نحوه آغاز يک پروژه مرغداری ...

mehdi libra

عضو جدید
انتخاب زمين

جهت انتخاب زمين مناسب براي اجرا بايستي مواردي از قبيل: در دسترس بودن امکانات رفاهي مانند جاده هاي ارتباطي مناسب، نزديکي برق، آب و ... را مد نظر قرار داد و حتي الامکان سعي نمود تا زمين مورد نظر به گونه اي انتخاب گردد که سرمايه گذار جهت آماده سازي آن و تهيه امکانات کمترين هزينه را متحمل گردد.ضمن اينکه مکان مورد نظر بايستي داراي حداقل ضوابط جهاد کشاورزي جهت اجراي پروژه باشد که برخي از اين ضوابط عبارت اند از:


الف) داشتن حداقل فاصله يک کيلومتر با مراکز نگهداري دام و ماکيان گوشتي


ب) داشتن حداقل فاصله دو کيلومتر با مراکز نگهداري دام و ماکيان داشتي


ج) داشتن حداقل فاصله دو الي سه کيلومتري با مناطق مسکوني و مواردي از اين قبيل که جهت احراز استعلام مثبت و صدور اجازه فعاليت از سوي سازمانهاي ذيربط لازم مي باشد.


طراحي ساختمانها

جهت نگهداري و پرورش مرغ عموماٌ سالنهاي بسته اي در نظر گرفته مي شوند که در طراحي آنها مي توان شيوه هاي گوناگوني را به کار گرفت. هم اکنون يکي از رايج ترين مدلهاي طراحي وساخت سالنهاي مرغداري، سالنهاي بدون پنجره يا اصطلاحا window less مي باشند که در اين نوع ساختمان کمترين ميزان پنجره بکار رفته و معمولا هواکشهاي بسيار بزرگ به همراه پدهائي که در ديواره هاي جانبي قرار مي گيرند وظيفه تامين هواي مورد نياز را بعهده دارند.


از لحاظ بهداشتي و کنترلهاي ديگر نيز اين نوع ساختمانها قابل کنترل تر مي باشند. به هر حال صرفنظر از نوع طراحي هاي انجام گرفته موارد ديگري نيز در نوع ساخت و سازها دخالت دارند که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره داشت:

*نوع مصالح در دسترس

نوع اقليم و آب و هواي منطقه*

طول مدت فصل گرما و سرما*

ميزان رطوبت*

و مواردي از اين قبيل که هرکدام به نوبه خود تاثير به سزائي را در نوع طراحي و ساخت بناها خواهند داشت.


اقدامات لازم قبل ورود جوجه

رمز موفقيت پرورش طيور گوشتي، اجراي يك برنامه مديريتي مشخص و مؤثر قبل از ورود جوجه‌ها به فارم و طي دوران پرورش است. از آنجا که اجراي برنامه هاي تغذيه اي و بهداشتي در فارمهاي چند سني مشکل است بهتر آن است که از روش يکباره پر و يکباره خالي استفاده شود. جهت دستيابي به نتايج بهتر رعايت مسائل زير پيش از ورود جوجه ها ضروري است:

* به‌منظور حفاظت از گله‌ها در مقابل بيماريها از نظافت و ضد عفوني شدن صحيح و كافي تجهيزات سالن و محوطه اطراف سالنها مطمئن شويد.
* بستر در محوطه مادرهاي مصنوعي بايد هم سطح و يكنواخت باشد. بستر ناهموار ايجاد درجه حرارت غير يكنواخت در كف سالن نموده و باعث مخفي شدن جوجه‌ها در بين پوشال بستر و يا در زير دانخوريها و آبخوريها و محروم شدن از آب و دان در مرحله رشد مي‌شود.
*سعي كنيد كه هر سالن را با جوجه مربوط به يك گله مادر پر نمائيد، اگر اين كار عملي نيست حداقل هر سالن را با جوجه‌هاي مربوط به گله‌هاي مادر همسن پر نمائيد. اين امر رقابت بين طيور را كاهش مي‌دهد.
* زمان رسيدن جوجه به فارم را مشخص نموده و براي دريافت جوجه آمادگي كامل داشته باشيد.
*هيترها را كنترل و از صحت كار آنها مطمئن شويد و با توجه به وضعيت هواي محيط 24 تا 36 ساعت قبل از ورود جوجه آنها را روشن نمائيد. در اين صورت قبل از ورود جوجه بستر كاملا گرم و درجه حرارت هواي سالن مناسب پذيرش جوجه مي‌باشد.
* ضمن جلوگيري از وزش هوا از وجود هواي كافي داخل سالن بخصوص زماني كه از حرارت مستقيم استفاده مي‌كنيد مطمئن شويد.
* بازاء هر 1000 قطعه جوجه در محدوده مادرهاي مصنوعي 10ـ8 عدد آبخوري آويز ثابت و 6 عدد آبخوري كمكي كوچك كله قندي و يا پلاستيكي، يعني جمعاً 16ـ14 عدد آبخوري در نظر گرفته شود. اين آبخوريها قبل از جوجه‌ريزي بايستي با آب تميز پر شده و درجه حرارت آب آبخوريها بايد حدود 15ـ10 درجه سانتيگراد باشد. همچنين در سيستم آبخوري نيپل نيز بايستي از آبخوريهاي كمكي استفاده شود.
*اضافه كردن مولتي ويتامين در چند روز اول به آب آشاميدني مفيد مي‌باشد. زيرا ممكن است ويتامين موجود در دان بعلت گرما كاهش يافته باشد.
*ايجاد فضاي اضافي جهت تغذيه در چند روز اول لازم مي‌باشد. حداقل 20% از فضاي مادرهاي مصنوعي در روي بستر با صفحات مقوائي و يا كفي كارتن پوشانده شود و در آنها هميشه مقدار كمي دان تازه وجود داشته باشد. در اين صورت همواره طيور به دان دسترسي خواهند داشت. بلافاصله قبل از ورود جوجه به سالن دانخوريها را پر نمائيد.
* شروع تغذيه بايستي با دان كرامبل با اندازه مناسب و بدون گرد و پودر دان باشد.
* دانخوريها و آبخوريها را مستقيماً زير و يا خيلي نزديك به مادرهاي مصنوعي ندهيد تا طيور براحتي بتوانند در اطراف آنها حركت نمايند.
*با استفاده از دماسنجي كه بتواند حداقل و حداكثر درجه حرارت را نشان دهد، درجه حرارت محوطه مادرهاي مصنوعي و درجه حرارت سالن را كنترل نمائيد.
*قبل از جوجه‌ريزي، هيترها را از نظر صحت كار آنها، آبخوريها را از نظر پاكيزگي و عاري بودن از پوشال و درجه حرارت مناسب آب، دانخوريها را از نظر وجود دان كافي و در دسترس بودن آنها كنترل نمائيد.

