معرفی گرایشهای رشته مهندسی کشاورزی و مهندسی منابع طبیعی

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واژه بیوتکنولوژی نخستین بار در سال ۱۹۱۹ از سوی Karl Ereky به مفهوم کاربرد علوم زیستی و اثر متقابل آن در فناوری‌های ساخت بشر به کار برده شد. به طور کلی هر گونه کنش هوشمندانه بشر در آفرینش، بهبود و عرضه فرآورده‎های گوناگون با استفاده از جانداران، به ویژه از طریق دستکاری آن‌ها در سطح مولکولی، در حیطه این مهم‎ترین، پاک‌ترین و اقتصادی‌ترین فناوری سده حاضر، بیوتکنولوژی، قرار می‌‌گیرد. بیوتکنولوژی از جمله واژه‌های پر سرو‌صدای سال‎های اخیر است. این واژه را درست یا نادرست، به مفهوم همه چیز برای مردم به کار می‌برند. زیست‎فناوری را در یک تعریف کلی، به‌کارگیری اندامگان یا ارگانیسم یا فرایندهای زیستی در صنایع تولیدی یا خدماتی دانسته‌اند. تعریف ساده این پدیده نوین عبارت است از دانشی که کاربرد یکپارچه زیست‌شیمی، میکروب‌شناسی و فناوری‎های تولید را در سامانه‎های زیستی به دلیل استفاده‌ای که در سرشت بین رشته‌ای علوم دارند، مطالعه می‌کند. در تعریف دیگر، زیست‎فناوری (بیوتکنولوژی) را چنین تشریح کرده‌اند: فنونی که از موجودات زنده برای ساخت یا تغییر محصولات، ارتقاء کیفی گیاهان یا حیوانات و تغییر صفات میکروارگانیسم‎ها برای کاربردهای ویژه استفاده می‌کند.

بیوتکنولوژی به لحاظ ویژگی‎های ذاتی خود، دانشی بین رشته‌ای است. کاربرد این گونه دانش‎ها در مواردی است که ترکیب ایده‌های حاصل در طی همکاری چند رشته به تبلور قلمرویی با نظام جدید می‌انجامد و زمینه‌ها و روش‎شناسی خاص خود را دارد و در نهایت حاصل برهم‎کنش بخش‎های گوناگون زیست‎شناسی و مهندسی است. زیست‎فناوری در اصل هسته‌ای مرکزی و دارای دو جزء است: یک جزء آن در پی دستیابی به بهترین کاتالیزور برای یک فرایند یا عملکرد ویژه است و جزء دیگر سامانه یا واکنشگری است که کاتالیزورها در آن عمل می‌کنند.
پیدایش زیست فناوری
سابقه استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای تولید مواد خوراکی نظیر سرکه، ماست و پنیر، به بیش از ۸ هزار سال قبل برمی‌گردد. نقش میکروارگانیسم‌ها در تولید الکل و سرکه در قرون پیش، زمانی کشف شد که گروهی از بازرگانان فرانسوی در جست و جوی روشی بودند تا از ترش شدن شراب و آبجو، ضمن حمل آنها با کشتی به نقاط دور، جلوگیری کنند. آنان از لویی پاستور تقاضای کمک کردند. لویی پاستور پی برد که مخمرها در خلاء، قند را به الکل تبدیل می‌کنند. این فرایند، بی هوازی تخمیر نام دارد. و نیزدریافت که ترشیدگی و آلودگی، بر اثر فعالیت یک دسته باکتری اسید استیک است، که الکل را به سرکه تبدیل می‌کند.
رشته بیوتکنولوژی یک رشته کاربردی و میان رشته‌ای مهندسی علوم است که قلمرو آن حداقل ۳۳ حوزه تخصصی علوم را در برمی‌گیرد. این رشته در کشور ما از سال ۱۳۷۸ در دانشکده علوم دانشگاه تهران در مقطع دکترای پیوسته ارائه می شود. این رشته از سه مرحله کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل شده است که دانشجویان در مرحله کارشناسی پس از گذراندن موفقیت‌آمیز۱۳۲ واحد دروس مشترک معرفتی- نظری، علوم پایه، پزشکی، مهندسی و مبانی بیوتکنولوژی، به اضافه آموختن زبان انگلیسی در حد نمره ۵۵۰ تافل و آشنایی کامل با یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر، در صورتی که معدل آنها در هر نیمسال تحصیلی ۱۵ باشد، می توانند وارد مرحله دوم یعنی مقطع کارشناسی ارشد شوند که در این مقطع یکی از ۶ گرایش بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی محیطی و دریایی، بیوتکنولوژی مولکولی، فرآورش زیستی و بیوتکنولوژی کشاورزی (گیاهی) را انتخاب کرده و بعد از گذراندن ۳۲ واحد در یکی از گرایش‌های تخصصی، و انجام معادل ۶ واحد پژوهشهای انفرادی و ارائه ۲ واحد سمینار، از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می شوند.

* گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته در کارشناسی ارشد
این رشته در مقطع ارشد هیچ گرایشی ندارد.
دروس ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد
بیوشیمی،ژنتیک مولکولی، ژنتیک مولکولی میکروارگانیسم ها، مهندسی ژنتیک ۱، مهندسی ژنتیک ۲، بیوانفورماتیک، میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی مقدماتی، هورمون ها و تنظیم کننده های رشد گیاهی، سیتوژنتیک مولکولی، روش‌های آماری چندمتغیره و سمینار
کاربردهای بیوتکنولوژی
از کاربردهای این رشته می‌توان به این دو مورد اشاره کرد:
• تولید هورمون پروتئینی انسولین با استفاده از سلول‌های باکتری
ژن کدکننده این هورمون با استفاده ار تکنیک‌های جدید در داخل پلاسمیدهای ویژه‌ای به درون باکتری‌ها انتقال یافته و بیان می‌شوند. در وهله بعد می‌توان پروتئین مورد نظر را که توسط باکتری‌ها به‌طور انبوه تولید می‌شود، استخراج کرد و پس از خالص‌سازی در اختیار بیماران دیابتی قرار داد.
• تولید گیاهان مقاوم به حشرات
امروزه مشخص شده است که پروتئین‌های خاصی که از باکتری باسیلوس توریژنسیس استخراج می‌شود، به دستگاه گوارش حشرات چسبیده و مانع جذب مواد غذایی می‌شود. در واقع پروتئین‌های این باکتری برای حشرات سمی هستند. ژن‌های کدکننده این پروتئین‌ها را استخراج کرده و به ژنوم گیاهان مهم کشاورزی می‌افزایند. با بیان این ژن در داخل گیاهان، این پروتئین سمی برای حشرات تولید می‌شود. حشراتی که به گیاه حمله کنند توسط این پروتئین از بین خواهند رفت.

