معنا در مکان و آفرینش هویت [نمونه موردی: بازار کرمانشاه]

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
نویسندگان:
میرزایی،شکوفه - تیموری،سیاوش - نژاد ستاری،سعیده
نشریه:
علوم سیاسی » مطالعات ملی » سال سیزدهم، 1391 - شماره 50 (علمی-پژوهشی/ISC)
چکیده:
هویت، مجموعه ای از صفات و مشخصاتی است که باعث تشخص یک فرد یا اجتماع از افراد و جوامع دیگر می شود، معنا در مکان، علاوه بر ویژگی های بصری، متاثر از تعاملات متقابل انسان ها، رفتار و فعالیت هاست. هویت در مکان ها به واسطه ایجاد و تداعی خاطرات عمومی در استفاده کنندگان، دلبستگی را در آنها به وجود آورده و این حس مکان است. برای رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا بازار نمونه مکانی هویت ملی است، این مقاله ضمن اشاره مختصر به عوامل به وجود آورنده معنا در مکان، به ارائه مفاهیمی چون مکان، هویت و هویت ملی و خاطره پرداخته و آنچه از طریق پرسشنامه و روش روان شناسی بوم شناسی حاصل شده، در بازار کرمانشاه به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای شهری دارای هویت ملی و فرهنگی به عنوان مورد پژوهی کاربست یافته است. نتایج پژوهش نشان می دهد مکان، ماهیتی است پویا و هویتی مکنون که در نتیجه فعالیت ها و رفتارها، تجارب و خاطره ها، حس مکان و در نهایت هویت در آن پدیدار می شود. همچنین بازار به عنوان مکانی واجد مولفه های سازنده معنا، هویت ایرانی ماست که در یک استمرار تاریخی شکل می گیرد و در عین پویایی، خود را در صور کالبدی، هنر و معماری این سرزمین نمایان می کند.
واژگان کلیدی:
مکان، هویت، هویت ملی، خاطره، حس مکان، بازار کرمانشاه

.
.
.
:gol:
 

پیوست ها

  • -معنا_در_مکان_و_آف.pdf
    753.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا