مقایسه پژو 207 و ام وی ام 315

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مقایسه پژو 207 و ام وی ام 315
هاچ بک های داغ در طول تاریخ، جایگاهی ثابت و محبوب برای خود داشته اند. در بازار خودرو کشورمان با محدودیت های فراوانی که وجود دارد، قطعا جای خالی بزرگانی چون فولکس واگن گلف در این کلاس احساس می شود. اما با اشاره به مثل معروف ” آب که سر بالا برود، قورباغه ابوعطا می خواند! ” می توان این چنین استنباط کرد که در غیاب اسطوره ای همچون گلف، قورباغه های چینی و ایرانی برای خود، اسم و رسمی به پا کرده اند و در این بازار کم رونق انحصاری، از این سو به آن سو می جهند.

فارغ از مثل و کنایه، امروز در بازار هاچ بک های داغ می توان پژو 207 را پیش آهنگ دانست. محصولی که در واقع فیس لیفت برزیلی پژو 206 است و تنها به علت شباهت ظاهری با پژو 207 فرانسوی، در بازار ایران با این نام جعلی عرضه می شود. اما در کنار 207، چینی ها نیز بارها تلاش کردند تا سهمی از بازار این کلاس را به خود اختصاص دهند. ام وی ام 315 یکی از این چشم بادامی های ماجراجو است که امروز از لحاظ قیمت و مشخصات، در مقابل 207 چند ملیتی قرار می گیرد.

طراحی ظاهری​

پژو 207
پژو 207 های موجود در ایران، نخستین بار در سال 1389 به بازار معرفی شدند. ایران خودرو در آن سالها روابط عمیقی با پژو فرانسه داشت و طرف فرانسوی هم با گذشت چند سال از عرضه 206 در ایران، فیس لیفتی که شعبه برزیلی این برند برای 206 طراحی کرده بود را به عنوان یک 207 ارزان تر به شریک ایرانی اش پیشنهاد داد. این خودرو در بازار جهانی تحت عنوان ” 206 پلاس ” شناخته می شود. ایران خودرو نام آن را به 207i تغییر داد. تولید 207 تا سال 1391 ادامه داشت. با خروج ناگهانی پژو، ایران خودرو در تامین قطعات 206 و 207 به مشکل خورد. ایرانی سازی 206 در اولویت قرار گرفت و 207 به طور موقت از برنامه تولید کنار گذاشته شد. از سال 1396، ایران خودرو با تجربه به دست آمده از 206 ایرانیزه، بار دیگر 207 را با تغییرات ظاهری جدید به بازار فرستاد.


پژو 207
در 207 های جدید، گرافیک چراغ های جلو و عقب متحول شد و جلوه ای مدرن به خود گرفت. پوزه 207 را همگان به چراغ های متورم و بیرون زده اش می شناسند. چراغ ها در مدل های جدید، مجهز به لنز شده اند. کاپوت 207 کوتاهتر از 206 است. لوگوی شیر پژو هم در ابعادی بزرگ بر پیشانی خودرو نقش بسته است. از زیبا ترین قسمتهای طراحی بیرونی خودرو، جلو پنجره بزرگ مشکی رنگ است که همچون یک لبخند بر چهره 207 نشسته است. اما طراحی مه شکن ها اندکی از مد افتاده به نظر می رسد. در نمای جانبی، 207 جعلی تفاوت چندانی با 206 ندارد. تنها می توان به جزئیاتی همچون آینه های جانبی راهنمادار و رینگ های آلومینیومی اشاره کرد که مورد اول در 207 های ایرانیزه به خودرو اضافه شد و مورد دوم هم به تازگی توسط سازنده از روی خودرو برداشته شده است! هر چند که رینگ های 14.0 اینچی 207 چندان هم اسپرت نبودند و برای این خودرو کوچک به نظر می آمدند.

پژو 207
پژو 207
در نمای عقب، 207 برزیلی اصالت 206 را بیشتر از نمای جلو حفظ کرده است. بر خلاف نمای جلو، در طراحی عقب خبری از کپی برداری از 207 واقعی نیست و طراح تنها دستی بر سر و گوش خاک گرفته 206 کشیده است. البته در 207 های ایرانی جدید، چراغ های عقب تعویض شدند که این تغییر به شدت از سوی 207 و 206 سواران، مورد استقبال قرار گرفت. در تزئین چراغ های جدید 207 از نئون های نورانی زیبا استفاده شده است. اما تنها تفاوت عمده نمای عقب با 206، طرح متفاوت سپر است که ظاهر اسپرت تری به 207 می بخشد. بر روی آن دو رفلکتور وجود دارد و یک زه پلاستیکی بی رنگ نیز به قرینه زه روی سپر جلو، درون آن گنجانده اند. در مجموع اگرچه شاید طراحی 207 چندان مدرن نباشد، اما می توان آن را هاچ بکی خوش استایل نامید که باب میل جوانان واقع شده است.