* زمینه‌های اشتغال
رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بی شک مدتی زمان خواهد برد تا فارغ التحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا نیست. زمینه کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است، برای مثال در حال حاضر عده‌ای از دانشجویان دوره دکترای بیوتکنولوژی که در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی مطالعه می کنند، در حال حاضر بر روی آب‌های شور کشور مثل دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و مشکل است، تحقیق می کنند تا با بهره گیری از تکنیک های بیوتکنولوژی، محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در داخل آن فراهم کنند.
از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص برای مدیریت و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع، آزمایشگاه‌ها و موسسات تولید فراورده های ژنتیکی مشغول به فعالیت شوند.




سامانه ملي مقالات و تحقيقات دانشگاهي
www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته مهندسي فضاي سبز

معرفی رشته مهندسي فضاي سبز

دیباچه:
هر فردی‌ در دنیا به‌ 2 تا 4 متر مربع‌ فضای‌ سبز نیاز دارد تا با کمبود اکسیژن‌ و مشکلات جسمی و روانی روبرو نشود. در این‌ میان‌ مهندسی‌ فضای‌ سبز با ایجاد فضای‌ سبز در سطح‌ شهرها مانند کاشت‌ درختان‌ در حاشیه‌ خیابان‌ها و ایجاد انواع‌ پارک‌های‌ جنگلی‌، کوهستانی‌ و منطقه‌ای‌، فضاسازی‌ و زیباسازی‌ پارک‌ها، کاهش آلودگی‌های بصری و ایجاد مناظر زیبا، تقلیل صداهای آزار دهنده و تعدیل آلودگی‌های صوتی، حفاظت و صیانت از محیط طبیعی و منابع موجود در آن، حفاظت از تنوع حیاتی گیاهان،‌عامل حفظ فضای سبز و سلامت و زیبایی سکونت‌گاه‌های انسان می‌گردد و نیاز انسان‌ها را به‌ فضای‌ سبز موردنظر تأمین‌ می‌کند.در واقع مهندسی‌ فضای‌ سبز با ایجاد و حفظ‌ مناظر طبیعی‌ در اطراف‌ منازل‌ و در سطوح‌ وسیع‌تر؛ یعنی‌ شهر و اطراف‌ آن‌، کیفیت‌ زندگی‌ را در شهرها بالا می‌برد. زیرا فضای‌ سبز شهر، دستگاه‌ تنفس‌ شهر است‌. از سوی‌ دیگر ایجاد فضای‌ سبز به‌ سلامت‌ جسم‌ و روان‌ ساکنین‌ شهرها کمک‌ می‌کند تا مردمی‌ که‌ امکان‌ استفاده‌ روزمره‌ از طبیعت‌ را در خود شهر ندارند ، این‌ امکان‌ برای‌ آنها به‌ وجود آید.


توانایی‌های‌ لازم‌ :


دانشجوی‌ مهندسی‌ فضای‌ سبز باید به‌ علم‌ کشاورزی‌ اعم‌ از خاک‌شناسی‌، هواشناسی‌، چمن‌کاری‌، باغبانی‌ و گلکاری‌ آشنایی‌ داشته‌ باشد تا بتواند بذر چمن‌ مناسب‌ تهیه‌ کرده‌ و با کود مناسب‌ و آبیاری‌ به‌ موقع‌، چمنی‌ مناسب‌ برای‌ زمین‌ بازی‌ یا تزئین‌ میادین‌ گل‌ تهیه‌ نماید، همچنین‌ بتواند گیاهانی‌ با گل‌های‌ بزرگ‌ و با دوام‌ پرورش‌ دهد و درختان‌ مناسب‌ برای‌ حاشیه‌ خیابان‌ها انتخاب‌ کرده‌ و آنها را به‌ درستی‌ هرس‌ کند.از سوی‌ دیگر دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید فردی‌ با ذوق‌ و هنرمند باشد و به‌ طراحی‌ و نقشه‌کشی‌ علاقه‌مند باشد تا بتواند از گیاهان‌ زینتی‌ در طراحی‌ محوطه‌های‌ مسکونی‌، اداری‌ و تجاری‌ به‌ خوبی‌ بهره‌ گیرد و در طراحی‌ پارک‌ و پارک‌سازی‌، طراحی‌ فضاهای‌ شهری‌ و محوطه‌های‌ ویژه‌ مثل‌ محوطه‌های‌ صنعتی‌، دانشگاهی‌، شهرک‌های‌ مسکونی‌ و اتوبان‌ها به‌ یاری‌ ذوق‌ و هنر خویش‌ طرح‌هایی‌ مناسب‌ و زیبا ارائه‌ دهد.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌
:


تمامی‌ شهرها به‌ ویژه‌ شهرهای‌ بزرگ‌ به‌ فضای‌ سبز و بهبود محیط‌ زیست‌ نیاز دارند. از همین‌ رو سازمان‌ پارک‌ها و فضای‌ سبز شهرداری‌ها یکی‌ از مراکز اصلی‌ جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ است‌. متخصصان‌ فضای‌ سبز همچنین‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ طراح‌، مدیر، ناظر و مجری‌ فضای‌ سبز موسسات‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و محوطه‌های‌ اداری‌ و مسکونی‌ فعالیت‌ نمایند یا به‌ عنوان‌ مربی‌ هنرستان‌های‌ کشاورزی‌ و مجری‌ امور تحقیقات‌ وزارت‌ کشور، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌ و وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌ مشغول‌ به‌ کار شوند.


درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌ :


دروس‌ پایه‌ :

ریاضیات‌ عمومی‌ ، گیاه‌شناسی‌ ، اکولوژی‌، فیزیک‌ عمومی‌، زیست‌شناسی‌، آمار و احتمالات‌، جامعه‌ شناسی‌ عمومی‌، آشنایی‌ با کامپیوتر.

دروس‌ اصلی‌ :

آبیاری‌ عمومی‌، درختان‌ و درختچه‌های‌ زینتی‌، رسم‌ فنی‌ ، چمن‌کاری‌ ، طراحی‌ و نقشه‌برداری‌ ، اصول‌ باغبانی‌ ، خاک‌شناسی‌ عمومی‌ ، گلکاری‌ ، گیاهان‌ آپارتمانی‌، حاصلخیزی‌ خاک‌ها و کودها، انسان‌ و محیط‌ زیست‌ ، عکس‌های‌ هوایی‌، هوا و اقلیم‌شناسی‌ .

