maryamaminiyan
عضو جدید
مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد
مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد به شش گرایش کلی تقسیم میشود:
۱- طراحی کاربردی
۲- تبدیل انرژی
۳- ساخت و تولید
۴- هوافضا
۵- خودرو (سیستم محرکه خودرو – طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز، فرمان – سازه و بدنه خودرو)
۶- مهندسی پزشکی (بیومکانیک).
در گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید و گرایشهای سازه بدنه و سیستم تعلیق (این دو گرایش زیر مجموعه خودرو میباشد) مباحثی از قبیل مقاومت مصالح، الاستیسیته و پلاستیسیته، مواد مرکب، کنترل پیشرفته، دینامیک و ارتعاشات پیشرفته، روشهای المانهان محدود مطرح میباشد.
در گرایش تبدیل انرژی، هوافضا (گرایشهای آیرودینامیک و جلو برنده و قوای محرکه که یکی از گرایشهای خودرو میباشد) مباحثی از قبیل مکانیک سیالات پیشرفته، انتقال حرارت هدایت پیشرفته، انتقال حرارت جابجایی پیشرفته، تشعشع پیشرفته، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، آیرودینامیک مادون صوت و مافوق صوت، لایه مرزی، توربولانس و هیدروآیرودینامیک مطرح میشود.
با توجه به اینکه دوره کارشناسی ارشد معمولاً شامل ۲۴ واحد درسی، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پایاننامه میباشد، لازم است در گرایشی که انتخاب میکنید دقت لازم را نسبت به میزان علاقه خود داشته باشید. اغلب دانشجویانی که پایه تئوری خوبی ندارند در ارائه یک پایان نامه خوب دچار مشکل میشوند. از اینرو توجه داشته باشید که انتخاب گرایشها بر اساس علاقه و تواناییهایتان باشد.
به طور کلی دانشگاههای تهران با توجه به وجود امکانات نسبتاً خوب برای ادامه تحصیل در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری پیشنهاد میشوند و در شهرستانها نیز دانشگاههای صنعتی اصفهان، تبریز و شیراز در اولویت هستند. سه دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و خواجه نصیر گرایش خودرو این گرایشها را دارد و تنها دانشکده خودرو در دانشگاه علم و صنعت میباشد.
دانشگاههای صنعتی شریف-صنعتی امیرکبیر-تهران- علم و صنعت ایران-تربیت مدرس- خواجه نصیرالدین طوسی- صنعتی اصفهان- تبریز- شیراز- فردوسی مشهد- بوعلی سینا همدان- شهید چمران اهواز- سیستان و بلوچستان- ارومیه- کاشان- گیلان- مازندران - یزد-صنعتی مالک اشتر و امام حسین و … برای مقاطع کارشناسی ارشد پذیرش دارند.
ظرفیت پذیرش در دانشگاههای دولتی حدود ۱۶۰۰ نفر و در دانشگاه آزاد حدود ۴۰۰ نفر میباشد. تعداد شرکتکنندگان آزمون ورودی کارشناسی ارشد این رشته حدود ۲۰۰۰۰ نفر میباشد که طبق آمار حدود ۱۰ درصد این داوطلبان پذیرش میشوند و حق ادامه تحصیل خواهند داشت.
مواد و ضرایب امتحانی
۱- زبان عمومی و تخصصی
۲- ریاضی
۳- حرارت و سیالات (ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت)
۴- جامدات (استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء)
۵- دینامیک و ارتعاشات (دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین، کنترل)
۶- ساخت و تولید (ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشینهای کنترل عددی، اندازهگیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک، مدیریت تولید).
ضرایب به ترتیب مواد درسی:
۱- ساخت تولید (۱، ۲، ۱، ۲، ۱، ۴)
۲- طراحی کاربردی (۱، ۲، ۲، ۳، ۲، ۰)
۳- تبدیل انرژی (۱، ۲، ۳، ۲، ۲، ۰)
۴- مهندسی پزشکی- بیومکانیک (۳، ۴، ۳، ۴، ۳، ۳)
۵- سیستم محرکه خودرو (۲، ۳، ۳، ۳، ۲، ۰)
۶- طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز و فرمان (۲، ۳، ۱، ۳، ۴، ۰)
۷- سازه بدنه خودرو (۲، ۳، ۲، ۴، ۳، ۰)
منابع مطالعاتی
زبان تخصصی: متون تخصصی مکانیک
زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشتههای کارشناسی ارشد، راهیان ارشد۲-لغات و گرامر پوران پژوهش ۳- لغت: ۵۰۴ -۴-absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) درک مطلب : TOFEL flash (Reading)
ریاضیات:
ریاضی ۱: مسعود آقاسی، نیکوکار
ریاضی ۲: مسعود آقاسی، فرزین حاجی جمشیدی
ریاضی مهندسی: پارسه (معتقدی)، موسسه نصیر (کریمی)
معادلات دیفرانسيل: گاج، پارسه (معتقدی)
دروس تخصصی:
مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد به شش گرایش کلی تقسیم میشود:
۱- طراحی کاربردی
۲- تبدیل انرژی
۳- ساخت و تولید
۴- هوافضا
۵- خودرو (سیستم محرکه خودرو – طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز، فرمان – سازه و بدنه خودرو)
۶- مهندسی پزشکی (بیومکانیک).
در گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید و گرایشهای سازه بدنه و سیستم تعلیق (این دو گرایش زیر مجموعه خودرو میباشد) مباحثی از قبیل مقاومت مصالح، الاستیسیته و پلاستیسیته، مواد مرکب، کنترل پیشرفته، دینامیک و ارتعاشات پیشرفته، روشهای المانهان محدود مطرح میباشد.
