نشانه ها و درمان بیماری هاشیماتو

love eternal

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

تیروئیدیت هاشیموتو، تیروئیدیت یک بیماری لنفوسیتی مزمن خود ایمنی است که در آن غده تیروئید با انواع سلول و فرآیندهای ایمنی با واسطه پادتن حمله میکند. این اولین بیماری خود ایمنی به رسمیت شناخته شده است. برای اولین بار توسط متخصص ژاپنی هاشیموتو Hakaru در آلمان در سال ۱۹۱۲ توصیف شد.

هاشیموتو نوعی بیماری اتوایمنی است که طی آن آنتی‌بادی‌های بدن غده تیرویید را به مرور از تحلیل می برند و به تدریج هورمون‌های تیروییدی کم می‌شود.به عبارتی بیماری هاشیموتو، اختلالی است که غده تیروئید را که در قاعده جلوی گردن قرار دارد،تحت تاثیر قرار میدهد. غده تیروئید قسمتی از سیستم آندوکرین بدن است که با تولیدات هورمونی خود فعالیت های بدن انسان را تنظیم می کنند.
این بیماری اولین بیماری خود ایمنی است که شناخته شده و اولین بار توسط هاکارو هاشیموتو در سال۱۹۱۲ در آلمان شناسایی شد.
در بیماری هاشیموتو یک دوره کوتاه پرکاری تیرویید به وجود می‌آید و سپس به تدریج تیرویید کم کار می‌شود. در مرحله پرکاری , سطح هورمون های تیروئید افزایش یافته , TSH و برداشت ید رادیو اکتیو کاهش می یابند. در مرحله کم کاری , سطح هورمون های تیروئید کاهش یافته , TSH بالا می رود. در بیماران تیروئیدیت هاشیماتو خطر ابتلا به لنفوم B افزایش داردعلت و زمان شروع این بیماری هنوز مشخص نیست اما به‌طور کلی این بیماری اغلب بین خانم‌های حول و حوش سنین یائسگی (مثل اوپرا ۵۳ ساله) به وجود می‌آید. متاسفانه در بسیاری از خانم‌های نزدیک یائسگی علایمی مانند خستگی، چاق شدن و ریزش مو به یائسگی ربط داده می‌شود در حالی که می‌تواند ناشی از تیروییدیت هاشیموتو باشد. ماشیموتر بیماری شایعی است گرچه این بیماری بیشتر در زنان میانسال دیده می شود. ولی در گروه های سنی دیگر و در بین مردان و کودکان نیز دیده می شود.
این بیماری معمولاً افراد میانسال ۳۰-۵۰ ساله از هر دو جنس را مبتلا می کند ولی در زنان شایع تر است.
تیروییدیت هاشیموتو (تیروییدیت لنفوسیتیک یا تیروییدیت خودایمن نیز خوانده می شود) التهاب مزمن همراه با ارتشاح لنفوسیتی است ؛ تیروییدیت تحت حاد (تیروییدیت گرانولوماتوز خوانده می شود) معمولاً به دنبال عفونت ویروسی رخ می دهد. انواع نادرتر دیگری نیز وجود دارند.
این بیماری غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بیماری هاشیموتو ( تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن)، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. گاهی این التهاب منجر به کاهش فعالیت غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) می‌گردد.
پزشک از روی آزمایش عملکرد تیروئید، این بیماری را شناسایی می‌کند. درمان بیماری هاشیموتو با جایگزین کردن هورمون تیروئید انجام می‌گیرد.
