مقایسه کیا اپتیما و رنو تلیسمان

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مقایسه کیا اپتیما و رنو تلیسمان
اگر شما مدیر عامل یک شرکت بزرگ، یک پزشک متخصص یا شاید هم یک مهندس با تجربه باشید و قصد خرید اتومبیل جدیدی را کنید، با توجه به درآمدی که دارید، انتخاب خودرویی وارداتی و با کیفیت را ترجیح می دهید. در سال های اخیر با توجه به گسترش موج خرید کراس اوورها و SUV ها در بین مشتریان، به احتمال زیاد، دکتر یا مهندس مورد نظر ما نیز به سراغ یک شاسی بلند لوکس و جادار می رود که برای مسافرت های آخر هفته او نیز کاربرد بیشتری داشته باشد.

اما اگر عاشقان تب شاسی بلند سواری را کنار بگذاریم، هنوز هم هستند کسانی که سوار شدن بر سدان های کلاسیک را با هیچ چیز در دنیا عوض نمی کنند. این افراد به خوبی می دانند که پرستیژ و کلاس یک سدان متوسط نیمه لوکس، به مراتب بیشتر از یک کراس اوور تازه به دوران رسیده است. شاید به همین دلیل باشد که هنوز هم بخش بزرگی از خودروهای تشریفات دنیا را، سدان ها تشکیل می دهند. با این حال، جدا از قشر مرفه میانسال، جوانان ثروتمندی هم وجود دارند که با توجه به کمبود خودروهای کوپه در ایران و دردسر های خاص آن، به دنبال خرید سدانی لوکس با ویژگی های اسپرت می گردند.

با توجه به شرایط بازار ایران، هر دو گروه یاد شده اگر قید خرید سورنتو و کولئوس را زده باشند، قطعا در دو راهی اپتیما و تلیسمان مانده اند! دو سدان لوکس و اسپرت مطرح در بازار خودرو کشور که هر دو طیف علاقمندان مخصوص به خود را دارند.


طراحی ظاهری​

کار بررسی ظاهری را با اپتیما آغاز می کنیم. کیا از سال 2010 با طراحی نسل سوم اپتیما موسوم به TF، دوران جدیدی را در رزومه کاری خود رقم زد. پیش از این، اپتیما همواره زیر سایه موفقیت سوناتا قرار داشت. اما با جذب پیتر شرایر و دگرگونی زبان طراحی کیا، اپتیما هم جانی دوباره یافت و برای اولین بار این خودرو در برخی بازارها از برادر هم وطن خود پیشی گرفت. اپتیما TF بسیار دیر به ایران رسید. اما فیس لیفت این خودرو فروشی چشم گیر را در کشورمان تجربه کرد.

کیا اپتیما
نسل چهارم اپتیما با کد JF به سرعت به ایران رسید. خودرویی که از هر جهت زیباتر از قبل شده بود و در نسخه های جی تی لاین به رویایی شیرین برای جوانان بدل شد. چراغ های کشیده با فرم دشنه ای، همچنان اصالت اپتیما را حفظ کرده اند. جلو پنجره Tiger Nose کیا این بار با تزئینات کرومی، زیباتر از همیشه می درخشد. حجم پردازی مناسب گلگیرها و خطوط کاپوت، ظاهری عضلانی از اپتیما را به رخ می کشند. هواگیر های مثلثی قائم قرار گرفته در کناره های سپر نیز، جذابیت بصری خودرو را افزایش داده اند. البته این طرح تنها در نسخه های جی تی لاین استفاده شده است.

رنو تلیسمان
رنو سالها به طراحی های اقتصادی و زمخت متهم بود. کار تا جایی پیش رفته بود که دیگر توانایی های فنی محصولات این شرکت، یارای مقابله با ظاهر زیبای رقیب های آسیایی و اروپایی را نداشت. رنو با یک باز نگری جدی در دپارتمان طراحی خود، استایل خارجی محصولات خود را متحول کرد. اولین میوه این تحول، سدان نیمه لوکس تلیسمان بود. خودرویی که بعدها به پایه و اساس شکل گیری نسل جدید دیگر محصولات رنو بدل شد و دهنیت بسیاری از مشتریان در ایران و دیگر نقاط جهان را نسبت به خودروهای این برند، تغییر داد.