در گرایش تبدیل انرژی، هوافضا (گرایشهای آیرودینامیک و جلو برنده و قوای محرکه که یکی از گرایشهای خودرو میباشد) مباحثی از قبیل مکانیک سیالات پیشرفته، انتقال حرارت هدایت پیشرفته، انتقال حرارت جابجایی پیشرفته، تشعشع پیشرفته، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، آیرودینامیک مادون صوت و مافوق صوت، لایه مرزی، توربولانس و هیدروآیرودینامیک مطرح میشود.
با توجه به اینکه دوره کارشناسی ارشد معمولاً شامل ۲۴ واحد درسی، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پایاننامه میباشد، لازم است در گرایشی که انتخاب میکنید دقت لازم را نسبت به میزان علاقه خود داشته باشید. اغلب دانشجویانی که پایه تئوری خوبی ندارند در ارائه یک پایان نامه خوب دچار مشکل میشوند. از اینرو توجه داشته باشید که انتخاب گرایشها بر اساس علاقه و تواناییهایتان باشد.
به طور کلی دانشگاههای تهران با توجه به وجود امکانات نسبتاً خوب برای ادامه تحصیل در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری پیشنهاد میشوند و در شهرستانها نیز دانشگاههای صنعتی اصفهان، تبریز و شیراز در اولویت هستند. سه دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و خواجه نصیر گرایش خودرو این گرایشها را دارد و تنها دانشکده خودرو در دانشگاه علم و صنعت میباشد.
دانشگاههای صنعتی شریف-صنعتی امیرکبیر-تهران- علم و صنعت ایران-تربیت مدرس- خواجه نصیرالدین طوسی- صنعتی اصفهان- تبریز- شیراز- فردوسی مشهد- بوعلی سینا همدان- شهید چمران اهواز- سیستان و بلوچستان- ارومیه- کاشان- گیلان- مازندران - یزد-صنعتی مالک اشتر و امام حسین و … برای مقاطع کارشناسی ارشد پذیرش دارند.
ظرفیت پذیرش در دانشگاههای دولتی حدود ۱۶۰۰ نفر و در دانشگاه آزاد حدود ۴۰۰ نفر میباشد. تعداد شرکتکنندگان آزمون ورودی کارشناسی ارشد این رشته حدود ۲۰۰۰۰ نفر میباشد که طبق آمار حدود ۱۰ درصد این داوطلبان پذیرش میشوند و حق ادامه تحصیل خواهند داشت.
مواد و ضرایب امتحانی
۱- زبان عمومی و تخصصی
۲- ریاضی
۳- حرارت و سیالات (ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت)
۴- جامدات (استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء)
۵- دینامیک و ارتعاشات (دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین، کنترل)
۶- ساخت و تولید (ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشینهای کنترل عددی، اندازهگیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک، مدیریت تولید).
ضرایب به ترتیب مواد درسی:
۱- ساخت تولید (۱، ۲، ۱، ۲، ۱، ۴)
۲- طراحی کاربردی (۱، ۲، ۲، ۳، ۲، ۰)
۳- تبدیل انرژی (۱، ۲، ۳، ۲، ۲، ۰)
۴- مهندسی پزشکی- بیومکانیک (۳، ۴، ۳، ۴، ۳، ۳)
۵- سیستم محرکه خودرو (۲، ۳، ۳، ۳، ۲، ۰)
۶- طراحی سیستمهای تعلیق، ترمز و فرمان (۲، ۳، ۱، ۳، ۴، ۰)
۷- سازه بدنه خودرو (۲، ۳، ۲، ۴، ۳، ۰)
منابع مطالعاتی
زبان تخصصی: متون تخصصی مکانیک
زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشتههای کارشناسی ارشد، راهیان ارشد۲-لغات و گرامر پوران پژوهش ۳- لغت: ۵۰۴ -۴-absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) درک مطلب : TOFEL flash (Reading)
ریاضیات:
ریاضی ۱: مسعود آقاسی، نیکوکار
ریاضی ۲: مسعود آقاسی، فرزین حاجی جمشیدی
ریاضی مهندسی: پارسه (معتقدی)، موسسه نصیر (کریمی)
معادلات دیفرانسيل: گاج، پارسه (معتقدی)
دروس تخصصی:
ترمودینامیک: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)
مکانیک سیالات: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)
انتقال حرارت: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)استاتیک: راهیان ارشد( حمزه صالحی پور، روح اله حسینی)
مقاومت مصالح: پوران پژوهش(دکتر نائی)
طراحی اجزاء: راهیان ارشد( روح اله حسینی)دینامیک : راهیان ارشد( روح اله حسینی،صالحی پور)
ارتعاشات : راهیان ارشد( حمزه صالحی پور، روحاله حسینی)
دینامیک ماشین : راهیان ارشد( روح اله حسینی، حمزه صالحی پور)
کنترل : انتشارات آزاده(آریاز برادرانی)
مکانیک سیالات: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)
انتقال حرارت: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)استاتیک: راهیان ارشد( حمزه صالحی پور، روح اله حسینی)
مقاومت مصالح: پوران پژوهش(دکتر نائی)
طراحی اجزاء: راهیان ارشد( روح اله حسینی)دینامیک : راهیان ارشد( روح اله حسینی،صالحی پور)
ارتعاشات : راهیان ارشد( حمزه صالحی پور، روحاله حسینی)
دینامیک ماشین : راهیان ارشد( روح اله حسینی، حمزه صالحی پور)
کنترل : انتشارات آزاده(آریاز برادرانی)