ام وی ام 315
ام وی ام 315 با نام چری فالوین در دیگر کشورها عرضه می شود. این خودرو از سال 1391 وارد کشورمان شد و تا امروز، فروش و سود بالایی را نصیب مدیران خودرو و شریک چینی اش کرده است. نسل اول 315 با طراحی الهام گرفته از عناصر طبیعی معرفی شد. اما از سال 1394، مدیران خودرو فیس لیفت 315 را به خط تولید خود اضافه کرد. چری در فیس لیفت جدید 315، نماد های طبیعی را کنار گذاشت و به مدرنیزه و اسپرت تر کردن ظاهر این خودرو پرداخت. 315 در دو نسخه سدان و هاچ بک وارد بازار شده است. مدل های هاچ بک این خودرو در مقایسه با نسخه های صندوقدار، محبوبیت به مراتب بالاتری در میان مردم دارند. 315 ابعاد بزرگتری از 207 دارد و اندکی هم می تواند خانوادگی تر باشد.

در نمای جلو، از چراغ های زیبایی استفاده شده که گرافیک داخلی آنها به رنگ مشکی است. البته که چراغ های 315 به تنهایی ظاهر زیبایی دارند، اما در ترکیب با چهره خودرو، ظاهری خنگ و سردرگم به آن می دهند. یک جلو پنجره باریک ساده در حد فاصل دو چراغ جا خوش کرده است. سپر هم طراحی اسپرتی دارد و یک ورودی هوای بزرگ با دو مه شکن، بیشتر سطح آن را اشغال کرده اند. لازم به ذکر است که مدیران خودرو در سالهای اخیر یک تریم جدید به 315 اضافه کرده است که تحت عنوان “ 315 S “ شناخته می شود. در این تریم، قطعات ظاهری جدیدی از قبیل فلاپ های سپر، رکاب اسپرت، زه روی گلگیرها، دیفیوزر عقب و روف رک (ریل سقفی) به چشم می خورند.

ام وی ام 315
در نمای کناری، 315 طراحی منحصر به فردی از خود به نمایش می گذارد. درهای بزرگ و کشیده، خط شانه غلیظ که عملا درها را به دو قسمت تقسیم کرده است و پنجره های کوتاه از مهم ترین المان های ظاهری این نما هستند. دستگیره درها از نوع آسان باز شو هستند که این یک مزیت نسبت به 207 است. آینه های جانبی اگرچه راهنما ندارند، اما کاملا آیرودینامیک و اسپرت به نظر می آیند. رینگ های 15.0 اینچی 315 از طرح پنج پره دوبل برخوردار اند که حتی با فرض وجود رینگ های آلیاژی فابریک بر روی 207 هم، از آنها زیباتر و متناسب تر اند. درهای عقب 315 بر خلاف درهای 206 ابعاد بزرگی دارند که این موضوع از راحتی سرنشینان برای سوار و پیاده شدن خبر می دهد. درهای عقب در این خودرو حتی از درهای جلو هم بزرگ تر اند! این مورد تنها در سدان های لوکس اتفاق می افتد!

ام وی ام 315
در نمای عقب، چری موفق به خلق یک امضای طراحی برای 315 شده است. امضایی که در فیس لیفت این خودرو نیز همچنان دست نخورده در سر جای خود قرار دارد. چراغ های عقب 315 طراحی خاص و منحصر به فردی دارند که این خودرو را شبیه به هیچ خودرو دیگری نمی کند. این چراغ ها به اندازه زیادی تا نمای کناری نیز کشیده شده اند. گرافیک آنها نیز اگرچه چندان با کیفیت نیست، اما فانتزی و زیبا به نظر می رسد. بر روی درب صندوق یک برآمدگی وجود دارد که دو چراغ را به یکدیگر اتصال می دهد. پایین سپر هم دو مه شکن بزرگ وجود دارد که تناسب خوبی با ظاهر چراغ های اصلی برقرار کرده اند. شیشه عقب 315 به نسبت کوچک است و می تواند راننده را به هنگام دنده عقب رفتن، به زحمت بیاندازد.

