مقایسه هیوندای الانترا و کیا سراتو

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
مقایسه هیوندای الانترا و کیا سراتو
کره ای ها سالهاست که بازار خودروهای وارداتی ایران را قبضه کرده اند. موج حضور خودروهای جدید کره ای در کشورمان از میانه های دهه هشتاد آغاز شد. زمانی که واردات خودرو از سر گرفته شد و بار دیگر برندهای خارجی فرصت حضور در بازار خودرو ایران را پیدا کردند. اگرچه ژاپنی ها و آلمانی ها نیز همزمان با کره ای ها دست به کار شدند و نمایندگی های فروش خود در ایران را راه انداختند، اما این چشم بادامی های اهل سئول بودند که توانستند گوی سبقت را از دیگران بربایند.

جایگاه امروز کره ای ها در بازار، جایگاهی تثبیت شده و پر فروش است. اگرچه در سالهای اخیر، ژاپنی ها حضور خود را با میتسوبیشی و نیسان تکمیل تر کردند و از میان فرانسوی ها نیز، رنو به چالشی جدید برای کره ای ها بدل شد، اما هنوز می توان محصولات هیوندای و کیا را پر تقاضا ترین و رایج ترین خودروهای وارداتی بازار کشورمان دانست. همچون رویه همیشگی دو غول خودروسازی کره، محصولاتی از این دو همواره در برابر یکدیگر قرار می گیرند. یکی از این دوگانه های کره ای، دوگانه الانترا – سراتو است که همیشه محل اختلاف طرفداران این دو برند به حساب می آید.

طراحی ظاهری​

هیوندای الانترا
نسل پنجم الانترا خیلی دیر به ایران رسید. سال 2013 برای آغاز عرضه الانترا در ایران آنقدر دیر بود که تقریبا فرصت چندانی برای عرض اندام پیدا نکرد و با نسخه فیس لیفت جایگزین شد. اما نسخه فیس لیفت از سال 2014 تا 2016 با فروشی خیره کننده در ایران مواجه شد. از سال 2017 هم نسل جدید به بازار آمد. الانترا شاید نامی جدید در ایران باشد، اما آنقدر هم غریبه نیست. چرا که هیوندای آوانته تولید شده توسط کرمان موتور، در حقیقت نسل سوم همین الانترا بود. طراحی ظاهری الانترا با الگو برداری از برادر بزرگش، سوناتا YF انجام شده است. دماغه ای کشیده با حجم های غیر منطقی که ظاهری اغوا کننده به الانترا بخشیده اند. طراحی چراغ ها و جلو پنجره با خطوط سیال همراه شده که در مدل های فیس لیفت، یک نوار نئون به گرافیک چراغ های اصلی اضافه شده و طرح پروژکتورها نیز اندکی تغییر کرده است.


هیوندای الانترا
گرافیک زیبای چراغ های جلو الانترا، چشمانی دل فریب برای آن به وجود آورده است که در نگاه اول، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. ترکیب چهره الانترا را در مجموع می توان جسور و دوست داشتنی دانست. در نمای کناری، همان سبک YF را می توان مشاهده کرد. خطوط تند و تیز، پنجره های کوچک، گلگیرهای حجیم و کشیدگی بدنه از جلو به عقب که فرمی آیرودینامیک به ظاهر خودرو بخشیده است. آینه ها نیز طراحی زیبایی دارند. در مدل های قبل از فیس لیفت، از رینگ های آلیاژی ساده استفاده شده بود. اما در مدل های 2014 به بعد، رینگ های اسپرت دو رنگ به چشم می خورند که هارمونی خوبی با ظاهر اغواگر الانترا دارند.

هیوندای الانترا
در نمای عقب، عملا با یک بچه YF طرف هستیم. چراغ های اخموی عقب و فرم طراحی درب صندوق، شباهت زیادی به سوناتا YF دارند. چراغ های عقب الانترا از ترکیب قرمز – دودی بهره می برند. خطوط روی سپر و رفلکتورها در مدل های فیس لیفت تغییر پیدا کرده اند. در مجموع طراحی نمای عقب الانترا با توجه به پیروی از سوناتا، پخته تر از نمای جلو به نظر می آید. الانترا سدانی کوچک و خانوادگی به شمار می رود که طراحی اسپرت آن، تا سالها او را در دور رقابت نگه می دارد و همچنان برای بسیاری از مشتریان، جذاب و دوست داشتنی قلمداد می شود.