رنو تلیسمان
تلیسمان با تبلیغات گسترده وارد مارکت خودرویی کشورمان شد و فروشی تاریخی را به ثبت رساند. تلیسمان برای اولین بار توانست بر فروش کره ای های مدعی تاثیر بگذارد و به این ترتیب، تمام ناکامی های اسلاف خود همچون لتیتود و سفران را جبران نمود. چراغ های دلربای تلیسمان در جلو، به آرامی به جلو پنجره عریض آن متصل شده اند. گرافیک چراغ ها و نحوه اتصال آنها به جلو پنجره با خطوط کرومی، آرایشی بی نظیر را برای تلیسمان به وجود آورده اند که در کمتر خودرویی می توان نظیرش را یافت. دو خط V شکل قدرتمند روی کاپوت، در نهایت به صورت آبشاری به لوگوی درشت رنو ختم می شوند. شاید اصلی ترین المان طراحی این قسمت از خودرو، روزتاب های C شکل باشند که نیمی از آنها درون کاسه چراغ و نیم دیگر بر روی سپر جانمایی شده است.

کیا اپتیما
در نمای جانبی، اپتیما ظاهری ساده و اسپرت را به نمایش گذاشته است. بر روی درها هیچ اثری از خطوط اغراق آمیز دیده نمی شود. اما رینگ های جی تی لاین به خودی خود، آنقدر لوکس و فریبنده هستند که هوش از سر هر خریداری می برند. طراحی فریم پنجره ها و ستون C اپتیما هم که به امضای طراحی کیا در این مدل بدل شده اند.

رنو تلیسمان
اما به تلیسمان می رسیم. طرحی کلاسیک از یک سدان بزرگ اروپایی! آن روحیه اسپرت اپتیما را کمتر می توان در تلیسمان یافت و بیشتر چهره ای با شخصیت و متین از خود به نمایش می گذارد. به همین جهت، طراحی خطوط کناری و درها و ستون ها نیز به همان سبک رنو سفران انجام گرفته است. البته این بار رنو توجه بیشتری به جزئیات داشته است. به گونه ای که همچون اپتیما، یک آبشش تزئینی بر روی گلگیرهای جلو در هر طرف وجود دارد و به نظر می رسد که رینگ ها نیز با حوصله و دقت زیادی طراحی شده اند.

کیا اپتیما
رنو تلیسمان
در نمای عقب، اپتیما فاصله بیشتری با نسل های قبل از خود گرفته است. چراغ هایی اخمو با شیب تند، دیفیوزر بزرگ و دو خروجی اگزوز بیضوی، چهره ای تمام اسپرت را از اپتیما جی تی لاین به نمایش گذاشته اند. به گواه نظر سنجی های تجربی، نمای عقب اپتیما جی تی لاین از دیدگاه بسیاری از مردم، زیباترین بخش طراحی این خودرو است. اما در تلیسمان هم داستان جداگانه ای روایت می شود. رنو در این بخش هم سعی کرده همچون نمای جلو، المان هایی اختصاصی را برای ایجاد اصالت ظاهری، به کار ببرد. چراغ های افقی که امتداد آنها توسط لوزی معروف رنو قطع شده است، تصویری آشنا از رنو های امروزی برای ماست. گرافیک زیبای این چراغ ها در کنار طرح خاص آنها، چهره ای با وقار و تجملاتی را برای تلیسمان در این نما به وجود آورده است. یعنی درست در مقابل اپتیما که کاراکتری خشن و جوان پسند دارد! در تلیسمان حتی خبری از سر اگزوز های اسپرت هم نیست و محل قرار گیری آنها با دو قاب تزئینی، پوشش داده شده است.

طراحی کابین​

خودروسازان کره ای افزون بر طراحی خارجی، دیزاین داخلی محصولات خود را نیز طی سالهای گذشته، بارها دستخوش تغییراتی قرار داده اند. کیا در طراحی کابین اپتیما TF، اصل راننده محوری را در پیش گرفت. به همین جهت، چرخش چند درجه ای کنسول اپتیما به سمت محل نشیمن راننده در اپتیما TF دیده می شد. در مدل JF، کیا اصول ارگونومیک گذشته را به فراموشی سپرد و برای از نو طراحی کردن کابین اپتیما، رقیب های اروپایی این خودرو را الگو قرار داد. به همین دلیل، کابین نسل جدید اپتیما شباهت زیادی با خودروهای آلمانی و به خصوص، محصولات آئودی و فولکس واگن دارد.

کیا اپتیما
همین موضوع سبب شده است تا با نشستن درون اپتیما JF، حسی آکنده از کیفیت و استحکام به طور ناخود آگاه به ذهن انسان منتقل شود. جدای از زیبا بودن تک تک المان های کابین همچون دریچه های کولر، فرمان، دسته دنده و پشت آمپر، استفاده از ترکیب چرم مشکی – مارون و کیفیت مرغوب مواد مورد استفاده نیز در مجموع، لبخند رضایت را بر لب های سرنشینان اپتیما می نشانند.