طراحی کابین​

شعبه برزیلی پژو در طراحی داخلی 206 پلاس یا همان 207 خودمان هم از 207 فرانسوی الگو برداری کرد. طراحی داشبورد این خودرو با نمونه اصلی مو نمی زند. در مدل های جدید، یک مانیتور بزرگ با نمایشگر تایپ A سابق، جایگزین شده است. دور دریچه های کولر، فرمان و دسته دنده از قطعات تزئینی نقره ای استفاده شده است که در ترکیب با تریم تمام مشکی کابین، فضایی اسپرت به وجود آورده اند. بخش هایی همچون رودری ها، صندلی ها، پنل تنظیمات تهویه اتوماتیک و کنسول بین دو صندلی جلو تفاوتی با 206 ندارند. شاید بهتر بود که در تغییرات جدید 207، طرح رودری ها نیز از نو طراحی می شد. صفحه کیلومتر 207 با پس زمینه سفید و قاب های استوانه ای، اسپرت و زیباست. غربیلک فرمان 207 های ایرانیزه دوباره طراحی شده و برای اولین بار اینتر فیس از پشت فرمان به روی آن، انتقال یافته است. کیفیت ساخت داشبورد 207 در مقایسه با مدل های اولیه تعریف چندانی ندارد. اما از باقی تولیدات ایران خودرو مرغوب تر است.

پژو 207
چری در نسل اول 315، کابین را نیز با رعایت همان الگوهای موجود در طبیعت طراحی کرده بود. در واقع شکل رویه بالایی داشبورد 315، برداشتی از دم وال بود. اما در مدل های فیس لیفت، خیلی زود این طرح کنار گذاشته شد. اگرچه رویه بالایی داشبورد همچنان همان طرح V شکل سابق را حفظ کرده است، اما دیگر اثری از نمایشگرهای اضافی در مقابل سرنشین جلو نیست. محل قرار گیری مانیتور با یک قاب نقره ای مشخص شده است و چینش دکمه های تهویه هم شباهت زیادی به خودروهای کره ای دارد. مدیران خودرو دو آپشن نمایشگر لمسی و دکمه های روی فرمان را در سالهای ابتدای عرضه 315 جدید، به صورت سفارشی بر روی آن قرار می دهد. اما در مدل های اسپرت، این دو آپشن به صورت استاندارد در خودروهای تحویلی مشتریان تعبیه شده اند. فرمان و دسته دنده خوش دست به نظر می آیند. طراحی صفحه کیلومتر 315 هیجان انگیز است و به صفحه پشت آمپر لامبورگینی آونتادور شباهت دارد! کیفیت متریال کابین 315 هم چنگی به دل نمی زند و حتی در برخی از قسمتها از 207 هم پایین تر است.

ام وی ام 315

امکانات رفاهی و ایمنی​

پژو 207
پژو 207 (206 پلاس) در فاز اول عرضه در ایران، هیچ آپشن اضافه ای نسبت به 206 نداشت. اما در فاز دوم با ایرانیزه شدن این محصول، ایران خودرو به جبران کاهش کیفیت، امکانات جدیدی در نظر گرفت. نمایشگر لمسی مولتی مدیا با دوربین عقب، سنسور های فاصله سنج عقب و کروز کنترل شاید مهم ترین آپشن های جدید 207 باشند. اما از دیگر تجهیزات رفاهی و ایمنی آن نیز می توان به تهویه اتوماتیک، چراغ همراهی تا درب منزل، دماسنج هوای بیرون از کابین، سیستم تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو، صندلی های 2 تکه عقب با قابلیت تا شوندگی، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، مه شکن جلو و عقب، 2 تیوتر در جلو و 4 بلندگو، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل بخار بنزین و سیستم هشدار دهنده مرکزی اشاره کرد. 207 های موجود در ایران با اتکا به 4 ستاره ایمنی که 206 در دهه نود میلادی از یورو انکپ دریافت کرده بود، از جان سرنشینان خود دفاع می کند.

نسل قبل ام وی ام 315 از ساده ترین محصولات این برند چینی در ایران بود. در نسخه فیس لیفت هم خبری از آپشن های جدید بر روی 315 نشد و همچنان این خودرو بر خلاف دیگر برادرانش همچون 530 و 550، امکاناتی ساده و ابتدایی داشت که او را هم سطح با رقبای ایرانی اش قرار می داد. در آخرین مدل های تحویلی 315 که اکثر آنها از نسخه های اسپرت هستند، سیستم چند رسانه ای با نمایشگر لمسی به صورت استاندارد بر روی آن قرار گرفته است. سایر آپشن های رفاهی و ایمنی 315 اسپرت جدید نیز به این شرح است: چراغ های مه شکن جلو و عقب، رینگ های آلیاژی 15.0 اینچی، سنسور های پارک عقب، شیشه ها و آینه های برقی، تنظیم 4 جهته صندلی های جلو، سیستم پخش مجهز به 6 بلندگو، کامپیوتر سفری، 2 کیسه ایمنی هوا و ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز. 315 نه تنها در تست تصادف موسسه چینی سی انکپ، 4 ستاره دریافت کرده است، بلکه موفق شده است تا تاییدیه های ایمنی موسسه استرالیایی آیدیادا را هم اخذ کند.

