نفوذ فناوري‌هاي ديجيتال در‌خطوط حمل‌ و نقل ريلي

AmiR_112

عضو جدید
زماني كه نخستين خط متروي شهري در سال 1863 ميلادي و براساس تصميم نهايي كميته ويژه بررسي مشكلات رفت و آمد شهري در لندن راه‌اندازي شد هيچ‌كس تصور نمي‌كرد كه روزي اين سيستم حمل‌ونقل راه‌آهن زيرزميني كه در همان نخستين روزها كارآوري آن در حل معضلات حمل‌ونقل شهري به همگان اثبات شده بود، بتواند به مكاني براي ظهور فناوري‌هاي بسيار پيشرفته‌اي تبديل شود كه در نتيجه بيش از پيش موجب افزايش سهولت استفاده از حمل‌ونقل ريلي زيرزميني براي مسافران شهرهاي بزرگ و پر ازدحام باشد.
امروزه بيش از 100 سال است كه قطارهاي شهري وظيفه حمل‌ونقل مسافران را در شهرهاي بزرگ دنيا بر عهده دارند. اگرچه راه‌اندازي مترو در كشور ما نيز توانسته است از پيامدهاي مطلوبي در سهولت رفت و آمد مسافران برخوردار باشد، اما اگر نگاهي به خطوط حمل‌ونقل ريلي در شهرهاي بزرگ دنيا بيندازيم متوجه خواهيم شد كه ابزارهاي فناوري اطلاعات كه توانسته است بر جنبه‌هاي مختلف زندگي ما انسان‌ها تاثير بگذارد مي‌تواند نقش بسيار مهمي در كاركرد موثرتر خطوط حمل‌ونقل ريلي درون‌شهري داشته باشد. فناوري‌هاي ديجيتال به عنوان بخش مهمي از فناوري‌هاي جديد و نوظهور به يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد سيستم‌هاي پيشرفته مبدل شده است به گونه‌اي كه امروزه اغلب سيستم‌هايي كه تحت عنوان پيشرفته و مدرن يا امروزي از آنها نام برده مي‌شود ابزارهاي فناوري اطلاعات را نيز با خود به يدك مي‌كشد و حتي در سيستم‌هاي حمل‌ونقل زيرزميني نيز ردپايي از فناوري را مي‌توان يافت كه همين ويژگي وجه تمايز مترو در كشورهاي پيشرفته در مقايسه با سيستم حمل‌ونقل راه‌آهن شهري در كشور ماست، به گونه‌اي كه به موجب تاثير فناوري در مترو، در اين كشورها هيچ اثري از مشكلاتي مانند ازدحام بيش از اندازه مسافران، عدم وجود تعداد واگن كافي براي مسافران و... يافت نخواهد شد. راه‌اندازي سيستم‌هاي ارائه خدمات الكترونيك در ايستگاه‌هاي مترو موجب تسهيل ارائه خدمات به مسافران خطوط حمل‌ونقل ريلي شده است. در اين كشورها مسافراني كه بليت خود را به شيوه الكترونيكي و از طريق اينترنت و به كمك كامپيوتر يا گوشي تلفن همراه خود خريداري كرده‌اند درست در ساعت حركت مترو يا عبور قطار از يك ايستگاه مشخص در مقابل در واگن حاضر خواهند شد و به اين ترتيب از امكانات متنوعي كه فناوري در اختيار آنها قرار داده است براي تجربه‌اي امن و مطمئن از مترو استفاده خواهند كرد.
راهنمايي مسافران به شيوه ديجيتالي
يكي از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي حمل‌ونقل راه‌آهن شهري را در شهر سئول در كشور كره مي‌توان يافت. اگر به دنبال ردپايي از فناوري در لايه‌هاي زيرين زمين در شهرهاي پرجمعيت هستيد بهتر است سري به مترو شهر سئول بزنيد كه مي‌تواند تصويري از آينده سيستم‌هاي حمل‌ونقل ريلي در كشورهايي مانند كشور ما باشد. نمايشگرهاي ديجيتالي در ايستگاه‌هاي مترو شهر سئول كه بيش از هر چيز شبيه به گوشي‌هاي هوشمند بسيار بزرگ هستند نمايشگرهايي كاملا لمسي هستند كه مي‌توانند بهترين راهنماي مسافران براي رسيدن به مقصد باشند و همچنين مجهز بودن كشور كره به فناوري‌هاي نوين را به تصوير كشند. با استفاده از اين سيستم شما مي‌توانيد مبدا و مقصد خود را با كليك روي صفحه نمايشگر مشخص كرده و براساس پيشنهاد سيستم بهترين مسير براي رسيدن به مقصد مورد نظر خود را براساس نقشه مشخص شده روي نمايشگر انتخاب كنيد. نقشه‌هاي ماهواره‌اي در اين سيستم تصاويري از سطح شهر را روي صفحه نمايشگر به تصوير مي‌كشند و زماني كه شما به ايستگاه مقصد مي‌رسيد با استفاده از اين سيستم مي‌توانيد ساختمان مورد نظر خود را كه قصد رفتن به آنجا را داريد از روي نقشه پيدا كرده و حتي تصوير نماي ظاهري اين ساختمان را نيز ببينيد. علاوه بر اين سيستم نمايشگر ديجيتالي مجهز به گوشي‌هاي تلفني است كه مي‌توانيد با استفاده از كارت‌هاي اعتباري الكترونيكي كه هزينه استفاده از مترو يا خطوط اتوبوس‌راني را از طريق آن پرداخت مي‌كنيد هزينه انجام مكالمات تلفني از طريق اين نمايشگرهاي ديجيتالي را نيز بپردازيد. به كمك اين سيستم مي‌توانيد از آخرين اخبار، اطلاعات هواشناسي و همچنين تحولات اقتصادي نيز مطلع شويد.
حركت قطارهاي اتوماتيك در قلب زمين
متروي دبي يكي از پيشرفته‌ترين متروها در سطح دنياست كه شايد بتوان آن را مدرن‌ترين متروي دنيا ناميد. اين مترو بيشترين امكانات رفاهي را در اختيار مسافران خود قرار مي‌دهد و طولاني‌ترين مسير زيرزميني در دنياست. ايستگاه‌ها و قطارهاي خطوط حمل‌ونقل ريلي در دبي بسيار مجلل هستند و يكي از جاذبه‌هاي توريستي محسوب مي‌شوند. متروي دبي به صورت كاملا اتوماتيك و بدون حضور راننده در مسيرهاي مشخص شده حركت مي‌كند واگن‌ها در 3 گروه طلايي، نقره‌اي و همچنين گروه مخصوص زنان و كودكان طبقه‌بندي شده‌اند كه امكانات ارائه شده در هر يك از اين گروه‌ها متفاوت است.
نكته: اگر بخواهيم تصويري از آينده سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي در سطح دنيا ترسيم كنيم بدون ترديد بايد بپذيريم كه در ترسيم اين دورنما، فناوري‌هاي نوين و بويژه فناوري‌هاي ديجيتالي و ارتباطي اصلي‌ترين نقش را برعهده خواهند داشت