رنو نیز همچون رقیب کره ای خود، یک دوره تکامل را در طراحی های خارجی و داخلی محصولاتش گذرانده است. تلیسمان آغازگر نسل جدید طراحی داخلی های رنو است. نمایشگر لمسی عمودی و طراحی خاص کنسول وسط، اولین نکته ای است که در بدو ورود به کابین تلیسمان به چشم می خورد. این سبک از نمایشگر اولین بار توسط ولوو طراحی و نصب شد. البته که نمایشگر تلیسمان ابعاد کوچکی دارد و تعداد زیادی دکمه در حاشیه آن جانمایی شده اند. دسته دنده ارتفاع کوتاهی دارد و پایین تر از آن، یک کنترلر دایره ای تجهیزات خودرو هم تعبیه شده است.

رنو تلیسمان
فرمان تلیسمان همچون اپتیما به فرم D شکل است و با کیفیت خوبی چرم دوزی شده است. نشان دهنده های پشت آمپر به صورت تمام دیجیتال هستند و با توجه به حالت رانندگی، تغییر وضعیت می دهند. تلیسمان از اولین سدان های متوسط بازار بود که به سیستم نور پردازی مخفی در کابین مجهز شد. رنگ این نور پردازی را هم می توان به طور دلخواه تغییر داد. کیفیت پلاستیک های استفاده شده در داشبورد و سایر قطعات تلیسمان، تفاوت آنچنانی با اپتیما ندارد. اما استفاده از چرم دو رنگ در اپتیما، این احساس را ایجاد می کند که کیفیت کابین این خودرو بالاتر از رنو است. به طور کلی می توان گفت که اپتیما کابین لوکس تری دارد، اما طراحی داخلی تلیسمان مدرن تر است.

امکانات رفاهی و ایمنی​

کیا اپتیما
اپتیما همچون تمام خودروهای ساخت کره، با فهرست بلند بالایی از آپشن های رفاهی و ایمنی عرضه می شود که این امکانات در نسخه جی تی لاین، کامل تر هم می شوند. اپتیما جی تی لاین 2017 موجود در بازار ایران با تجهیزاتی چون سیستم ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دو کاناله، استارتر دکمه ای، سقف پانورامیک، گرم کن صندلی های جلو و عقب، کروز کنترل هوشمند، دوربین دید 360 درجه، صندلی های 10 حالته برقی جلو با تنظیم ارتفاع و گودی کمر، رادار خطی، رادار نقطه کور، شیفتر دنده پشت فرمان، شستشو دهنده چراغ های جلو، سقف جیر، سرد کن صندلی ها جلو، گرم کن فرمان، ترمز پارک برقی، سیستم کمک پارک هوشمند (اتو پارک)، سیستم تنظیم حالت رانندگی، سنسور نور، سنسور باران، درب صندوق عقب برقی، پرده برقی عقب، چراغ های زنون جلو با قابلیت چرخش در پیچ و سیستم صوتی هارمن کاردون مجهز به 10 بلندگو و ساب ووفر در دسترس است.

کیا اپتیما
تلیسمان را باید از پر آپشن ترین خودروهای رنو دانست. با این حال، همواره خودروهای فرانسوی از امکانات کمتری نسبت به رقیب های آسیایی خود برخوردار اند. همین مسئله در رابطه با اپتیما و تلیسمان هم صدق می کند. تلیسمان آپشن های کاربردی و خوبی دارد اما در برابر اپتیما، کاملا فقیر و دست خالی به نظر می آید. از مهم ترین امکانات رفاهی تلیسمان در مجهز ترین مدل (e3) می توان فرمان برقی، سنسور های پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، سنسور نور، سنسور باران، سقف پانورامیک، اتو پارک، ماساژور صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دو کاناله، سیستم انتخاب حالت رانندگی، سیستم نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD)، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی و سیستم صوتی Bose مجهز به 13 بلندگو اشاره کرد.

رنو تلیسمان
رنو تلیسمان
از جنبه ایمنی، هر دو خودرو به کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای مجهز شده اند. البته اپتیما از کیسه هوای زانویی برای راننده نیز برخوردار است که این مورد به عنوان یک برگ برنده در بخش ایمنی برای او محسوب می شود. همچنین در دو خودرو موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap شده اند. این موسسه اروپایی در بخش های ایمنی بزرگسال، کودک و عابر پیاده، به ترتیب برای اپتیما امتیازات 89، 86 و 67 درصد و برای تلیسمان، 86، 84 و 68 درصد را اختصاص داده است.

