خودت هم میدونی که داره. مثلا همون شخصی که گفتی یا اصلا یه انگلیسی هیچوقت با هر لباسی هر جایی نمیره. مثلا با لباسی که میره دیسکو نمیره کلیسا یا دانشگاه یا سرکار! همونطور که اگر کسی با لباس راهبه ها بره دیسکو و برقصه همه بهش میخندن! اینو که دیگه قبول داریمنظورم اینه که اون حجاب هیچ تاثیری توی خوندن نماز نداره
میگم اتفاقا اگر لطف کنید و تعیین کنید ما چی بپوشیم خیلی ازتون ممنون میشم و از سردرگمی درمیایم و دعاتون میکنیممن اصلا نميفهمم كه عريان بودن و يا نبودن زن چرا اين همه مهمه ؟
اخه بابا ما هم مثل مردها هستيم چه فرقي ميكنه
مگه ادمي كه از بد تولد مثلا بدون پا دنيا مياد اين همه تفسير داره خوب ما خانومها با مردها تفوت داريم
اين تفاوت عين عدالته و من راضيام
اما چرا به داشتن و نداشتن پوشش اين همه زندگي رو دچار سردرگمي ميكنيد
مگه ما زنها تا حالا گفتيم اقايون اين رو بپوشند بهتره يا نه ؟
ولی این برای من سواله
میشه یکی جواب بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه خدا محرم نیست به همه؟؟؟؟؟؟؟؟
پس چرا موقع نماز خوندن باید حجاب کامل رعایت بشه؟
خوبم همشهریبه به .... جانی دپ عزیز .... چطوری همشهری ....
دوره داره عزیز .... باید از پنج سالگی تو زمینای خاکی شروع کرد ....![]()
این چرتو پرتا چیه دیگه.
حالا این یه غلطی کرده کی گوش میده آخه.
آخه رقاص میاد نماز بخونه؟اونم نیمه عریان![]()
نمي شه نصفشو بگي اونچيزي كه خدا گفته نصفشو بگي اونچه كه دلم مي خوادببين اتوسا جون راستش نماز تو حجاب تاثير داره ولي علت و معلول نيست
من نماز ميخونم و به خدا اندازه خود خدا ايمان دارم ولي حجابم اون جوريه كه دوست دارم
لــخت راه نمیرم
اما چادر و مقنعه هم سرم نمیکنم
پس همون جوری که جلوی بابام هستم می تونم نماز بخونم؟
شما فقط وقتی که تو خونه ای وبا پدر ومادر و محرمینت هستی حجاب نداری.
اما مسئله نماز فرق می کنه
اولا" نماز رو تو مکانهای عمومی هم میشه خوند. مثل مسجد که خوب ثواب بیشتری داره دیگه اونجا نا محرم هم هست.
ثانیا" شما یه وقت توی خونتون داری نماز می خونی اما یه نا محرم میرسه, ویا به هر دلیلی احتمال ورود نامحرم به اون مکان وجود داره. اونجا رو می خوای چه کار کنی.
ثالثا از همه مهمتر که دوستمون هم اشاره کرد ,شما داری با خالق هستی صحبت می کنی
ادب حکم می کنه بهترین لباس رو برای این ملاقات بپوشی.
سلام دوست محترم.ولی این برای من سواله
میشه یکی جواب بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه خدا محرم نیست به همه؟؟؟؟؟؟؟؟
پس چرا موقع نماز خوندن باید حجاب کامل رعایت بشه؟
میشه دقیقا اون آیه ای که خدا گفته که فقط زن باید حجاب داشته باشه رو برام بیاری ممنون میشمسلام دوست محترم.
خدا خیرت بده که با سوال خوبی که کردید باعث شدی من هم بروم یه تحقیق کنم درباره ان مسئله و به خاطر سپاس ازتون نتجه اش را اینجا بگذارم و دوستان رو در چیزی که فهمیدم شریک کنم.
