مغز 90سانتي‌متري از بتن ‌و فولاد در مركز سازه ساختمان جدید تجارت جهانی

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
حذف خطر « ريزش و ذوب‌شدن» در سازه‌اي كه 2013 رونمايي مي شود؛ مغز 90سانتي‌متري از بتن ‌و فولاد در مركز سازه


گروهي از طراحان ساختماني و معماران مطرح بين‌المللي 5 سال بعد از حادثه 11 سپتامبر، مامور شدند جايگزين برج‌هاي دوقلوي تجارت‌جهاني در منهتن آمريكا را به گونه‌اي احداث كنند كه در مقابل بدترين تهديد كه ممكن است با اصابت دوباره يك فروند هواپيماي مسافربري حامل سوخت رخ دهد، اين ساختمان‌ها كمر خم نكنند.

نتايج اين ماموريت، هم‌اكنون در محل برج‌هاي ويران‌شده منجر به اجراي پروژه‌اي با ظرفيت 6 ساختمان مركز تجارت‌جهاني شده كه ساختمان اصلي با 541 متر ارتفاع در 113 طبقه اواخر سال 2013 به عنوان برج اصلي تجارت‌جهاني (برج آزادي) به بهره‌برداري مي‌رسد.

اين ساختمان آن‌طور كه سازنده‌اش تضمين داده تحت هيچ‌شرايطي سقوط نمي‌كند و حداكثر واكنشي كه با برخورد هواپيما دارد، كج‌شدگي قسمت‌هايي از سازه آن است.




در برج تجارت‌جهاني 2 كه حدود 100 متر بلندتر از برج‌هاي دوقلو (تجارت‌جهاني 1) است براي مقابله با تبعات حمله‌هاي تروريستي يك مغز 90 سانتي‌متري حاوي بتن ‌و ‌فولاد مركز سازه را تقويت مي‌كند و در عين حال سيمان به كار رفته در اين ساختمان نقش عايق حرارتي را برعهده دارد.پروژه‌هاي ساختمان‌سازي انگشت‌شماري توانسته‌اند به اندازه ساخت برج آزادي، (برج تجارت جهاني2) پر سر‌و‌صدا باشند. اين برج، خود ياد‌گاري پر‌هيبت از برج‌هاي فرو‌افتاده است، اما مي‌تواند هدفي آشكار براي حمله‌كنندگان نيز باشد. معماران اين برج به دنبال آن هستند كه جلوي تكرار تاريخ را بگيرند.

آنها اعتقاد دارند كه اگر تروريست‌‌ها يك هواپيماي مسافر‌بري را با مخزني پر از سوخت به اين برج بكوبند، باز هم سر پا خواهد ماند. كارل گاليوتو، مشاور فني شركت طراح برج مي‌گويد: «با توجه به خطرات احتمالي، سازه برج سقوط نخواهد كرد. در بسياري از موارد حتي تغيير شكل و كج‌شدگي نيز رخ نخواهد داد. به هر حال، مولفه‌هاي اصلي برج تخريب نخواهند شد و از جا در نخواهند رفت».

آنچه كه اين برج جديد را تقويت مي‌كند، يك مغزه مركزي عمودي است كه از ميان برج كه با ديواري به ضخامت 90 سانتي‌متر و از جنس بتن و فولاد تقويت شده، مي‌گذرد. بخش‌هاي مختلف اسكلت فولادي برج از طريق ستون‌ها و تيرآهن‌هايي به يكديگر وصل شده‌اند تا در صورت برخورد شديد با برج يا وقوع انفجار در آن، بار توزيع شده و برج سر پا بماند و ساكنان بتوانند به سلامت از آن بيرون روند.