در تمام دنیا مهمترین علت کم کاری تیروئید , کمبود ید در رژیم غذائی آنهاست.در مناطقی که کمبود ید وجود ندارد , بیماری هاشیماتو شایعترین علت کم کاری تیروئید است .حدس زده می شود از هر ۱۰ هزار نفر بین ۱۵-۳ نفر این بیماری را داشته باشند. در آمریکا این بیماری شایعترین علت کم کاری تیروئید در ۶ سال به بالا ها هست.در یک مطالعه که روی ۵۰۰۰ کودک ۱۸-۱۱ ساله انجام دادن مشخص شد ۱٫۳% دچار این بیماری هستند.در بزرگسالان در هر سال از بین ۱۰۰۰ زن ۳٫۵ مورد و از هزار مرد ۸/۰ مورد جدید از این بیماری کشف می شود.در یک منطقه آمریکا به ۶% هم رسیده است.در کلورادو آمریکا از بین ۲۶۰۰۰ نمونه ساکنین اون مناطق مشخص شد ۹٫۵% دارای افزایش TSH بودن که بعضی علامتدار و بعضی بی علامت بودند و اغلب آنها زن بودند. نه تنها در این بیماری بلکه در تمام بیماریهای تیروئید احتمال بروز با افزایش سن بالا می رود.
تیروییدیت هاشیموتو شایعترین علت هایپوتیروییدی تک گیر در مناطق با دریافت ید مناسب است . از آنجا که این بیماری علت اتو ایمیون دارد و می تواند علایم بالینی آن با یکسری بیماریهای اتوایمیون دیگر همپوشانی داشته باشد لذا تشخیص بموقع و درمان صحیح آن میتواند در پیشگیری از عوارض احتمالی بیماری بویژه در دوران بارداری موثر باشد. با وجود اینکه این بیماری شایعترین علت هایپوتیروئیدی میباشد ولی شناخت کمی در مورد این بیماری وجود دارد در صورت تشخیص بموقع و درمان صحیح این بیماری پروگنوز بیماران عالی بوده و بیماران به زندگی عادی خود باز میگردند ولی در صورت تاخیر در درمان در صورت بروز برخی عوارض از قبیل کومای میکزادم مورتالیتی بالا خواهد بود.
علل
در این بیماری، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی می‌سازد که غده تیروئید را تخریب می‌کنند. جزئیات اساسی تخریب سلول های تیروئید توسط سیستم ایمنی بدن به وضوح درک نشده است. آنتی بادیهای مختلف بر علیه تیروئید پراکسیداز ، تیرو گلوبولین و گیرنده TSH ممکن است وجود داشته باشند ، اگر چه درصد کمی از بیماران ممکن است هیچ یک از این آنتی بادی ها را نداشته باشند. درصدی از جمعیت نیز ممکن است این آنتی بادی ها را بدون وجود تیروئیدیت هاشیموتو داشته باشند.
برخی پزشکان معتقدند ویروس یا باکتری باعث این بیماری می‌شود و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب این بیماری می‌دانند.
این بیماری بیشتر در زنان میانسال شایع است، اما می‌تواند مرد، زن و کودک را در هر سنی گرفتار کند.
اختلال دستگاه ایمنی (به ویژه تیروییدیت هاشیموتو و پس از زایمان )
ویروس های مختلف مثل اوریون و آنفلوانزا
عفونت باکتریایی غده تیرویید (نادر)
عوامل افزایش دهنده خطر
بیماری اخیر مثل سل یا هر عفونتی
بارداری
سابقه خانوادگی بیماری تیرویید
سابقه اختلالات تیرویید
علائم
بیماری هاشیموتو نشانه های مشابهی ندارد. بسته به میزان پیشرفت بیماری علایم می تواند فرق کند. علایم اصلی همانهایی هستند که در کم کاری تیروئید دیده می البته در ابتدا جز بزرگی تیروئید ممکن است هیچ تغییر دیگری وجود نداشته باشد تا زمانی که کم کاری تیروئید ایجاد شود.علایم و نشانه های کم کاری تیروئید بسیار وسیع بوذه وبسته به مقدار کاهش تولید هورمون تیروئید می باشد. در ابتدا ممکن است احساس خستگی و،کم تحرکی دیده شود.