احکام شرعی دارای مصالح و مفاسدی هستند که بر اساس همان ملاکات حرام و یا واجب می شوند هر حکمی که مصلحت لازمه ای داشته باشد واجب است و هر حکمی که مفسده ملزمه ای داشته باشد حرام است.
اما این مصالح و مفاسد همیشه قابل فهم بشر نیستند یعنی در واقع سه دسته مصالح و مفاسد وجود دارد :
1. یک دسته را عقل ما می تواند فهم کند مانند این که وحدت خوب است و تفرقه بد است
2. یک دسته را عقل نمی تواند به تنهایی فهم کند و خود قانون گذار علت آن را گفته است
3. دسته سوم آن مصالح و مفاسدی است که عقل نمی تواند به تنهایی به دست بیاورد و قانون گذار هم به علت آن احکام اشاره نکرده است که ما در این جا اگر چه اجمالاً می دانیم این حکم علتی دارد که اگر واجب است به خاطر مصلحت خاص و لازمی است و اگر حرام است به جهت مفسده ای است که لازمه آن فعل است و ممنوع است.
و با توجه به توضیحات فوق، ما نمی توانیم علت همه احکام شرعی را بفهمیم اگر چه اجمالاً می دانیم بدون علت نیستند و در مورد سؤال شما نیز قضیه از همین قرار است که ما نمی توانیم درک کنیم که چرا مثلاً اگر سر زن مکشوف باشد نماز او باطل می شود .
البته بعضی ها یک سری مسائلی رو مطرح کردن که خوب منطقی می رسه وشاید یکی از دلایلی باشه که این امر به خاطر آن واجب شده.
فرقی نداره....مهم قوانینیه که مردا به نفع خودشون نوشتن تا به وقتش ازش بهره بردای کنن و تا میتونن به واسطه اون تو سر زن بکوبن...من اصلا نميفهمم كه عريان بودن و يا نبودن زن چرا اين همه مهمه ؟
اخه بابا ما هم مثل مردها هستيم چه فرقي ميكنه
مگه ادمي كه از بد تولد مثلا بدون پا دنيا مياد اين همه تفسير داره خوب ما خانومها با مردها تفوت داريم
اين تفاوت عين عدالته و من راضيام
اما چرا به داشتن و نداشتن پوشش اين همه زندگي رو دچار سردرگمي ميكنيد
مگه ما زنها تا حالا گفتيم اقايون اين رو بپوشند بهتره يا نه ؟
جواب این سؤال از نظر همه مذاهب فقه اسلامی روشن است که چنین نمازی باطل است و مورد قبول خداوند نخواهد بود، وتا کنون هیچ فقیه و اسلام شناسی فتوا به جواز نماز با بدن نیمه عریان نداده است بلکه پوشش کامل بدن زن را در هنگام نماز شرط صحت و قبول آن دانسته اند مگر در مورد ضرورت.
اما بشنوید که مفتی الازهر بزرگترین مرکز فقهی اهل سنت در مصر گفته است: زنان رقاصه که در مقابل دهها مرد اجنبی با بدن عریان میرقصند و آواز میخوانند اگر بخواهند نماز به خوانند میتوانند با همان بدن نیمه عریان در اتاقی تاریک که کسی آنا ن را نبیند نماز بخوانند.
