
تا همین چند سال پیش، همگان شاسی بلندها و کراس اوورها را به خودروهایی تنومند با ابعاد بزرگ می شناختند که از توانایی حرکت در مسیر های آفرودی برخوردار باشند. به تدریج، موج محبوبیت شاسی بلندها آنچنان فراگیر شد که برای بسیاری از مشتریان، جنبه فنی و کاربردی این دسته از خودروها کم رنگ ماند. دیگر مشتریان جدید کراس اوورها را نه طبیعت گردها و نه افراد آفرود باز، بلکه بانوان و جوانان متمول تشکیل می دادند. به همین ترتیب، کلاس ها و سایز بندی های جدیدی به دنیای کراس اوورها اضافه شد.
از جدید ترین کلاس های موجود در این سگمنت، کراس اوورهای جمع و جور شهری هستند که در ساختار و اساس، تفاوتی با یک هاچ بک شهری ندارند. در واقع حتی پلت فرم آنها هم متعلق به همین هاچ بک ها است و فقط اندکی رشد ابعادی را تجربه کرده اند. از محبوب ترین خودروهای موجود در این کلاس می توان به نیسان جوک، رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008 اشاره کرد. برای مقایسه امروز، دو خودرو آخر را رو در روی یکدیگر قرار داده ایم.
طراحی ظاهری

پژو 2008 در حقیقت نمونه کراس اوور پژو 208 است. 208 میراث دار 206 معروف است که به تازگی نسل جدید آن هم معرفی شده است. پژو در زمان تولید نسل اول 208، نخستین بار به فکر عرضه نسخه کراس اوور از این مدل افتاد. 2008 در واقع کوچک ترین کراس اوور پژو محسوب می شود. بسیاری از خریداران این خودرو در ایران، در ابتدا با مشاهده تصاویر آن، تصور می کردند که با خودرویی در ابعاد کیا اسپورتیج طرف هستند. اما با ورود 2008 به خیابان ها، بسیاری از آنها شوکه شدند. 2008 فقط اندکی از هاچ بک کوچکی چون پژو 206 درشت تر بود! 2008 در نمای جلو، از المان های ثابت طراحی پژو بهره می برد. چشمانی کشیده با ابرویی LED که جلو پنجره ای چند ضلعی با نام لاتین پژو در میان آنها جا خوش کرده است. در قسمت جلویی کاپوت یک برجستگی دیده می شود که ظاهر 2008 را عضلانی تر کرده است. طراحی سپر هم ساده و متناسب است و از قطعات کرومی بر روی آن استفاده کرده اند.

از نمای جانبی می توان فهمید که 2008 ارتفاع زیادی از سطح زمین ندارد. درهای بزرگ خودرو، نوید از راحتی سوار و پیاده شدن سرنشینان می دهند. وجود قطعاتی چون فلاپ های مشکی رنگ روی گلگیرها و رکاب و باربند (ریل سقفی)، جنبه کراس اوور بودن 2008 را پر رنگ تر کرده اند. از جالب ترین نکات طراحی بدنه این خودرو، ارتفاع بیشتر سقف در بخش عقب است که با یک ناهمواری می توان آن را از نمای کناری مشاهده کرد. تزئینات کرومی هم به اندازه کافی و به دور از شلوغ کاری، در قطعات بیرونی استفاده شده اند. آینه های جانبی به شکل پایه دار هستند و قاب کرومی دارند. رینگ های 2008 نیز از نوع آلیاژی 16.0 اینچی اند که با طرح دو رنگ برس خورده، تناسب خوبی با ظاهر خودرو دارند.

