مفهوم Jailbreak و دلایل استفاده از آن ( مبحثی کاملا تخصصی)

Arman 512™

عضو جدید

به‌روز بودن فرم‌وير دستگاه‏هایی مانند iPhone، iPad و iPod به دلیل سفت و سخت بودن برخی از قوانین کمپانی Apple در رابطه با پشتیبانی کردن از محصولاتش، از اهمیت خاصی برخوردار است. از سوی دیگر بحث Jailbreak این دستگاه‏ها وجود دارد که بسیاری از کاربران معتقدند این امر برای iDeviceها حیاتی است. البته بسیاری از دارندگان محصولات Apple با مفهوم واقعی Jailbreak آشنا نیستند و حتی گاهی می‌پرسند که آیا این کار آسیبی به دستگاه می‌رساند یا خیر و آیا این کار اصلا قانونی است؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم شما را با فرآیند Update کردن فرم‌وير و Jailbreak آن آشنا کرده و متداول‌ترین روش را برای شما شرح دهیم. شما نیز اگر یکی از کاربران محصولاتی مانند iPhone، iPod، iPad و Apple TV هستید و تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، نگاهی به ادامه این مطلب بیندازید.

بسیاری معتقدند کاربران محصولات اپل در بدو خرید دستگاه یا پس از Update کردن آن، در زندانی که این شرکت با قوانین خاصش برای آنها درست کرده، قرار می‏گیرند. به طور مثال هیچ گونه دسترسی به فایل‌ها و قسمت‌های مختلف سیستم و فرم‌وير یا همان سیستم‌عامل دستگاهی که Jailbreak نشده است، وجود ندارد. همچنین آنها مجبورند فقط از برنامه‌ها و محصولاتی که در فروشگاه اپل عرضه می‌شوند استفاده کنند و امکان نصب برنامه‏ها و بازی‏های Crack شده را ندارند. لغت Jailbreak نیز به همین علت مورد استفاده قرار گرفته است. این فرآیند با اعمال تغییراتی روی سیستم‌عامل، کاربران را از این زندان آزاد کرده و به آنها اولا اجازه دسترسی به نقاط مختلف فرم‌وير را می‌دهد و ثانیا کاربران را قادر می‌سازد تمام برنامه‌های Crackشده را که به صورت رایگان دانلود کرده‌اند، روی دستگاه خود نصب و استفاده کنند. در واقع شما می‌توانید بعد از Jailbreak کردن دستگاه خود، هر بلایی که می‌خواهید بر سر آن بیاورید.

ابتدا از Update کردن دستگاه شروع می‏کنیم. مبنای ما در این مقاله iPhone 4 و iOS 5.0.1 است. البته روش کار در همه iDevice ها و نسخه‏های مختلف فرم‌وير آنها به یک شکل کلی است و تفاوتی با یکدیگر ندارند. یک نکته بسیار مهم در رابطه با iPhone وجود دارد و آن Lock Factory یا Unlock Factory بودن آن است که در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت ولی همینجا توصیه می‌کنیم در صورتی که گوشی شما از نوع Lock Factory است، تا وقتی مطمئن نشده‌اید که نرم‏افزار Unlock آن ارائه شده است، هرگز آن را Restore یا Update نکنید. فراموش نکنید که به طور معمول امکان Downgrade دستگاه در شرایط بسیار خاص وجود دارد، پس در انتخاب زمان Update دقت فراوان به خرج دهید.