- تراكم جوجه‌ريزي

يكي از ضروريات اصلي رشد، حفظ سلامتي و كيفيت عمومي زيست و تامين فضاي كافي براي هر پرنده مي‌باشد. ميزان فضاي در نظر گرفته شده بستگي به مجموعه‌اي از فاكتورها نظير: وزن طيور در هنگام كشتار، نوع سالن (باز و بسته)، شرايط آب و هوائي منطقه و فصل دارد. بدين جهت براي محاسبه ظرفيت جوجه‌ريزي بايستي بطور دقيق از ابعاد داخلي سالن‌ها مطلع باشيم.
در تابستان و بخصوص در واحدهايي كه امكان بروز مشكلات وجود دارد بايستي تراكم جوجه‌ريزي را كم نموده و در سالنهائي كه از تهويه مناسبي برخوردار نمي‌باشند بايستي دقت بيشتري نمود و تراكم جوجه‌ريزي در آنها را نيز كاهش داد.
سالنهاي باز: تراكم جوجه‌ريزي در سالنهاي باز براساس فصل و نوسانات درجه حرارت متفاوت بوده و بايستي در تابستان از تراكم جوجه‌ريزي در سالنهاي مذكور كاسته شود.


*تخليه جوجه ها

طولاني شدن زمان تخليه جوجه باعث دهيدراته شدن جوجه‌ها و در نتيجه افزايش تلفات و كاهش پتانسيل رشد مي‌گردد.توجه به کليه نکات زير هنگام جوجه ريزي لازم و ضروري است:

ـ مطمئن شويد كه تحويل و توزيع جوجه‌ها در سالنها بطور صحيح انجام شده است. از انبار كردن جعبه‌هاي حاوي جوجه در منطقه مادر مصنوعي خودداري كنيد.
ـ جعبه‌ها را به آرامي نزديك به‌دان و آب در محدوده مادرهاي مصنوعي تخليه نمائيد.
ـ جعبه‌هاي خالي را در يك طرف سالن‌ها جمع نمائيد تا براحتي بتوانيد آنها را به خارج از سالن انتقال دهيد.
ـ جوجه‌ها بايد سرزنده و شاداب و بدون نقص ظاهري باشند.
ـ جوجه‌ها بايستي در محدوده مادرهاي مصنوعي قرار گيرند كه روشنائي آنها از مادرهاي مصنوعي و يا از لامپهاي سالن كه در بالاي مادرهاي مصنوعي هستند تامين مي‌گردد. در صورتي كه سالن داراي شرايط قابل كنترل باشد محصور كردن طيور در محدوده مادر مصنوعي ضرورتي ندارد ولي در صورتي كه تعداد جوجه‌ها كم باشد و همچنين در سالنهاي باز مفيد مي‌باشد.
1 الي 2 ساعت پس از استقرار، وضعيت توزيع جوجه‌ها در زير مادرهاي مصنوعي و ميزان دسترسي آنها را به آب و دان كنترل نمائيد.

*كنترل رطوبت
رطوبت نسبي سالن بايد 70ـ50 درصد باشد، رطوبت سالن باعث حفظ كيفيت بستر شده و از خشك شدن زياد بستر و ايجاد گردوغبار جلوگيري مي‌نمايد. رطوبت بالاتر را بايد با افزايش تهويه كاهش داد. افزايش تهويه باعث از دست رفتن گرما و صرف هزينه اضافي است. وسائلي كه بسرعت و به درستي بتوانند رطوبت را اندازه‌گيري نمايند تا حدي غير معتبر مي‌باشند و احتياج به كاليبره كردن مكرر داشته و بدين جهت كنترل رطوبت را مشكل مي‌سازند. ايجاد رطوبت نسبي بالاتر براي جوجه يكروزه استرس جابجائي جوجه از جوجه‌كشي تا مزرعه را كاهش داده و رطوبت كمتر، شانس دهيدراته شدن جوجه را افزايش مي‌دهد.