اگر چه این فتوا مخالفتهای زیادی از طرف دانشمندان مصری بدنبال داشت ولی جرات برچنین فتوایی نشاندهنده در هم شکسته شدن ضوابط شرعی و صدور احکام بر اساس امیال اغراض نفسانی است و از طرف دیگر تشویق وتایید هرزه گری و گسترش گناه و به نوعی امضای اعمال شیطانی شهوت پرستان میشود و از همه مهمتر به استهزاء گرفته شدن اعمال عبادی و روح عبادت که همان خضوع و خشوع در برابر آفریننده است خواهد شد
ولی این برای من سواله
میشه یکی جواب بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مگه خدا محرم نیست به همه؟؟؟؟؟؟؟؟
پس چرا موقع نماز خوندن باید حجاب کامل رعایت بشه؟
حالا نظرت در مورد اون کسی که درطول روز همیشه موهاش بیرونه و رنگ و وارنگ دوست پسر داره و مشروب و سیگار و قلیونش همیشه به راهه بعد موقع نماز محجب میشه چیه؟؟؟؟؟؟؟
پس چرا این حجاب هنگام نماز روش تاثیر نمیذاره که حجب و حیاش زیاد بشه؟
میشه دقیقا اون آیه ای که خدا گفته که فقط زن باید حجاب داشته باشه رو برام بیاری ممنون میشم
حالا ببینید نمیشه به همه عقاید افراد احترام گذاشت. اخه عقل هم خوب چیزیه. راست گفتند حیا از ثمرات عقله.جواب این سؤال از نظر همه مذاهب فقه اسلامی روشن است که چنین نمازی باطل است و مورد قبول خداوند نخواهد بود، وتا کنون هیچ فقیه و اسلام شناسی فتوا به جواز نماز با بدن نیمه عریان نداده است بلکه پوشش کامل بدن زن را در هنگام نماز شرط صحت و قبول آن دانسته اند مگر در مورد ضرورت.
اما بشنوید که مفتی الازهر بزرگترین مرکز فقهی اهل سنت در مصر گفته است: زنان رقاصه که در مقابل دهها مرد اجنبی با بدن عریان میرقصند و آواز میخوانند اگر بخواهند نماز به خوانند میتوانند با همان بدن نیمه عریان در اتاقی تاریک که کسی آنا ن را نبیند نماز بخوانند.
اگر چه این فتوا مخالفتهای زیادی از طرف دانشمندان مصری بدنبال داشت ولی جرات برچنین فتوایی نشاندهنده در هم شکسته شدن ضوابط شرعی و صدور احکام بر اساس امیال اغراض نفسانی است و از طرف دیگر تشویق وتایید هرزه گری و گسترش گناه و به نوعی امضای اعمال شیطانی شهوت پرستان میشود و از همه مهمتر به استهزاء گرفته شدن اعمال عبادی و روح عبادت که همان خضوع و خشوع در برابر آفریننده است خواهد شد
ادب گاهی در اطاعت هست.این همه از خوبی حجاب اومدید گفتید اما چرا آقایون چادر سر نمی کنن و به خالق خودشون بی احترامی می کنن؟
تجربه نشان داده که نه نماز میتونه انسان ریاکار رو نجات بده و نه روزه... نمازگذاران چه ها که نمیکنن در این وادی پر از گناه!میقات: به پیامبراسلام (ص) عرض کردند : فلان جوان که به مسجد می آید و پشت سر شما نماز می خواند مرتکب گناه نیز می شود . پیامبر(ص) فرمود بالاخره یک روز این نماز نجاتش می دهد.
این مفتی ها همه فکر و ذهنشون درگیر اندام و برهنگی زن است... فتواشون هم فقط در مورد زن و *** است و بس!!! یکی نیست به این یارو بگه اقا به تو چه که زن لخت عبادت میکنه یا حجاب سر میکنه.. اگر هم بر خلاف خواسته خدا عمل میکنه باز به تو و بقیه بانیان دینی مربوط نمیشه موضوعی ست بین اون زن و خدای او!جواب این سؤال از نظر همه مذاهب فقه اسلامی روشن است که چنین نمازی باطل است و مورد قبول خداوند نخواهد بود، وتا کنون هیچ فقیه و اسلام شناسی فتوا به جواز نماز با بدن نیمه عریان نداده است بلکه پوشش کامل بدن زن را در هنگام نماز شرط صحت و قبول آن دانسته اند مگر در مورد ضرورت.
