phalagh
مدیر بازنشسته
فاطمه طباطبایی، عضو هيات علمى و مدير گروه عرفان اسلامى پژوهشكده امام خمينى(س) و انقلاب اسلامى.
چكيده: «حال» و «مقام» دو اصطلاحى است كه در عرفان اسلامى از اهميتبسزايى برخوردار است و سالك طريق هدايت در رسيدن به كمال انسانيت ناگزير از فهم و كسب آنهاست. از اين رو نگارنده در اين مقاله پس از شرح و تعريف اين دو واژه به طور مختصر به شرح هفت مقام عرفانى كه مورد پذيرش اكثر عرفاى اسلامى است پرداخته و ضمن برشمردن آراى بزرگانى چون عزالدين كاشانى در مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه و خواجه عبدالله انصارى در منازل السائرين به بررسى آراء و نظريات امام خمينى(س) در دو كتاب چهل حديث و شرح حديث جنود عقل و جهل پرداخته است.
به نام او كه «كلام» را آفريد و در كتاب تشريع به قلم سوگند ياد كرد و سپاس و ستايش بر او كه همه سطور عالم تكوين را با جوهره عشق نگاشت و غايت چنين نگارشى را دستيابى به عرفان و معرفتخويش قرار داد و فرمود: «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» http://iran-eng.com/newthread.php?do=newthread&f=222#_edn1 اى ليعرفون و همه موجودات را آيات شناختخود قرار داد تا راهى به سوى معرفتخويش، فراروى سالكان طريق خود بگشايد. «ان فى السموات و الارض لايات للمؤمنين». [ii]
حقايق عرفانى بحرى است عميق و گنجانيدن آن در سبويى، ناممكن. لكن در اين گفتار به قدر ميسور و در حد بضاعت اندك، به شرح دو اصطلاح عرفانى «حالات» و «مقامات» مىپردازيم. روشن است كه كسب مقامات و وصول به حقايق عرفانى پيمودنى است نه گفتنى و چشيدنى است نه خواندنى و البته كه هر كس را به فراخور ظرفيتخود حظى و نصيبى خواهد بود. با اين اميد كه اينگونه تلاشها موجبات عنايتحضرت دوست را فراهم سازد.
http://iran-eng.com/newthread.php?do=newthread&f=222#_ednref1 ) ذاريات (51): 56.
[ii] )جاثيه (45): 3.
چكيده: «حال» و «مقام» دو اصطلاحى است كه در عرفان اسلامى از اهميتبسزايى برخوردار است و سالك طريق هدايت در رسيدن به كمال انسانيت ناگزير از فهم و كسب آنهاست. از اين رو نگارنده در اين مقاله پس از شرح و تعريف اين دو واژه به طور مختصر به شرح هفت مقام عرفانى كه مورد پذيرش اكثر عرفاى اسلامى است پرداخته و ضمن برشمردن آراى بزرگانى چون عزالدين كاشانى در مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه و خواجه عبدالله انصارى در منازل السائرين به بررسى آراء و نظريات امام خمينى(س) در دو كتاب چهل حديث و شرح حديث جنود عقل و جهل پرداخته است.
به نام او كه «كلام» را آفريد و در كتاب تشريع به قلم سوگند ياد كرد و سپاس و ستايش بر او كه همه سطور عالم تكوين را با جوهره عشق نگاشت و غايت چنين نگارشى را دستيابى به عرفان و معرفتخويش قرار داد و فرمود: «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» http://iran-eng.com/newthread.php?do=newthread&f=222#_edn1 اى ليعرفون و همه موجودات را آيات شناختخود قرار داد تا راهى به سوى معرفتخويش، فراروى سالكان طريق خود بگشايد. «ان فى السموات و الارض لايات للمؤمنين». [ii]
حقايق عرفانى بحرى است عميق و گنجانيدن آن در سبويى، ناممكن. لكن در اين گفتار به قدر ميسور و در حد بضاعت اندك، به شرح دو اصطلاح عرفانى «حالات» و «مقامات» مىپردازيم. روشن است كه كسب مقامات و وصول به حقايق عرفانى پيمودنى است نه گفتنى و چشيدنى است نه خواندنى و البته كه هر كس را به فراخور ظرفيتخود حظى و نصيبى خواهد بود. با اين اميد كه اينگونه تلاشها موجبات عنايتحضرت دوست را فراهم سازد.
http://iran-eng.com/newthread.php?do=newthread&f=222#_ednref1 ) ذاريات (51): 56.
[ii] )جاثيه (45): 3.