افزايش آبخوري براي جوجه يكروزه:
براي جوجه يكروزه بازاء هر 1000 قطعه جوجه 6 آبخوري كوچك كله قندي و يا سيني در نظر بگيريد. اين آبخوري‌ها هيچگاه نبايد خالي باشند و مرتباً بايد تميز و مجدداً با آب تميز و تازه پر شوند. بسيار مهم است كه روز اول ورود جوجه‌ها به سالن آب در آبخوريها به‌ميزان كافي وجود داشته باشد تا جوجه‌ها براحتي بتوانند به‌آب دسترسي پيدا كنند. سطح آب در آبخوريها با بزرگ شدن جوجه‌ها بايستي كاهش يابد تا از ريخت و پاش آب بوسيله جوجه‌ها جلوگيري شود.
تقريباً 48 ساعت پس از جوجه‌ريزي بايد آبخوريهاي كمكي جمع شوند. ارتفاع آبخوريهاي آويز بايد هم سطح پشت پرنده باشد. تنظيم آبخوريها مرتباً بايد كنترل شده تا ضمن توزيع آب به‌ميزان كافي از ريزش آب و هدر رفتن آن نيز جلوگيري شود.
صرفنظر از نوع سيستم آبخوري همواره بايد بازاء هر 3 متر عرض سالن يك رديف آبخوري در نظر گرفته شود. (توزيع يكنواخت آب در سالن(

* مديريت دانخوري ها

طول دانخوري زنجيري براي هر پرنده حداقل 5/2 سانتيمتر و تعداد دانخوري بشقابي براي 1000 قطعه 20ـ18 عدد منظور شود.
حداقل يك رديف دانخوري بشقابي براي هر 5 متر عرض سالن لازم است. در دوران پرورش دانخوريها بايد بطرف بالا كشيده شوند، بطوري كه لبه دانخوري همسطح پشت طيور باشد. سطح دان در دانخوريها بايستي به اندازه‌اي باشد كه ضمن دسترسي طيور به دان از ريخت و پاش و ضايع شدن آن جلوگيري شود، كنترل مرتب اطراف دانخوريها از نظر وجود يا عدم وجود دادن، مقدار دان موردنياز در دانخوريها را نشان مي‌دهد. همچنين به‌منظور پيشگيري از ماندن دان در دانخوريها و كهنه شدن و احتمالا كپك زدگي دان، بايد همه روزه پس از مصرف كامل دان قبلي، دان در دانخوريها توزيع شود.

*مديريت بستر
بستر ممكن است از پوشال چوب، خرده كاغذ يا كاه خرد شده باشد. از مصرف تراشه چوب سفت كه داراي تانن زيادي است و همچنين تراشه چوب‌ريز و خاك اره‌اي كه اگر بوسيله جوجه خورده شود باعث سوراخ شدن چينه دان و سنگدال مي‌شود خودداري كنيد. به‌منظور پيشگيري از بروز بيماري آسپرويلوز، از مصرف بستر پوسيده و كپك زده خودداري نمائيد. بهترين بستر، تراشه چوب سفيد با كيفيت خوب است.
كاه در صورتي كه به‌صورت صحيح عمل‌آوري و نگهداري شده باشد مي‌تواند بستر مناسبي باشد.
جهت جلوگيري از ايجاد تاول سينه، سوختگي سينه و قرمزي و سوختگي مفصل خرگوشي كه باعث تنزل كيفيت و كم شدن ارزش لاشه مي‌گردد از بستر نرم با كيفيت مناسب استفاده شود. از مصرف پوشال پودر شده، مرطوب و يا كلوخه خودداري نمائيد. بستر با كيفيت خوب داراي 35ـ30 درصد رطوبت مي‌باشد. ارتفاع بستر 7ـ5 سانتيمتر توصيه شده است. هيچگاه بستر قديمي را مجدداً استفاده نكنيد. هميشه بستر قديمي را خارج و براي هر نوبت جوجه‌ريزي از بستر تازه و جديد استفاده نمائيد.

*مديريت نوردهي وروشنائي
غالباً در پرورش طيور گوشتي از برنامه نوردهي دائمي استفاده مي‌شود، ولي در هر روز بايد ساعاتي را نيز به تاريكي اختصاص داد. خاموشي در ساعاتي از روز باعث عادت كردن طيور به تاريكي شده و از وحشت آنها در موقع قطع برق و نتيجتاً تجمع و خفگي طيور پيشگيري مي‌نمايد. در هنگام طراحي سيستم روشنائي، يك رديف لامپ در بالاي محدوده مادرهاي مصنوعي بايد در نظر گرفته شود تا طيور بطرف منبع حرارتي، آب و دان هدايت شوند.
روشنايي سالن با استفاده از لامپهاي معمولي و يا لامپهاي فلورسنت تامين مي‌گردد و نكته ضروري و اساسي اين است كه نور بطرف يكنواخت در سالن توزيع گردد. اداره رفاه طيور در انگليس، شدت نور حداقل، 10 لوكس در سطح پرنده و متوسط 20 لوكس در كل سالن را توصيه مي‌نمايد. همچنين بسيار مهم است كه امكانات كم كردن شدت نور و تاريك كردن سالن وجود داشته باشد تا بتوانيم مواردي مثل خود خوري را كنترل كنيم.

* مديريت تهويه و هوادهي
هر اندازه توان رشد پرنده افزايش يابد نياز به تامين اكسيژن و دفع حرارت بدن نيز افزوده مي‌گردد. بنابراين نياز به تهويه در آشيانه‌هاي امروزي به مراتب بيش از سابق است. علاوه بر تامين هواي مورد مصرف مستقيم پرنده، حفظ كيفيت هواي سالن‌ها نيز ضروري است. لذا سيستم تهويه سالن مرتباً بايستي بازنگري گرديده در صورت لزوم اصلاح شود.