دروس‌ تخصصی‌ :

بیان‌ تصویری‌ ، اصول‌ طراحی‌، تاریخ‌ معماری‌ و مهندسی‌ فضای‌ سبز، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، طراحی‌ سیستم‌های‌ آبیاری‌ ، کاربرد کامپیوتر در فضای‌ سبز، طراحی‌ کاشت‌ گیاهان‌ زینتی‌ ، طراحی‌ فضاهای‌ شهری‌ ، سازه‌ها در فضای‌ سبز، طراحی‌ محوطه‌های‌ ویژه‌، مدیریت‌ فضای‌ سبز، کارآموزی‌، جلسه‌ بحث‌ ،



منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات وتحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته کاردانی ناپیوسته علمی-کاربردی پرورش زنبورعسل

معرفی رشته کاردانی ناپیوسته علمی-کاربردی پرورش زنبورعسل

دیباچه:
اهمیت اقتصادی پرورش زنبور عسل بیشتر در گرده‌افشانی گیاهان زراعی و باغی وافزایش محصولات کشاورزی است. به طوری که طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر ارزش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی بسیار بیشتر از تولیدات مستقیم کندو است. بررسی‌های انجام شده در ایران نیز نشان می‌دهد که نقش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی چندین برابر تولید عسل ارزش دارد. زنبور عسل علاوه بر دخالت در عمل گرده‌افشانی با تولید محصولاتی مانند ژله رویال، زهر، گرده و بره موم در صنایعی مانند داروسازی، نساجی،‌ کاغذسازی،‌ شمع‌سازی و تولید واکسن نقش ارزشمندی را ایفا می‌کند و باعث افزایش اشتغال‌زایی می‌شود. به دلیل آن‌که پرورش زنبور عسل تا حد زیادی به منابع طبیعی و باغ‌ها وابسته است و سیستم پرورشی این بخش تا حد زیادی به صورت سنتی و تجربی اداره می‌شود، تربیت نیروی متخصص و ماهر که شناخت کافی از زنبور عسل داشته باشند، ضرورت دارد تا ضمن بهره‌برداری از امکانات موجود در کشور و تولید فرآورده‌های مربوط، رشد و توسعه کمی و کیفی این بخش فراهم شود.فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان کاردان پرورش زنبور عسل، کاردان پرورش ملکه و اصلاح نژاد زنبور عسل، کاردان کارگاه، تعمیر، سرویس و ساخت وسایل زنبورداری و سرپرست واحدهای تولید و فرآوری محصولات زنبور عسل فعالیت کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

شیمی آلی، فیزیک عمومی، ریاضیات،‌زیست‌شناسی (گیاهی و جانوری)، آمار و احتمال.

دروس اصلی:


هوا و اقلیم‌شناسی، آموزش و ترویج دامپروری و منابع طبیعی، زبان تخصصی، بیوشیمی، گیاه‌شناسی (عمومی)، اکولوژی محیط‌زیست، جامعه‌شناسی روستایی، مقدمه‌ای بر اقتصاد و بازاریابی، محصولات زنبور عسل، اصول وکاربرد کامپیوتر، حشره‌شناسی کشاورزی، پرورش زنبور عسل.

دروس تخصصی:

پرورش ملکه زنبور عسل، مبانی اصلاح نژاد و تلقیح مصنوعی زنبور عسل، بهداشت، بیماری‌ها و آفات زنبور عسل، گیاهان شهدزا و گرده‌زا، شناخت، تعمیر ونگهداری ابزار و وسایل زنبورداری، مرفولوژی و آناتومی زنبور عسل، فرآوری محصولات زنبور عسل، کارآموزی.



منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته كارداني علمي-كاربردي توليدوبهره برداري گياهان دارويي معطر

معرفی رشته كارداني علمي-كاربردي توليدوبهره برداري گياهان دارويي معطر

دیباچه:

آمار جهانی نشان می‌دهد که مواد مؤثر بیش از 50 درصد از داروهای تولید شده طبیعی است و عمدتاً منشأ گیاهی دارد. در حال حاضر نیز بیش از 80 درصد از مردم کشورهای در حال توسعه به داروای گیاهی وابسته هستند و کشورهای تولید کننده مواد دارویی مثل آلمان، انگلستان، سوئیس و ژاپن، استفاده از گیاهان دارویی را در سطح وسیعی در برنامه تولید خود قرار داده‌اند.کشور پهناور اسلامی ایران با آب و هوای گوناگون و شرایط اقلیمی مختلف و فلور غنی (حدود 8 هزار گونه گیاهی) بدون شک در ردیف اول کشورهای تولید کننده گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن می‌تواند قرار گیرد. وجود اختلاف درجه حرارت 50 درجه سانتی‌گراد،‌ وجود اراضی ساحلی، کویری، کوهستانی و برخورداری از حدود 300 روز آفتابی و تنوع گونه‌های زیستی و اختصاص بسیاری از گیاهان دارویی به سرزمین ایران، همگی ویژگی‌هایی هستند که در مقایسه با سایر تولیدکنندگان استعداد بالقوه‌ای را برای تولید انوع گیاهان دارویی در سطح وسیع و گسترده فراهم آورده است. بنابراین تربیت نیروی انسانی کاردان جهت استفاده از این پتانسیل بالقوه می‌تواند بخشی از نیاز کشور را برای نیل به اهداف یاد شده، تأمین نماید. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند به عنوان کمک کارشناس تحقیقاتی گیاهان دارویی، کاردان کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر، کاردان بهره‌بردار گیاهان دارویی و معطر و کمک ناظر در واحدهای تولید فعالیت کنند.


درس‌های این رشته در طول تحصیل:


دروس پایه:


شیمی عمومی،‌ اصول آمار،‌ مبانی گیاه‌شناسی.

دروس اصلی:

هوا و اقلیم‌شناسی،‌مبانی اکولوژی، شیمی آلی، کارتوگرافی گیاهی، اصول زراعت گیاهان دارویی و معطر، مبانی فیزیولوژی گیاهی، رابطه آب و خاک و گیاه، حفاظت و حمایت گیاهان دارویی و معطر.