در واگن‌هاي گروه طلايي كه همه صندلي‌هاي آن چرمي هستند مسافران به فناوري‌هاي ارتباطي دسترسي خواهند داشت. افراد عادي مي‌توانند بر حسب انتخاب خود واگن‌هاي گروه نقره‌اي را انتخاب كنند و اين در حالي است كه در واگن‌هاي مخصوص مادران و فرزندان امكانات مخصوصي براي كودكان در نظر گرفته شده است. نه‌تنها در ساخت ايستگاه‌ها و مسير حركت قطارهاي مترو بلكه در گوشه و كنار اين سيستم حمل‌ونقل شهري ردپاي فناوري به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. جالب است بدانيد كه اپراتور ارتباطات سيار امارات متحده عربي با همكاري موتورولا كه از بزرگ‌ترين توليدكنندگان تجهيزات مخابراتي است امكان استفاده از شبكه وايمكس موبايل را در متروي دبي ايجاد كرده و به اين ترتيب همه مسافران علاوه بر ايستگاه‌هاي مترو در مسير حركت قطار نيز مي‌توانند از امكان دسترسي به شبكه wifi براي ايجاد تماس‌هاي تلفني استفاده كنند با راه‌اندازي شبكه وايمكس در متروي دبي دسترسي به اينترنت پرسرعت بيسيم نيز امكان‌پذير خواهد بود.

