[FONT="] مكانيزم چيست؟مجموعه اي ازاجسام صلب ومقاوم كه چنان به بهم متصل شده اند كه داراي حركت نسبي نسبت به هم هستند[/FONT]
[FONT="] حال به بررسي يكي از مكانيزمهاي مهم وچگونگي كاربرد آن در صنعت ميپردازيم:[/FONT]
[FONT="]مكانيزم لنگ ولغزنده درموتورهاي احتراق داخلي وموتور شورلت [/FONT]v-8[FONT="]شركت جنرال موتورز هم مورد استفاده قرارگرفته[/FONT]
[FONT="]است. در مكانيزم لنگ و لغزنده مجموعه اي از حركتهاي رفت و برگشتي ونوساني ودوراني با هم تركيب شده اند. اگردر يك مكانيزم قدرت مكانيكي قابل اغماض باشد(انتقال قدرت توسط اجزا قابل اغماض باشد) طراحي بر اساس شكل حركت ودر درجه دوم مقاومت مكانيكي مورد بررسي قرار ميگيرد.[/FONT]
[FONT="]حال به بررسي تعريفي از حركت و انواع آن ميپردازيم:[/FONT]
[FONT="]حركت مشخصه اصلي ماشين آلات است در طراحي و تحليل اجزاي ماشيني كميتهاي سينماتيكي مثل سرعت و شتاب از نظر مهندسي بسيار اهميت دارند. انواع حركت:1)حركت صفحه اي: مكانيزمي كه كليه ذرات آن روي يك صفحه موازي حركت كند.2)حركت منحني الخط: ذره اي كه روي يك مسير منحني الخط حركت كند.3)حركت دايره اي: ذره اي كه روي يك مسير دايره اي حركت ميكند.4)حركت زاويه اي: مكانيزم نسبت به مسير حركت داراي يك زاويه معين است مثل حركت اتومبيل در پيچ جاده ها. در ضمن بايد توجه داشت كه حركت زاويه اي حركت يك خط است وذره چون يك نقطه است حركت زاويه اي ندارد. مقادير سينماتيكي درماشين آلات به اندازه هاي فوق العاده اي رسيده اند. سرعتهاي دوراني كه تا زماني حداكثر مقدار آنها[/FONT]10000rpm [FONT="]بود اكنون به [/FONT]100000rpm[FONT="]ميرسند.[/FONT]
[FONT="]روتور(گردنده)هاي موتورهاي جت در سرعتي معادل10000تا [/FONT]15000rpm[FONT="]كار ميكنند و سرعت پره هاي توربينهاي كوچك [/FONT]30000[FONT="]تا[/FONT]60000rpm[FONT="] است.رابطه اندازه و سرعت دوراني در روتورها چنان است كه هر چه اندازه كوچكتر باشد سرعت دوراني بزرگتر است[/FONT] .(w=V/R) [FONT="]يك كميت اساسي در روتورها سرعت[/FONT][FONT="] محيطي است كه به اندازه و سرعت دوراني بستگي دارد[/FONT](V=Rw)[FONT="] . اگر چه سرعت لنگ يا روتور در مكانيزمهاي اهرمبندي پايين است ولي به واسطه تقاضاي موجود براي افزايش نرخ بهروري از ماشين آلات مختلف مثل: ماشين پيچ تراش و ماشينهاي خودكار و......اين سرعتها رو به افزايشند.[/FONT]
[FONT="]سرعتهاي محيطي در توربو ماشينها از 50000 تا [/FONT]100000ft/min[FONT="]است.سرعتهاي محيطي آرميچرهاي الكتريكي معادل [/FONT]10000ft/min[FONT="] است. سرعت محيطي ميلنگ خودرو[/FONT]3000ft/min [FONT="] از سرعت روتورهاي صنايع هوانوردي كمتر است.دماهاي بالا ناشي از تراكم گازها واحتراق سوختها به همراه دماي حاصل از اصطكاك از شرايط ياد شده در موتورهاي پر سرعت است كه مقاومت مصالح بكار رفته را متاثر ميسازد.درجه اي كه دما تا آن افزايش مي يابد به تمهيدات به عمل آمده براي انتقال حرارت بوسيله مواد مبردي چون هوا و روغن و آب يا فريون بستگي دارد.[/FONT]
[FONT="]رابطه ميان شتاب و نيرو بنابر قانون دوم نيوتن [/FONT](MA)[FONT="] بنا نهاده شده. اين نيرو نيز به نوبه خود با تنش و تغيير شكل مرتبط ميشود كه ممكن است بسته به مواد بكار رفته در قطعات ماشيني مختلف[/FONT],[FONT="] بحراني يا غير بحراني باشد.[/FONT]
[FONT="]شتاب جانب مركز با اندازه ومجذور سرعت دوراني متناسب است [/FONT].(An=Rw*w)[FONT="] شتاب جانب مركز توربينها بين [/FONT]1000000[FONT="]تا [/FONT]3000000ft/s*s[FONT="] و يا درحدود [/FONT]30000[FONT="] تا [/FONT]100000g[FONT="]مي[/FONT][FONT="]رسد[/FONT](g=9.81) [FONT="]. مقاديري كه بزرگي آنها در مقايسه با شتاب [/FONT]10g[FONT="]قابل تحمل براي خلبانها و[/FONT]1000g[FONT="]مربوط به پيستونهاي خودرو مشهود مي گردد.[/FONT]
[FONT="]براي يك روتور گرداننده كه حول يك محور ثابت دوران ميكند[/FONT](V=Rw,An=Rw*w,At=Ra)[FONT="].[/FONT]
[FONT="]پس ميتوان گفت موفقيت يك طراحي به دانش در زمينه هاي: ديناميك و ترموديناميك وانتقال حرارت وموتورهاي احتراق داخلي ومقاومت مصالح بستگي دارد.[/FONT]
[FONT="] {نوشته شده توسط: جاويد جمالي مقدم دانشجوي مهندسي مكانيك-طراحي جامدات.}[/FONT]