تجربه راندن​

برای مقایسه با 315، پژو 207 دنده ای را به میدان آوردیم. خودرویی که موتور TU5 معروف بر روی آن نصب شده است و گیربکس آن نیز در مدل های ایرانیزه، نسخه بهبود یافته گیربکس پژو 405 است. 207 دنده ای با توجه به قدرت موتور، وزن و جعبه دنده دستی، همان طور که انتظار می رود، شتاب اولیه قابل قبولی از خود به جا می گذارد. کشش این خودرو نیز به مانند 206 تیپ 5، در سربالایی ها می تواند راننده را رو سفید نگه دارد. اما نقطه ضعف 207 همچون تمام اعضای خانواده 206، وزن کم در بخش عقب است که تعادل آن را ضعیف می کند. بنابراین با نبود سیستم کنترل پایداری، باید در پیچ های تند و مانور های ناگهانی، بیشتر حواستان را فرمان و چرخ ها بدهید.

پژو 207

هدلینگ 207 در مجموع مطلوب ارزیابی می شود. فرمان پذیری مدل های ایرانیزه نیز در مقایسه با مدل های فرانسوی، نرم تر از گذشته شده است. سواری 207 همچون 206، با خشکی نسبی همراه است. البته که این خشکی به مذاق جوانان خوش می آید و چندان هم آزار دهنده احساس نمی گردد. ترمز های 207 به واسطه دیسکی بودن در هر 4 چرخ، عملکردی مطمئن را از خود به نمایش می گذارند. مصرف سوخت 207 به گفته کارخانه در سیکل ترکیبی، در حدود 7 لیتر باید باشد. اما تجربه ثابت کرده است که موتور TU5، به خصوص بعد از ایرانیزه شدن، اشتهای به مراتب بیشتری برای بلعیدن بنزین دارد.

ام وی ام 315 تنها در نسخه دنده دستی در کشورمان تولید می شود. در واقع هدف گذاری مدیران خودرو برای 315، رقابت با محصولات سایپا و ایران خودرو بوده است. 315 از یک موتور 1.5 لیتری تغدیه می شود. همان موتوری که بر روی ام وی ام X22 نیز وجود دارد. این پیشرانه اگرچه با 107 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور، بر روی کاغذ سر حال به نظر می آید، اما در عمل نمی تواند وزن 315 را در زمانی اندکی جابجا کند. هر چند که در مدل فیس لیفت، مشکل صفحه کلاج و گیربکس مرتفع شده است، اما همچنان نمی توان هماهنگی بالایی میان این دو مشاهده کرد.

سیستم تعلیق 315 در مقایسه با 207 و 206، به مراتب نرم تر و خانوادگی تر طراحی شده است. این نرمی لذت سواری بیشتری را به راننده ام وی ام می دهد، اما در عوض از پایداری خودرو نیز می کاهد. نرمی زیاد 315 درست مانند ام وی ام 530 است که از حرکات گهواره ای در سرعت های بالا رنج می برد. مصرف سوخت 315 در سیکل ترکیبی، 6.5 لیتر در 100 کیلومتر اعلام می شود که عددی کمتر از مصرف 207 است. شاید تنها مزیت 315 به 207 برای خریدار، فضای بیشتر کابین باشد. این فضای بیشتر در ردیف دوم صندلی ها مشهود است. جایی که از قدیم برای خاندان پژو 206 یک پاشنه آشیل اساسی به حساب می آمد.

پژو 207 دنده ای:​

نقاط مثبت: ظاهر جوان پسند، امکانات رفاهی مناسب، بازار خرید و فروش پر رونق
نقاط منفی: فضای کم در ردیف عقب، مشکلات کیفی و مونتاژی
کلاس بدنههاچ بک
ابعاد بدنه (mm)3900*1680*1468
فاصله محوری (mm)2441
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1587
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)105
حداکثر گشتاور (n.m)142
گیربکس5 دنده دستی
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)1096
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)7.1
ظرفیت باک (lit)45

ام وی ام 315 اسپرت:​

نقاط مثبت: طراحی متفاوت، کابین جادار، سواری نرم
نقاط منفی: کیفیت ساخت نه چندان بالا، شتاب معمولی
کلاس بدنههاچ بک
ابعاد بدنه (mm)4188*1686*1492
فاصله محوری (mm)2527
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1479
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)107
حداکثر گشتاور (n.m)140
گیربکس5 دنده دستی
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبکاسه ای
نوع فرمانهیدرولیک
وزن خالص (kg)1275
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)6.5
ظرفیت باک (lit)50
 

Similar threads

بالا