اما بشنوید که مفتی الازهر بزرگترین مرکز فقهی اهل سنت در مصر گفته است: زنان رقاصه که در مقابل دهها مرد اجنبی با بدن عریان میرقصند و آواز میخوانند اگر بخواهند نماز به خوانند میتوانند با همان بدن نیمه عریان در اتاقی تاریک که کسی آنا ن را نبیند نماز بخوانند.
اگر چه این فتوا مخالفتهای زیادی از طرف دانشمندان مصری بدنبال داشت ولی جرات برچنین فتوایی نشاندهنده در هم شکسته شدن ضوابط شرعی و صدور احکام بر اساس امیال اغراض نفسانی است و از طرف دیگر تشویق وتایید هرزه گری و گسترش گناه و به نوعی امضای اعمال شیطانی شهوت پرستان میشود و از همه مهمتر به استهزاء گرفته شدن اعمال عبادی و روح عبادت که همان خضوع و خشوع در برابر آفریننده است خواهد شد
فلسفه حجاب در نماز
لزوم پوشش بانوان در نماز
فلسفه حجاب در نماز چيست؟ خدا كه با همه محرم است!
با توجه به اين كه خداوند متعال عليم و حكيم است، پس يكايك احكام، حكمت خاصى دارند، ولكن پى بردن به آن اسرار، براى ما هم، ميسر نيست و هم، چندان مفيد نيست چه اين كه با علم محدود ما از نيازها، استعدادها و نيز راه رفع نيازهاى واقعى و شكوفا كردن استعدادها به نحو صحيح و بدون مخاطرات جسمى و روحى، مادى و معنوى، چگونه مىتوان چنين ادعايى نمود.
علاوه بر اين كه اساس در اين احكام، فراخوان بشر به تعبد و اظهار بندگى در مقابل حضرت پروردگار است. البته چه بسا ممكن است آگاهى به اين اسرار و حكمتها حداقل در بعضى افراد، موجب تقويت انگيزه آنها در پيروى از آن دستورات شود به همين جهت در صدد كنكاش از اسرار و حكمتهاى احكام مىكنند.
به هر صورت حجاب و پوشش بانوان در نماز، علل و فلسفههاى متعددى دارد؛ از جمله:
الف. اين خود نوعى تمرين مستمر و روزانه براى حفظ حجاب مىباشد و يكى از عواملى است كه در پاسداشت دائمى پوشش اسلامى زن و جلوگيرى از آسيبپذيرى آن، نقش مهمى ايفا مىكند.
ب. وجود پوششى يك پارچه براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بيشتر مىكند و از التفات ذهن به تجملات و چيزهاى رنگارنگ مىكاهد و ارزش نماز را صد چندان مىكند.
داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت قدس ربوبى است. از اين رو براى مرد نيز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همين ادب حضور در پيشگاه الهى زمينهساز حضور معنوى و بار يافتن به محضر حق مىشود.
ج. داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت قدس ربوبى است. از اين رو براى مرد نيز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همين ادب حضور در پيشگاه الهى زمينهساز حضور معنوى و بار يافتن به محضر حق مىشود.
افزون بر آن، حكم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوتهايى دارد و با آن قابل مقايسه نيست؛ مثلاً پوشاندن روى پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولى در نماز - بدون حضور نامحرم - واجب نيست.
سؤال: اگر خدا جنسيت ندارد، چرا بايد در نماز پوشش داشته باشيم؟
جواب: پاسخ اين سؤال طي مراحل زير بيان ميشود:
1. خداوند خالق جنس مذکر و مؤنث است(1) و نسبت به خداوند جنسيت معني ندارد و از طرفي، عالم محضر خداست و به نهان و آشکار مخلوقات آگاه و بيناست.(2) پس لزوم رعايت حجاب در نماز به خاطر نامحرم و يا مذکر بودن خداوند نيست.