کیا سراتو
سراتو نسبت به الانترا، حضور فعال تری در بازار خودرو کشورمان داشته است. سراتو از اولین نسل خود در ایران حضور دارد. اگر ممنوعیت واردات در کار نبود، اکنون جدیدترین نسل آن نیز در خیابان های ما حضور داشت. نسل سوم سراتو پس از دو نسل فروش موفق، به بازار ایران رسید. این خودرو در ابتدا چندان از سوی مشتریان جدی گرفته نمی شد، اما رفته رفته جایگاه خود در بازار را پیدا کرد. نسل سوم سراتو از طراحی نوین و زیبایی برخوردار است. این خودرو از سال 2014 با توقف عرضه نسل دوم، وارد ایران شد. تا سال 2016 واردات این اتاق ادامه داشت تا اینکه از مدل های 2017 به بعد، ظاهر سراتو بار دیگر فیس لیفت شد. این فیس لیفت به سرعت به نمایشگاه های تهران رسید و فروش موفق نسل سوم سراتو را استمرار بخشید. با توجه به بازه قیمتی، امروز نسخه قبل از فیس لیفت سراتو نسل سوم را در برابر فیس لیفت الانترا نسل پنجم قرار داده ایم.

کیا سراتو
چراغ های سراتو نسل سوم، طراحی جالب و منحصر به فردی دارند. به طور کلی حالت بیضوی دارند اما به رسیدن به جلو پنجره پوزه ببر کیا، دچار شکستگی می شوند. در بالای آنها هم یک نوار LED روزتاب کار شده است. فرم کلی سپر، جلو پنجره و چراغ ها، حالت تخم مرغی به پوزه سراتو داده اند که ظاهری مینیمال و دوست داشتنی از آن به نمایش می گذارد. در نمای کناری، خبری از شکستگی ها و خطوط اغراق آمیز الانترا نیست. درها ابعاد بزرگی دارند و پنجره ها نیز به شکل شیب دار طراحی شده اند. یک لچکی هم در قسمت جلو به چشم می خورد که دید جانبی بهتری به راننده می دهد. آینه ها ظاهری اسپرت و شکیل دارند. رینگ های 17.0 اینچی نیز به شکل دو رنگ مشکی – نقره ای و به فرم پنج پره دوبل طراحی شده اند. کشیدگی زیاد چراغ های جلو و عقب بر روی گلگلیرها، از نکات قابل توجه در سراتو است.

کیا سراتو
کیا سراتو
چراغ ها عقب، از زیباترین بخش های طراحی این نسل به حساب می آیند. چراغ هایی کشیده و به نسبت درشت، که همچون چراغ های جلو با خطوطی نرم طراحی شده اند. گرافیک چراغ های عقب سراتو در مقایسه با الانترا، به مراتب مدرن تر و چشم نوازتر است. یک نوار نئون پهن دور تا دور قاب چراغ را در بر می گیرد و در وسط آن نیز از لامپ های LED برای چراغ ترمز استفاده شده است. یک بالچه اسپرت به صورت فابریک بر روی درب صندوق چسبانده شده است. بر روی سپر هم دیفیوزر مشکی با دو رفلکتور به چشم می خورد که یک سر اگزوز استیل را نیز در دل خود جای داده است. در الانترا اثری از سر اگزوز اسپرت به چشم نمی خورد و لوله اگزوز به صورت مخفی در زیر سپر جاسازی شده بود.

طراحی کابین​

هیوندای الانترا
هیوندای در طراحی کابین الانترا هم همان سبک طراحی سوناتا و آزرا هم نسل با آن را در پیش گرفته است. اغراق آمیز بودن ویژگی الانترا است و این ویژگی باید در داخل خودرو هم رعایت شود. در نسخه های فیس لیفت، طراحی داخلی نیز با تغییراتی جزئی مواجه شد. از جمله مهم ترین تغییرات، جابجا شدن دریچه های تهویه بود. اما فرم ایکس شکل داشبورد حفظ شد. در طراحی غربیلک فرمان هم همین طرح ایکس به چشم می خورد. طراحی نشان دهنده ها و دیگر ادوات، دست نخورده باقی ماند. در مجموع طراحی داخلی الانترا را می توان فضایی و آینده نگر دانست. کیفیت متریال کابین الانترا همچون بیشتر خودروهای کره ای، در سطحی متوسط قرار دارد. یعنی بالاتر از خودروهای چینی و پایین تر از اروپایی ها.