*كنترل درجه حرارتبدن
دانستن عوامل اصلي تنظيم كننده دماي بدن پرنده كه بستگي به تهويه و درجه حرارت محيط دارد مفيد است. پرنده قادر است آرايش پرهاي محافظ بدن خود را براساس دماي بدن تغيير دهد. در هواي سرد پرها بصورت عمود بر بدن قرار مي‌گيرند و هواي ساكن محبوس در بين آنها بصورت لايه‌اي عايق كننده عمل مي‌نمايد و برعكس با افزايش درجه حرارت، پرها روي سطح بصورت خوابيده آرايش مي‌يابد و اجازه مي‌دهد حرارت توليد شده در بدن به آساني به خارج دفع شود. سپس پرنده تلاش مي‌نمايد با تنفس دهاني و تبخير آب داخل دهان، خود را خنك كند.
 

JAM.SH

عضو جدید
بس از عرص سلام

مطالب مفيدى دراين تابيك كذاشتيد

اكر نقشه ها ى سالن ها يا مرغدارى ها مدل را هم اينجاء بكذاريد بسيار جالب مى شود

موفق باشيد
 

mehdi libra

عضو جدید
بس از عرص سلام

مطالب مفيدى دراين تابيك كذاشتيد

اكر نقشه ها ى سالن ها يا مرغدارى ها مدل را هم اينجاء بكذاريد بسيار جالب مى شود

موفق باشيد


دوسته عزيز ميتونم كتاب پرورشه طيور دكتر جواد پور رضارو بهت پيشنهاد كنم مطالعه كني
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
ساخت و راه اندازی یک فارم مرغ تخمگذار30000قطعهای.

ساخت و راه اندازی یک فارم مرغ تخمگذار30000قطعهای.

طرح مورد نظر یک مرغداری تخم گذار 30000 قطعهای است که جوجه ها را در سن 3 ماهگی خریداری کرده و تا سن 18 ماهگی در طرح مد نظر قرار گرفته است.
جدول شماره 1:
ساختمانهای مورد نیاز طرح
شرح
مساحت:مقدار
ارزش واحد به ریال
ارزش کل
سالن تولید

2520متر مربع
420000000
1260000000
انبار

900متر مربع
150000000
450000000
ساختمان اداری

60 متر مربع
1000000
60000000
ساختمان کارگری

80 متر مربع
800000
48000000
جمع



1818000000



جدول شماره2:
ماشین آلات مورد نیاز
شرح

تعداد
ارزش واحد ریال
ارزش کل
موتور ژنراتور

1 دستگاه
50000000
50000000
باسکول اتوماتیک

3 دستگاه
4000000
12000000
اسیاب ومیکسر

1 دستگاه
15000000
15000000
چاه آب


205000000
وانت
1 دستگاه
60000000
60000000
جمع کل


342000000


جدول شماره 3:
هزینه احداث چاه آب 100 متری
شرح
مقدار
ارزش کل
حفر چاه
100 متر
30000000
شناور
1 عدد
25000000
لوله 6 اینچ
100 متر
20000000
کابل
100 متر
20000000
تابلو برق
1 عدد
10000000
پروانه احداث

100000000
جمع کل

205000000




جدول شماره4:
تاسیسات مورد نیاز طرح:
شرح

تعداد
مشخصات
ارزش واحد
ارزش کل
تانکر اب 10هزار
1 عدد


1 تانکر مرکزی
6000000


6000000


لیتری
تانکر آب 1000 لیتری
3 عدد
برای هر سالن یک عدد
1500000
4500000
تانکر سوخت 10 هزار لیتری

1 عدد
1 تانکر مرکزی
6000000
6000000
قفس ها

6000
5 مرغ در هر قفس
100000
600000000
هوا کش ها

30 عدد
10 عدد در هر سالن
520000
15600000
بخاری

3 عدد
1 عدد در هر سالن
5000000
15000000
روشنایی

215 عدد
70 عدد لامپ 60 وات در هر سالن
2500
537500
جمع کل



647637500



جودل شماره 5:
هزینه های جاری قطعه نیمچه تخمگذار از 3تا 5 ماهه (دوره پرورش)
شرح

تعداد:مقدار
ارزش واحد
ارزش کل
خرید پولت 3ماهه

30000
15000
450000000
دان مصرفی

180000کیلوگرم
2000
360000000
واکسیناسیون دارو

30000
1500
45000000
حقوق کارکنان دائم

8 نفر
1800000
14400000
سوخت وبرق

2 ماه
500000 هر ماه
1500000
جمع


870900000





جدول شماره6:
هزینه های جاری قطعه مرغ تخمگذار در یک دوره پرورش (18 ماه)
شرح

تعداد:مقدار
ارزش واحد
ارزش کل
دان مصرفی

1811700
2500
4529250000
واکسیناسیون:دارو

30000
1000
30000000
حقوق کارکنان دائم
8 نفر
1800000
14400000
سوخت وبرق
18 ماه
500000 هر ماه
9000000
جمع


4582650000





جدول شماره 7:
تعداد وتغییرات قطعه پولت تخمگذار از 3 ماهگی تا 23 ماهگی
شرح
درصد
تعداد
باقیمانده
پولت 3 ماهه
100
30000
30000
تلفات 3تا 5ماهه
2
600
29400
مرغ حذفی در اخر دوره پرورش
1
294
29106
تلفات در دوره تولید(5تا 23ماهه)
18
5239
23867






جدول شماره 8:
تولیدات وارزش آن در یک دوره
شرح
مقدار
واحد
ارزش به ریال
ارزش کل ریال
تخم مرغ سالم

