نقد و بررسی تبلت Sony Xperia tablet Z

DigitalCentary

عضو جدید
مقدمه
دومین تبلت Xperia سونی Tablet Z است. این تبلت طراحی زیبا و ویژگی های سرگرمی سونی را با هم ترکیب کرده است. با این حال تبلت Tablet Z از 10 اینچ صفحه نمایش Full HD سبک تر و باریک تر بهره می گیرد. این تبلت علاوه بر اینها ضد آب ست.
Xperia Tablet Z تمام آنچه امروزه از یک تبلت انتظار داریم را برآورده می کند زیرا علاوه بر قیمت معقول از بلندگوهای 3D surround بهره می گیرد. در واقع Xperia Tablet Z بهترین تبلت اندرویدی موجود در دنیا از لحاظ نظری است. آیا این تبلت در عمل هم همی طور است؟ بیایید با هم بررسی کنیم.
طراحی
این روزها تبلت هایی با ضخامت کمتر از 9 میلی متر کمتر دیده می شوند در واقع تنها Toshiba Excite X10 است که 8 میلی متر ضخامت دارد. آیا تبلتی با ضخامت کمتر از 7 میلی متر وجود دارد؟ باید جواب داد Xperia Tablet Z باریک ترین تبلت موجود در دنیاست که نه تنها باریک است بلکه سبک هم هست. این تبلت تنها 495 گرم وزن دارد و می تواند سبک ترین در رده ی خودنیز به حساب بیاید. از همه عجیب تر اینکه Xperia Tablet Z ضد آب است. ضد آب بودن تبلت به این معناست که می توانید آن را برای مدت سی دقیقه در عمق سه فوتی آب نگه دارید بدون اینکه مشکلی برای آن پیش بیاید. شما هم چنین می توانید Xperia Tablet Z را با خود بدون هیچ مشکلی به توفان گرد و غبار ببرید. مسلما امکان وقوع چنین اتفاقاتی بسیار نادر است ولی این ویژگی ها به شما کمک می کنند تا بدون نگرانی تبلت خود را در باران ببرید، کنار دریا قرار دهید یا با دست خیس با آن کار کنید.
ابعاد این تبلت به گونه ای است که علی رغم صفحه نمایش 10 اینچی اش به راحتی می توانید آن را در دست نگه دارید یا با آن با یک دست کار کنید. این اتفاق در دیگر تبلت ها به این سادگی نیست.

مسما از تبلتی به این باریکی و سبکی انتظار نمی رود که قاب فلزی داشته باشد.بدنه ی Xperia Tablet Z از پلاستیک نرم ساخته شده که در دست نگه داشتن آن را راحت تر می کند. در بالای کارت حافظه، هدفون و درگاه شارژ نیز برآمدگی هایی برای محافظت بیشتر تعبیه شده اند.

تنها قسمت فلزی تبلت دکمه ی روشن/خاموش گرد آن است که در سمت چپ تعبیه شده است. این دکمه در گوشی های پرچم دار Xperia سونی نیز به چشم می خورند. دکمه ی صدا که زیر دکمه ی روشن/خاموش قرار گرفته بسیار باریک است طوری که فشار دادن آن راحت نیست. در واقع بهتر بود که ارتفاع دکمه بیشتر باشد.


از آنجا که تبلت عنوان IP57 را به خود اختصاص داده حتی بلندگوهای چهار گانه ی پایین بدنه ی آن نیز در برابر آب مقاوم است. حتی اگر تبلت را مختصرا در آب فرو ببرید بلندگوهای آن بدون مشکل به خواندن ادامه می دهند. بلندگوها در جایی تعبیه شده اند که امکان ندارد حین کار با تبلت، دستتان به صورت اتفاقی روی آن ها را بگیرد. این اتفاق گاها در تبلت های دیگر می افتد.
دوربین 8 مگاپیکسلی پشتی در وسط قسمت پشتی قرار ندارد بنابراین باید حواستان باشد که حین فیلم برداری دستتان روی لنز را نپوشاند. اگر موقع حمل گوشی با یک دست حواس خود را جمع نکنید ممکن است دستتان روی لنز برود و آن را لکه دار کند.

صفحه نمایش
سونی از صفحه نمایش 10.1 اینچی با ابعاد تصویر 1920x1200 پیکسل در Tablet Z استفاده کرده است. این پنل از نوع sensor-on-lens به این معنا که صفحه ی لمسی آن مسقیما روی صفحه ی اصلی قرار گرفته بدون اینکه هوا در بین آنها وجود داشته باشد. سونی از این تکنیک برای باریک تر و سبک ترشدن تبلت استفاده کرده است.
حذف لایه ی هوا باعث کاهش انعکاس صفحه نمایش و افزایش نور پس زمینه هم می شود. وقتی روشنایی صفحه نمایش بیشتر باشد استفاده از آن در نور مستقیم خورشید هم راحتتر می شود. سونی ادعا می کند که این صفحه نمایش تمام رنگ های موجود را نمایش می دهد و از صفحه نمایش های Reality Display که با Mobile BRAVIA پشتیبانی می شوند بهتر عمل می کند. البته این بازار گرمی سونی است. رنگ ها روی این صفحه نمایش اشباع شده نمایش داده می شوند در حالیکه کیفیت تصویر ارائه شده هم مطلوب است. کیفیت این صفحه اگر چه مطلوب است ولی به پای صفحه نمایش های OLED نمی رسد.
زاویه دیدی که صفحه نمایش این تبلت پشنتیبانی می کند بسیار وسیع است. در کل زاویه دید در حالت عمودی بیش تر از حالت افقی است. اطلاعات تکمیلی درسایت منبع

منبع : عصر دیجیتال
 

Similar threads

بالا