دروس تخصصی:

شناخت گیاهان دارویی و معطر، آشنایی با ماشین‌آلات و تجهیزات استحصال مواد مؤثر، روش‌های تکثیر و پرورش گیاهان دارویی و معطر، زراعت خصوصی گیاهان دارویی و معطر، روش‌های بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر مرتعی، روش‌های بهره‌برداری از گیاهان دارویی و معطر جنگلی، درختان و درختچه‌های دارویی و معطر، اقتصاد گیاهان دارویی و معطر، اکولوژی گیاهان دارویی و معطر، آماده‌سازی و عمل‌آوری گیاهان دارویی و معطر




منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي مرتع وآبخيزداري

معرفی رشته تكنولوژي مرتع وآبخيزداري

دیباچه:
بیش از نیمی از وسعت ایران، شامل حوزه‌های آبخیز، مراتع طبیعی و بیابان است. اغلب این حوزه‌های آبخیز، مراتع طبیعی و بیابان‌ها در معرض فرسایش آبی، بادی و چرای مفرط دام‌ها قرار دارند. پیشگیری از این روند تخریبی و بیابان‌زدایی و احیاء و اصلاح مراتع، به طرح‌هایی مناسب با موقعیت و وضعیت منطقه نیاز دارد و البته باید مجریان این طرح‌ها نیز افرادی کاردان و کارآزموده باشند. هدف مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری تربیت کارشناسانی است که بتوانند طرح‌های مورد نظر را ارائه دهند و رشته تکنولوژی مراتع و آبخیزداری مجریان این طرح‌ها را تربیت می‌کند.افرادی که اطلاعات علمی و فنی لازم را در زمینه علوم گیاهی، عوارض زمین، عوامل اقلیمی، آب و خاک، علل تخریب و انحطاط مراتع و فرسایش حوزه‌های آبخیز، بیابان‌زدایی، حفاظت، اصلاح و احیاء مراتع دارند و می‌توانند مجری طرح‌های آبخیزداری و تثبیت فیزیکی و بیولوژیکی ریگ‌های روان و طرح‌های مرتعداری باشند که به وسیله مهندسین مربوط تهیه و تدوین می‌گردد.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :


دروس پایه :

شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‌شناسی عمومی، خاک‌شناسی عمومی، اکولوژی،‌ مسّاحی و نقشه‌برداری، شناخت و حمایت محیط زیست، زیست‌شناسی

دروس اصلی :


ترویج و آموزش منابع طبیعی، جامعه‌شناسی روستایی، درخت‌ها و درختچه‌های ایران، حفاظت آب و خاک، مرتعداری، زمین‌شناسی، اقتصاد منابع طبیعی، آشنایی با عکس‌های هوایی

دروس تخصصی :

شناسایی گیاهان مرتعی، کارتوگرافی، اصول مدیریت آب و خاک، کلیات ارزیابی و اصلاح مراتع، اصول آبخیزداری در مناطق نیمه خشک، هیدرولوژی مقدماتی، کلیات اکوسیستم بیابان، کارآموزی




منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي محيط زيست

معرفی رشته تكنولوژي محيط زيست

دیباچه:

محیط‎زیست طبیعی کشور که شامل فضای سبز، تفریح‎گاه‎ها، پارک‎های ملی و منطقه‎ای، شکارگاه‎ها و مناطق حفاظت شده حیات وحش می‎شود،‌ باید دارای برنامه‎های مدون و از پیش طراحی شده باشد تا محیط‎های یادشده، نه تنها حفظ و حمایت شوند بلکه به نحو مطلوب‎تری مورد استفاده قرار گیرند، احیاء شوند و توسعه یابند. دانشجویان تکنولوژی محیط زیست برای اجرای برنامه‎های تدوین شده، اطلاعات لازم را در زمینه علوم پایه، اکولوژی، بیولوژی گیاهی و حیوانی، کارتوگرافی و نقشه‎برادری، مسائل پارک‎های مختلف و فضای سبز آنها، حیات وحش و شکار‎گاه‎ها و مسائل آلودگی‎‎های محیط‎زیست به دست می‏‎آورند. فارغ‏‎التحصیلان این دوره می‎توانند در سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای تابعه آن، سازمان جنگل‎ها و مراتع ( وزارت جهاد کشاورزی)، پارک‎ها و فضای سبز و پارک‎های ملی، منطقه‎ای و حفاظت شده به عنوان مجری برنامه‎ها فعالیت‎ کنند.


درس‎های این رشته در طول تحصیل :


دروس پایه:

ریاضیات عمومی، شیمی عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‎شناسی عموم، اکولوژی، آمار و احتمالات، زیست‎شناسی.

دروس اصلی:

جامعه شناسی روستایی، شناخت و حمایت محیط‎زیست، قوانین و مدیریت محیط زیست و شیلات، خاک شناسی عمومی، مسّـاحی و نقشه‎برداری، جانور‎شناسی، درخت‎ها و درختچه‎های ایران، حفاظت آب و خاک، آشنایی با عکس‎های هوایی.

دروس تخصصی:

اکـولـوژی حـیات‎وحـش، مـبانی مـــدیـــریت حـیات‎ وحـش، بیـولوژی حـیوانـات شکاری، پارک‎های ملی، جنگلی و پردیس‎ها، پارک‎داری، آلودگی‎های محیط زیست، جنگل‎کاری، آبزیان، کارورزی




منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي شيلات

معرفی رشته تكنولوژي شيلات

دیباچه:
امروزه با توجه به نرخ رشد جمعیت، ضروری است که قسمت عظیمی از کمبود پروتئین را از بخش شیلات تأمین نمود؛ یعنی باید از منابع آبی داخلی و آب‌های آزاد استفاده مطلوب کرد و به پرورش و صید آبزیان و عمل‌آوری فرآورده‌های ماهی پرداخت. این کار نیاز به متخصصان کارآزموده‌ای دارد که با علوم مختلف بیولوژی جانوری، گیاهی و اکولوژی دریایی به عنوان منابع اصلی و زیربنایی شیلات آشنا باشند و نحوه تکثیر و پرورش آبزیان و مسائل مربوط به صید و صیادی و فرآورده‌های آبزیان را بدانند.رشته تکنولوژی شیلات به منظور اجرای همین امر مهم ایجاد شده است.