627900
کیلوگرم
5000
3139500000
تخم مرغ شکسته
32967
کیلوگرم
2750
90659250
مرغ حذفی

294
کیلوگرم
5000
1470000
مرغ پیر

23867
کیلوگرم
5000
119335000
کود
824

تن
200000
164800000
جمع



3515764250


جدول شماره 9:
وسایل رفاهی
شرح
تعداد
قیمت واحد(ریال)
قیمت کل (ریال)
آبگرمکن
2 عدد
750000
1500000
گاز
2 عدد
300000
600000
یخچال
2 عدد
1500000
3000000
بخاری
4 عدد
600000
2400000
کولر
2 عدد
2000000
4000000
فرش
4 عدد
400000
1600000
تلویزیون
4 عدد
1000000
4000000
مبلمان اداری

1500000
1500000
تلفن همراه
1 عدد
5000000
5000000
جمع کل


23600000



جدول شماره 10:
هزینه های جاری
هزینه های جاری
5453550000
تعمیرات(5% هزینه)
272677500
پیش بینی نشده(5% هزینه)
272677500
کل هزینه های جاری
5998905000


جدول شماره 11:
هزینه کل
هزینه ثابت
2831237500
هزینه های جاری
5998905000
هزینه کل
8830142500



پیش بینی حساب سود وزیان سالانه:
جدول شماره 12:
سود و زیان
درآمد کل
3515764250
کل هزینه جاری
5998905000
سود یا زیان
2483140750 –


طبق آمار و ارقام فارم مورد نظر زیان خواهد داد. ولی شایان ذکر است این طرح زمانی تهیه گردید که به دلیل وجود آنفولانزا قیمت مرغ و تخم مرغ به شدت کاهش یافته .
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
[h=2]ضوابط بهداشتي جايگاه طيور گوشتي[/h]
1- زمين محل احداث مرغداري مي بايستي در مناطقي در نظر گرفته شود كه از نظر زيست جوندگان (انواع موش ) عاري يا از نظر ميزان جمعيت بسيار محدود باشند .

2- وجود حصار در اطراف سالن ها و ساير تاسيسات به منظور جلوگيري از ورود حيوانات و افراد متفرقه الزامي است .

3- وجود حوضچه هاي ضد عفوني در مبادي مجموعه مرغداري و در صورت چند سني بودن در مبادي ورودي تاسيسات هر گله نيز الزامي است . در صورت وجود كارخانه تهيه خوراك در مرغداري وجود حوضچه ضد عفوني در مبادي ورودي آن ضروري است .

4- احداث دفتر اداري و سرويس هاي بهداشتي در ابتداي مبادي ورودي مرغداري الزامي است

5- اطاق مناسب جهت ضدعفوني اقلام مورد نياز واحد در مبداء ورودي در نظر گرفته شود .

6- فاصله بين سالن ها بين 15-10 متر و فاصله سالن ها از حصار اطراف حداقل به اندازه عرض سالن ها بوده و كمتر از 12 متر نباشد .

7- احداث پاركينگ در خارج از محوطه مرغداري و به منظور جلوگيري از ورود خودروهاي متفرقه ضروري است .

8- سطوح داخلي و خارجي كليه سالن ها و تاسيسات بايد قابل شستشو و ضد عفوني كردن و تا ارتفاع مناسب قابل سوزاندن باشد .

9- به منظور جلوگيري از ورود پرندگان نصب توري بر روي كليه پنجره ها و منافذ ورود و خروج هواي سالنهاي مرغداري و ساير تاسيسات الزامي است .

10- سالن ها و ساير تاسيسات بايد به نحوي ساخته شود كه از نفوذ جوندگان و ساير حيوانات جلوگيري شود .

11- محوطه مرغداري (بين سالن ها و اطراف سالن هاي پرورش ) تا شعاع 12متري بايد قابل شستشو و ضد عفوني كردن و شعله دادن باشد.

12- محوطه مرغداري بايد فاقد نقاط كور و غير قابل كنترل باشد و از هرگونه تاسيسات اضافي و ضايعات (وسايل مستعمل و فرسوده ) عاري باشد .

13- به فاصله 3-5 متر از حصار دور تا دور مرغداري چند رديف درختكاري شود . منوط به اينكه فاصله 12 متر فضاي قابل شتسشو از آخرين سالن رعايت شده باشد .

14- در مجتمع هاي بزرگ مرغداري (چند سني ) بين فارم ها درختكاري انبوه يا جنگل داري شود .

15- آب مصرفي :

منابع آب بهداشتي كافي بايد قابل تامين باشد .

منابع آب شبكه آشاميدني داخل مرغداري (هوايي و زميني ) غیرقابل نفوذ باشد .

منابع آب شبكه آبرساني قابل لايروبي – شستشو – ضد عفوني و كنترل باشد .

16- چاه فاضلاب و چاه تلفات بايست داراي موقعيت مناسب و فاصله لازم از منابع آب و شبكه آبرساني باشد.

17- مرغداري بايد داراي شبكه برق رساني كافي جهت سالن ها و ساير تاسيسات باشد ضمنا موتور برق اضطراري در واحدهايي كه از شبكه هاي برق رساني استفاده مي كنند نيز ضروري است .

18- كوره لاشه سوز و چاه تلفات غير قابل دسترس حيوانات باشد و با در نظر گرفتن جهت وزش باد در دورترين نقطه از سالن ها احداث شود به نحوي كه در بهداشت منطقه و واحد مرغداري تاثير منفي نداشته باشد .

19- اطاق كالبد گشايي به تناسب ظرفيت هر فارم در محل مناسب و نزديك به محل دفع تلفات تاسيس شود و قابل شستشو و ضدعفوني باشد.