تجربه راندن​

اولین اپتیما های وارد شده به کشور از موتوری 6 سیلندر بهره می بردند. اما نسل های بعدی این خودرو با عنایت به قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از 2500 سی سی، با پیشرانه ای 2.4 لیتری عرضه شدند. اپتیما JF جی تی لاین نیز با همین موتور 2.4 لیتری 188 اسب بخاری به میدان آمده است که یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک هم آن را همراهی می کند. با اینکه دیگر اپتیما با موتور 6 سیلندر به ایران نیامد، اما مدل های موجود نیز همواره از شتاب و عملکردی قابل قبول برخوردار اند. در واقع اپتیما نه آنقدر تنبل است که در سبقت گیری های ناگهانی شما را ناکام بگذارد، نه آنقدر سریع و چالاک که بتوان خودروهای دیگر را به رقابت با او دعوت کرد.

کیا اپتیما
مصرف سوخت رسمی این خودرو به گفته منابع انگلیسی و فارسی، 7.9 لیتر در سیکل ترکیبی در هر 100 کیلومتر پیمایش است. با این حال با توجه به میانگین سنی پایین عمده مالکان اپتیما، مصرف سوخت تجربی این خودرو به نقل از مالکان، معمولا زیاد و نه چندان به صرفه است. چسبندگی این خودرو به لطف ارتفاع کم از سطح زمین و وجود انواع سیستم های محافظتی و کمکی، ستودنی است. اپتیما از لحاظ کیفیت سواری در دسته سدان های نسبتا خشک قرار می گیرد. به طور کلی در بین خودروهای کره ای، محصولات کیا سواری خشک و اسپرت تری را نسبت به هیوندای ارائه می دهند.

رنو در سال های اخیر به پیروی از استانداردهای جدید زیست محیطی و سیاست طراحی پیشرانه های کم حجم، به استفاده از موتورهای مجهز به توربو شارژر روی آورده است. به همین جهت است که می بینیم رنو در کراس اوور کوچکی چون کپچر، پیشرانه 1.2 لیتری توربو نصب می کند و برای سدان بزرگی همچون تلیسمان، پیشرانه 1.6 لیتری را بر می گزیند. رنو مدعی است که تکنولوژی بیرون کشیدن قدرت زیاد از موتورهایی کم حجم را از تجربه خود در مسابقات فرمول وان به دست آورده است. بنابراین بی دلیل نیست که تلیسمان از ابتدای ورود به بازار، بسیاری از مدعیان را کنار زد و در تست های شتاب و درگ 400 متر، نتایج خیره کننده ای از خود بر جا گذاشت.

رنو تلیسمان
تلیسمان به لطف بهره گیری از پیشرانه 1,600 سی سی، مصرف سوخت بهینه تری از هم کلاسان خود دارد. میانگین مصرف ترکیبی تلیسمان بنا به اعلام کارخانه، 5.6 لیتر در 100 کیلومتر است که به طرز محسوسی کمتر از اپتیما می سوزاند. هر چند که نگهداری از خودروهای توربو برای بسیاری از مالکان آنها در ایران، مستلزم هزینه و مراقبت بیشتر است. در مجموع باید گفت که با توجه به کیفیت پایین سوخت موجود در کشور، بهتر است که در خودروهایی چون تلیسمان تنها از بنزین سوپر استفاده شود. تلیسمان از جنبه کیفیت سواری در سطحی مشابه با اپتیما قرار دارد. تجربه سواری اسپرت که می تواند رضایت جوانان را برآورده سازد و برای مصارف خانوادگی نیز بدون دردسر ظاهر شود. در مجموع باید تلیسمان را پر شتاب تر و کم مصرف تر از اپتیما دانست، اما با نشستن پشت فرمان هر دو خودرو، اپتیما را تجملاتی تر خواهید یافت.

کیا اپتیما:​

کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)4845*1830*1455
فاصله محوری (mm)2794
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)2359
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)177
حداکثر گشتاور (n.m)231
گیربکساتوماتیک 6 دنده تیپ ترونیک
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکی خنک شونده
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)1475
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)7.9
ظرفیت باک (lit)70

رنو تلیسمان:​

کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)4848*2081*1463
فاصله محوری (mm)2808
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1618
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)190
حداکثر گشتاور (n.m)260
گیربکساتوماتیک 7 دنده دو کلاچه
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبدیسکی خنک شونده
نوع فرمانبرقی
وزن خالص (kg)1444
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)5.6
ظرفیت باک (lit)51

کیا اپتیما​

نقاط مثبت: ظاهر زیبا – کابین لوکس و با کیفیت –امکانات رفاهی و ایمنی متنوع – بازار خرید و فروش فعال
نقاط منفی: خدمات پس از فروش محدود – قطعات یدکی کمیاب

رنو تلیسمان​

نقاط مثبت: طراحی مدرن و زیبا – مصرف سوخت پایین – شتاب بالا – جایگاه محبوب در بازار
نقاط منفی: امکانات کم نسبت به قیمت بالا – حساسیت موتور توربوشارژ به کیفیت سوخت – قطعات یدکی کمیاب
 

Similar threads

بالا