موقعیت شغلی در ایران :

اگر بخواهیم پرورش و صید آبزیان از نظر کمی و کیفی دارای وضعیت مطلوبی باشد و اکوسیستم‌های آبی احیاء گردد و توسعه یابد باید از افرادی فنی و کاردان برای پیاده کردن طرح‌های شیلات و آبزیان یاری بگیریم.افرادی که می‌توانند در بخش اجرایی اداره تالاب‌ها، سازمان شیلات جهاد کشاورزی و به عنوان کاردان در ماهی سراها فعالیت نمایند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه :

ریاضیات عمومی، شیمی عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‌شناسی عمومی، جانورشناسی، اکولوژی، آمار و احتمالات، بهداشت و ایمنی در کار

دروس اصلی :

جامعه‌شناسی روستایی، شناخت و حمایت محیط‌زیست، قوانین و مدیریت محیط‌زیست و شیلات آبزیان، میکروبیولوژی عمومی، آلودگی محیط‌زیست، هیدروبیولوژی عمومی، اصول ناوبری

دروس تخصصی :

ماهی‌شناسی عمومی، لیمنولوژی، اصول تکثیر و پرورش آبزیان، بیماری‌ها و انگل‌های آبزیان،‌ روش‌های صد آبزیان، تغذیه ماهی، بهداشت و تکنولوژی فرآورده‌های شیلاتی، کارورزی



منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي چوب

معرفی رشته تكنولوژي چوب

دیباچه:

با آنکه چوب به طور کلی برای همه‌ افراد مأنوس و آشنا است ولی ناآگاهی از پایه‌های علمی و عمل نکردن براساس اصول و ضوابط فنی در ارتباط با این ماده، باعث هدر رفتن بیش از حد چوب و کم‌دوام‌تر شدن آن می‌شود. این مسأله در کشور ما که با کمبود منابع تولید چوب مواجه هستیم،‌ اهمیت بیشتری دارد و باید با پرورش هر چه بیشتر و بهتر متخصصان در رشته چوب‌شناسی و صنایع چوب در هر یک از مقاطع تحصیلی از اتلاف این ماده گرانبها جلوگیری نمائیم.دانشجویان کاردانی تکنولوژی چوب ضمن آشنایی با خواص مختلف چوب و عواملی که در تغییرات این خواص تأثیر می گذارند با حفاظت، تبدیل، کاربردهای متفاوت چوب و مدیریت واحدهای تولید آشنا می‌شوند. به این ترتیب فارغ‌التحصیلان این دوره‌،‌ چوب را به طور اصولی‌تر و صحیح‌تر در واحدها تولیدی به کار می‌برند و از هنگام قطع درخت تا زمان تولید فرآورده‌های مصرفی بر آن نظارت دارند و می‌توانند در مراحل اجرائی روند تولیدات چوبی خدمت کنند.فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در مجتمع صنایع تبدیل مکانیکی و شیمیایی چوبِ بخش‌های دولتی، دفاتر صنایع چوب سازمان جنگل‌ها و مراتع، واحدهای تولیدی خصوصی و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان همکاران اجرایی مشغول به کار شوند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل :


دروس پایه:

شیمی عمومی، ریاضیات عمومی،‌ فیزیک و هواشناسی، گیاه‌شناسی عمومی، اکولوژی، شناخت و حمایت محیط‌زیست، مسّاحی و نقشه‌برداری

دروس اصلی:

جامعه‌شناسی روستایی، جانورشناسی، درخت‌ها و درختچه‌های ایران، اقتصاد منابع طبیعی، اصول حسابداری، جنگلکاری.

دروس تخصصی:

آلودگی‌های محیط‌زیست، کارگاه عمومی، بیولوژی چوب و اصول چوب‌شناسی، تکنولوژی چوب، اصول چوب‌بری، اصول استاندارد و درجه‌بندی چوب، تبدیل مکانیکی چوب، تبدیل شیمیایی چوب،‌ اصول چوب خشک‌کنی، اصول حفاظت چوب، مبل‌سازی و درودگری، کارورزی




منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي جنگلداري

معرفی رشته تكنولوژي جنگلداري

دیباچه:
یکی از مراحل مهم پیشبرد علوم جنگل و اداره اصولی جنگل، اجرای صحیح طرح‎های جنگلداری است. مهندسین جنگل با توجه به اصول تهیه طرح‎های جنگلداری و با تکیه بر علوم مختلف مربوط به جنگل، طرح‎‏های جنگلداری اعم از جاده سازی، جنگل‎کاری، نشانه‎گذاری و بهره‎برداری در مقاطع زمانی معین را برای هر ناحیه و منطقه تهیه می‎کنند ولی برای اجرای طرح‎های یاد شده در هر منطقه، احتیاج به افرادی است که ضمن آشنایی کلی با مسائل جنگل، در عمل بتوانند این طرح‎ها را پیاده کنند. یک کاردان تکنولوژی جنگلداری می‎تواند علاوه بر اجرای طرح‎های یادشده، در سایر عملیات بهره‎برداری و جنگل‎شناسی و جنگل‎کاری نیز مؤثر و مفید واقع شود. فارغ‎التحصیلان این رشته می‎توانند در اجرای طرح‎های جنگلداری که توسط مهندسین تهیه می‎گردد و انجام امور تولیدی نظیر ایجاد نهالستان، خزانه و بهره‎برداری از جنگل فعالیت‎ کنند یا در آموزش با مدرسین مربوط در آموزشکده‎های منابع طبیعی همکاری داشته باشند.


درس‎های این رشته در طول تحصیل:

علوم پایه:

شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، فیزیک و هواشناسی، گیاه‎شناسی عمومی، اکولوژی، مسّاحی و نقشه برداری، شناخت و حمایت محیط زیست.

دروس اصلی:

درخت‎ها و درختچه‎های ایران، حفاظت آب و خاک، شناسایی گیاهان مرتعی، مرتعداری، اصول حسابداری، آشنایی با عکس‎های هوایی، جنگل‎کاری، نهالستان و خزانه.