در سال‌هاي آغازين دهه 1960 كار طراحي مجتمع مركز تجارت جهاني براي ساخت در منطقه منهتن شهر نيو‌يورك توسط دو شركت مينورو ياماساكي و شركا، و امري راث و پسران آغاز شد. اين مجتمع در 5 آگوست 1966 كلنگ خورد، اما ساخت برج‌هاي دو‌قلو در فاصله سال‌هاي 1970 تا 1973 انجام گرفت. در‌هاي اين دو برج در 4 آوريل 1973 به روي عموم مردم گشوده شد. چهار ساختمان ديگر اين مجتمع در فاصله سال‌هاي 1975 تا 1981 و ساختمان آخر (هفتم) نيز در سال 1985 ساخته شدند. در مركز اوليه تجارت جهاني كه هفت ساختمان را در خود داشت، نقش برجسته را برج‌هاي معروف دو‌قلو بازي مي‌كردند. اين دو هر كدام 110 طبقه و 9 آسانسور داشتند و ارتفاع‌شان بيش از 410 متر بود. ساخت برج شمالي (برج 1) در دسامبر 1972 و دومي (برج جنوبي) در جولاي 1973 به پايان رسيد. هزينه ساخت اين دو برج به پول آن روز، 400 ميليون دلار و بر پايه ارزش دلار در سال 2011، بيش از دو ميليارد دلار بود.

اين مركز پيش از آن كه در اثر حملات 11 سپتامبر 2011 فرو ریزد، یک آتش سوزی را در فوریه 1975 و یک بمب گذاری را در فوریه 1993 از سر گذرانده بود.

اما صبحگاه 11 سپتامبر 2001 هوا‌پيما‌ربا‌هاي وا‌بسته به القاعده دو هوا‌پيماي جت 767 را در حملات تروريستي هماهنگ‌شده‌اي به دو برج مجتمع مرکز تجارت جهانی کوفتند.

تقريبا از همان لحظه‌اي كه برج‌هاي دو‌قلو فرو ريخت، مناقشات زيادي درباره آينده «زمين صفر» وجود داشته است. نا‌سازگاري درباره اين كه چه كسي مالك اين زمين است و چه چيزي به جاي ساختمان‌هاي فرو‌ريخته ساخته خواهد شد، چند سال جلوي ساخت‌و‌ساز را در اين منطقه گرفت. بسياري خواستار آن بودند كه برج‌هاي دو‌قلو ساخته شوند، اما بلند‌تر و پر‌قدرت‌تر. اين نهضت را سازماني غير‌رسمي با نام «پيمان برج‌هاي دو‌قلو» رهبري مي‌كرد. ديگراني نيز مي‌خواستند كه هيچ چيزي در آن ساخته نشود يا همه اين مكان به بناي يادبود بدل گردد.

در 13 مارس 2006 كار‌گران به محل مركز تجارت جهاني پا گذاشتند تا ويرانه‌هاي باقيمانده را از ميان بردارند و كار نقشه‌برداري را آغاز كنند. اين شروع رسمي باز‌سازي موزه و يادبود ملي 11 سپتامبر بود.

اين روز‌ها بعد از چند سال كشاكش و اين پا و آن پا كردن، باز‌سازي در محل مركز تجارت جهاني به خوبي پيش مي‌رود. شركتي كه در نوامبر 2001 براي نظارت بر فرآيند باز‌سازي پايه‌گذاري شده بود، رقبايي را براي انتخاب نقشه سايت بر‌گزيد و دست آخر طرح دانيل‌لايبسكيند بر‌گزيده شد. در اين طرح موزه و بناي ياد‌بودي در همان جايي قرار دارد كه برج‌هاي دو‌قلوي آغازين ايستاده بودند و در عين حال شش آسمانخراش جديد نيز دور آنها را مي‌گيرد.

ساختمان جديدي كه پيش از همه ساخته شد، ساختمان شماره 7 مركز تجارت جهاني بود كه در ماه مه 2006 آغاز شد.

برجي 541 متري به نام برج آزادي كه حالا به مركز تجارت جهاني تغيير نام يافته و ساختمان اصلي در اين مجتمع نو‌پا خواهد بود، در 27 آوريل 2006 كلنگ خورد. اين برج همراه با ساختمان شماره چهار مركز تجارت جهاني تا سال 2013 ساخته خواهند شد، ساخت ياد‌بود قربانيان حملات 11 سپتامبر تمام شده، موزه در سال 2012 گشوده خواهد شد و مركز تجارت جهاني سه و پنج و نيز مركز حمل‌و‌نقل آن در حال ساخت هستند و قرار است پيش از سال 2015 گشوده شوند.

اكنون تا سپتامبر 2011 مركز تجارت جهاني يك به طبقه 80 خود رسيده و شيشه‌هاي آن تا طبقه 54 نصب شده‌اند.

برج چهار هم تا طبقه 38 بالا آمده و شيشه‌هايش تا طبقه 15 كار گذاشته شده‌اند. انتظار مي‌رود كه چهار ساختمان ديگر نيز تا سال 2020 ساخته شوند. برج ششم ديگري نيز در انتظار مجوز ساخت است.