2. رعايت حجاب در نماز و غير نماز، فقط بر زنها واجب نيست، بلکه حفظ حجاب در محدوده معين بر مردان و زنان هر دو لازم است؛ مثلاً پوشانيدن عورت و بعضي قسمتهاي بدن از ديد انسانهاي ديگر بر مردان و زنان واجب است. همچنين نماز خواندن با بدن برهنه در مردان و زنان هر دو موجب بطلان نماز است.
بنابراين، رعايت حجاب براي انسانها گاهي به خاطر وجود انسانهاي نامحرم است و گاهي به خاطر صحت عبادت است که در بعضي موارد هر دو علّت با هم جمع ميشوند، مثل نماز خواندن در حضور اشخاص نامحرم و گاهي فقط به خاطر صحت عبادت است، مثل نماز خواندن در اتاق در بسته و تنها . اختلاف بعضي شرائط اين دو حالت، بهترين گواه بر مطلب است؛ مثلاً طهارت و مباح بودن لباس در نماز شرط است، اما در حفظ حجاب از نامحرم شرط نيست.
خداوند خالق جنس مذکر و مؤنث است و نسبت به خداوند جنسيت معني ندارد و از طرفي، عالم محضر خداست و به نهان و آشکار مخلوقات آگاه و بيناست. پس لزوم رعايت حجاب در نماز به خاطر نامحرم و يا مذکر بودن خداوند نيست.
3. اهداف، حکمتها و فوائدي که از رهگذر انجام دستورات الهي به انسان ميرسد، متناسب با ساختار وجودي اوست که مرکب از بعد مادي و معنوي، يعني جسم و روح است و دستورات الهي زمينه را براي سعادت دنيايي و اخروي آماده ميکند.
پس اگر در موردي به منافع مادي يک عمل پينبرديم، دليل بر بيهدفي و ناقص بودن آن عمل نيست و از آنجا که عقل و فهم آدمي مانند اصل وجودش محدود است، پس به فوائد و حکمتهايي که خالق نامحدود وضع کرده، به طور کامل پي نخواهد برد، مگر اينکه معصومين عليهمالسلام از زبان وحي خبر دهند.
بنابراين، آنچه را که ذيلاً به عنوان حکمت و فائده حجاب در حال نماز ذکر ميکنيم، تنها گوشهاي از فوائد و حکمتهاست و اگر در موردي به حکمت و هدف دستوري پي نبرديم، بينياز از انجام آن نميشويم، بلکه بعضي عبادات تعبدي محضاند؛ يعني مأمور به انجام آن هستيم؛ چون خداي حکيم و عليم که خواهان سعادت و کمال انسانهاست، امر فرموده؛ چنان که اگر پزشک ماهر امر به خوردن دارويي کند، هر چند حکمت آن را ندانيم، انجام ميدهيم.
با توجه به نکات فوق، به ذکر چند فائده و حکمت براي حجاب در نماز بسنده ميکنيم:
اول: انسان در حال عبادت در حضور خاص خداوند و در حال راز و نياز است. در چنين حالي مناسب است بهترين لباس را بپوشد که براي زن همان پوشش کامل است که نشانه عفت و پاکدامني او ميباشد و بهترين حالات او را منعکس ميکند و براي مرد هم علاوه بر اينکه پوشش عورت لازم است، مناسب است لباسهاي خود (رداء و عباء) و عمامه را بپوشد.(3) سر وقت نماز خواندن، رو به قبله بودن، پوشش کافي و ... هر چند نسبت به خداوند فرقي نميکند، اما نسبت به انسان و سير مراحل تکامل و تربيتش خيلي مهم است و هدف تکليف نيز همين است.
دوم: نوع عبادات، در قالب و آداب ظاهري و شرائط خاصي عرضه شده که هر کدام علاوه بر اهميت و سازندگي ظاهرشان در شخصيت انساني، باطن و اسراري هم دارند که اهل دل به ويژه اولياء الهي از اين ظواهر عبور ميکنند. امامان معصوم عليهمالسلام در فرصتهاي مناسب به اندازه استعداد و توان درک مخاطبين پرده از اسرار اين شعائر و مناسک و عبادات برداشتهاند.