دروس تخصصی:

اصول مقدماتی جنگل، جاده سازی، عملیات بهره‎برداری از جنگل، جنگل‎شناسی کاربردی، اندازه‎گیری و آمار جنگل، جنگلداری مقدماتی، قوانین و مدیریت جنگل‎ها و مراتع، اصول کلی حمایت جنگل‎ ( آفات و بیماری‎های عمده جنگل)، چوب‎شناسی و صنایع چوب، کاروزی




منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي توليدات گياهي

معرفی رشته تكنولوژي توليدات گياهي

دیباچه:

کاردان تکنولوژی تولیدات گیاهی تخصص لازم را در زمینه‌هایی چون مباشرت در عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات عمده زراعی، مبارزه با آفات و امراض گیاهی و علف‌های هرز به دست می‌آورد. داوطلب این رشته باید در درس زیست‌شناسی توانمند بوده و روحیه کار در محیط‌های کشاورزی و روستایی را داشته باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های تعاونی روستایی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایری، شرکت‌های کشت و صنعت و واحدهای تولیدی،‌ جهاد کشاورزی و بخش خصوصی فعالیت کنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:


دروس پایه:


شیمی عمومی، ریاضیات عمومی، گیاه‌شناسی عمومی، فیزیک و هواشناسی

دروس اصلی:

خاک‌شناسی عمومی، دامپروری عمومی، زراعت عمومی، باغبانی عمومی، اقتصاد کشاورزی و تعاون،‌ مدیریت، حسابداری و بازاریابی، روش‌های آبیاری، مقدمات ترویج و آموزش کشاورزی، مناظر و نقشه‌برداری، عملیات کشاورزی.

دروس تخصصی:

زراعت خصوصی، باغبانی خصوصی، حشره‌شناسی و دفع آفات، قارچ‌شناسی و بیماری‌های گیاهی، مبارزه با علف‌های هرز، عملیات کارگاهی، ماشین‌های کشاورزی، کارورزی، کارآموزی





منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي توليدات دامي

معرفی رشته تكنولوژي توليدات دامي

دیباچه:
یکی از مشکلات مهم دامداری ما که همواره موجب کاهش محصولات مربوط به دام و طیور می‎شود، این است که بیشتر مجریان برنامه‎ها در زمینه دامداری نوین، تحصیلات لازم را ندارند، به طوری که روش‎های کار، سنتی و در حد قدیمی باقی مانده است.تربیت کاردان در این رشته‎ می‎تواند ضمن بهر‎ه‎گیری از توانایی‎های متخصصین دامداری و مرغداری، برنامه‎های کشاورزی را با راندمان کمی و کیفی بیشتری قرین‎سازد، زیرا این رشته اطلاعات لازم را برای کارهای عملی دامداری و مرغداری و تهیه شرایط و امکانات لازم برای نگهداری دام و طیور در اختیار دانشجویان قرار می‎دهد.از عمده‎ترین مراکز جذب فارغ‏‎التحصیلان این رشته می‎توان به سازمان گسترش خدمات تولیدی، مراکز خدمات کشاورزی، روستایی و عشایر، شرکت‎های کشت و صنعت، واحدها‎ی تولیدی، جهاد کشاورزی، بنیاد جانبازان و بخش خصوصی اشاره کرد.


درس‎های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه:

شیمی عمومی، ریاضیات عمومی.

دروس اصلی:


زراعت عمومی، اقتصاد کشاورزی و تعاون، مدیریت حسابداری و بازاریابی، میکروب‎شناسی، مرتع و مرتعداری، عملیات کشاورزی.

دروس تخصصی:

دامپروری، داروهای دامی (فارما کولوژی)، بیماری‎های عفونی دام وطیور، بیماری‎های انگلی دام و طیور، خوراک و خوراک دادن، بهداشت دام، بیماری‎های مشترک انسان ودام، تلقیح مصنوعی و تشخیص آبستنی، رکورد گیری و نمونه برداری در دامپروری، طراحی ساختمان‎های دامپروری، زنبورداری، کار آموزی، کارورزی



منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته آباداني وتوسعه روستاها

معرفی رشته آباداني وتوسعه روستاها

دیباچه:
جهت‌گیری کلی برنامه کارشناسی آبادانی و توسعه روستاها بر آن است که فارغ‌التحصیلان این دوره بعد از طی مباحث عمومی و کلی دروس مهندسی، در حد نیاز روستاها بر مسائل معماری روستاها و طرح‌های جامع روستایی، ایجاد ساختمان‌های مقاوم و بهسازی ساختمان‌ها، راه‌سازی و جمع‌آوری و انتقال آب و استفاده از روش‌ها و ماشین‌آلات مناسب در امر کشاورزی آشنایی و تبحر پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در بخش‌های دولتی و خصوصی مانند شورای ده و روستاها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط‌زیست،‌ مرکز توسعه خدمات روستایی و کشاورزی فعالیت نمایند.








منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسی مشخصات جغرافیایی و جمعیتی کشور نشان می دهد که بخش عمده ای از جمعیت کشور در روستاهای بزرگ و کوچک زندگی می کنند.
روستاها و تمرکز یکنواخت مردم در این بخش ها طبعا امکان خدمات رسانی را با دشواری روبرو می نماید از طرف دیگر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی لزوم توجه به اقشار زحمتکش مستقر در روستاها و ایجاد طرحهای مختلف عمرانی به منظور بهبود شرایط زندگی و افزایش تولیدات کشاورزی مورد توجه و تاکید مسئولین و برنامه ریزان کشور می باشد برای انجام پروژه های عمرانی در زمینه های مختلف از جمله راه سازی ، انجام طرحهای جامع روستایی و ارائه طرحهای معماری مطلوب ، مناسب با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور ، ساخت ساختمانهای مقاوم و مناسب (مسکونی ، مراکز پزشکی درمانی ، فرهنگی و… ) جمع آوری و انتقال و توزیع آب ، اجرای چاه و اصلاح قنوات، راه اندازی ماشین آلات و… نیاز به افراد متخصص در رشته های مختلف می باشد.
پراکندگی روستاها و حجم محدود و جمعیت متمرکز در این نقاط امکان اعزام تعداد زیادی افراد متخصص که برنامه کار و شرح وظایف کامل و کافی ندارند را بسیار دشوار می نماید.
جهت گیری کلی برنامه کارشناسی آبادانی روستاها برآن است فارغ التحصیلان این دوره بعد از طی مباحث عمومی و کلی دروس مهندسی ، در حد نیاز روستاها آشنایی و تبحر بر مسائل : معماری روستاها و طرحهای جامع روستایی ، مسائل عمرانی (ایجاد ساختمانهای مقاوم و بهسازی ساختمانها ) راهسازی و جمع آوری و انتقال آب و استفاده از روشها و ماشین آلات مناسب در امور کشاورزی پیدا نمایند.
طول متوسط دوره این مجموعه ۳ سال است . طول هر نیمسال تحصیلی ۱۶ هفته آموزش کامل می باشد . هر واحد درسی نظری به مدت ۱۶ ساعت و عملی به مدت ۳۲ ساعت و کارگاهی به مدت ۴۸ ساعت در طول هر نیمسال تحصیلی می باشد.
صنعت و بازار کار رشته آبادانی روستاها