هنگامی که گوشی خود را به کامپیوتر وصل کنید و نرم‌افزار iTunes را باز کنید (اگر تنظیمات پیش‌فرض iTunes را تغییر نداده باشید، با اتصال گوشی به کامپیوتر، نرم‏افزار به طور خودکار باز می‌شود) خواهید دید که گوشی شما به لیستی که در ستون سمت چپ محیط برنامه وجود دارد، اضافه می‌شود؛ آن را انتخاب کنید تا صفحه مربوط به آن و تب Summary باز شود. در این تب اطلاعات کلی از جمله مدل و شماره سریال دستگاه، ورژن iOS فعلی که روی دستگاه نصب است، حجم حافظه و حتی شماره تلفن خود را مشاهده می‌کنید. در این صفحه دو دکمه با نام‏های Update و Restore وجود دارد. Restore زمانی استفاده می‌شود که دستگاه به دلیل تغییر تنظیمات یا نصب نرم‏افزار اشتباه یا هر دلیل دیگری، دچار مشکل شده و امکان درست کردن آن وجود ندارد. Restore کردن به معنی نصب مجدد فرم‌وير دستگاه (همان نسخه‏ای که روی دستگاه وجود دارد) و برگرداندن کلیه تنظیمات به حالت کارخانه‏ای است. Update نیز تقریبا همین کار را انجام می‌دهد، با این تفاوت که iTunes ابتدا به سایت Apple وصل شده و اطلاعات گوشی شما را ارسال می‌کند. پس از بررسی تایید این اطلاعات، اجازه Update شدن و همچنین لینک دانلود نسخه جدید صادر می‌شود و iTunes دانلود آن را آغاز می‌کند. حجم فرم‌وير بستگی به دستگاه شما و نسخه‏ای که دانلود می‏کنید، دارد و بین 300 تا 700 مگابایت متغیر است. در صورتی که فرم‌وير خود را قبلا از همین طریق یا سایت‌های دیگر دانلود کرده‏اید، دکمه alt را نگه دارید (کاربران ویندوز به جای دکمه alt، از دکمه shift استفاده کنند) و سپس روی Update کلیک کنید. در این صورت پنجره‏ای برای شما باز می‌شود و آدرس محل ذخیره‏ فایل را از شما در خواست می‌کند. این عمل برای Restore کردن نیز به همین صورت است.


نکته بسیار مهم قبل از Restore یا Update کردن این است که به iTunes اجازه دهید تا از سیستم شما Backup بگیرد. به‌علاوه با انتخاب تب Info می‌توانید قسمت‌های مختلف گوشی مانند Emailها و شماره تلفن‌های خود را با سیستم‌عامل کامپیوتر Sync کرده و به نوعی از آنها Backup دوم نیز داشته باشید. توجه داشته باشید که قسمت Advanced انتهای این صفحه، جهت عکس Backup گرفتن عمل می‌کند. مثلا اگر تا به حال Contactهای خود را با کامپیوتر Sync نکرده باشید و Contacts (در ویندوز Address book) سیستم‌تان خالی باشد، با زدن تیک Contacts در قسمت Advanced و Sync کردن، کلیه شماره تلفن‌های شما از روی گوشی پاک می‌شود. البته زیاد جای نگرانی نیست زیرا در صورتی که تنظیمات پیش‌فرض iTunes را تغییر نداده باشید، هر بار که گوشی را به کامپیوتر وصل کنید، iTunes یک Backup کلی از گوشی شما تهیه می‌کند. با این حال در انتخاب تنظیمات مناسب دقت کنید. هنگام Update شدن گوشی، نیازی به انجام هیچ کاری نیست، پس صبر کنید تا کار دستگاه تمام شود. پس از اتمام نصب فرم‌وير، مجددا iTunes به سایت اپل وصل می‌شود تا کد Activation دستگاه شما را گرفته و آن را Activate کند. بعد از اتمام کار نوبت به Jailbreak کردن آن می‌رسد.

به گفته Steve Jobs مدیرعامل سابق شرکت Apple، همیشه یک نبرد موش و گربه‏ای بین این شرکت و هکرها وجود داشته و دارد. هر نسخه‏ای از iOS که ارائه می‌شود، مدتی بعد هکرها با استفاده از حفره‏های امنیتی موجود، نرم‏افزار

