مقاله شماره 53 : فناوري نانو استخوان و دندان را ترميم مي‌كند

zahra mohammadi

عضو جدید
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، فناوری نانو فناوری جدیدی است که وارد صنایع مختلف شده و تأثیرات بسزایی را روی افزایش ارتقا کیفیت صنایع پزشکی، خودروسازی، کشاورزی و غیره گذاشته است.

http://www.www.www.iran-eng.ir/mhtml:file://C:\Users\ARYA\Desktop\New folder\فناوري نانو استخوان و دندان را ترميم مي‌كند.mht!x-usc:http://www.parset.com/Files/News/02d907ce4e39491ab9b4a5c969dde41a.JPG​


داده‌های مربوط به بازار صنایع مختلف در زمینه نانوفناوری از جمله پزشکی نشان می‌دهد که در حال حاضر سهم بازار علوم پزشکی در مقابل علوم دیگر کم است، اما این سهم به مرور زمان در حال افزایش است.
* استفاده از نانو ذرات در ترمیم دندان زیبایی امروزه در دندانپزشکی ترمیمی جایگاه ویژه‌ای دارد و استفاده از نانوذرات در این راه ایده‌آل به نظر می‌رسد. زیبایی زیاد به خصوص که دارای کاربردی راحت و سریع نیز است، مهمترین ویژگی‌ آن‌ها محسوب می‌شود.از جمله مزایای استفاده از نانوذرات در ترمیم دندان‌ها می‌توان تولید پرکننده‌ها با جلای بالا، حداقل زمان جلا دادن، پایداری و مقاومت مواد نسبت به ضربات مکانیکی، کمترین چسبندگی به ابزارها و امکان دقیق تطابق رنگ را نام برد.
شرکت آمریکایی 3M نانو کامپوزیتی به نام Filtek Supreme تولید می‌کند که در ترمیم دندان‌ها کاربرد دارد. این کامپوزیت‌ دارای 3 ویژگی برجسته است که مورد توجه دندانپزشکان و مریض‌ها قرار گرفته که استفاده راحت، زیبایی منحصر به فرد، کیفیت بالا از مزایای آن است. این محصول به 3 شکل کت مقدماتی (افراد تازه‌کار)، کیت افراد حرفه‌ای و کیت کامل محصولات عرضه می‌شود.
شرکت Altair‌دارای فناوری منحصر به فردی در تولید مواد نانوکریستالی در سطح وسیع با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. این شرکت موفق به تولید نانوذرات اکسید زیرکونیوم شده که از جهت کاربرد در دندانپزشکی این ذرات دارای استحکام بالا و شفافیت نسبت به نور بوده ولی مانع از عبور اشعه ایکس می‌شود و لذا در مواردی که دندان‌های پر شده با اشعه UV معالجه می‌شوند، بسیار مناسب است.
نانوذراتی که در شرکت کره‌ای Sukgyung تولید می‌شوند دارای کاربردهای وسیع و کارایی بالا هستند. DM یک سیلیکاژل بسیار خالص است که به روس سل- زل در این شرکت تولید می‌شود که ذرات آن به هم نمی‌چسبند و بدون تخلخل و دارای وزن حجمی بالا هستند.DM برای مصارف انسانی بی‌ضرر بوده و آمیزش پذیری بالایی با رزین‌های با کارایی بالا دارد.
با توجه به این ویژگی‌ها، امکان استفاده از این مواد در دندانپزشکی به عنوان پرکننده فراهم شده است.گروه آمریکایی Nanoproducts محصولی با نام تجاری PurNano از نانوذرات سیلیکونی تولید کرده است که در صورت استفاده در نانو کامپوزیت‌های دندانپزشکی، باعث سختی بیشتر، قدرت خمش افزایش یافته، شفافیت و ایجاد ظاهری جذاب‌تر می‌شوند.
به علاوه استفاده از این نانوذرات میزان شکنندگی مواد پرکننده را به اندازه 50 درصد کاهش می‌دهد.Amazon نام کامپوزیت سرامیکی است که محصول شرکت آمریکایی Medidenta است. این کامپوزیت سرامیکی حاوی نانو و میکروذرات هیبریدی سرامیک است. ادعا شده است این کامپوزیت‌ توانسته است که زیبایی، دوام و خواص فیزیکی مواد هیبریدی را با خاصیت جلاپذیری میکروفیل‌ها همراه سازد.
درجات متغیر کدورت این فرآورده امکان ایجاد رنگ مشابه دندان طبیعی را فراهم می‌سازد.شرکت آلمانی BASF نانوذرات هیدروکسی آپاتیت (HAP)‌ را با استفاده از نانوذراتی ساخته که روش ساخت آن‌ها منحصراً در اختیار این شرکت است. با استفاده از این نانوذرات نواحی آسیب دیده دندان به وسیله یک ماده طبیعی مشابه به جای استفاده از یک ماده خارجی روکش داده می‌شوند و میزانی از مینای دندان که در طی تمیز کردن از بین می‌رود، جبران می‌شود که نیازی به استفاده از یک خمیردندان ملایم و تمیز کردن آرام نیست.
ضمناً در این روش دندان‌های سفید در اثر ایجاد یک مینای جدید ایجاد می‌شوند نه در اثر برداشتن یک لایه.شرکت Pentron تولیدکننده یک نانوکامپوزیت‌ به نام Sculpture است. از این نانوکامپوزیت که در سال 2003 وارد بازار شد می‌توان در انوع ترمیم‌های دندانپزشکی بدون استفاده از آلیاژهای فلزی استفاده کرد. این کامپوزیت‌ نانوهیبریدی باعث جلاپذیری و زیبا شدن کامپوزیت‌های میکروفیل شده و باعث تقویت، استحکم، کاهش سایش و افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی کامپوزیت‌ هیبریدی می‌گردد.
POSS نام ماده‌ای سیلیکونی دیگر است که بر اساس نانوتکنولوژی در این شرکت ساخته شده است و باعث بهبود خواص گرمایی و مکانیکی پلیمرهای رایج می‌شود و لذا از آن به راحتی در طی فرآیند تولید پلیمرها به صورت مستقیم می‌توان استفاده کرد. از این ماده می‌توان به عنوان جایگزین مواد با پایه هیدروکربنی یا مواد افزودنی با وزن حجمی کم در پلاستیک‌های رایج استفاده کرد.
این مواد دارای سازگاری زیستی، قابلیت بازیافت، عدم احتراق و قیمت مناسب هستند. Simile نام محصول دیگر این شرکت است. این نانوکامپوزیت نیز دارای مزایای متعددی است. به دلیل داشتن نانوفیلرها در اثر استفاده از این کامپوزیت‌ سطوح صافتری ایجاد می‌شود که امکان جلاپذیری آنها بیشتر است.از طرفی به دلیل داشتن نانوفیلرها جلای بیشتری با مصرف آن ایجاد می‌شود.
ceram x یک ماده نانوسرامیکی جهت ترمیم دندان‌ها است که توسط شرکت آمریکایی Dentsply عرضه شده است.ویژگی‌های این محصول دقیقاً بر اساس نیازهای دندانپزشکان و مریض‌ها طراحی شده است. ویژگی‌های این محصول عبارتند از عدم چسبیدن به ابزارها موقع استفاده، دوام بسیار عالی و سیستم سایه‌گذاری ساده که امکان ایجاد رنگ طبیعی دندان‌ها با ایجاد حداقل تعداد سایه را فراهم کرده است.
ترکیب Seal & Protect این شرکت بیشتر با توجه به جنبه پیشیگیری بیماری‌ها ساخته شده است. در این محصول نانوفیلرهایی با اندازه تقریبی حدود 7 نانومتر وجود دارند به همین دلیل قادر به نفوذ به نواحی عمقی مجاری موجود در عاج دندان بوده و با پلیمریزاسیون باعث سختی سطح دندان و تقویت عاج دندان‌ها می‌شود. به همین طریق باعث کاهش فرسودگی و سایش نواحی فوقانی لخت شده عاج دندان‌ها شده و از تجمع پلاک‌های دندانی می‌کاهد ودر نهایت باعث درمان نواحی حساس شده می‌شود.