نمای عقب 2008 را می توان قله اوج طراحی بیرونی این کراس اوور کوچک دانست. چراغ هایی زیبا با گرافیک نئون به شکل سه خط عمودی که در هنگام روشن بودن، زیبایی 2008 را کامل می کنند. طراحی درب پنجم ساده و بی نقص به نظر می رسد. در بالای آن نیز یک اسپویلر کوچک تعبیه شده است که چراغ ترمز سوم را هم در بر می گیرد. از نکات جالب نمای عقب، نوشته 2008 زیر چراغ سمت چپ است که دو صفرش به شکل یک علامت بی نهایت، به یکدیگر چسبیده اند. همچنین با فشردن قسمت داخلی یکی از این صفرها، درب صندوق باز می شود! سپر عقب هم طراحی منحصر به فرد و جذابی دارد! بخش پایینی سپر بی رنگ است و با یک بیرون زدگی بیش از حد طراحی شده است. این طرح افزون بر ایجاد ظاهری خاص، محافظت بهتری هم در تصادفات از عقب به عمل می آورد. یک دیفیوزر و سر اگزوز اسپرت هم در این قسمت دیده می شوند. تنها نقطه ضعف آن، چراغ دنده عقب و مه شکن عقب است که در پایین ترین ارتفاع ممکن نصب شده اند و خارج از دید دیگر خودروها قرار دارند.

دوران طراحی های کمپانی کره ای سانگ یانگ را می توان به دو بخش تقسیم کرد. قبل و بعد از تولید تیوولی! تیوولی، کوچک ترین و استراتژیک ترین محصول سانگ یانگ است که با پیدایش خود، انقلابی در نحوه فعالیت های این برند به وجود آورد. تیوولی اولین محصول سانگ یانگ، بعد از خریداری ماهیندرای هند بود. خودرویی که سانگ یانگ را از دوران طراحی های زشت و زمخت خارج کرد و روحی عامه پسندانه به خودروهای این برند داد. تیوولی از نمای جلو، همان چیزی است که باید باشد. مغرور و تند و تیز! چراغ هایی با گرافیک مشکی و یک جلو پنجره باریک ساده که آنها را به یکدیگر اتصال می دهد. لوگوی زیبای سانگ یانگ هم بر پیشانی آن نقش بسته است. جزئیات طراحی سپر جلو و نحوه قرار گیری پروژکتورها، در نوع خود جالب و متفاوت است.

با این همه، شاید بسیاری طراحی تیوولی از نمای جلو را ساده و معمولی بدانند. در واقعیت هم همین طور است! سانگ یانگ پس از سالها خلق خودروهای عجیب، این بار اندکی محتاط تر عمل کرده است. در نمای کناری، تیوولی نمره بالایی به خود اختصاص می دهد. فرم طراحی پنجره ها و ارتفاع کم آنها، در نگاه اول، نیسان جوک را به ذهن بیننده می آورد. مهم ترین المان نمای جانبی، برجستگی زیاد گلگیر عقب است که در قالب یک خط، همچون آبشاری به پایین سر می خورد. کشیدگی چراغ های عقب هم بر روی همین برجستگی امتداد یافته است. رینگ های 18.0 اینچی تیوولی، به مراتب اسپرت تر از رینگ های 2008 به نظر می رسند. در مدل های الیت، سان روف و باربند بر روی سقف به چشم می خورند. اما در مدل های اسپرت خبری از این دو نیست و در عوض، رنگ سقف با بدنه تفاوت دارد، شیشه های عقب دودی هستند و یک اسپویلر نیز به نمای عقب اضافه شده است.

طراحان سانگ یانگ نیز همچون پژو، در نمای عقب تمرکز و خلاقیت بیشتری به خرج داده اند. نمای عقب تیوولی را می توان امضای تیم طراحی در این خودرو دانست. کانون توجهات در نمای عقب تیوولی، چراغ ها هستند که به شکلی خاص و زیبا طراحی شده اند. گرافیک آنها نیز در نوع خود جالب است و با روشن شدن لامپ های ترمز، جلوه متفاوتی پیدا می کنند. درب پنجم ساده است و خطوط خاصی هم بر روی آن دیده نمی شود. اما سپر عقب نیز همچون جلو، با جزئیات جالبی طراحی شده است. دیفیوزر عقب به شکل دو تکه درآمده و دو رفلکتور نیز بر روی آن به چشم می خورند. در قسمت وسط هم یک لامپ مه شکن گنجانده شده است. در مجموع باید طراحی تیوولی را به عنوان اولین حرکت انقلابی در زبان طراحی های این شرکت، قابل تقدیر دانست. چرا که اگر زیبا و دوست داشتنی نبود، قطعا امروز به این تعداد بالا در خیابان های کشورمان دیده نمی شد.
طراحی کابین

