مهدي كياني
کاربر فعال مهندسی هوافضا
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن (به انگلیسی: USS Abraham Lincoln) یک ناو هواپیمابر متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست.
فهرست مندرجات
[نهفتن]
تاریخچه کشتی
ساخت
قراداد ساخت این ناو هواپیمابر به شرکت Newport News Shipbuilding در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۸۲ اعطا شد، ساختمان اصلی آن در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴ در Newport News ویرجینیا به اتمام رسید. این ناو در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۱۹۸۸ به آب انداخته شد و در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ تحویل گردید. هزینه ساخت این ناو ۴٫۵ میلیار دلار به قیمت سال ۲۰۰۷ میباشد.
۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹
آبراهام لینکن در سپتامبر سال ۱۹۹۰ به اقیانوس آرام فرستاده شد. اولین استقرا این ناو به طور ناگهانی به علت عملیات طوفان صحرا/حفاظت صحرا در تاریخ ۲۸ مه سال ۱۹۹۰ انجام گرفت.
در راه اقیانوس هند، کشتی راه خود را برای پشتیبانی از عملیات تخلیه بعد از شورش Mount Pinatubo در جزیره لوزون واقع در فیلیپین تغییر داد. در حمایت از عملیات Fiery Vigil لینکون فرماندهی ۲۳ کشتی را عهده دار بود تا ۴۵٬۰۰۰ نفر را از Subic Bay Naval Station به بندر سوگبو در Visayas منتقل نماید. این کار بزرگترین تخلیه کادر فعال نظامی و خانوادههای آنها در زمان صلح در تاریخ محسوب میشود.
بعد از عملیات Fiery Vigil لینکن به سمت خلیج فارس رهسپار شد، تا عملیات شناسایی و گشت هوایی را در عراق و کویت انجام دهد، و به سربازان کشورهای همپیمان و ایلات متحده که در عملیت طوفان صحرا شرکت داشتند یاری رساند.
در اوایل سال ۱۹۹۲ کشتی از عملیات Southern Watch که قسمتی از تحریم سازمان ملل موسوم به منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق بود پشتیبانی کرد.
در اکتبر سال ۱۹۹۳، به ناو هواپیمابر دستور رفتن به سواحل سومالی برای کمک به عملیات انسان دوستانه سازمان ملل داده شد. برای چهار هفته آبراهام لینکن گشتهای هوایی را برای پشتیبانی از عملیات Restore Hope بر روی مگادیشو انجام داد.
آبراهام لینکن اولین ناو هواپیمابری شد که بعد از انقضای قانون Combat Exclusion در تاریخ ۲۸ آوریل سال ۱۹۹۳ هوانوردان زن را با کادر پروازی یکپارچه ساخت. کشتی سن دیگو را در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۴ برای انجام آموزشهای جدید ترک کرد. روز بعد،Lieutenant، اولین خلبان زن هواپیمای F-۱۴ درهنگام نزدیکی نهایی برای فرود به علت ترکیبی از نقص فنی موتور و اشتباه خلبان در دریا سقوط کرد و جان سپرد.
استقرار سوم آبراهام لینکن در در آوریل سال ۱۹۹۵ در حالی شروع شد که به خلیج فارس فرستاده شده بود، جایی که کشتی در عملیتهای Southern Watch و Vigilant Sentine کمک کرده بود. در حین تجدید تدرکات در بین مسیر، ناو لینکن که سعی میکرد که خود را در موقعیت عملیات هوایی قرار دهد، باعث رویارویی ناگهانی و تصادم به پهلوی USS Sacramento و خرد کردن M-frames و تا قسمتی خرد کردن قسمت مادگی محل پیاده شدن خدمه شد و یک حفره بزرک در روساخت Sacramento ایجاد کرد(اتاق TACAN). لینکلن قادر بود که به عملیات خود ادامه دهد در صورتی که Sacramento مجبور بود در جبل علی در امارت متحده عربی به خاطر تعمییرات برای چند هفته لنگر اندازد.
آبراهام لینکلن چهارمین استقرار خود را در ژوئن ۱۹۹۸ شروع کرد. بار دیگر کشتی راه خود را به طرف خلیج فارس در برای پشتیبانی از عملیات Southern Watch در پیش گرفت. کشتی در خلیج در طی یکی از گرمترین تابستانهای آن سالهای اخیر برای سه ماه ماند. دما در عرشه پرواز تا ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) گزارش شد.
در سال ۱۹۹۹ کشتی در چندین تمرین داخلی نیروی دریایی شرکت کرد و رهسپار یک بازدید کلی در کارخانه کشتی سازی Puget Sound Naval در Bremerton, Wash شد.
تا سال ۲۰۰۰
ناو هواپیمابر آبراهام لینکون در حالی که نشان پایان ماموریت را بر خود دارد در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۰۳ به بندر بر میگردد.
استقرا پنجم ناو هواپیمابر در اوت سال ۲۰۰۰ در حالی شروع شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دوباره برای پشتیبانی از عملیات Southern Watch به خلیج فارس عزیمت کرده بود. در این استقرار، ناو هواپیمابر، گروه پروازی، و گروه کشتیهای جنگی نشان لیاقت و تقدیر نیروی دریایی را کسب کردند. علاوه بر آن کشتی نشان معروف Arleigh Burke Award را برای بهترین فرماندهی در ناوگان اقیانوس آرام کسب کرد.
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در ۱۱ سپتامر ۲۰۰۱ در بندر به سر میبرد.
