معرفی گيربكس CVT

behzadk2019

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک
کاربر ممتاز
گيربكس CVT

انتقال قدرت پیوسته (CVT) که لئوناردو داوینچی ٥٠٠ سال پیش اندیشه اش را در سر داشت، در حال حاضر جای انتقال قدرت اتوماتیک را در بعضی خودروها گرفته است. در واقع از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است، امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند.
اگر درباره ی ساختار و طرزکار انتقال قدرت اتوماتیک در بخش دنده ی اتوماتیک چگونه کار می کند، خوانده باشید، می دانید که وظیفه ی انتقال قدرت، تغییر دادن نسبت سرعت چرخ و موتور است،به عبارت دیگر،بدون یک جعبه دنده خودرو فقط یک دنده خواهد داشت،دنده ای که به اتوموبیل اجازه دهد با سرعت مناسب حرکت کند
یک لحظه تصور کنید در حال رانندگی با اتوموبیلی هستید که فقط دنده یک یا دنده سه دارد،در حالت اول خودرو با شتاب خوبی از حالت سکون حرکت می کند و می تواند از یک تپه با شیب تند بالا رود اما بیشترین سرعت آن به چند مایل در ساعت محدود می شود، از طرف دیگردرحالت دوم خودرو با سرعت ٨٠ مایل بر ساعت در یک بزرگراه به سمت پایین حرکت خواهد کرد اما تقریبا شتابی هنگام شروع حرکت نخواهد داشت و نمی تواند از تپه بالا رود
جعبه دنده از تعدادی چرخ دنده استفاده می کند تا با تغییر شرایط رانندگی استفاده ی مناسبی از گشتاور موتور شود،دنده ها می توانند به طور دستی و یا اتوماتیک تغییر کند.

در جعبه دنده های اتوماتیک قدیمی،چرخ دنده ها وظیفه انتقال و تغییر گشتاور و حرکت دایره ای را به عهده دارند، ترکیبی از چرخ دنده های سیاره ای تمام نسبت های دنده ای که لازم است را به وجود می آورند. معمولا ٤ دنده جلو و یک دنده معکوس،وقتی با این نوع جعبه دنده، دنده عوض می شود راننده ضربه ای را احساس می کند.
● اصول CVT
بر خلاف سیستم انتقال قدرت اتوماتیک، در سیستم انتقال قدرت با قابلیت تغییر پیوسته،جعبه دنده ای با تعداد مشخص چرخ دنده وجود ندارد یعنی در CVT چرخ دنده های دندانه دار درگیر با هم وجود ندارند رایج ترین نوع CVT بر اساس سیستم پولی کار می کندکه اجازه ی بینهایت تغییر بین بالاترین و پایین ترین دنده بدون گسستگی را می دهد.
اگر از اینکه چرا درباره ی CVT هم از واژه دنده استفاده می شود تعجب می کنید به خاطر بیاورید که منظور از دنده نسبت سرعت موتور به سرعت محور چرخ هاست،اگرچه CVT این نسبت را بدون استفاده از چرخ دنده های سیاره ای انجام می دهد اما باز هم از واژه دنده برای CVT استفاده می شود

● CVT هایی بر اساس پولی
به جعبه دنده اتوماتیک توجه کنید، در آن دنیایی از چرخ دنده ها،ترمز ها، کلاچ ها و دستگاه های کنترل را خواهید دید در مقابل CVT به سادگی قابل مطالعه است،بیشتر CVT ها فقط سه جزء اساسی دارند:
▪ یک تسمه محکم فلزی یا لاستیکی
▪ یک پولی متغییر محرک (ورودی)
▪ یک پولی خروجی

بعلاوه CVT ها انواع مختلفی از ریزپردازنده ها و حسگر ها را دارا می باشند اما سه جزءی که در بالا توضیح داده شده اند اجزای اصلی اند که به این سیستم اجازه ی کار می دهند
● Pulley-based CVT
پولی های با شعاع متغیر قلب CVT هستند،هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ٢٠ درجه که رودر روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد،در صورت لاستیکی بودن تسمه ها از تسمه های V شکل استفاده می شود،تسمه های V شکل از آنجا نام خود را می گیرند که سطح مقطع V شکل دارند که اصطکاک تسمه با پولی را افزایش می دهد
وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند،یعنی ضخامت پولی بیشتر شود،تسمه در شکاف پایین تر می رود و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی کاهش می یابد و وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند ،یعنی ضخامت پولی کاهش می یابد،تسمه در شکاف بالا تر رفته و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی افزایش می یابد CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی مورد نیاز برای تنظیم دو نیمه ی پولی استفاده کند
پولی ها با قطر متغیر همیشه به صورت دوتایی به کار می روند یکی از پولی ها که به عنوان پولی محرک شناخته می شود،به میل لنگ موتور متصل است،پولی محرک ، پولی ورودی هم نامیده می شود زیرا جایی است که انرژی موتور وارد سیستم انتقال قدرت می شود،پولی دوم پولی گردنده نامیده می شود زیرا پولی اول آن را می چرخاند،به عنوان پولی خروجی،پولی گردنده انرژی را به محور چرخها منتقل می کند
زمانی که دو پولی ضخامت خود را نسبت به یکدیگر تغییر می دهند،بینهایت نسبت دنده مختلف بوجود می آید،از کم به زیاد،شامل همه نسبت های مابین، برای مثال وقتی شعاع تسمه در پولی محرک کم و در پولی خروجی زیاد باشد،سرعت دوران پولی خروجی کاهش می یابد که دنده پایین تری را ایجاد می کند و وقتی شعاع تسمه در پولی محرک زیاد و در پولی خروجی کم باشد،سرعت دوران پولی خروجی افزایش می یابد و دنده بالا تری را ایجاد می کند،بنابراین در تئوری یک CVT بینهایت دنده را شامل می شود و می تواند در هر زمانی و با هر دور موتوری کار کند