20- واحد مرغداري بايد داراي منابع سوخت كافي و با ظرفيت مناسب باشد و منابع مذكور در جوار حصار مرغداري تعبيه شود به نحوي كه جهت تخليه سوخت نياز به ورود وسيله نقليه به داخل مرغداري نباشد .

21- فاصله لازم بين منابع تامين سوخت و آب مصرفي مرغداري به منظور جلوگيري از نشت مواد سوختي به شبكه آب رساني رعايت شود .

22- ديوار ها و سقف سالن هاي پرورش مي بايست داراي عايق بندي مناسب باشد.

23- كف سالن ها و تاسيسات از سطح زمين محوطه بيروني به منظور جلوگيري از نفوذ آب و رطوبت و عوارض بعدي آن بالاتر قرار گيرد .

24- طول و عرض و ارتفاع سالن ها بسته به آب و هواي مختلف و سيستم پرورشي به منظور تامين تهويه مناسب و جلوگيري از تغييرات شديد حرارتي در نظر گرفته شود .

25- براي هر سالن اتاق سرويس جهت جلوگيري از ورود مسقيم هواي بيرون ، نصب مخزن جهت آب دارويي و اقدامات كنترلي گله و ساير تجهيزات در محل مناسب در نظر گرفته شود .

26- در سيستم تهويه سالن هاي پرورش موارد زير به عنوان نكات لازم جهت طراحي سيستم تهويه پيشنهاد مي شود :

1- ميزان هواي لازم بر اساس وزن زنده پايان دوره ، حداكثر گرماي محيط و وضعيت رطوبت در طول سال بايد در نظر گرفته شود تا هواي مورد نياز تامين شود .

2- نحوه ورود هوا به نحوي تنظيم شود كه ضمن رعايت بند 1 و 2 از ايجاد كوران در سالن جلوگيري به عمل آيد .

3- سيستم هاي تهويه با توجه به شرايط آب و هواي منطقه اي و نكات فوق به صورت الگوهاي مناسب توسط كارشناسان ذيربط طراحي شود .

4- وضعيت خروجي سيستم تهويه بايستي داراي شرايط زير باشد:

الف - كانال فلزي (داكت ) به منظور جلوگيري از پخش هواي داخل بر روي هواكش ها نصب شود.

ب- داراي حفاظ قابل كنترل باشد.

ج- در زير محل خروجي هوا حوضچه هاي مناسب حاوي آب و ماده ضدعفوني جهت جلوگيري از پخش گرد و غبار تعبيه شود .

5- رطوبت نسبي هوا براي سالن هاي پرورش با توجه به شرايط آب و هواي منطقه به ميزان 55 تا 75 درصد تامين شود .

27- سيستم خنك كننده و گرما زا :

1- منبع تامين حرارت در اطاقك و خارج از سالن باشد.

2- هواي گرم و سالم توسط كانال هاي مناسب به داخل سالن وارد و در تمام طول سالن هواي گرم به طور يكنواخت توزيع شود.

3- منبع تامين حرارت بايستي به حدي در نظر گرفته شود (ظرفيت توليد گرما) كه در زمان جوجه ريزي با توجه به سيستم تهويه مناسب بتواند دماي 35 درجه سانتيگراد را در سالن تامين نمايد .
4- سيستم خنك كننده بر حسب شرايط جغرافيايي بايد به نحوي باشد كه در گرم ترين فصل دماي هواي داخل سالن را كاهش داده به نحوي كه از تنفس دهاني جوجه ها PANTING جلوگيري به عمل آيد.منابع سایت نخبگان جوان...​
 

رامین قاسم نتاج

اخراجی موقت
;ضوابط بهداشتي جايگاه طيور گوشتي

1- زمين محل احداث مرغداري مي بايستي در مناطقي در نظر گرفته شود كه از نظر زيست جوندگان (انواع موش ) عاري يا از نظر ميزان جمعيت بسيار محدود باشند .

2- وجود حصار در اطراف سالن ها و ساير تاسيسات به منظور جلوگيري از ورود حيوانات و افراد متفرقه الزامي است .

3- وجود حوضچه هاي ضد عفوني در مبادي مجموعه مرغداري و در صورت چند سني بودن در مبادي ورودي تاسيسات هر گله نيز الزامي است . در صورت وجود كارخانه تهيه خوراك در مرغداري وجود حوضچه ضد عفوني در مبادي ورودي آن ضروري است .

4- احداث دفتر اداري و سرويس هاي بهداشتي در ابتداي مبادي ورودي مرغداري الزامي است

5- اطاق مناسب جهت ضدعفوني اقلام مورد نياز واحد در مبداء ورودي در نظر گرفته شود .

6- فاصله بين سالن ها بين 15-10 متر و فاصله سالن ها از حصار اطراف حداقل به اندازه عرض سالن ها بوده و كمتر از 12 متر نباشد .

7- احداث پاركينگ در خارج از محوطه مرغداري و به منظور جلوگيري از ورود خودروهاي متفرقه ضروري است .

8- سطوح داخلي و خارجي كليه سالن ها و تاسيسات بايد قابل شستشو و ضد عفوني كردن و تا ارتفاع مناسب قابل سوزاندن باشد .

9- به منظور جلوگيري از ورود پرندگان نصب توري بر روي كليه پنجره ها و منافذ ورود و خروج هواي سالنهاي مرغداري و ساير تاسيسات الزامي است .

10- سالن ها و ساير تاسيسات بايد به نحوي ساخته شود كه از نفوذ جوندگان و ساير حيوانات جلوگيري شود .

11- محوطه مرغداري (بين سالن ها و اطراف سالن هاي پرورش ) تا شعاع 12متري بايد قابل شستشو و ضد عفوني كردن و شعله دادن باشد.

12- محوطه مرغداري بايد فاقد نقاط كور و غير قابل كنترل باشد و از هرگونه تاسيسات اضافي و ضايعات (وسايل مستعمل و فرسوده ) عاري باشد .

13- به فاصله 3-5 متر از حصار دور تا دور مرغداري چند رديف درختكاري شود . منوط به اينكه فاصله 12 متر فضاي قابل شتسشو از آخرين سالن رعايت شده باشد .

14- در مجتمع هاي بزرگ مرغداري (چند سني ) بين فارم ها درختكاري انبوه يا جنگل داري شود .

15- آب مصرفي :

منابع آب بهداشتي كافي بايد قابل تامين باشد .

منابع آب شبكه آشاميدني داخل مرغداري (هوايي و زميني ) غیرقابل نفوذ باشد .

منابع آب شبكه آبرساني قابل لايروبي – شستشو – ضد عفوني و كنترل باشد .

16- چاه فاضلاب و چاه تلفات بايست داراي موقعيت مناسب و فاصله لازم از منابع آب و شبكه آبرساني باشد.

17- مرغداري بايد داراي شبكه برق رساني كافي جهت سالن ها و ساير تاسيسات باشد ضمنا موتور برق اضطراري در واحدهايي كه از شبكه هاي برق رساني استفاده مي كنند نيز ضروري است .

18- كوره لاشه سوز و چاه تلفات غير قابل دسترس حيوانات باشد و با در نظر گرفتن جهت وزش باد در دورترين نقطه از سالن ها احداث شود به نحوي كه در بهداشت منطقه و واحد مرغداري تاثير منفي نداشته باشد .

19- اطاق كالبد گشايي به تناسب ظرفيت هر فارم در محل مناسب و نزديك به محل دفع تلفات تاسيس شود و قابل شستشو و ضدعفوني باشد.

20- واحد مرغداري بايد داراي منابع سوخت كافي و با ظرفيت مناسب باشد و منابع مذكور در جوار حصار مرغداري تعبيه شود به نحوي كه جهت تخليه سوخت نياز به ورود وسيله نقليه به داخل مرغداري نباشد .

21- فاصله لازم بين منابع تامين سوخت و آب مصرفي مرغداري به منظور جلوگيري از نشت مواد سوختي به شبكه آب رساني رعايت شود .

22- ديوار ها و سقف سالن هاي پرورش مي بايست داراي عايق بندي مناسب باشد.

23- كف سالن ها و تاسيسات از سطح زمين محوطه بيروني به منظور جلوگيري از نفوذ آب و رطوبت و عوارض بعدي آن بالاتر قرار گيرد .

24- طول و عرض و ارتفاع سالن ها بسته به آب و هواي مختلف و سيستم پرورشي به منظور تامين تهويه مناسب و جلوگيري از تغييرات شديد حرارتي در نظر گرفته شود .

25- براي هر سالن اتاق سرويس جهت جلوگيري از ورود مسقيم هواي بيرون ، نصب مخزن جهت آب دارويي و اقدامات كنترلي گله و ساير تجهيزات در محل مناسب در نظر گرفته شود .

26- در سيستم تهويه سالن هاي پرورش موارد زير به عنوان نكات لازم جهت طراحي سيستم تهويه پيشنهاد مي شود :

1- ميزان هواي لازم بر اساس وزن زنده پايان دوره ، حداكثر گرماي محيط و وضعيت رطوبت در طول سال بايد در نظر گرفته شود تا هواي مورد نياز تامين شود .

2- نحوه ورود هوا به نحوي تنظيم شود كه ضمن رعايت بند 1 و 2 از ايجاد كوران در سالن جلوگيري به عمل آيد .

3- سيستم هاي تهويه با توجه به شرايط آب و هواي منطقه اي و نكات فوق به صورت الگوهاي مناسب توسط كارشناسان ذيربط طراحي شود .

4- وضعيت خروجي سيستم تهويه بايستي داراي شرايط زير باشد:

الف - كانال فلزي (داكت ) به منظور جلوگيري از پخش هواي داخل بر روي هواكش ها نصب شود.

ب- داراي حفاظ قابل كنترل باشد.

ج- در زير محل خروجي هوا حوضچه هاي مناسب حاوي آب و ماده ضدعفوني جهت جلوگيري از پخش گرد و غبار تعبيه شود .

5- رطوبت نسبي هوا براي سالن هاي پرورش با توجه به شرايط آب و هواي منطقه به ميزان 55 تا 75 درصد تامين شود .

27- سيستم خنك كننده و گرما زا :

1- منبع تامين حرارت در اطاقك و خارج از سالن باشد.

2- هواي گرم و سالم توسط كانال هاي مناسب به داخل سالن وارد و در تمام طول سالن هواي گرم به طور يكنواخت توزيع شود.