کیا سراتو

طراحی داخلی سراتو، دنیایی متفاوت با الانترا دارد. در حالی که در الانترا تلاش بر مدرن و متفاوت نشان دادن کابین شده بود، در سراتو همه چیز بر اساس کاربردی بودن در سر جای خودش قرار گرفته است. داشبورد سراتو به فرم راننده محور طراحی شده است. کنسول و دریچه های تهویه طراحی زمختی دارند و نمی توان لقب زیبا را بر روی آنها گذاشت. فرمان، نشان دهنده های پشت آمپر و روردی ها طرح ساده تری نسبت به الانترا دارند. بر خلاف الانترا، تریم داخل به صورت تمام مشکی است و رگه هایی از برچسب فیبر کربن هم در برخی قسمت های آن به چشم می خورد. کیفیت پلاستیک های استفاده شده در کابین سراتو، با وجود جدیدتر بودن نسبت به الانترا، مزیت خاصی ندارد و کاملا معمولی و در سطح یک خودرو اکونومیک به نظر می رسد.

امکانات رفاهی و ایمنی​

الانترا یک هیوندای است و برای فروخته شدن در بازارهایی همچون ایران، نیازمند وجود آپشن های رفاهی فراوان است. سیستم صوتی با 6 بلندگو و ورودی AUX و IPOD، رادیوی ماهواره ای، فرمان تلسکوپی، کامپیوتر سفری، صندلی های تاشو عقب با نسبت 60/40، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب، سان روف الکتریکی، مه شکن عقب و جلو، صندلی های چرمی با تنظیم 6 جهته، تنظیم برقی پشتی صندلی راننده، گرم کن صندلی های جلو، گرم کن صندلی های عقب، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی (سفارشی)، بلوتوث، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، نشانگر باد لاستیک ها، چراغ روشنایی روز، گرم کن آینه های جانبی، کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای تنها بخشی از امکانات رفاهی و ایمنی الانترا را تشکیل می دهند. سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری نیز به صورت استاندارد در این خودرو وجود دارند.

هیوندای الانترا
سراتو های وارداتی در تمام نسل ها بر خلاف نسخه های مونتاژی، از فهرست امکانات بسیار کاملی برخوردار بوده اند. سراتو نسل سوم نیز با امکاناتی همچون پدال های تعویض دنده از پشت فرمان، سیستم تنظیم عملکرد فرمان، دوربین عقب، صفحه نمایش سوپر ویژن، سنسور های پارک، گرم کن صندلی ها، گرم کن فرمان، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، کانال تهویه مستقل برای ردیف عقب، سرد کن صندلی ها جلو، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 10 جهت، چراغ های روزتاب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، حافظه صندلی راننده، استارت دکمه ای، سان روف برقی، سیستم کمک در سربالایی، صندلی های چرمی، نشانگر باد لاستیک ها، سنسور نور، سنسور باران، گرم کن آینه های جانبی کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای ارائه شده است. در سراتو نیز همچون الانترا، انواع سامانه های کمکی و پایداری نصب شده اند.

نکته لازم به ذکر در رابطه با آپشن های این دو خودرو و به طور کلی خودروهای کره ای اینجاست که با توجه به واردات شخصی و شرکتی این خودروها به کشور، امکانات آنها در سطح ها و تیپ های مختلف، متفاوت است. به گونه ای که تنوع مدل های مختلف از خودروهای کره ای در بازار، بر اساس تفاوت های تجهیزاتی آنها شکل می گیرد. بنابراین گاه می توان یک خودرو کره ای را به دلیل داشتن یا نداشتن گرم کن، سرد کن، حافظه و … به چندین مدل مختلف دسته بندی کرد.