منبع : بنا نيوز



 

reza2011

عضو جدید
به نظر من بايستي در برج هاي جديد به جاي اونكه فقط و فقط فكرمون معطوف به اين باشه كه سازه تحت هر شرايطي تخريب نشه بيشتر فكرمون معطوف به اين باشه كه تلفات انساني به حداقل مقدار خودش برسه . به همين دليل راهكارهاي جديد نياز هست كه در صورت وقوع چنين حوادثي كليه ساكنين برج در كمترين زمان ممكن از برج تخليه شوند .

طبق اين مقاله گفته ميشه كه برج در برابر ضربه يك هواپيما كاملا مقاومت خواهد كرد ولي آيا اگر بيش از يك هواپيما به برج برخورد كنه باز هم مقاومت ميكنه ؟ اگر 2 هواپيما همزمان از 2 جهت مخالف به يك نقطه از برج برخورد كنند آيا باز هم براي برج اتفاقي نخواهد افتاد .

ضمنا يك طرح ديگه كه به نظر من مفيد هست اينه كه اين برج داراي سلاح تدافعي باشه و چنانچه هواپيمايي به طور بسيار مشكوك به سمت برج نزديك ميشه به سرعت نابود و از برخورد اون جلوگيري بشه . راه حل ديگه كه به نظر من ميرسه اينه كه در 4 طرف برج به گونه اي ديوارهاي مقاومي با فواصل نسبتا زياد ساخته بشه كه در صورت برخورد هواپيما تا حد زيادي انرژي جنبشي مستهلك بشه و به ساختمان اصلي آسيبي نرسه ...

لطفا اگر كسي آشنا داره راه حل هاي منو به دست مهندسين محاسب برج برسونه :D :d :d :d
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایده شما رو به مهندس محاسب نمیخواد بدیم ، باید بدیم به وزارت دفاع :)
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
به نظر من بايستي در برج هاي جديد به جاي اونكه فقط و فقط فكرمون معطوف به اين باشه كه سازه تحت هر شرايطي تخريب نشه بيشتر فكرمون معطوف به اين باشه كه تلفات انساني به حداقل مقدار خودش برسه . به همين دليل راهكارهاي جديد نياز هست كه در صورت وقوع چنين حوادثي كليه ساكنين برج در كمترين زمان ممكن از برج تخليه شوند .

طبق اين مقاله گفته ميشه كه برج در برابر ضربه يك هواپيما كاملا مقاومت خواهد كرد ولي آيا اگر بيش از يك هواپيما به برج برخورد كنه باز هم مقاومت ميكنه ؟ اگر 2 هواپيما همزمان از 2 جهت مخالف به يك نقطه از برج برخورد كنند آيا باز هم براي برج اتفاقي نخواهد افتاد .

ضمنا يك طرح ديگه كه به نظر من مفيد هست اينه كه اين برج داراي سلاح تدافعي باشه و چنانچه هواپيمايي به طور بسيار مشكوك به سمت برج نزديك ميشه به سرعت نابود و از برخورد اون جلوگيري بشه . راه حل ديگه كه به نظر من ميرسه اينه كه در 4 طرف برج به گونه اي ديوارهاي مقاومي با فواصل نسبتا زياد ساخته بشه كه در صورت برخورد هواپيما تا حد زيادي انرژي جنبشي مستهلك بشه و به ساختمان اصلي آسيبي نرسه ...

لطفا اگر كسي آشنا داره راه حل هاي منو به دست مهندسين محاسب برج برسونه :D :d :d :d

دوست عزيز ، ايده هاتونو در بخش اصلي كه دوستمون Middbox عزيز ،يك پست ،ايجاد كردن بيان كنيد !! تا بشه با نظر و راهنمايي دوستان ،طرحي قابل ارايه به وزارن دفاع يا هر ارگان ديگه اي باشه !!
ایده شما رو به مهندس محاسب نمیخواد بدیم ، باید بدیم به وزارت دفاع :)

اقاي مهندس ، به نظرتون براي كدوم يك از برجهاي ايران !!!!! احتمال 1 به 1000 وجود داره تا يه روزي مورد اصابت ، هواپيما قرار بگيره ؟؟
 

Similar threads

بالا