پژو در 2008 نیز همچون دیگر محصولاتش، ایده i-Cockpit را در طراحی کابین به کار برده است. پژو معتقد است که این ایده را از کابین هواپیماها الگو برداری کرده است که در آن، صفحه کیلومتر نه در پشت فرمان و بلکه بالاتر از آن نصب می شود، غربیلک فرمان کوچکتر از سایز معمول در دیگر خودروها است و یک نمایشگر لمسی به نسبت بزرگ نیز در دید مستقیم راننده قرار دارد. اگرچه عادت کردن به این طرح زمان بر است، اما ارگونومی بالاتری از خودروهای رقیب را به شما ارائه می دهد. بخش زیادی از کنسول مرکزی با قطعات مشکی پیانویی پوشیده شده است که زیبایی و لوکسی بیشتری به فضای کابین بخشیده اند. از جالب ترین المان های کابین 2008، ترمز دستی این خودرو است که ظاهری شبیه به اهرم های موجود در کابین هواپیما دارد! با توجه به ارتفاع زیاد پنجره ها، آینه های بزرگ و وجود لچکی در قسمت جلو، میدان دید 2008 را می توان عالی دانست. صندلی ها پارچه ای هم راحتی و دربر گیرندگی خوبی دارند. کیفیت مواد مصرف شده در ساخت کابین، به واقع بالاست و پلاستیک های داشبورد هم حس منفی و ارزان بودن نمی دهند.

تیوولی در طراحی داخلی نیز به دنبال جذب جوان ها بوده است. فضای کابین تیوولی شاید به اندازه 2008 خاص و اسپرت نباشد، اما کم و کسری هم ندارد. در واقع بر خلاف پژو که بیشتر بر ارگونومی بالا تاکید داشت، سانگ یانگ به دنبال لوکس تر کردن و عامه پسند جلوه دادن تیوولی است. به همین دلیل، تعداد زیادی دکمه در کابین تیوولی می توان مشاهده کرد. تیوولی برای آن دسته از افرادی مناسب است که انتظار دارند با پرداخت پول، خودرویی پر آپشن دریافت کنند و از شلوغ بودن کابین و تعداد زیاد دکمه ها و سیستم هایی که در اختیار دارند، لذت ببرند. طراحی فرمان، دسته دنده و صفحه کیلومتر تیوولی در مقایسه با 2008، بیشتر به خودروهای رایج بازار شباهت دارد. از نکات جالب و متفاوت طراحی داخلی این خودرو، وجود یک باکس بدون درب در مقابل سرنشین جلو است که فضایی کاربردی برای قرار دادن وسایل دم دستی می تواند باشد. صندلی های تیوولی به روکش های چرمی مزین شده اند و نرم تر از صندلی های 2008 احساس می شوند. کیفیت کابین تیوولی همچون رقیب فرانسوی در سطح قابل قبولی قرار دارد و در دراز مدت می تواند رضایت مالک را برآورده کند.
امکانات رفاهی و ایمنی

