نسل جديد گيربكس هاي اتوماتيك

12cylinder

عضو جدید
[نسل جديد گيربكس هاي اتوماتيك
تيپ ترونيك
توانايي بالاي جعبه دنده تيپترونيك كه يك گيربكس اتوماتيك كلاسيك با هفت سرعت و مجهز به مبدل گشتاور محسوب مي شود ، در تعويض بي نهايت نرم دنده ها و عملكرد آن در آغاز حركت موثر است . آن چه كه آئودي در اين گيربكس به ارتقاء آن پرداخته تغيير و اصلاح سيستم بي صدا كردن مبدل گشتاور بوده است . در مبدل گشتاور آئودي ، يك لرزه گير كه به صورت مارپيچي در طول آن قرار گرفته اين مكان را به وجود آورده كه كلاچ قفل شونده در دور گسترده تري از موتور درگير باشد بدون آنكه دچار هرز گردي شود كه افزايش سوخت را به همراه دارد . هنگامي كه اتومبيل در حالت توقف موقتي است يك كلاچ مخصوص ارتباط گيربكس با موتور را حتي در صورتي كه اهرم تعويض دنده روي حالت D باشد قطع مي كند و به محض آنكه راننده پاي خود را از روي پدال ترمز بر مي دارد ، كلاچ مجدداً درگير مي شود . اين تيپ ترونيك جديد و اصلاح شده از ديناميك بالاتري نسبت به مدل هاي قبلي برخوردار بوده و واكنش آن سريع تر است . در تصوير نمونه اي از اين گيربكس را مشاهده مي كنيد
مالتي ترونيك
مالتي ترونيك به گيربكسي اتلاق مي گردد كه داراي دورهاي متغير است . مالتي ترونيك مجموعه اي از توانايي هاي ديناميكي و مصرف سوخت پايين گيربكس هاي دستي را به همراه راحتي گيربكس هاي اتوماتيك در يكجا گرد آورده است . در اين گيربكس همواره از مناسب ترين دور موتور استفاده مي شود ، اگر به تصوير نگاه كنيد ، نحوه انتقال نيرو را ملاحظه خواهيد كرد كه از طريق يك زنجير پهن فولادي در داخل يك مخزن روغن و بين يك جفت پولي مخروطي شكل در حركت است . يك زنجير از اين نوع داراي بيش از هزار اتصال و 75 جفت پين است كه باعث انتقال گشتاور موتور مي گردد . به وسيله نزديك يا دور كردن سطوح دنده ها ، زنجيرها كه در داخل يا خارج پولي هاي مخروطي حركت مي كنند باعث مي گردند كه ضرايب دنده ها دائماً در حال تغيير باشند .
R ـ ترونيك
كمپاني آئودي براي مدل R8 اسپرتي خود يك گيربكس 6 سرعته جديد از نوع سكانسي به نام R - Tronic تدارك ديده كه واحد تعويض آن داراي مدار روغن مستقل است و از يك پمپ برقي تشكيل شده كه يك كلاچ تك صفحه اي را با فشار 40 تا 50 بار به حركت در مي آورد . در اين گيربكس يك بلوك سوپاپ ، جاي واحد كنترل مكانيكي گيربكس را گرفته و فرامين مربوط به تعويض دنده ها به صورت الكترونيكي ( by wire ) انجام مي گيرد . وزن اين گيربكس در مقايسه با انواع ديگر بسيار كم و مشخصه ويژه آن تعويض سريع دنده ها است . براي اين گيربكس چهار حالت مختلف قابل استفاده بوده كه دو تاي آنها دستي و دو تاي ديگر تماماً اتوماتيك است . در تصوير زير نمايي از اين گيربكس و اهرم تعويض آن به نمايش درآمده است .