امام صادق عليهالسلام فرمودند: «جامه براي مؤمنان نعمتي از جانب خداوند است که مواضع شرمگاه بدن با آن پوشيده ميشود ... و چون آن را ميپوشي، تو را به خودپسندي و ريا و خودآرايي و فخر فروشي و بزرگمنشي وادار نکند ... پس چون جامهات را پوشيدي، به ياد آن باش که خداي تعالي گناهان تو را با رحمتش پوشانده، و لباس صدق و راستي را بر خود بپوش؛ همانگونه که پيکر ظاهر خود را با جامهات پوشاندي و بايد باطنت در پوشش ترس و ظاهرت در پوشش اطاعت باشد! اين نعمت خداوند که لباس فرستاد تا عورت ظاهريات پوشيده بماند، بايد مايه عبرت تو شود تا با لباس توبه، عورتهاي باطني خود را بپوشاني و هيچ کس را به عيبش رسوا نکني... .»(4)
خیلی جالبهشرمنده که الینقدر طولانیه
ولی جالبه
عزیزم می دونی مشکل چیه خیلی از حرفا رو خود خدا نزده بلکه بعضیا به خدا نسبت دادن برای کنترل کردن افراد و ما هم مشکل اصلیمون همینه که بتونیم این حرفا رو تشخیص بدیم و خودمون بتونیم حرف خدا رو اونطور که هست بفهمیم نه اونطور که می گن وگرنه ما که با حرف خدا کاری نداریمادب گاهی در اطاعت هست.
این منطق شما الان شبیه منطق کسی هست که وقتی تو مسافرت بهش میگی باید نمازت رو شکسته بخونی ، میگه نه من نمیچسبه بهم و ... از این حرفای دایه مهربانتر از مادر بازی ها.
بابا اگر خدا دستورش اینه چشم اطاعت.
ما آدم ها خیلی جالبیم وقتی مریض هستیم و میریم پیش یک دکتر حاذق ، ایشونه هر چی بگه میگیم چشم. چرا؟ چون بهش اعتماد کردیم؟ چون میدونیم بهتر از تشخیص این بابا دیگه تشخیصی نیست. خودمون رو میسپریم به تیغ جراحیش حتی.
حالا به خداوند که میرسه تا میگه خدا فرموده فلان آدمها سریع میان جلوی حرف خدا جبهه میگیرن.
اعتماد نداری به خالق آسمان و زمین ای بنی آدم؟ اعتماد نداری به کسی که تو رو خلق کرده؟مغرور شدی نسبت به خدای کریمت؟ یعنی کسی که تو رو خلق کرده حتی اندازه کسی نیست که فقط یه علم مختصری نسبت به بدن تو داره؟ اون رو بدون چون و چرا قبول می کنی ولی اینجا که خدا میگه این کار رو بکن و اون کار رو نکن براش ان قلت میاری و دم از انا رجل بازی میزنی؟
خدا کنه ما هم نسبت به خالقمان روزی این معرفت رو داشته باشیم که بگیم:
خدا گفته فلان کار رو انجام بده ؛ چشم.
خدا گفته فلان کار رو انجام نده ؛ چشم.
خداوند خودش منبع اعلام کرده :عزیزم می دونی مشکل چیه خیلی از حرفا رو خود خدا نزده بلکه بعضیا به خدا نسبت دادن برای کنترل کردن افراد و ما هم مشکل اصلیمون همینه که بتونیم این حرفا رو تشخیص بدیم و خودمون بتونیم حرف خدا رو اونطور که هست بفهمیم نه اونطور که می گن وگرنه ما که با حرف خدا کاری نداریم
تجربه نشان داده که نه نماز میتونه انسان ریاکار رو نجات بده و نه روزه... نمازگذاران چه ها که نمیکنن در این وادی پر از گناه!