در این بیماری تیروئید بطور منتشر و قرینه بزرگ می شود. تیروئیدیت هاشیماتو بصورت بزرگی بدون درد غده تیروئید که اغلب با درجاتی از کم کاری همراه است , خود را نشان می دهد. معمولا غده تیروئید بطور متقارن و منتشر بزرگ می شود اما گاه بصورت لوکالیزه بزرگ می گرد د.
علائم تیروئیدیت هاشیموتو :
• روان پریشی Myxedematous ، افزایش وزن ، افسردگی ، شیدایی ، حساسیت به گرما و سرما ، پارستزی ، خستگی ، حملات هراس ، برادی کاردی ، تاکی کاردی ، کلسترول بالا ، هیپوگلیسمی واکنشی ، یبوست ، میگرن ، ضعف عضلانی ، گرفتگی عضلات ، از دست دادن حافظه ، ناباروری ، و از دست دادن مو. خستگی
• افزایش وزن
• رنگ پریده ، صورت پف آلود
• احساس سرما در
• درد مفاصل و عضلات
• یبوست
• موهای خشک ، نازک شدن
• جریان قاعدگی سنگین یا دوره های نامنظم
• افسردگی
• کندی ضربان قلب
مشکلات حامله شدن
در تیروئیدیت هاشیموتو غده تیروئید ممکن است سفت ، بزرگ و لوبوله بشود ، اما تغییر در تیروئید همچنین می تواند غیر قابل لمس باشد.علت بزرگ شدن تیروئید به علت ارتشاح لنفوسیتی و فیبروز بافت است. که همین عامل شک به سرطان را ایجاد می کند.
با پیشرفت بیماری علایم بیشتری آشکار می شود. علایم و نشانه ای کم کاری تیروئید:
خستگی وکم تحریکی
افزایش حساسیت به سرما(عدم تحمل سرما)
رنگ پریدگی وخشکی پوست
پف کردن صورت
خشونت صدا
یبوست
افزایش سطح کلسترول خون
کاهش وزن غیر قابل توجیه
درد عضلانیحساسیت و سفتی عضلات مخصوصا در شانه ها ومفصل ران
درد و سفتی در مفاصل بدن
تورم در زانوها ویا مفاصل کوچک دیگر
ضعف عضلانی مخصوصا در انتهاها
افزایش خونریزی قاعدگی- افسردگی
این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و موجب تخریب تیروئید و افت سطح هورمون تیروئید در خون می‌گردد. علائم این بیماری همانند بیماری کم کاری تیروئید می‌باشد.
علائم کم کاری تیروئید، بسته به شدت کمبود، متفاوت می‌باشد. در ابتدا علائمی از قبیل خستگی و سستی رخ می‌دهند. اما همچنان که بیماری پیشرفت می‌کند، علائم آشکارتر می‌گردند، از قبیل:
افزایش حساسیت به سرما
یبوست
پوست خشک و رنگ پریده
صورت پف کرده
صدای گرفته
افزایش میزان کلسترول خون
افزایش وزن (اغلب ۳ تا ۶ کیلو)
درد عضلانی، حساسیت به لمس و خشکی (به خصوص در شانه ها و باسن)
درد و سفتی مفاصل، ورم زانو یا مفاصل کوچک دست و پا
ضعف عضلانی به خصوص در پایین تنه
افزایش میزان خون ریزی عادت ماهیانه یا طولانی شدن آن
افسردگی
فراموشکاری و کند بودن فرایند تفکر
بزرگی ، درد و حساسیت به لمس در غده تیرویید
تب
دردفک یا گوش (گاهی اوقات )
پرکاری تیرویید (ضربان قلب سریع ، عصبی شدن ، لرزش و کاهش وزن سریع )
عوارض بیماری هاشیموتو
از دست رفتن همیشگی کارکرد تیرویید که مستلزم جایگزینی هورمون تیرویید در تمام عمر است
۱- گواتر: بزرگ شدن غده تیروئید را گواتر می‌نامند. کم کاری تیروئید یکی از عل ایجاد گواتر می‌باشد. گواتر موجب بروز مشکلاتی در تنفس و بلع غذا می‌گردد.