Jailbreak کردن آن را می‌نویسند و به طور رایگان در اینترنت ارائه می‌کنند. کمپانی اپل نیز به سرعت نسخه جدید دیگری ارائه می‌دهد که حفره‏های امنیتی نسخه قبل در آن وجود ندارد و این بازی همواره ادامه پیدا می‌کند. با اینکه کمپانی اپل برای جلوگیری از هکرها تمهیدات فراوانی اندیشیده ولی همچنان برنده این میدان، هکرها بوده‏اند. حتی بارها این شرکت برای بالا بردن سطح امنیتی سیستم‌عامل‌های خود و پیروزی در این نبرد، از خود هکرها دعوت به همکاری کرده اما نتوانسته جلوی این امر را بگیرد. تنها کاری که تا حدودی به نفع کمپانی تمام شده، این است که Apple کاربران خود را مجبور می‌کند در صورت نیاز به Update کردن فرم‌وير دستگاه خود، فقط از آخرین ورژن iOS استفاده کنند. مثلا اگر ورژن iOS فعلی شما 4.3.3 باشد و بخواهید آن را Update کنید، تنها مجبورید از فرم‌وير نسخه 5.1 (آخرین نسخه ارائه‌شده) استفاده کنید و اجازه Update به نسخه 5.0 یا 5.0.1 را به شما نمی‌دهد. هر چند راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد ولی کاربرد آنها مشکلات فراوانی دارد و کاربران عادی از پس آن برنمی‌آیند و اساسا برای سلامت دستگاه نیز توصیه نمی‌شود.

طبق قانون امریکا (DMCA 2010)، جیلبریک کاری قانونی است و کاربران می‌توانند امکان نصب هر نرم‏افزاری را روی دستگاه خود داشته باشند، البته اپل این قانون را قبول ندارد و گارانتی محصولاتی را که جیلبریک شده باشند باطل میکند و مشکلات نرم‏افزاری این دستگاه را بر عهده نمی‌گیرد. برنامه‌های جیلبریک پس از عرضه، توسط هزاران یا میلیون‌ها نفر دانلود و تست می‌شوند و اصولا به خودی خود آسیبی به دستگاه وارد نمی‌کنند اما به هر حال این برنامه‌ها تاییدیه تولیدکننده و سازنده دستگاه را ندارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای Jailbreak در گوشی‌های Lock ظاهر می‌شود. همان‌طور که گفته شد، گوشی‌های iPhone به دو صورت قفل‌شده (Lock Factory) و قفل‌نشده (Unlock Factory) در بازار ارائه می‌شوند. گوشی‌های Lock تنها با سیم‌کارت‌ سرویس‌دهندگانی که برای آنها تعریف شده کار می‌کنند (مانند AT&T) و Jailbreak زمینه را برای Unlock کردن آنها فراهم می‌کند و این امکان را به کاربران می‌دهد تا از هر سیم‌کارت دیگری استفاده کنند.



به طور کلی سه نوع Jailbreak وجود دارد:

1
) Tethered Jailbreak: در این حالت هر بار که دستگاه را خاموش میکنید، باید آن را دوباره به کامپیوتر وصل کرده و با نرم‏افزار Jailbreak آن را بوت کنید.

2) Untethered Jailbreak: تنها کافی است یک بار دستگاه را Jailbreak کنید و دیگر نیازی به Jailbreak مجدد نیست و مشکلی بعد از خاموش و روشن کردن دستگاه نخواهید داشت.

3) Semi-Tethered Jailbreak: در این حالت دستگاه بعد از Reboot شدن، به شکل یک دستگاه Jailbreakنشده Boot می‌شود و تمام خواص Jailbreak خود را از دست می‌دهد و برای اینکه این خواص را داشته باشد، مانند Tethered Jailbreakباید دستگاه را با نرم‏ افزار Jailbreak مناسب خود Boot کنید.
توصیه مهم برای آن دسته از کاربرانی که از بازی‏ها و نرم‏افزارهای Crackشده استفاده فراوان می‌کنند این است که با توجه به اینکه خرید نرم‏افزارهای اپل از داخل ایران به راحتی امکان‌پذیر نیست و از طرفی هزینه بالایی نیز دارد، پس دستگاه Jailbreak نشده کارایی زیادی برای شما نخواهد داشت. لذا سعی کنید همیشه قبل از به‌روز کردن دستگاه خود و نصب فرم‌وير جدید، از وجود نرم‏افزار Jailbreak آن مطمئن شوید. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، تاکید می‌کنم آن دسته از کاربرانی که تلفن Lock Factory دارند، هرگز بدون اطمینان از ارائه نرم‏افزار Jailbreak و Unlock دستگاه خود را Update نکنند زیرا در این صورت iPhone آنها تبدیل به iPod Touch خواهد شد. بارها دیده شده که نرم‏افزار

