نمایشگر لمسی جدیدی كه از فشار انگشت برق می گیرد.

ehsanstr

عضو جدید
به گزارش خبرگزاری مهر، استفاده از نمایشگرهای لمسی در لپ تاپ، تلفنهای همراه هوشمند، پخش كننده های MP3 و لوح- رایانه های نسل جدید رواج گرفته است در این راستا نمایشگرهای لمسی چه از نظر طراحی و چه از نظر ادغام با عملكردهای دیگر درحال تكامل هستند.



در این میان، گروهی از پژوهشگران دانشگاه 'سانگ كیونكوان' با همكاری شركت سامسونگ در حال توسعه نمایشگرهای لمسی هستند كه می توانند انرژی حاصل از فشار انگشت را به انرژی الكتریكی تبدیل كنند.
این محققان موفق شدند روی یك غشای پلاستیكی، الكترودهای شفاف و انعطاف پذیر را چاپ كنند و این نمایشگر لمسی جدید را بسازند.

تولید انرژی الكتریكی در این نمایشگر به خاطر 'اثر فیزیوالكتریك' به دست می آید در روش 'اثر فیزیوالكتریك' از خاصیت ماده ای استفاده می شود كه اگر تحت یك فشار مكانیكی قرار گیرد توانایی ساخت پتانسیل الكتریكی را دارد.

درحال حاضر از این اثر در كاربردهای دیگر نیز استفاده می شود كه معروفترین آنها دستگاههایی است كه انرژی حاصل از لرزش قدمها بر روی پیاده رو و یا حركت خودروها بر روی خیابان را به انرژی الكتریكی تبدیل می كنند.


براساس گزارش تكنولوژی ریویو، در نمایشگر لمسی جدید سامسونگ از نانولوله های یك ماده فیزیوالكتریك كه همانند یك ساندویچ بین الكترودهای از جنس گرافن با رسانایی بالا و ورقه های پلاستیك انعطاف پذیر پوشیده است استفاده می شود.

این تركیب می تواند فشار حاصل از لمس را به انرژی الكتریكی تبدیل كند.
این دانشمندان امیدوارند ظرف 4- 5 سال آینده از این نمایشگرهای لمسی جدید با قابلیت تولید انرژی در صنایع محصولات الكترونیكی مصرفی استفاده كنند.
منبع : مهر
 

Similar threads

بالا