شرکت آمریکایی Premier Dental کامپوزیت‌های با نام CompCore AF تولید می‌کند. این کامپوزیت‌ که در آن از نانوفیلر و پلیمرهای دندریتی استفاده شده است، دارای خواص بهبود یافته‌ای نسبت به کامپوزیت‌‌‌های پایه آن به نام Bis -GMA است. این خواص که شامل شکنندگی کمتر، نیروی کشش قطری و فشردگی بیشتر هستند باعث جلوگیری از بروز هرگونه ترک، بریدگی و ایجاد فضای خالی در دندان‌ها می‌شوند.
کامپوزیت Virtuoso Universal محصول شرکت آمریکایی Dentmat است. زیبایی فوق‌العاده، جلاپذیری و کار راحت، ویژگی‌هایی است که همگی در فرمولاسیون Virtuoso جمع شده‌اند. در ساختار آن نانوذرات و میکروذرات پرکننه در یک سیستم رزینی عالی با هم جمع شده‌اند و تشکیل یک نانوکامپوزیت‌ هیبریدی داده‌اند. متوسط اندازه ذره‌ای آن 100 نانومتر است.
شرکت آلمانی SusTech Darmstadt با همکاری Henkel ترکیب Nanit active را که دارای نانوذرات فسفات کلسیم است تولید می‌کند. این محصول یک مایع حاوی ذرات بی‌شکل پروتئینی جهت مشابهت با مواد زیستی بافت‌های سخت، می‌باشد. مطالعات میکروسکوپی نشان داده است که استفاده از سوسپانسیون یک درصد Nanit active باعث تشکیل لایه‌ای با ضخامت 2میکرومتر بر روی سوراخ‌های عاج دندان می‌شود.
این لایه از لحاظ سفتی و خواص شیمیایی بسیار شبیه عاج دندان طبیعی است.* استفاده از نانوذرات همراه با لیزر پلاسما در دندانپزشکی اگر اندازه ذرت اکسیدتیتانیوم تا حد اندازه‌های نانو (20تا 50نانومتر) کاهش یابند و بر روی پوست به شکل ژل‌های امولسیونی به کار روند، دارای خواص جالبی می‌شوند. در صورتی که این ذرات با پالس‌های لیزر مورد تابش قرار گیرند، ذرات از هم پاشیده و دارای اثرات جمعی می‌شوند.
ذرات ایجاد شده خود دوباره به ذرات کوچکتر تبدیل می‌گردند و این مسئله باعث ایجاد حرکات جنبشی آنی می‌گردد. بنابراین از این روند می‌توان در میکرولایه‌برداری‌ بافت‌های سخت استفاده کرد.در این روش علاوه بر افزایش سرعت و دقت، کار تمیزتر، صاف‌تر و بدون نیاز به بی‌حسی صورت می‌گیرد.شرکت آمریکایی Equilasers برای تولید لیزر دندانپزشکی به نام Equilase-10 از نانوتکنولوژی استفاده کرده است.
این لیزر پلاسما که همراه با نانوذرات اکسیدتیتانیوم تلفیق شده در چند مورد از درمان‌های دندانپزشکی مؤثر است از جمله درمان‌های لثه‌ای دندانی، حذف ملانین لثه، برش بافت نرم بدون بی‌حسی، درمان پوسیدگی دندانی، برش مینا و برش عاج دندانی.* ترمیم استخوان با استفاده از نانو سرامیک‌ها نانو فناوری یک‌سری فضاهای جدید با سطح زیاد و با قابلیت‌ سازگاری زیستی به وسیله نانو مواد فراهم کرده است که برای ترمیم استخوانی و پر کردن حفرات استخوانی می‌تواند استفاده شود.
نانو سرامیک‌های با استحکام بالا را می‌توان به یک خمیر قابل جریان و شکل‌پذیر که به استخوان‌های محکم تبدیل می‌شود، تبدیل کرد. در صورتی که در استخوان از این نوع مواد استفاده شود، سازگاری زیستی تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود. در ضمن نسبت به سیمان‌های مصنوعی، نانو سرامیک‌ها این قابلیت را دارند که در هر دو نوع استخوان‌هایی که وزن را تحمل می‌کنند و وزن را تحمل نمی‌کنند به کار برده شوند.
مواد لازم برای سرامیک‌های استخوانی در دانشگاه کارولینای جنوبی بررسی شده‌اند که این مواد در داخل بدن در حضور سرم، ساختار جامد شبه استخوانی تشکیل داده و قادر به ثابت کردن یک استخوان شکسته و یا جایگزین شدن با آن هستند.
 
بالا