۲- مشکلات قلبی: به علت افزایش مقدار کلسترول بد (LDL)، برخی مشکلات قلبی به وجود می‌آید. کم کاری تیروئید موجب افزایش اندازه قلب و ناتوانی در قلب می‌گردد.
۳- مشکلات روانی: ابتدای بیماری هاشیموتو، افسردگی رخ می‌دهد و هرچه زمان بگذرد، این افسردگی بدتر می‌شود. بیماری هاشیموتو، می‌تواند باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان گردد و می‌تواند عملکرد ذهنی را کند کند.
۴- نقص نوزاد هنگام تولد: کودکانی که از مادران مبتلا به هاشیموتو متولد می‌شوند، بیشتر در معرض خطر نواقص هنگام تولد می‌باشند. این کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات فکری و رشد بدنی می‌باشند. ممکن است کودکان متولد شده، لب شکری باشند. اگر می‌خواهید باردار شوید، حتما آزمایش تیروئید را انجام دهید.
تشخیص
آزمون های تشخیصی می توانند شامل بررسی های آزمایشگاهی خون ، برداشت و اسکن رادیونوکلئید تیرویید و سونوگرافی (نادر) باشند.
تشخیص این بیماری بستگی به جواب آزمایش خون و هورمون تیروئید و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) دارد. اگر علائم بالینی مشکوک وجود داشته باشد لازم است در وحله اول تست TSH سنجش شود
TSH : در این حالت این مقدار افزایش دارد. در بقیه موارد کم کاری تیروئید هم ین آیتم زیاد می شود. در موارد تحت بالینی هم این آیتم بالا می رود. تحت بالینی یعنی مقدار T3 T4 هنوز کاهش پیدا نکرده ولی TSH بالا رفته است. مقدار TSH ممکن است در فاز بهبودی euthyroid sick syndrome هم بالا رفته باشد.در شرایطی که دلیلی برای مشکل دار هیپوفیز و هیپوتالاموس وجود ندارد طبیعی بودن TSH بطور کلی کم کاری تیروئید را رد می کند. استروئید , دوپامین ,دوبوتامین , اکترئوتاید هم می تواند مانع تولید TSH از هیپوفیز شود.
• بهتره برای ارزیابی بهتر TSH تست T4 آزاد نیز در خواست شود.
• اگر به جای فرم آزاد T4 فرم total t4 در خواست شود باید T3 resin uptake هم در خواست شود تا آیتم thyroid hormone–binding globulin (TBG) برای total T4 and T3 اصلاح شود
• وجود آنتی بادیهائی مثل تیرو گلبولین و آنتی کروموزوم آنتی بادی نشانه خوبی برای وجود هاشیماتو است. گرچه ۱۵-۱۰% بیماران هاشیماتو فاقد این آنتی بادیها هستند.
• سونوگرافی و اسکن هسته ای
گرچه سونوگرافی می توانید بیماری هاشیماتو را تشخیص دهد ولی معمولا از آن استفاده نمی شود.ولی خوب به هر حال گاهی لازم است. مثلا اینکه اندازه تیروئید چقدر است ؟ ماهیت توده ای که دیده می شود چیست ؟ و مخصوصا اینکه آیا ندول دیده می شود. یکی از عوارض نادر این بیماری سرطان لنفوم تیروئید است.گاهی از سونو گرافی برای هدایت سوزن نمونه گیری استفاده می شود.اینکه توده ای که دیده می شود خوش خیم است یا بدخیم تنها بوسیله سیتولوژی و نمونه گیری بافتی مشخص می شود.
گاهی از اسکن هسته ای برای ارزیابی وجود سرطان استفاده می شود.
