرایشی و به اصطلاح بهداشتی نه تنها سودی به مو نمی رسانند بلکه باعث ضرری می شوند که تا سال ها ماندگار و پابرجاست! استفاده از مواد نفتی مانند پارافین یا روغن هایی که از ترکیبات آن کسی جز سازنده آن خبر ندارد (مانند انواع واکس و کرم مو و…) برای برخی از مردم به ویژه جوانان عادت شده است و توقع ریزش و یا سفید شدن یک دانه مو را هم ندارند.

مصرف موادی که هیچ بار تغذیه ای برای بدن ندارند، و فقط شکم پرکن هستند و بدن را با فقر مواد غذایی روبرو می کنند ، خود از عوامل مؤثر ریزش مو، سفید شدن و… می باشند.

موادی مانند چیپس، پفک، تخمه و…از این گروه مواد می باشند. از دلایل بسیار مهم ریزش و ضعف مو در مردان، استعمال دخانیات می باشد که حتی با علم به ضرر آن باز هم شاهد مصرف آن در بین جوانان و حتی پزشکان هستیم.
سیگار کشیدن سبب جمع شدن چربی زائد در اطراف پیاز مو می شود و در نتیجه مانع رسیدن مواد غذایی به مو می شود..

بیشتر خانواده ها، برنج که منبع بزرگ ویتامین به ویژه ویتامین های خانواده گروه «b» را به طور صحیح مصرف نمی کنند و آن را آبکش می کنند. ما به پوست «برنج» که همان سبوس است به چشم ماده ای زائد و کاه می نگریم در صورتی که در کشورهای غربی با استفاده از آن انواع داروها را برای جلوگیری و درمان سفید شدن پوست و سیاه شدن مو و… می سازند و با چند برابر قیمت به کشورهای مصرفی می فروشند.

چند نکته در مورد تقویت موی سر

۱ –در برنامه غذایی خود از سبزیجات و میوه های تازه بسیار استفاده کنید. خوردن سبزیجاتی مانند کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج توصیه می شود. اسفناج جدا از تقویت غده های رنگینه ای مو، منبعی سرشاز از آهن می باشد که باعث تقویت استخوان، ناخن و مو می شود. البته اسفناج در حالت عادی در بدن دارای جذب بسیار پایینی است و باید همراه آبلیمو یا ماست خورده شود.
۲ – پس از استحمام اگر موهای شما پف می کند به جای استفاده از ژل ها که سبب خفه شدن مو می شود، از روغن های مفید گیاهی استفاده نمایید . البته هیچ روغنی نباید بیش از ۳ ساعت روی سر بماند و پس از آن باید با یک شامپوی خوب شسته شود.
۳ – از حنا – این گیاه مفید – مصرف کنید. خاصیت خود حنا به هیچ وجه با شامپوهای آن قابل مقایسه نمی باشد. اگر از رنگ حنا خوشتان نمی آید می توانید در آن از پودر گل ختمی استفاده نمایید. به این ترتیب دیگر حنایتان رنگ نمی دهد، به علاوه از خواص خود ختمی نیز بهره مند می شوید.
۴ – شلتوک یا همان سبوس برنج، در هر عطاری یافت می شود. می توانید برای سفید شدن پوست و سیاه شدن مو از دم کرده آن مانند چای استفاده نمایید.
۵ – از موهای خود در برابر گرد و خاک و دود موجود در هوا محافظت کنید.
 

Similar threads

بالا