منابع
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد


ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن (به انگلیسی: USS Abraham Lincoln) یک ناو هواپیمابر متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکاست.
فهرست مندرجات
[نهفتن]
تاریخچه کشتی
ساخت
قراداد ساخت این ناو هواپیمابر به شرکت Newport News Shipbuilding در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۸۲ اعطا شد، ساختمان اصلی آن در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴ در Newport News ویرجینیا به اتمام رسید. این ناو در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۱۹۸۸ به آب انداخته شد و در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۹ تحویل گردید. هزینه ساخت این ناو ۴٫۵ میلیار دلار به قیمت سال ۲۰۰۷ میباشد.
۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹
آبراهام لینکن در سپتامبر سال ۱۹۹۰ به اقیانوس آرام فرستاده شد. اولین استقرا این ناو به طور ناگهانی به علت عملیات طوفان صحرا/حفاظت صحرا در تاریخ ۲۸ مه سال ۱۹۹۰ انجام گرفت.
در راه اقیانوس هند، کشتی راه خود را برای پشتیبانی از عملیات تخلیه بعد از شورش Mount Pinatubo در جزیره لوزون واقع در فیلیپین تغییر داد. در حمایت از عملیات Fiery Vigil لینکون فرماندهی ۲۳ کشتی را عهده دار بود تا ۴۵٬۰۰۰ نفر را از Subic Bay Naval Station به بندر سوگبو در Visayas منتقل نماید. این کار بزرگترین تخلیه کادر فعال نظامی و خانوادههای آنها در زمان صلح در تاریخ محسوب میشود.
بعد از عملیات Fiery Vigil لینکن به سمت خلیج فارس رهسپار شد، تا عملیات شناسایی و گشت هوایی را در عراق و کویت انجام دهد، و به سربازان کشورهای همپیمان و ایلات متحده که در عملیت طوفان صحرا شرکت داشتند یاری رساند.
در اوایل سال ۱۹۹۲ کشتی از عملیات Southern Watch که قسمتی از تحریم سازمان ملل موسوم به منطقه پرواز ممنوع در جنوب عراق بود پشتیبانی کرد.
در اکتبر سال ۱۹۹۳، به ناو هواپیمابر دستور رفتن به سواحل سومالی برای کمک به عملیات انسان دوستانه سازمان ملل داده شد. برای چهار هفته آبراهام لینکن گشتهای هوایی را برای پشتیبانی از عملیات Restore Hope بر روی مگادیشو انجام داد.
آبراهام لینکن اولین ناو هواپیمابری شد که بعد از انقضای قانون Combat Exclusion در تاریخ ۲۸ آوریل سال ۱۹۹۳ هوانوردان زن را با کادر پروازی یکپارچه ساخت. کشتی سن دیگو را در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۴ برای انجام آموزشهای جدید ترک کرد. روز بعد،Lieutenant، اولین خلبان زن هواپیمای F-۱۴ درهنگام نزدیکی نهایی برای فرود به علت ترکیبی از نقص فنی موتور و اشتباه خلبان در دریا سقوط کرد و جان سپرد.
استقرار سوم آبراهام لینکن در در آوریل سال ۱۹۹۵ در حالی شروع شد که به خلیج فارس فرستاده شده بود، جایی که کشتی در عملیتهای Southern Watch و Vigilant Sentine کمک کرده بود. در حین تجدید تدرکات در بین مسیر، ناو لینکن که سعی میکرد که خود را در موقعیت عملیات هوایی قرار دهد، باعث رویارویی ناگهانی و تصادم به پهلوی USS Sacramento و خرد کردن M-frames و تا قسمتی خرد کردن قسمت مادگی محل پیاده شدن خدمه شد و یک حفره بزرک در روساخت Sacramento ایجاد کرد(اتاق TACAN). لینکلن قادر بود که به عملیات خود ادامه دهد در صورتی که Sacramento مجبور بود در جبل علی در امارت متحده عربی به خاطر تعمییرات برای چند هفته لنگر اندازد.
آبراهام لینکلن چهارمین استقرار خود را در ژوئن ۱۹۹۸ شروع کرد. بار دیگر کشتی راه خود را به طرف خلیج فارس در برای پشتیبانی از عملیات Southern Watch در پیش گرفت. کشتی در خلیج در طی یکی از گرمترین تابستانهای آن سالهای اخیر برای سه ماه ماند. دما در عرشه پرواز تا ۱۵۰ درجه فارنهایت (۶۶ درجه سانتیگراد) گزارش شد.
در سال ۱۹۹۹ کشتی در چندین تمرین داخلی نیروی دریایی شرکت کرد و رهسپار یک بازدید کلی در کارخانه کشتی سازی Puget Sound Naval در Bremerton, Wash شد.
تا سال ۲۰۰۰


ناو هواپیمابر آبراهام لینکون در حالی که نشان پایان ماموریت را بر خود دارد در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۰۳ به بندر بر میگردد.
استقرا پنجم ناو هواپیمابر در اوت سال ۲۰۰۰ در حالی شروع شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن دوباره برای پشتیبانی از عملیات Southern Watch به خلیج فارس عزیمت کرده بود. در این استقرار، ناو هواپیمابر، گروه پروازی، و گروه کشتیهای جنگی نشان لیاقت و تقدیر نیروی دریایی را کسب کردند. علاوه بر آن کشتی نشان معروف Arleigh Burke Award را برای بهترین فرماندهی در ناوگان اقیانوس آرام کسب کرد.
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در ۱۱ سپتامر ۲۰۰۱ در بندر به سر میبرد.
منابع