آزمایشات شامل:
آزمایش هورمونی: توسط آزمایش خون می‌توان به مقدار هورمون غده تیروئید و غده هیپوفیز پی برد. اگر تیروئید کم کار باشد، مقدار هورمون تیروئید کم و مقدار هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) زیاد خواهد بود. دلیل افزایش مقدار TSH (توسط غده هیپوفیز ساخته می‌شود) این است که غده هیپوفیز، غده تیروئید را برای تولید هورمون بیشتر تحریک می‌کند.
آزمایش آنتی بادی: بیماری هاشیموتو از آنجا که آنتی بادی‌های غیرطبیعی را می‌سازد، یک بیماری خود ایمنی می‌باشد. آزمایش خون، آنتی بادی‌های ضد تیروئید پراکسیداز (یک آنزیم) را نشان می‌دهد. این آنزیم در غده تیروئید می‌باشد و نقش مهمی در تولید هورمون‌های تیروئید بر عهده دارد.
بیماری هاشیموتو در دوران بارداری سخت تر تشخیص داده می شود. برای افراد ، بسیاری از علائم بیماری هاشیموتو مشابه حاملگی طبیعی است ، مانند خستگی و افزایش وزن . با این وجود عدم درمان تیروئید در دوران بارداری ممکن است بر رشد نوزاد و رشد مغز تاثیر بگذارد. بنابراین حتما دکتر خود اگر دارای علایم مشکلات تیروئید هستید مطلع کنید .
در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان علایم تیروییدی را داشته باشید.
اگر در طول درمان موارد زیر رخ دهند:
ـ تب و قرمزی غده تیرویید
ـ خستگی
اگر دچار علایم جدید و غیر قابل توجیه شده اید.
اگر علائم زیر را داشتید، به پزشک مراجعه کنید:
خستگی بدون علت
خشک شدن پوست
صورت رنگ پریده
یبوست
صدای خشن و گرفته
- اگر جراحی تیروئید داشته‌اید و یا توسط ید رادیواکتیو و یا داروهای ضد تیروئید درمان شده‌اید و یا پرتودرمانی سر، گردن و یا بالای قفسه سینه را انجام داده‌اید، باید به صورت دوره‌ای، برای بررسی عملکرد تیروئید خود به پزشک مراجعه کنید.
- اگر کلسترول خونتان بالاست، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است کم کاری تیروئید، علت آن باشد.
- اگر تحت هورمون درمانی هستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید.
- پزشک باید ببیند که دوز دارویی مصرفی شما در طول زمان مناسب می‌باشد و تیروئیدتان به خوبی عمل می‌کند یا نه.
بیماری هاشیموتو در صورت عدم درمان، باعث بزرگی غده تیروئید و بروز گواتر می شود.
سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید شایع است ، بیماری هاشیموتو با ژن HLA – DR 5 به شدت همبستگی دارد این عامل خطر نسبی بیماری را در بریتانیا ۳ برابر می کند . علاوه بر این ، تیروئیدیت هاشیموتو ممکن است با ژن CTLA –هم ارتباط داشته باشد CTLA – 4 با عمل به عنوان آنتی ژن به عنوان یک مهار کننده فعال شدن سلول T عمل می کند.
درمان
معمولاً با درمان قابل علاج است . برخی افراد خود به خود بهبود می یابند. این بیماری توسط جایگزین کردن هورمونهای تیروئیدی توسط پزشک معالج به راحتی قابل درمان می باشد. پیگیری منظم پزشکی بعد از علاج مناسب بیماری توصیه می شود. تیروئیدیت هاشیموتو می تواند رشد کودکان و نوجوانان را مختل کند بنابراین نیاز به نظارت بر آن بالاست. درمان با هورمون رشد ممکن است اگر قد بیمار به اندازه کافی رشد نکند لازم باشد.
دارو درمانی به نوع تیروییدیت بستگی داد. بدون درمان داروی علایم بیماری پیشرفت کرده و غده تیروئید بزرگ می شود(گواتر) وبیماری دچار فراموشی و افسردگی نیز می گردد.