ایکاپ پژو 2008 را در نسخه میان رده به بازار ایران آورده است. فهرست امکانات 2008 های تولید ایران اگرچه هم تراز با دیگر محصولات فول آپشن بازار نیست، اما موارد حداقلی را در خود دارد. فرمان الکتریکی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور کاهش باد لاستیک، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، برف پاک کن خودکار، راهنمای تعویض لاین، آینه تاشو برقی، سیستم صوتی تصویری با صفحه نمایش 7.0 اینچی و 6 بلندگو، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، 6 کیسه ایمنی هوا و سیستم های کنترل پایداری و کنترل هرز گردی مهم ترین آپشن های رفاهی و ایمنی 2008 را تشکیل می دهند. در میان امکانات این خودرو، جای خالی سان روف یا سقف پانورامیک احساس می شود. آپشنی نه چندان کاربردی که برای خریداران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سانگ یانگ بر خلاف پژو، رمز موفقیت در بازار ایران را می داند. آنها تیوولی را با کامل ترین آپشن های ممکن به بازار ایران فرستاده اند. تیوولی از لحاظ امکانات، در میان خودروهای این کلاس، بی رقیب است. از آپشن های مهم تیوولی می توان به سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، چراغ روشنایی روز، آینه های تاشو برقی، آینه جلو حساس به نور، صندلی های چرمی، گرم کن صندلی های جلو، کروز کنترل، سنسور باران و برف، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، فرمان برقی سه حالته، پخش DVD با 6 بلندگو و 2 آمپلی فایر، 6 کیسه ایمنی هوا در 10 نقطه بازشو، پشت سری های فعال شونده در تصادف و سامانه های ضد لغزش و ضد واژگونی اشاره کرد. شاید تنها نقطه ضعف تیوولی در بخش تجهیزات نسبت به 2008، سیستم تهویه آن باشد که بر خلاف تصور، اتوماتیک نیست و از تنظیم دو ناحیه ای هم بی بهره است.
تجربه راندن
شرکت ایکاپ به عنوان جوینت ونچر مشترک ایران خودرو و پژو، در زمان راه اندازی خط تولید 2008 در ایران، قوی ترین پیشرانه گروه پژو – سیتروئن را برای نصب بر روی 2008 های تولید کشورمان انتخاب کرد. 2008 در بیشتر کشورها با پیشرانه EC5 که ارتقا یافته TU5 است، عرضه می شود. عرضه این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری 160 اسب بخاری متعلق به پژو 508، اقدامی جالب و بی سابقه بود. طبیعی است که وجود چنین پیشرانه قدرتمندی که جایزه بهترین موتور سال را هم برده است و حاصل همکاری PSA و ب ام و به حساب می آید، در کنار گیربکس 6 دنده اتوماتیک و وزن 1280 کیلوگرمی، شتاب و عملکرد خیره کننده ای را برای 2008 به ارمغان می آورد. 2008 به سامانه کنترل پایداری مجهز است و ارتفاع کم این خودرو از سطح زمین در مقایسه با دیگر رقبا و نقطه ثقل پایین آن نیز، پایداری و چسبندگی قابل قبولی به این کراس اوور کامپکت می بخشند.
پژو 2008 کراس اووری است که تنها به صورت تک دیفرانسیل در بازار های جهانی عرضه می شود. بنابراین نمی توان انتظار توانایی های آفرودی را از آن داشت. در عوض، 2008 خودرویی ایده آل برای استفاده شهری است که در عین داشتن موتوری قدرتمند، مصرف سوختی کمتر از 7.0 لیتر در سیکل ترکیبی دارد. علت این موضوع به استفاده از توربو شارژر نیز باز می گردد که البته در صورت عدم استفاده از بنزین سوپر، مصرف سوخت خودرو تا حد زیادی بالا می رود. هر چند که در هر صورت می توان مصرف واقعی 2008 در ایران را به مراتب بالاتر از اعداد کاتالوگی فرض کرد! سواری 2008 به لطف استفاده از سیستم تعلیق پیشرفته و تایر های فاق بلند، نرم تر از دیگر خودروهای این کلاس است. شاید نقطه عطف 2008 در بحث فنی، همان شتاب 0 تا 100 حدودا 8.5 ثانیه ای آن باشد که می تواند از هر خریدار کم سن و سالی، دل ببرد.
تیوولی دنیای متفاوت با 2008 دارد. سانگ یانگ در این محصول خود به استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی قناعت کرده است. در عوض برای تامین جعبه دنده به سراغ شرکت ژاپنی آیسین رفته است تا یک گیربکس 6 سرعته تیپ ترونیک پیشرفته را از آنها خریداری کند. تیوولی با پیشرانه 1.6 لیتری 128 اسب بخاری، در حد انتظارات ظاهر می شود و می تواند شتاب اولیه خوبی را به شما هدیه کند. خبری از لگ یا تاخیر پیشرانه های توربو در تیوولی نیست و به راحتی می توان از شتاب راضی کننده این خودرو لذت برد. هر چند که در درگ 400 متر و شتاب گیری ثانویه از پس 2008 بر نمی آید و در نهایت مغلوب این مقایسه می شود. پایداری تیوولی با توجه به برخورداری از سیستم فعال ضد واژگونی (ARP)، افزون بر سیستم کنترل پایداری (ESP)، در سطح راضی کننده ای ارزیابی می گردد.

