مکانیک خودرو

soroush2000

عضو جدید
سيستم هاي ترمز و پايداري :
1.ترمز كاسه اي: مزيت اين نوع سيستم ارزان بودن ساخت آن و سبك بودن آن است. اشكال عمده آن بالا رفتن سريع حرارت در آن و در نتيجه عدم عملكرد مناسب در دماي بالاست.

2.ترمز ديسكي: مزيت اين نوع سيستم توانايي كاركرد در حرارت بالا و قابليت گرفتن ترمزهاي پي در پي است. اشكال عمده آن نيز هزينه ساخت بالا،وزن سنگين و نياز داشتن به فشار هيدروليك زياد است.برخي از ترمزهاي ديسكي سيستم خنك كننده نيز دارند كه با كمك پره هايي كه در سيستم چرخ و ترمز تعبيه شده اند،خنك مي شوند.
سيستم هاي پايداري:
ABS: سيستم ترمز ضد قفل، سيستمي است كه با استفاده از يك مدار كنترل هيدروليكي يا الكتريكي وبا استفاده از قطع و وصل كردن مكرر ترمزاز قفل شدن چرخ ها جلوگيري ميكند. قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگيري هاي شديد، باعث سر خوردن خودرو مي شود. سر خوردن خودرو هنگام ترمزهاي شديد دو مشكل ايجاد مي كند مشكل اول كاهش نسبي نيروي ترمزي نسبت به حالت ايده آل است و مشكل دوم عدم فرمان پذيري خودرو در هنگام سرخوردن است.

سيستم ABS با تخمين لغزش چرخ ه مانع از قفل شدن آنها و در نتيجه مانع از سرخوردن مي شود.پس نتيجه داشتن سيستم ABS افزايش حدود 30 در صدي نيروي ترمزي و قابليت فرمان پذيري در هنگام ترمزهاي شديد است(كه قابليت دوم مزيت اصلي سيستم ABS است). تأثير اين سيستم در هنگام لغزنده بودن سطح جاده محسوس تر است. لازم به ذكر است داشتن سيستم ABS در ترمز گيري هاي معمولي با سرعت هاي پايين تفاوتي با ترمزهاي معمولي ندارد.

ABS دو كاناله: سيستم ABS است كه كنترل عدم لغزش در هر جفت چرخ (چرخ هاي ضربدري)،توسط يك كنترلر اجرا مي شود.

ABS چهار كاناله: سيستم ABS است كه كنترل عدم لغزش در هر چرخ خودرو به صورت جداگانه توسط يك كنترلر اجرا مي شود.

EBD: سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمزي بين چرخ هاست كه روي سيستم ABS نصب مي شود.اين سيستم با توجه به سرعت خودرو، شرايط جاده، وزن و گشتاور با تقسيم نيروي ترمز گيري بين چرخ ها، قدرت ترمز رابه حداكثر مي رساند.

سيستم كنترل نيروي رانشي TCS-ASR-DTC:
سيستم هاي كنترل نيروي رانشي، روي سيستم ABS نصب مي شود و از ايجاد لغزش تاير در هنگام شتاب گيري جلوگيري مي كند. همچنن در هنگامي كه يك چرخ يك محيط كم اصطكاك(مثل برف، يخ و گل)گير كند،اين سيستم باعث مي شود چرخ ديگر حركت كرده و خودرو از آن شرايط خارج شود. اين عمل با ايجاد گشتاورد ترمزي در يك چرخ يا كنترل قدرت موتور كار مي كند.خودروسازان مختلف اين سيستم را با نام هاي زير معرفي مي كنند:

TCS: كنترل نيروي رانشي
ASR: سيستم ضد لغزش
DTC: كنترل ديناميكي نيروي رانشي


سيستم ترمزگيري در حالت اضطراري BA-BAS-EBA:
اين سيستم ها با درك وضعيت ترمزگيري راننده فشار هيدروليك بوستر ترمز را تغيير مي دهد. به عبارت ديگر وقتي راننده پاي خود را به شدت روي پدال ترمز فشار مي دهد، اين سيستم ها حالت اضطراري ترمزگيري را درك كرده و با تأمين سريع 100 درصد نيروي ترمزي، مسافت ايستادن را حداقل مي كند. خودروسازان مختلف اين سيستم را با نام هاي زير معرفي مي كنند:
BA : BRAKE ASSIST
BAS : BRAKE ASSIST SYSTEM
EBA : EMERGENCY BRAKE ASSIST


سيستم هاي الكترونيكي كنترل پايداري ESP:
سيستم هاي پيشرفته كنترل پايداري خودرو، از كم فرماني و بيش فرماني در سر پيچ ها جلوگيري مي كند و باعث پايداري بيشتر در پيچ ها مي شود. اين سيستم ها با استفاده از سنسورهاي متعدد و به كمك يك كامپيوتر،در هنگام افزايش شتاب جانبي خودرو در پيچ ها،با روش هايي نظير ايجاد گشتاورد ترمزي در يكي از چرخ يا با كم كردن قدرت موتور پايداري بيشتر خدرو را به ارمغان مي آورد.
 
بالا