جراحی برای برداشتن فشار وارده به نواحی مجاور گردن یا تخلیه آبسه (نادر)
هورمون درمانی: اگر این بیماری موجب کمبود هورمون تیروئید گردد، از این روش استفاده می‌کنند. استفاده روزانه از لووتیروکسین مفید می‌باشد. لووتیروکسین بسیار شبیه هورمون تیروکسین مترشحه از غده تیروئید می‌باشد. به علت آن که، مقدار لووتیروکسین تجویزی ممکن است تغییر یابد، لذا بیمار باید هر ۶ تا ۱۲ ماه به پزشک مراجعه کند تا میزان TSH را در خون اندازه گیری کند.
زیادی لووتیروکسین، باعث کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان و یا افزایش خطر ابتلا به آن می‌شود.
برای تعیین دوز مناسب از لووتیروکسین در ابتدا ، پزشک شما به طور کلی سطح TSH را پس از چند هفته از درمان چک می کند. استفاده بیش از حد از لووتیروکسین می تواند باعث اختلالات ریتم قلب (آریتمی) شود.
اگر شما مبتلا به بیماری عروق کرونر و یا کم کاری تیروئید شدید ، پزشک شما ممکن است درمان را با مقدار کمتری از دارو شروع و به تدریج دوز را افزایش دهد. جایگزینی تدریجی هورمون اجازه می دهد تا قلب خود را با افزایش سوخت و ساز بدن وفق دهد.
لووتیروکسین ، زمانی که در دوز مناسب مصرف استفاده می شود تقریبا هیچ اثرات جانبی ندارد و نسبتا ارزان است. بلافاصله پس از شروع درمان ، بیمار متوجه خواهد شد که احساس خستگی کمتر شده است. دارو همچنین به تدریج سطوح بالای کلسترول را کاهش می دهد .ممکن است هر گونه افزایش وزن معکوس شود(افزایش از دست دادن وزن)
داروها و مکمل ها
دوز دقیق دارو به عوامل زیر بستگی دارد :
• سن
• وزن
• وخامت مشکل تیروئید
• مشکلات بهداشت و سلامت
• استفاده از داروهای دیگر که می تواند با لووتیروکسین تداخل داشته باشد
داروهای ضد تیرویید یا جایگزینی هورمون تیرویید بسته به فعالیت هورمون های تیرویید شما:
- مسدود کننده های بتا آدرنرژیک برای سرکوب علایم تیرویید پرکار
- آنتی بیوتیک ها برای مقابله با عفونت در صورت لزوم
- داروهای کورتیزونی برای کاهش التهاب (نادر)
- آسپرین بادوز بالا برای کمک به کاهش التهاب
- مسکن در صورت نیاز
- برخی داروها، مکمل‌ها و غذاها، بر جذب لووتیروکسین اثر دارند. اگر زیاد از فراورده‌های سویا استفاده می‌کنید و یا رژیم‌های غنی از فیبر دارید و یا یکی از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید:
مکمل آهن
کلستیرامین (دارویی برای پایین آوردن کلسترول خون)
هیدروکسید آلومینیوم (داروی ضد اسید معده)
سدیم پلی استیرن سولفانات (برای جلوگیری از افزایش مقدار پتاسیم خون)
سوکرافیت (داروی اولسر یا زخم)
مکمل کلسیم
داروهای مورداستفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند
داروهای گیاهی
- ریشه جین سینگ هندی ( Ashwagandha. به مقدار ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز
- نصف قاشق چایخوری تنتور، ۲ تا ۳ بار در روز
- تخم کتان، ۱۰۰۰ میلی گرم در روز
- علف هرز دریایی به تعادل عملکرد تیروئید کمک می‌کند.
- خارپنبه برای کاهش علائم تیروئید، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز
- گیاه Avena (جوی سبز)
- مر (Myrrh): نوعی صمغ است که تیروئید را تحریک می‌کند و برای درمان بیماری تیروئید کاربرد دارد.