پر ازدحام‌ترين متروي دنيا
اگرچه مترو ي نيويورك حدود 100 سال پيش راه‌اندازي شده و قدمت زيادي دارد، اما يكي از پيشرفته‌ترين و در عين حال پيچيده‌ترين سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي در سطح جهان است كه جابه‌جايي روزانه بيش از 1‌/‌3 ميليون مسافر را به صورت 24 ساعته و بدون تعطيلي برعهده دارد. سيستم‌هاي كنترل متروي نيويورك يكي از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي كنترل از راه‌دور هستند و در پروژه بازسازي اين مترو، در بسياري از خطوط و مسيرهاي مشخصي قطارهاي اتوماتيك جايگزين معمولي شدند كه از طريق سيستم‌‌هاي ارتباطي كامپيوتري تحت كنترل قرار مي‌گيرند. مركز كنترل مترو شهري نيويورك كه مجهز به پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي ارتباطي است امكانات بسيار متنوع و قابل‌توجهي را از لحظه ورود مسافران به ايستگاه تا زماني كه آنها پس از رسيدن به مقصد ايستگاه را ترك مي‌كنند در اختيار آنها قرار مي‌دهد كه پاسخگوي طيف وسيعي از نيازهاي آنها بوده و ارائه بهترين خدمات به مسافران را امكان‌پذير مي‌سازد. براساس اخبار اعلام شده مركز كنترل متروي نيويورك يكي از پيشرفته‌ترين مراكز كنترل خطوط حمل و نقلي ريلي در سطح دنيا و مجهز به آخرين فناوري‌‌هاي نوين ارتباطي است.
سيستم‌هاي هوشمند بازيافت انرژي
علاوه بر نفوذ فناوري‌‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي در شبكه‌هاي ريلي درون‌شهري، شاهد حضور فناوري‌هاي نوين ديگري نيز هستيم كه در راستاي تامين انرژي مورد نياز براي اين نوع از شبكه‌هاي ارتباطي قدم به اعماق زمين گذاشته‌‌اند در مترو ايالت پنسيلوانيا فناوري هوشمندي به كار گرفته شده است كه نقش بسيار مهمي در كاهش 40 درصدي انرژي مصرفي در شبكه متروي اين ايالت داشته است. به اين ترتيب وقتي قطار از سيستم ترمز هوشمند خود براي توقف در ايستگاهي كمك مي‌گيرد چرخ‌هاي هريك از واگن‌هاي انرژي خود را به ژنراتورهايي منتقل مي‌كنند كه انرژي حركتي را در هنگام توقف در شبكه تامين انرژي در آن ايستگاه منتقل خواهد كرد. اين شبكه‌هاي هوشمند مانع از هدر رفتن انرژي حركتي قطارها در حين حركت در مسيرهاي مختلف حمل و نقل ريلي اين ايالت مي‌شوند و جالب است بدانيد كه حتي در اينجا هم فناوري‌هاي ديجيتالي وظيفه اصلي را بر عهده دارند به گونه‌اي كه براي چگونگي مديريت مصرف انرژي نرم‌افزار بخصوصي طراحي شده است كه وظيفه مديريت صحيح مصرف انرژي را در همه مسير خطوط مترو در اين ايالت برعهده دارد.
آينده مترو در يك نگاه
اگر بخواهيم تصويري از آينده سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي در سطح دنيا ترسيم كنيم بدون ترديد بايد بپذيريم كه در ترسيم اين دورنما، فناوري‌هاي نوين و بويژه فناوري‌هاي ديجيتالي و ارتباطي اصلي‌ترين نقش را برعهده خواهند داشت از ارائه خدمات الكترونيك به مسافران مترو تا انتخاب مسير مناسب براي رسيدن به مقصد موردنظر آنها تا مديريت صحيح مصرف انرژي در مترو و تامين امنيت مسافران و نظارت بر وضعيت حركت قطارها در هنگام حركت در مسيرهاي مختلف همه و همه بدون حضور فناوري به سختي انجام خواهد شد و به اين ترتيب مي‌توانيم بگوييم كه شايد بهتر باشد براي كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي در كلانشهرها و افزايش تمايل مردم به استفاده از سيستم‌هاي حمل و نقل ريلي كه مي‌تواند نقش بسيار مهمي در كاهش ترافيك شهرهاي بزرگ و همچنين كاهش آلودگي هوا داشته باشيم مسيرهاي ورودي نفوذ فناوري به شبكه‌هاي زيرساخت خطوط مترو را بيش از پيش هموار سازيم.
منابع:‌
Technology review / Wikipedia
The seoulsearcher
 
Similar threads

Similar threads

بالا