ذات اسپرت تیوولی با توجه به هدف گذاری سانگ یانگ برای جلب توجه جوانان به این خودرو، سیستم تعلیق به نسبت خشکی را برای آن به وجود آورده است. ارتفاع بیشتر نسبت به 2008 و رینگ های اسپرت بزرگتر هم، نرمی سواری را از تیوولی سلب کرده اند. شاید در این مورد، 2008 بیشتر بتواند نیاز خانواده ها را پاسخگو باشد. چرا که علاوه بر این سواری خشک، تیوولی با کم فرمانی و بیش فرمانی زیادی مواجه است که از تقسیم وزن نادرست آن ریشه می گیرد. میانگین مصرف سوخت تیوولی بر روی کاغذ، اندکی بالاتر از 2008 است. اما فراموش نکنید که به علت عدم وجود توربو شارژر در پیشرانه سانگ یانگ، می توانید با خیالی راحت در هر پمپ بنزینی سوخت گیری کنید و دغدغه استفاده از بنزین با کیفیت را نداشته باشید. چرا که موتورهای تنفس طبیعی در مقایسه با انواع پیشرانه های توربو، حساسیت کمتری به نوع بنزین مصرفی دارند.
پژو 2008
کلاس بدنه | کراس اوور کوچک |
ابعاد بدنه (mm) | 4159*1739*1556 |
فاصله محوری (mm) | 2537 |
تعداد سیلندر | 4 |
حجم موتور (cc) | 1598 |
تعداد سوپاپ | 16 |
حداکثر قدرت (hp) | 163 |
حداکثر گشتاور (n.m) | 240 |
گیربکس | 6 دنده اتوماتیک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
نوع فرمان | الکتریکی |
وزن خالص (kg) | 1280 |
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) | 6.7 |
ظرفیت باک (lit) | 50 |
سانگ یانگ تیوولی
کلاس بدنه | کراس اوور کوچک |
ابعاد بدنه (mm) | 4202*1798*1590 |
فاصله محوری (mm) | 2600 |
تعداد سیلندر | 4 |
حجم موتور (cc) | 1597 |
تعداد سوپاپ | 16 |
حداکثر قدرت (hp) | 128 |
حداکثر گشتاور (n.m) | 160 |
گیربکس | 6 دنده تیپ ترونیک |
ترمز جلو | دیسکی |
ترمز عقب | دیسکی |
نوع فرمان | الکتریکی |
وزن خالص (kg) | 1300 |
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km) | 7.2 |
ظرفیت باک (lit) | 47 |
پژو 2008
نقاط مثبت: طراحی زیبا، موتور قدرتمند، کیفیت ساخت بالا، هندلینگ مناسب، شبکه خدمات پس از فروش گستردهنقاط منفی: کمبود برخی امکانات رفاهی
سانگ یانگ تیوولی
نقاط مثبت: طراحی جوان پسند، امکانات رفاهی و ایمنی زیاد، بازار خرید و فروش پر رونقنقاط منفی: سواری خشک