طبیعت ساده و بدون گسستگی CVT ها آنها را به یک سیستم انتقال قدرت ایده آل برای تمام ماشین ها و وسایل،نه فقط خودرو ها،تبدیل کرده است،CVT ها سالهای زیادی در ابزار های قدرتی و مته ها بکار می رفتند،همچنین از آنها در وسایل نقلیه مختلفی اعم از تراکتور ها و ماشین های برف رو و اسکوتر های موتوری استفاده می شود،در تمام این کاربرد ها این در نوع سیستم انتقال قدرت از تسمه هایی با لاستیک فشرده استفاده می شود که می تواند کشیده شده یا سر بخورد و در نتیجه باعث هدر رفتن انرژی و کاهش کارایی شود
اختراع ماده های جدید CVT ها را مطمئن تر و کارآمد تر از قبل می سازد،یکی از مهمترین پیشرفت ها طراحی و توسعه ی تسمه های فلزی برای متصل کردن دو پولی بوده است، این تسمه های انعطاف پذیر از چندین ، عموما ٩ یا ١٢، نوار نازک فولادی که تکه های فلزی پاپیونی شکل بسیار مقاوم را کنار هم نگه می دارد ساخته شده است
تسمه های فلزی سر نمی خورند و بسیار با دوام اند که به CVT اجازه ی انتقال گشتاور بیشتری را می دهند، در ضمن آرام تر از تسمه های لاستیکی هستند.


 

543210

اخراجی موقت
بهره برداری ، تعمیرات و پایش وضعیت ( Monitoring ) توربین بخار
مدل سازی ارتعاشات تصادفی سیستم تعلیق
بسته آموزشی کمپرسور (Compressor)
بسته آموزشی توربین های گازی (Gas Turbine)
بسته آموزشی پمپ ها (Pump)
بسته آموزشی شیر های صنعتی valves
بسته آموزشی عایق های الکتریکی شرکت پتروشیمی
پوشش دهی فلزات به روشهای مختلف
تحلیل عملکرد و عیب یابی پمپ های بزرگ صنعتی و نیروگاهی
کمپرسور نیروگاهای گازی و ناپایی های آن

کامل ترین مجموعه ی آموزش مهندسیSolidProfessor :SolidWorks
سیستم مالتی پلکس در خودرو

روغن , یاتاقان و روانکاری
خودرو های گازسوز NGV
روش های کاهش صدا و نویز در خودرو مطابق با استاندارد های طراحی
بررسی انواع سیستم های تعلیق خودرو
مطاله و برسی سیستم اگزوز
خودرو های گازسوز
بررسی پدیده جریان سوخت و هوا در سیستم سوخت رسانی
تکنولوژی پیل‏ های سوختی و کاربرد آن در خودرو
سیستم سوخت رسانی و احتراق خودرو
گیربکس اتوماتیک
شكل گیری مواد آلاینده وكنترل آن درموتورهای احتراق داخلی
بررسی پارامترهای مؤثر در فرآیند فرم دهی ورق‌های فلزی و عیوب آنها
شبیه سازی سیستم فرمان پراید توسط نرم افزار solidworks
بررسی و مقایسه سیستم های کنترل الکترونیکی سوخت و جرقه
گازسوزكردن خودرو به روش LPG وCNG
گیربوکس اتوماتیک
بررسی نقش پارامتر های هندسی تعلیق در پایداری خودرو و راحتی سرنشین
بررسی انواع سیستم های تعلیق و نقش آنها در پایداری خودرو
موتور های دیزل
جعبه دنده اتوماتیك با كنترل الكترونیكی (BMW)
بررسی سنسورهای موجود در خودرو
تاسیسات داخلی جایگاه سوخت CNG
بررسی سیستم های ترمز ضد قفل (ABS)
گاز سوز کردن خودروها به روش LPG و CNG
سوخترسانی انژکتوری بنزینی مدل motronic
بهینه سازی سوخت خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری
سیستمهای انژكتوری بنزینی
بررسی سیستم های ایمنی در خودرو
بررسی و عیب یابی سیستم های بنزینی انژکتوری پژو 206
اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک

بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
مجموعه مقالات دومین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید
اصول كار سنسورها و عملگرهای به كار رفته در موتورهای پراید ، پژو206 و پارس
روشهای كنترل و كاهش آلودگی در موتورهای احتراق داخلی بنزینی
مجموعه فیلم های اموزشی ونرم افزاری سدونیروگاههای ابی وسازه های بزرگ ایران
سیستم انژکتور و هیدرو پنوماتیک زانتیا
کاربرد نرم افزار MATLAB در خودرو
بررسی سیستم تعلیق بادی air suspension
فرآیند اسپینینگ و فلوفرمینگ
فرآیندهای اصلاح سازی سطح به کمک لیزر
سیستم‌های تعلیق
طبقه‌بندی فولادهای ابزار
کاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو
بررسی قابلیت ترک در فلزات تحت دمای بالا و تحلیل این قابلیت بر فلز جوش پایه نیکل
شکل دهی فلزات : ورق و صفحه
فرایندهای مختلف تولید مواد با اندازه دانه نانومتری
کاربرد فنرهای کامپوزیتی در سیستم تعلیق خودرو
آموزش کامل سالیدورکس solid works
نادرترین مجموعه آموزشی Solidwork با Solidprofessor Full Courses 2010
آموزش Autodesk Inventor
کاملترین بسته خودآموز تافل
خرید مجموعه بی نظیر How its made
گرانقیمت ترین خودرو های دنیا
فروش کاملترین مرجع آموزشی اتوکد 2011-2010
پروژه کارشناسی: کاربرد PLC در ماشین های تزریق پلاستیک
آموزش برنامه مهندسی Power Mill
آموزش جامع و آشنایی با دستگاه تراش و دستگاه فرز
پایان نامه:بررسی و تحلیل انواع سیستم های فرمان و کنترل در خودرو
پایان نامه:آشنایی با MATLAB و شبیه سازی مدل کامل خودرو با آن
پروژه: اصول مهندسی انواع سیستم های تعلیق و محرک
پروژه قید و بند: فیکسچر سوراخکاری قابلمه ای
آموزش بی نظیر نرم افزار مهندسی کتیا
آموزش تصویری کامل سیستم و اجزای خودرو ها
پایان نامه: نقش خودروهای هیبریدی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا
پایان نامه مهندسی ساخت تولید: جوشکاری مقاومتی
پایان نامه: بررسی انواع سیستم های سوخت­رسانی تزریق مستقیم در موتورهای بنزینی
پروژه:طراحی، شبیه سازی و ساخت سیستم ضد لغزش چرخ(ASIS)
پایان نامه : بررسی سیستم های تعلیق (پژو 405 ) بوسیله نرم افزار MATLAB
پایان نامه:بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و نیمه فعال
پروژه تخصصی:بررسی ضربه گیرها در تصادف خودرو
پایان نامه:تعویض دنده در گیر بکس ها
پایان نامه:تکنولوژیهای کاهش آلاینده ها در خودرو
پایان نامه:موتورهای پیستونی هیدروژنی و CNG
پایان نامه:سیستم خنک کاری موتور
پایان نامه:بررسی سوختهای جایگزین در خودرو
پایان نامه:خودروهای هیبریدی و فناوری پیل سوختی
پایان نامه:بررسی پارامترهای موثر بر طراحی چندراهه ورودی موتورخودرو
پایان نامه:راه اندازی توربین گازی بوسیلة موتور دیزل دیترویت

پایان نامه:تحلیل وبررسی دمپینگ های متداول در سازه ها وروتورها
نرم افزار همه چیز درباره پمپ ها
پایان نامه:برسی پارامتر های مؤثر درفرایند کشش عمیق ورق های فلزی وعیوب انها
پروژه درسی:دستگاه فلوفرمینگ (Flow forming)
پایان نامه ساخت و تولید فرآیند فرم‌دهی ورقهای فلزی
پایان نامه رشته ساخت و تولید: متالورژی پودر - میکرو *****
مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی برق قدرت PSC
پایان نامه:خودروهای هیبریدی
 

metamoeen

عضو جدید
سلام دوست عزیز
من دارم روی پروژه تخصصیم کار میکنم میتونی مطلبی,pdf از گیربکس الکتریکی بذاری اگه نداشتی از گیربکس ها یا از همین cvtمطلب بیشتر بذاری
ممنونت میشم
 

Similar threads

بالا