Jailbreak یک نسخه ارائه شده ولی هرگز نتوانسته‌اند برای آن نسخه، نرم‏افزار Unlock بنویسند، پس این نکته را حتما مد نظر داشته باشید.

یکی از رایج‌ترین روش‌های Jailbreak، استفاده از نرم‏افزار RedSn0w است. البته روش‌های دیگری از جمله روش‌های آنلاین نیز وجود دارد ولی این نرم‏افزار تاکنون بیشتر از روش‌های دیگر توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مطلوبی داشته است. قبل از هر چیز یادآوری می‌کنم که مبنا را بر گوشی iPhone 4 و iOS نسخه 5.0.1 و نرم‏افزار مخصوص Jailbreak این نسخه یعنی RedSn0w نسخه 0.9.9b10 قرار داده‌ایم. این Jailbreak از نوع Untethered است. البته روش کلی در هر سه حالت Tethered، Untethered و Semi-Tethered مشابه یکدیگر است. لینک دانلود فرم‌وير و نرم‌افزارهای مورد نیاز در انتهای این راهنما قرار داده شده است.


بعد از Restore یا Update کردن گوشی، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:


1) ابتدا گوشی را خاموش و توسط کابل مخصوص به کامپیوتر وصل کنید.

2) نرم‏افزار Redsn0w را اجرا کنید. با اجرای این برنامه پنجره‌ای به شکل زیر باز می‌شود.

3) روی دکمه Jailbreak کلیک کنید تا پنجره‌ای که در زیر مشاهده می‌کنید نمایان شود.

4) با کلیک بر روی دکمه Next، نرم‏افزار شما را برای وارد کردن گوشی به حالت DFU Mode راهنمایی می‌کند. پس قبل از کلیک کردن، گوشی را در دست خود گرفته و آماده فشردن دکمه‌های Power و Home روی آن باشید. پس از کلیک روي دکمه Next، نرم‏افزار از شما می‌خواهد دکمه Power را نگه دارید تا شمارش معکوس آن تمام شود.

5) پس از اتمام شمارش معکوس در مرحله اول، مرحله دوم شروع می‌شود و از شما می‌خواهد تا در زمان مشخص‌شده و در طول شمارش معکوس، بدون اینکه دکمه Power را رها کنید، دکمه Home را نیز فشرده و نگه دارید.

6) در مرحله بعد نرم‏افزار از شما می‌خواهد که در زمان مشخص‌شده و در طول شمارش معکوس، بدون اینکه انگشت خود را از روی دکمه Home بردارید، دکمه Power را رها کنید.

7) پس از اتمام این مراحل، گوشی را زمین بگذارید و صبر کنید تا نرم‏افزار کار خود را تمام کند.

8) پس از اتمام کار نرم‏افزار، پنجره‌ای مشابه عکس زیر نمایان می‌شود. در این مرحله گوشی در نیمه راه Jailbreak است؛ به این معنی که فایل‌های مورد نیاز برای این کار روی گوشی کپی شده و نرم‏افزار آماده Jailbreak کردن گوشی شماست.