فن آوري هاي جعبه دنده S-tronic
پايين آوردن استهلاك داخلي موضوع مهمي براي سيستم هاي گيربكس بوده و كمپاني آئودي زمان و انرژي زيادي را به بهينه سازي گيربكس هاي غير اتوماتيك اختصاص داده است . با توجه به پيچيدگي ساختاري گيربكس هاي تيپترونيك و همين طور گيربكس هاي دور متغير كه به آنها مالتي ترونيك مي گويند ، بالا بردن راندمان ، نياز به تلاشي مضاعف را طلب مي كند . گيربكس S ترونيك هفت سرعته جديد نيز مزايايي همانند گيربكس هاي مالتي ترونيك دارد ، اين گيربكس كه از دو كلاچ تشكيل شده ، داراي ضريب بالا براي دنده آخر بوده تا با پايين آوردن دو موتور باعث كاهش مصرف سوخت شود و در نتيجه بتواند بهره وري كاملي همراه با موتورهاي آئودي كه داراي گشتاور زياد هستند ، ارائه دهد . تعدادي از مدل ها ، مجهز به سيستم هاي استاپ ـ استارت / توقف ـ حركت هستند كه موتور هنگام سكون اتومبيل خاموش مي گردد . تكنولوژي ديگري كه در آينده نزديك معرفي مي شود ، سيستم گرمايي براي گيربكس است كه باعث افزايش راندمان به خصوص هنگام سرد حركت كردن اتومبيل مي گردد .
معرفي يك تكنولوژي جديد SRM
سيستم ابداعي نيسان به نام SRM Synchro Rev Match در واقع مجموعه اي از تعويض دستي دنده و مزاياي آن به صورت هماهنگ با چگونگي انجام تعويض بسيار نرم و آرام در گيربكس هاي اتوماتيك است .
در اغلب اتومبيل هايي كه مجهز به گيربكس هاي غير اتوماتيك هستند ، براي انجام آرام يك تعويض دنده نياز است كه جهت هماهنگي دور موتور با سرعت دنده مورد نظر ، فشار اندكي روي پدال گاز وارد شود و تعويض دنده در حالت ترمز گيري نيازمند استفاده از تكنيك يك پا و دو پدال است كه به آن Heel & Toe ( پاشنه و پنجه ) گفته مي شود ، به طوري كه پاي راست شما در حيني كه پنجه روي پدال گاز بوده پاشنه مي بايست روي پدال ترمز قرار داشته باشد . براي انجام صحيح اين كار مي بايست فشار زيادي روي هر دو پدال وارد شود كه اين موضوع مي تواند به سلامتي راننده صدمه وارد كند . اما سيستم ابداعي نيسان كه به عنوان بخشي از مجموعه اسپرت براي مدل هاي غير اتوماتيك مدل Z 370 و به صورت استاندارد براي مدل NISMO ارائه مي گردد ، اين عمل مهم يهني هماهنگ كردن دور موتور با گيربكس را انجام مي دهد .
تكنولوژي SRM يك ايده بسيار ساده بوده كه بعد از آشنايي با آن شگفت زده مي شويد كه چرا خودرو سازان اينقدر دير به فكر افتاده اند . بخش هاي اصلي اين سيستم را حسگرهايي تشكيل مي دهند كه روي پدال كلاچ و اهرم تعويض دنده نصب شده اند و به همراه آنان يك واحد كنترل عملكرد موتور كه از برنامه ريزي بسيار پيشرفته اي برخوردار است قرار دارد كه به اين قسمت ECUيا واحد كنترل الكترونيكي مي گويند . علاوه بر بخش هايي كه ذكر آنها آمد ، يك حسگر تشخيص سرعت گيربكس نيز وجود دارد تا اطمينان حاصل گردد شافت انتقال دهنده نيروي گيربكس با سرعت دوران موتور هماهنگي لازم را دارا است . فعال شدن سيستم اين گونه است كه راننده مي بايست پاي خود را روي پدال كلاچ قرار داده و آن را بفشارد و هنگامي كه حسگر وجود حركت را در اهرم تعويض دنده تشخيص مي دهد ، واحد كنترل كننده موتور محاسبات مربوط به سرعت موتور و تنظيم الكترونيكي پدال گاز را انجام مي دهد .
حسگرهاي مخصوص تعويض دنده ها ، موقعيت دنده مورد نظر را تشخيص داده و اين كار را در هنگام حركت اهرم مخصوص تعويض دنده انجام مي دهند و طرز كار آنها به قدري دقيق است كه شما مي توانيد با پايين نگه داشتن پدال كلاچ و مشاهده تغيي آني دور موتور به ميزاني كه متناسب با وضعيت گيربكس باشد تشخيص دهيد . البته اين كار صرفاً براي معكوس كردن دنده ها و جلوگيري از كند شدن حركت ناشي از سبك كردن دنده ها را نيز دارا است . حال اگر در اتومبيلي كه مجهز به اين سيستم بوده راننده كلاچ را بگيرد اما اقدامي در خصوص تعويض دنده انجام ندهد ، موتور قبل از آنكه كلاچ به طور كامل مجدداً درگير شود ، خود را از طريق واحد كنترلي به دور موتور مناسب مي رساند .
در آزمايش هايي كه قبلاً با نيسان Z 370 مجهز به چنين سيستمي به انجام رسيده مشخص گرديد كه اين سيستم همواره اتومبيل و موتور آن را در موقعيتي كه بهترين دور موتور است قرار مي دهد و اين كار را حتي از ورزيده ترين رانندگان هم بهتر انجام مي دهد . چنين ويژگي مي تواند در حركت داخل پيست مسابقه از اهميت بسيار بالايي برخوردار باشد چون يك تعويض نامناسب و سرهم بندي شده دنده مي تواند موجب بر هم خوردن تعادل اتومبيل شود . علاوه بر آن اين سيستم مي تواند ابزار مناسبي براي يك رانندگي عادي و نرمال باشد . اگر بخواهيم اين سيستم را با سيستم كنترل پايداري مقايسه كنيم بايد بگوييم كه برخلاف سيستم كنترل پايداري ( ESP ) كه وجود آن باعث تسهيل و كمك به راننده مي شود نه كاهش آن ، لذا راحتي بيشتري را براي راننده به ارمغان مي آورد چون باعث از بين رفتن تشويش راننده در عبور از پيچ ها مي گردد ( برخلاف سيستم ESP كه با دخالت خود باعث ايجاد نگراني در راننده مي گردد ) و توجه بيشتر راننده روي چگونگي انجام ترمزگيري و طي دايره متمركز مي شود .
بعضي از افراد بر اين باور هستند كه SRM را بايد قدم ديگري در جهت هدايت كامپيوتري اتومبيل در آينده به حساب آورد
 

Similar threads

بالا