- عصاره برگ زیتون
-گیاه سیج: یک گیاه معطر با برگ‌های سبز مایل به خاکستری می‌باشد که به عنوان گیاه پخت و پز معروف است. ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم در روز از این گیاه درمان برای بیماری هاشیموتو استفاده کنید.
توجه:برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته، این گیاهان دارویی را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنید.
پیشگیری
پیشگیری خاصی ندارد. از عوامل زیست محیطی پیشگیری کننده می توان به مصرف ید بالا ، عدم برخورد با سلنیوم و آلاینده هایی مانند دود تنباکو اشاره کرد.
فعالیت
به محض بهبودی علایم ، فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرید
رژیم غذایی
رژیم غذایی خاصی ندارد
عوامل خطر ساز
عوامل بسیاری در ابتلا به بیماری هاشیموتو ایفای نقش می کنند. اینها عبارتند از :
• ژن : برخی از افراد مستعد ابتلا به بیماری هاشیموتو به دلیل یکسری ژن هایی دا را هستند می باشد. محققان در حال پیدا کردن ژن یا ژن های درگیر هستند.
• جنسیت :هورمونهای جنسی نیز ممکن است نقش داشته باشند. ممکن است به همین دلیل باشد که بیماری هاشیموتو در زنان بیش از مردان است.
• بارداری :حاملگی بر تیروئید تاثیر می گذارد. بعضی از زنان ، دچار مشکلات تیروئید می شوند که پس دنیا آوردن نوزاد ، معمولا از بین می رود. اما حدود ۲۰ درصد از این زنان در سال های بعد دچار بیماری هاشیموتو می شوند. این نشان می دهد که حاملگی ممکن است بیماری تیروئید را در برخی زنان ایجاد کند.
• ید بیش از حد و برخی از داروها ممکن است در شروع بیماری تیروئید در افراد مستعد به گرفتن آن نقش داشته باشد .
• قرار گرفتن در معرض تابش نشان داده شده است که به بیماری های اتوایمیون تیروئید منجر می شود . تابش حاصل از بمب اتمی در ژاپن ، از حادثه هسته ای در چرنوبیل و تابش حاصل از پرتو درمانی در بیماری هوچکین (یک نوع سرطان خون) منجر به هاشیموتو شدند.
• افراد مبتلا به سایر اختلالات و بیماری های خود ایمنی ، بیشتر احتمال ابتلا به بیماری هاشیموتو را دارند و بالعکس. این اختلالات عبارتند از
- ویتیلیگو یک بیماری است که در آن برخی از مناطق پوست رنگ طبیعی خود را از دست می دهد
- آرتریت روماتوئید
- بیماری آدیسون ، که در آن غدد فوق کلیوی آسیب می بینند و نمی توانند به اندازه کافی از هورمون های خاصی بحرانی تولید کنند
- دیابت نوع ۱
- کم خونی خطرناک ، یک نوع کم خونی که به علت وجود مقادیر ناکافی ویتامین B12 در بدن ایجاد می شود
آیا بارداری بر تیروئید تاثیر می گذارد؟
تغییرات هورمونی نرمال در دوران بارداری باعث افزایش سطح هورمون های تیروئید می شود. تیروئید ممکن است در زنان سالم در دوران بارداری کمی در تصویر بزرگ تر دیده شود. است ، . این تغییرات بر دوران بارداری و یا جنین تاثیر نمی گذارد. با این حال ، مشکلات تیروئید درمان نشده می تواند بارداری و کودک در حال رشد را تهدید کند. نشانه های حاملگی طبیعی ، مانند خستگی ، می تواند باعث چشم پوشی از مشکلات غده تیروئید در دوران بارداری شود. بنابراین اگر دارای علایم تیروئید و یا گواتر ، حس شود باید به دکتر گفته شود.