3- منبع تامين حرارت بايستي به حدي در نظر گرفته شود (ظرفيت توليد گرما) كه در زمان جوجه ريزي با توجه به سيستم تهويه مناسب بتواند دماي 35 درجه سانتيگراد را در سالن تامين نمايد .
4- سيستم خنك كننده بر حسب شرايط جغرافيايي بايد به نحوي باشد كه در گرم ترين فصل دماي هواي داخل سالن را كاهش داده به نحوي كه از تنفس دهاني جوجه ها PANTING جلوگيري به عمل آيد.منابع سایت نخبگان جوان...​
[/QUOTE]
 

naser007

عضو جدید
شروع یک مرغداری

شروع یک مرغداری

با سلام
دوستان عزیز بالاخره تصمیم رفتیم یه مرغداری کوچیک گوشتی بجای پرورش بلدرچین را بندازیم
ممنون میشم بفرمایید:
چه تجهیزاتی واسه پرورش مثلا 2000 راس جوجه نیازمندیم؟
طول مدت پرورش چقدره؟
میزان خوراک مصرفی به همراه قیمتشون؟
قیمت فروش تولیدات؟
هزینه انرژی؟(گرمایش از کف)
قیمت ماشین آلات مورد نیاز؟
بهترین نژاد جوجه از لحاظ بازدهی؟

خیلی خیلی ازتون ممنونم
 

naser007

عضو جدید
با سلام
دوستان عزیز بالاخره تصمیم رفتیم یه مرغداری کوچیک گوشتی بجای پرورش بلدرچین را بندازیم
ممنون میشم بفرمایید:
چه تجهیزاتی واسه پرورش مثلا 2000 راس جوجه نیازمندیم؟
طول مدت پرورش چقدره؟
میزان خوراک مصرفی به همراه قیمتشون؟
قیمت فروش تولیدات؟
هزینه انرژی؟(گرمایش از کف)
قیمت ماشین آلات مورد نیاز؟
بهترین نژاد جوجه از لحاظ بازدهی؟

خیلی خیلی ازتون ممنونم

دوستان عزیز لطفا راهنمایی بکنید، مام دستمون گرم شه به کمکهای شما زودتر پروژمون رو را بندازیم دیگه
 

00001111

عضو جدید
سلام دوست عزیز

من قصد دارم یه مرغداری پرورش مرغ گوشتی احداث کنم زمینشم در اختیار دارم آب و برق هم داره تقریبا اینای که گفتم واسم رایگانه با این ویژگی ها میخوام یه مرغداری 2000 تای بزنم .خوشحال میشم اگه راهنماییم کنید که سالنم باید چه ابعادی داشته باشی و برخی از هزینه های که شاید برای ما غیر قابل پیش بینی رو توضیح بفرمایید

متشکرم
 

محمد eng

عضو جدید
با سلام
دوستان عزیز بالاخره تصمیم رفتیم یه مرغداری کوچیک گوشتی بجای پرورش بلدرچین را بندازیم
ممنون میشم بفرمایید:
چه تجهیزاتی واسه پرورش مثلا 2000 راس جوجه نیازمندیم؟
طول مدت پرورش چقدره؟
میزان خوراک مصرفی به همراه قیمتشون؟
قیمت فروش تولیدات؟
هزینه انرژی؟(گرمایش از کف)
قیمت ماشین آلات مورد نیاز؟
بهترین نژاد جوجه از لحاظ بازدهی


سلام
خیلی خوبه همچین تصمیمی گرفتی منم یه فکرایی کردم...
شما واسه 2000 تا به چیز زیادی نیاز ندارید فقط چنتا وسیله ساده مسل آبخوری و دونخوری و بخاری و بستر مناسب و ....
طول مدت پرورش حدود 45-50 روز طول میکشه.
میزان خوراک برای هر پرنده تا آخر دوره حدود 5 کیلو باید حساب کنی. قیمتم که باید به روز بپرسی چون تغییر میکنه...
فروشتم بستگی به بازار داره...
به نظر من از بخاری استفاده کن چون گرمایش از کف برای این تعداد یه خورده زیادی هزینه بره...
ماشین آلاتیهم به اون صورت نیاز نداری چون باسه این تعداد بهتره که غذاتو آماده بخری.
بهترین نزادم برای مرغ گوشتی باید راس(ross) بگیری.
با توکل به خدا و یه کمی تلاشو اطلاعات میتونی موفق بشی.
 

محمد eng

عضو جدید
سلام
خیلی خوبه همچین تصمیمی گرفتی منم یه فکرایی کردم...
شما واسه 2000 تا به چیز زیادی نیاز ندارید فقط چنتا وسیله ساده مسل آبخوری و دونخوری و بخاری و بستر مناسب و ....
طول مدت پرورش حدود 45-50 روز طول میکشه.
میزان خوراک برای هر پرنده تا آخر دوره حدود 5 کیلو باید حساب کنی. قیمتم که باید به روز بپرسی چون تغییر میکنه...
فروشتم بستگی به بازار داره...
به نظر من از بخاری استفاده کن چون گرمایش از کف برای این تعداد یه خورده زیادی هزینه بره...
ماشین آلاتیهم به اون صورت نیاز نداری چون باسه این تعداد بهتره که غذاتو آماده بخری.
بهترین نزادم برای مرغ گوشتی باید راس(ross) بگیری.
با توکل به خدا و یه کمی تلاشو اطلاعات میتونی موفق بشی.
 

yazdgarma

عضو جدید
با سلام خدمت شما
تاسيسات گرمايشي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد
گرمايش از کف براي مرغداريها يکي از بهترين سيستمهاي گرمايشي است که مزاياي بيشماري دارد که ميتوان به صرفه جويي در انرژي گاز ، گازوئيل و برق . افزايش راندمان ، افزايش وزن در مرغداريهاي گوشتي و غیره.....اشاره کرد
براي توضيحات بيشتر به وبلاگ من www.yazdgarma.blogfa.com مراجعه کنيد
با تشکر از شما
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
mehdi libra نحوه ي محاسبه تعداد تهويه لازم براي سالن مرغداري مرغداری و طیور 1

Similar threads

بالا