فارغ التحصیلان این دوره می توانند در بخشهای دولتی و خصوصی مانند
• شورای عالی روستاها
• وزارت جهاد کشاورزی
• محیط زیست
• خدمات روستایی
انجام وظیفه نمایند.
دروس رشته آبادانی روستاها

ردیف نام درس
۱ آب و فاضلاب روستاها
۲ آشنایی با فن طراحی بناها
۳ آمار و احتمالات
۴ اجرای ساختمان با مصالح سنتی
۵ اجرای ساختمانها و کارگاه
۶ اصول مرغداری
۷ اقتصاد ایران با تکیه بر روستا
۸ ایستایی ۱
۹ ایستایی ۲
۱۰ اکولوژی روستا
۱۱ باغبانی عمومی
۱۲ برنامه نویسی کامپیوتر
۱۳ بهداشت محیط
۱۴ بهسازی ساختمانهای روستایی
۱۵ پروژه های راه سازی ۲
۱۶ پروژه کارشناسی
۱۷ پمپ و ایستگاههای پمپاژ
۱۸ تاسیسات الکتریکی و پروژه
۱۹ تاسیسات در ساختمانهای روستایی
۲۰ جامعه شناسی روستا
۲۱ دامپروری عمومی
۲۲ رئولوژی پلیمرها ۲
۲۳ راههای روستایی ۱
۲۴ روسازی راه
۲۵ روستا پروژه ۱
۲۶ روشهای اجرایی و ماشینهای راه سازی
۲۷ ریاضیات عمومی ۱
۲۸ ریاضیات عمومی ۲
۲۹ زراعت عمومی
۳۰ ساختمانهای روستایی مقاوم در برابر بلایای طبیعی
۳۱ سازمان و مدیریت خدمات روستایی
۳۲ صنایع روستایی
۳۳ طرح بهسازی روستایی
۳۴ فیزیک ۱
۳۵ فیزیک ۲
۳۶ گونه شناسی معماری روستایی ایران
۳۷ محیط زیست روستاها
۳۸ مصالح ۲ و آزمایشگاه
۳۹ مصالح بومی و روشهای ساختمان سازی سنتی
۴۰ معماری و جزئیات ساختمانهای روستایی ایران
۴۱ مقاومت مصالح
۴۲ مکانیک سیالات
۴۳ نقشه برداری و عملیات
۴۴ نقشه برداری راه و عملیات ۲
۴۵ نقشه کشی
۴۶ هوا و اقلیم شناسی
۴۷ کارآموزی ۱
۴۸ کارآموزی ۲
۴۹ کارگاه جوشکاری و ورقکاری
۵۰ کانال های آبرسانی
۵۱ کنترل کیفی مواد غذایی
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته تكنولوژي ماشينهاي كشاورزي

معرفی رشته تكنولوژي ماشينهاي كشاورزي

دیباچه:
تسطیح و تهیه زمین، کاشت، برداشت و نگهداری محصولات زراعی و باغی و دامی نیازمند به ماشین‌آلات مختلف و متعددی است که کاربرد آنها نیروی انسانی ماهر و کارآیی را می‌خواهد. این نیروی انسانی،‌ خلاء موجود در بین زارعین و مهندسین ماشین‌های کشاورزی را پر می‌کند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در وزارت جهاد کشاورزی،‌ مراکز خدمات کشاورزی روستایی و عشایری، شرکت‌های کشت و صنعت واحدهای تولیدی کشاورزی فعالیت نمایند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه:

رسم فنی، گیاه‌شناسی عمومی، ریاضیات، فیزیک الکتریستیه و مغناطیس

دروس اصلی:

زراعت عمومی، باغبانی عمومی، خاکشناسی عمومی، روش‌های آبیاری، مقدمات ترویج و آموزش کشاورزی، مسـّاحی و نقشه‌برداری، عملیات کشاورزی

دروس تخصصی:


تکنولوژی موتور، شناخت و کاربرد تراکتور، ماشین‌های تسطیح اراضی، ماشین‌های خاک‌ورزی، ماشین‌های کاشت و داشت، ماشین‌های برداشت، ماشین‌های تجهیزات ثابت زراعی، عملیات کارگاهی،‌ سرویس و تعمیر تراکتور وماشین‌های کشاورزی



منبع : پارسی داک (سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )


www.parsidoc.com
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی رشته مهندسی کشاورزی

معرفی رشته مهندسی کشاورزی

دیباچه:
کشور ایران با وجود 37 میلیون هکتار اراضی دارای قابلیت کشاورزی، 18 تا 100 میلیارد متر مکعب منابع آبی قابل استفاده و گسترش و تنوع آب و هوایی در 14 اقلیم گوناگون، پتانسیل بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد. البته برای توسعه این بخش مهم که به حق آن را محور توسعه اقتصادی کشور تلقی کرده‌اند، باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفت و با بهره‌گیری از دانش کشاورزی، به کشاورزی مکانیزه نزدیک شد. دانش و تخصصی که در گرایش‌های مختلف مهندسی کشاورزی آموزش داده می‌شود. این رشته در سه گرایش آب، اقتصاد کشاورزی و ماشین‌های کشاورزی از بین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دانشجو می‌پذیرد.

گرایش آب‌:

هدف‌ این‌ رشته‌ استفاده‌ از آب‌ در کشاورزی‌ است‌. بنابراین‌ یک‌ مهندس‌ آب باید با آب‌ و ویژگی‌های‌ آن‌، طریقه‌ استحصال‌ آب‌، طریقه‌ انتقال‌ آب‌ به‌ محل‌ مصرف‌ و طریقه‌ مصرف‌ آب‌ آشنا باشد و برای‌ تسلط‌ به‌ موارد فوق‌ لازم‌ است‌ که‌ از دانش‌های‌ دیگری‌ از قبیل‌ زمین‌شناسی‌، هواشناسی‌، خاک‌شناسی‌، گیاه‌شناسی‌، طراحی‌ و ساخت‌ تأسیسات‌ آبی‌ و مکانیزم‌ مصرف‌ آب‌ توسط‌ خاک‌ و گیاه‌ اطلاع‌ داشته‌ باشد. به‌ عبارت‌ دیگر این گرایش ‌، علم‌ آب‌ و خاک‌ است‌ و دانشجویان‌ درباره‌ نحوه‌ رساندن‌ آب‌ تا مزرعه‌ توسط‌ کانال‌ها یا لوله‌های‌ انتقال‌ آب‌ و شبکه‌های‌ توزیع‌ آب‌ در زمین‌ زراعی‌، تأمین‌ نیاز محصولات‌ زراعتی‌ و باغی‌ با روش‌های‌ مختلف‌ آبیاری‌، خارج‌ ساختن‌ آب‌های‌ اضافی‌ از پیرامون‌ ریشه‌ به‌ منظور تنفس‌ ریشه‌ گیاه‌ توسط‌ شبکه‌های‌ زهکشی‌ و احداث‌ سدهای‌ انحرافی‌ و خاکی‌ برای‌ آبیاریِ کشاورزی‌ آموزش‌ می‌بینند.