هورمون تیروئید در دوران بارداری حیاتی است. مغز و سیستم عصبی جنین به منظور توسعه نیاز به هورمون تیروئید دارد. در طول سه ماهه اول ، حیات نوزاد بستگی به تامین هورمون تیروئید از مادر از دارد. در ۱۰ تا ۱۲ هفته از بارداری ، تیروئید خود نوزاد شروع به کار می کند. اما کودک برای ید ، که تیروئید برای ساختن هورمون تیروئید از آن استفاده می کند هنوز به مادر بستگی دارد ،. زنان باردار به حدود ۲۵۰ میکروگرم (میکروگرم) ید روز نیاز دارند. برخی از زنان ممکن است تمام ید آنها را از طریق غذاهایی که می خورند یا ویتامین در دوران بارداری تامین شود. انتخاب نمک ید دار — نمکی که ید به آن اضافه شده است –
بعضی از زنان دچار مشکلات تیروئید در سال اول پس از زایمان می شوند. این تیروئیدیت پس از زایمان نامیده می شود. اغلب نشانه های تیروئید بیش از حد فعال وجود دارد ، که پس از ۲ تا ۴ ماه آغاز می شود. نشانه های خفیف ممکن است نادیده گرفته شوند. در بسیاری از زنان نشانه های تیروئید ، پس از آن حتی تا یک سال دیده می شود که آنگاه تیروئید نیاز به درمان دارد. در اغلب موارد ، عملکرد تیروئید به حالت عادی برمی گردد و مشکلات تیروئید بهبود می یابد.
همه زنان باردار باید به طور معمول برای مشکلات تیروئید غربال شوند. اما اگر مشکل تیروئید چه با علامت چه بدون علامت در دوران بارداری یافت شود ، دکتر برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات بارداری درمان را آغاز می کند. تیروئید بدون علائم بین ۲ تا ۳ تا در هر ۱۰۰ حاملگی رخ می دهد. زنانی که برای درمان بیماری هاشیموتو اقدام کرده اند می توانند باردار شوند. اماعمل تیروئید آنها باید به خوبی کنترل شود قبل از اینکه حامله شوند.
تیروئید درمان نشده یا ضعیف درمان شده می تواند منجر به مشکلاتی برای مادر ، از جمله :
• پره اکلامپسی
• کم خونی
• سقط جنین
• جداشدن جفت
• خونریزی پس از زایمان
همچنین می تواند باعث مشکلات جدی برای کودک ، از جمله :
• تولد زودرس
• وزن کم هنگام تولد
• زایمان بچه مرده
• نقص های هنگام تولد
• مشکلات تیروئید
باید با دکتر در مورد چگونگی آمادگی برای بارداری و یا در مورد کنترل بارداری اگر نمی خواهید باردار شوید گفتگو کنید..
بیشتر پزشکان لووتیروکسینی که به صورت مصنوعی از تیروکسین (T 4) به دست می آید توصیه می کنند. با این حال ، عصاره های طبیعی هم در دسترس هستند که حاوی هورمون تیروئید مشتق شده از غده تیروئید خوک هستند. این محصولات –( برای مثال تیروئید آرمور) ، — شامل هر دو ماده لووتیروکسین و triiodothyronine(T – 3).
پزشکان نگرانی هایی در مورد عصاره هورمون تیروئید طبیعی مانند تیروئید آرمور دارند، از جمله :
• توازن T – 4 و T – 3 در حیوانات مشابه انسان نمی باشد.
• مقدار دقیق T – 4 و T – 3 در هر دسته ای از یک محصول عصاره طبیعی می تواند متفاوت باشد ، که این می تواند منجر به سطوح غیر قابل پیش بینی از این هورمون در خون شود.
لذا محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا درمان کم کاری تیروئید با تنظیم استاندارد T – 3 می تواند جایگزینی برای T – 4 باشد یا نه . با این حال ، شواهدی وجود دارد که T – 3 ممکن است به مزایایی برای زیر مجموعه خاصی از مردم ، مانند افرادی که تیروئید آنها توسط جراحی برداشته شده (تیروئیدکتومی) داشته باشد. هنوز تحقیقات در حال انجام است.
 
بالا