تجربه راندن​

الانترا با موتور 1800 سی سی وارد ایران شد. موتوری که 147 اسب بخار قدرت دارد. گیربکس 6 دنده اتوماتیک الانترا، به خوبی با موتور کوپل است و بنابراین با اندکی فشار گاز، جثه 1350 کیلوگرمی خودرو از زمین کنده می شود و شتاب گیری مناسبی از خود به نمایش می گذارد. خوش بختانه در محصولات هیوندای به علت عدم استفاده از گیربکس های CVT، خبری از تاخیر در گاز خوردن یا تنبلی خودرو نیست. با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اکسل دو تکه در عقب، الانترا از نرمی نسبی در دست اندازهای شهری برخوردار است و از این لحاظ، کم سر و صداتر از سوناتا YF ظاهر می شود.

کیا سراتو
پایداری الانترا هم به لطف وجود سیستم های کمکی، در سطح مطلوبی قرار دارد. هر چند از کنترل خارج شدن قسمت عقب خودرو در پیچ های شدید با توجه به وزن پایین، دور از ذهن نخواهد بود. مصرف سوخت الانترا در سیکل ترکیبی بنا به اعداد نوشته شده در کاتالوگ های رسمی، 7.1 لیتر در 100 کیلومتر است. اما در عمل می توان مصرف سوخت واقعی آن را در حدود 8.0 لیتر اعلام کرد. با در نظر گرفتن مصرف شهر و جاده، در مجموع می توان الانترا را خودرویی مقرون به صرفه و بی دردسر دانست. یکی از مهم ترین قابلیت های این خودرو که از مدل های 2014 به بعد، به آن اضافه شد، انتخاب حالت های مختلف برای فرمان است که نرمی و سفتی آن را تغییر می دهد. شما می توانید فرمان الانترا بر روی یکی از سه حالت اسپرت، کامفورت و نرمال تنظیم کنید.

سراتو نسل سوم همچون نسل های قبل، با پیشرانه 2.0 لیتری به کشورمان آمد. پیشرانه ای که 161 اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن نیز به بیش از 200 نیوتن متر می رسد. سراتو پا به پای الانترا و حتی بهتر از آن می تواند سرعت بگیرد. سواری سراتو نسبت به نسل اول و دوم، به مراتب نرم تر شده است. دیگر خبری از تکان های شدید و سر و صدای اضافی داشبورد نیست و سراتو نسل سوم به نرمی بر روی آسفالت می خزد! در سراتو نیز همچون الانترا می توانید نرمی و سفتی فرمان را در 3 حالت مختلف تنظیم کنید.

سراتو چسبندگی خوبی به زمین دارد. چرا که افزون بر وجود ESP و VSM، ارتفاع این نسل نیز نسبت به نسل قبل کاهش یافته و طراحی آن نیز به مراتب، آیرودینامیک تر از گذشته شده است. وجود شیفترهای پشت فرمان هم بر لذت رانندگی با سراتو افزوده اند. هر چند که تاثیر آنها بر افزایش شتاب گیری چندان محسوس نیست، اما حس خوبی از راندن یک سدان اسپرت را به راننده القا می کنند. مصرف سوخت سراتو در سیکل ترکیبی، 8.4 لیتر عنوان می شود که با توجه به حجم بیشتر موتور، بدیهی است که باید از الانترا پر مصرف تر باشد.

هیوندای الانترا:​

نقاط مثبت: طراحی ظاهری زیبا، امکانات رفاهی و ایمنی کامل، هماهنگی موتور و گیربکس، مصرف سوخت و استهلاک پایین، بازار خرید و فروش مناسب
نقاط منفی: فضای کم کابین در ردیف عقب
کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)4530*1775*1435
فاصله محوری (mm)2700
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1797
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)147
حداکثر گشتاور (n.m)178
گیربکس6 دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبکاسه ای
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)1350
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)7.1
ظرفیت باک (lit)50

کیا سراتو:​

نقاط مثبت: طراحی مدرن و جوان پسند، آپشن های رفاهی فراوان، شتاب و کشش قابل قبول، بازار خرید و فروش مناسب
نقاط منفی: قیمت بالا
کلاس بدنهسدان
ابعاد بدنه (mm)4560*1780*1445
فاصله محوری (mm)2700
تعداد سیلندر4
حجم موتور (cc)1998
تعداد سوپاپ16
حداکثر قدرت (hp)154
حداکثر گشتاور (n.m)194
گیربکس6 دنده اتوماتیک
ترمز جلودیسکی
ترمز عقبدیسکی
نوع فرمانالکتریکی
وزن خالص (kg)1345
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)8.4
ظرفیت باک (lit)50
 

Similar threads

بالا