اینجاست که بعضی ها نسبت به کل اسلام دید بدی پیدا میکنن.ابروی اسلام همینجوری میره دیگهجواب این سؤال از نظر همه مذاهب فقه اسلامی روشن است که چنین نمازی باطل است و مورد قبول خداوند نخواهد بود، وتا کنون هیچ فقیه و اسلام شناسی فتوا به جواز نماز با بدن نیمه عریان نداده است بلکه پوشش کامل بدن زن را در هنگام نماز شرط صحت و قبول آن دانسته اند مگر در مورد ضرورت.
اما بشنوید که مفتی الازهر بزرگترین مرکز فقهی اهل سنت در مصر گفته است: زنان رقاصه که در مقابل دهها مرد اجنبی با بدن عریان میرقصند و آواز میخوانند اگر بخواهند نماز به خوانند میتوانند با همان بدن نیمه عریان در اتاقی تاریک که کسی آنا ن را نبیند نماز بخوانند.
اگر چه این فتوا مخالفتهای زیادی از طرف دانشمندان مصری بدنبال داشت ولی جرات برچنین فتوایی نشاندهنده در هم شکسته شدن ضوابط شرعی و صدور احکام بر اساس امیال اغراض نفسانی است و از طرف دیگر تشویق وتایید هرزه گری و گسترش گناه و به نوعی امضای اعمال شیطانی شهوت پرستان میشود و از همه مهمتر به استهزاء گرفته شدن اعمال عبادی و روح عبادت که همان خضوع و خشوع در برابر آفریننده است خواهد شد
ببخشید من گفتم خدا نگفتم نهج البلاغهخداوند خودش منبع اعلام کرده :
قرآن
ان هذا القرآن يهدي للتي هي اقوم و يبشر المؤمنين الذين يعملون الصالحات ان لهم اجرا كبيرا (اسراء-9)
«اين قرآن، به راهى كه استوارترين راههاست، هدايت مىكند; و به مؤمنانى كه اعمال صالح انجام مىدهند، بشارت مىدهد كه براى آنها پاداش بزرگى است.»
«هم اكنون كتاب پروردگار شما در ميان شما است،حلال و حرامش آشكار و فريضههاو مستحبات و ناسخ و منسوخ،و مباح و ممنوع،خاص و عام،پندها و مثلها،مطلقها ومحدودها، محكمات و متشابهاتش همه معلوم است،مجملات آن به بركت محكمات وآيات روشن،تفسير شده،نكات پيچيده آن(در پرتو آيات ديگر)واضح است و آنچه راكه پيمان معرفت آن از همه گرفته شده،معلوم است. و نيز آنچه بندگان موظف به آگاهى از آن نيستند(مانند كنه ذات خدا)آشكار است،قسمتى از احكام در كتاب خدا(براى مدتى محدود)الزام شده و ناسخ آن در سنت پيامبرآمده،و بعضى در سنت واجب شده در حاليكه قبلا در كتاب خدا(براى مدت محدودى)ترك آن مجاز بوده،و بعضى در اوقات معينى واجب است و بعضى وجوب آن در آيندهاز بين رفته است،محرمات آن از هم جدا است:يك قسمت،گناهان كبيره است كهكيفرش را آتش قرار داده،و قسمتى صغيره است كه غفرانش را براى آن مهيا ساخته،و برخى انجام كمش مقبول و مراحل بيشترش در وسعت. »(نهج البلاغه- خطبه 1)
ببخشید من گفتم خدا نگفتم نهج البلاغه
اگه شما علی (ع) رو خدا می دونی یه چیز دیگه اس
من در اینکه قرآن منبعه حرفی ندارم ولی گفتم در باره ی این موضوع از قرآن برام حرفی بیاردوست عزیز من آیه قرآن آوردم که خدا می فرماید که این قرآن منبع هدایت هست.
بعدش به عنوان شاهد سخن فرمایش انسان کامل ،مفسر و تبین کننده قرآن که امیر مومنان (ع) باشد را آوردم.