9) تیک‌های Install Cydia و Enable Multitask Gestures را بزنید. Cydia در واقع نرم‏افزاری است که از طریق آن می‌توانید قابلیت‌های فراوانی را از جمله نصب نرم‏افزارهای Crack شده به گوشی خود اضافه کنید. نرم‏افزارهایی که Cydia امکان نصب آنها را به شما می‌دهد، نرم‏افزارهایی هستند که با دستکاری سیستم‌عامل گوشی شما، امکانات فراوانی به آن اضافه می‌کند و از طریق دیگری نمی‌توان آنها را نصب کرد. مهم‌ترین و کلیدی‏ترین نرم‏افزارهای که توسط Cydia نصب می‌شود، نرم‏افزار Ultrasn0w جهت Unlock کردن گوشی‏های Lock Factory و AppSync برای نصب برنامه‏های Crack شده است. انتخاب گزینه Enable Multitask Gestures باعث می‌شود گوشی قابلیت اجرای چند نرم‏افزار در یک زمان را از دست ندهد. پس از انتخاب گزینه‌های مورد نظر روی دکمه Next کلیک کنید.

10) صبر کنید تا نرم‌افزار کار خود را تمام کند.

11) پس از اتمام کار نرم‏افزار، گوشی شروع به پردازش و بارگذاری اطلاعات جدید می‌کند. صبر کنید تا کار گوشی نیز به اتمام رسد. پس از اتمام، گوشی باید دوباره Restart شود. در صورتی که از Tethered Jailbreak استفاده کنید، گوشی Boot نمی‌شود و شما باید این کار را با کمک نرم‏افزار Redsn0w انجام دهید، به این صورت که نرم‏افزار را دوباره باز کنید و روی دکمه Extras کلیک کنید تا پنجره‌ای مشابه تصویر زیر نمایان شود.

12) تنها کافی است دکمه Just Boot را بزنید و مراحل 4، 5 و 6 را تکرار کنید. پس از اتمام، گوشی به شکل اول Boot شده و شروع به کار می‌کند، با این تفاوت که نرم‏افزار Cydia نیز در آن نصب و آیکون آن اضافه شده است. روش کار با Cydia را به طور مفصل در شماره‏های بعدی توضیح خواهیم داد، همین قدر بدانید که عملکرد آن به این صورت است که شما را به سایت‌های مخصوص به نرم‏افزارهای Cydia وصل می‌کند و با دانلود فایل‌های مورد نیاز و بدون احتیاج به نرم‌افزار iTunes، آنها را روی گوشی شما نصب می‌کند. برخی از نرم‏افزارها پس از نصب برای بارگذاری نیاز به Restart کردن دارند. فراموش نکنید که در Tethered Jailbreak برای Restart و Boot کردن گوشی خود، مجددا باید از نرم‏افزار Redsn0w استفاده کنید.



به این ترتیب گوشی Jailbreak شده و آماده برای اعمال تغییرات دلخواه شماست. از این پس تمام امکاناتی را که می‌خواهید در گوشی خود داشته باشید، می‌توانید از طریق Cydia به آن اضافه کنید. به طور مثال با اضافه کردن
Http://cydia.hackulo.us
به عنوان یک Source در Cydia و نصب برنامه App Sync OS 5.0+ از این Source، می‌توانید نرم‏افزارها و بازی‌های Crack شده را در گوشی خود نصب کنید. Sourceهای فراوانی برای Cydia وجود دارد که هر یک حاوی نرم‏افزارهای فراوانی برای انواع iDeviceها هستند. در شماره بعدی شما را بیشتر با Cydia، روش کار و نرم‏افزارهای آن آشنا خواهیم کرد.

فایل‌های لازم برای Jailbreak کردن دستگاه مورد نظرتان را می‌توانید از لینک‌های زیر دانلود کنید:
· دانلود آخرین نسخه فرم‌وير به کمک iTunes انجام می‌شود ولی می‌توانید فرم‌وير مورد نظر را از لینک http://www.felixbruns.de/iPod/firmware نیز دانلود کنید. در این لینک تمام نسخه‌های iOS برای تمامی iDevice ها موجود است.

· نرم‌افزار RedSn0w را نیز می‌توانید از لینک http://iphone.pandaapp.com/news/12182011/235517447.shtml"]http://iphone.pandaapp.com/news/12182011...7447.shtml[/url] دانلود کنید.

· برای دریافت آخرین نسخه iTunes می‌توانید به سایت Apple مراجعه کنید. دانلود این نرم‏افزار رایگان است.
 
Similar threads

Similar threads

بالا