توانایی‌های‌ لازم :

مهندسی‌ کشاورزی‌ دارای‌ 10 گرایش‌ است‌ که‌ در این‌ میان‌ سه‌ گرایش مهندسی‌ آب‌، مهندسی‌ اقتصاد کشاوری‌ و مهندسی‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌ دانشجو می‌پذیرند. به‌ عبارت‌ دیگر در این‌ سه‌ گرایش‌ دانشجویان‌ باید بر دروس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ مسلط‌ بوده‌ و بتوانند بخوبی‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ کرده‌ و محاسبه‌ کنند و از عهده‌ دروس‌ مهم‌ این‌ رشته‌ از قبیل‌ نقشه‌برداری‌ یا استاتیک‌ برآیند.
موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
در کشور ما کشاورزی‌ محور توسعه‌ شناخته‌ شده‌ است‌ و محور کشاورزی‌ نیز آب‌ است‌. پس‌ باید در این‌ زمینه‌ سرمایه‌گذاری‌ کنیم‌. هر چند که‌ در زمینه‌ منابع‌ آب‌ سرمایه‌گذاری‌ بسیاری‌ خوبی‌ شده‌ است‌ و این‌ سرمایه‌ گذاری‌ ادامه‌ نیز دارد تا جایی‌ که‌ به‌ جرأت‌ می‌توانیم‌ بگوییم‌ که‌ اگر زمانی‌ در مملکتمان‌ پولی‌ برای‌ راهسازی‌ نداشته‌ باشیم‌، حتماً پولی‌ برای‌ استحصال‌ و توزیع‌ آب‌ کنار خواهیم‌ گذاشت‌. بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ بازار کار خوبی‌ دارند و در آینده‌ بازار کار آنها بهتر نیز خواهد شد. در حال‌ حاضر نیز فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در بخش‌ خصوصی‌، وزارت‌ نیرو، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مهندسین‌ مشاور آب‌ و خاک‌، پیمانکاری‌های‌ مختلف‌ و شیلات‌ زمینه‌ کاری‌ دارند. برای‌ مثال‌ در بخش‌ شیلات‌، طراحی‌ استخر برای‌ پرورش‌ ماهی‌ در حیطه‌ کار مهندسین‌ آب‌ است‌.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ آب‌، اقتصاد کشاورزی‌ و ماشین‌های‌ کشاورزی‌:

ریاضیات‌ عمومی‌ ، فیزیک‌ عمومی‌ ، شیمی‌ عمومی‌ ، آمار و احتمالات‌ ، برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر، هواشناسی‌، آبیاری‌ عمومی‌ ، اقتصاد کشاورزی‌ ، خاک‌شناسی‌ عمومی‌ ، زراعت‌ عمومی، مسّاحی‌ و نقشه‌برداری‌ ، باغبانی‌ عمومی‌ ، عملیات‌ کشاورزی‌، زراعت‌ غلات‌ ، آشنایی‌ با کامپیوتر.

دروس‌ تخصصی‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ ـ آب :

استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌ ، هیدرولیک‌ ، نقشه‌برداری‌ ، طراحی‌ سیستم‌های‌ آبیاری‌ ، اصول‌ زهکشی‌ ، هیدرولوژی‌ آب‌های‌ سطحی‌ ، آب‌های‌ زیرزمینی‌، مهندسی‌ زهکشی‌ ، پمپاژ و ایستگاه‌های‌ پمپاژ، تأمین‌ آب‌ شرب‌ روستاها، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، هیدرولیک‌ انهار، طراحی‌ ساختمان‌های‌ انتقال‌ آب‌، حفاظت‌ آب‌ و خاک‌ ، اقتصاد مهندسی‌.

گرایش اقتصاد کشاورزی:

مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی‌، قوانین‌ کلان‌ اقتصاد را در بخش‌ کشاورزی‌ پیاده‌ می‌کند تا بتوان‌ از امکانات‌ و منابع‌ موجود بهترین‌ استفاده‌ را کرد و بیشترین‌ سود را به‌ دست‌ آورد. به‌ عبارت‌ دیگر در این‌ علم‌ مسائل‌ اقتصادی‌ در بخش‌ کشاورزی‌ اعمال‌ می‌شود تا با استفاده‌ از منابع‌ موجود اعم‌ از زمین‌، آب‌، کود، بذر، نیروی‌ انسانی‌ و سرمایه‌ حداکثر محصول‌ و حداکثر سود به‌ دست‌ آید. این‌ رشته‌ تلاش‌ می‌کند از یک‌ سو فعالیت‌ کشاورزان‌ و مدیران‌ واحدهای‌ کشاورزی‌ را بهینه‌ کند و از سوی‌ دیگر در بهبود برنامه‌ریزی‌ سیاستمداران‌ و مدیران‌ دولتی‌ در بخش‌ کشاورزی‌ نقش‌ داشته‌ باشد.درباره تفاوت دو رشته اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی و مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی باید گفت که هر چند دروس اختصاصی هر دو رشته یکی است، اما دانشجویان رشته اقتصاد گرایش اقتصاد کشاورزی پایه رشته تحصیلی‌شان بر علم اقتصاد استوار است و دانشجویان رشته مهندسی اقتصاد کشاورزی پایه دروسشان بر دانش کشاورزی استوار شده است به عبارت دیگر دانشجوی اقتصاد کشاورزی با دانش کشاورزی و عوامل طبیعی از قبیل آب، خاک و هوا آشنایی لازم را ندارد.

توانایی‌های‌ لازم :

دانشجویی‌ که‌ به‌ کشاورزی‌ علاقه‌ دارد و از کار و فعالیت‌ در مزارع‌ و دامداری‌ها لذت‌ می‌برد، می‌تواند در این‌ رشته‌ پیشرفت‌ کند چون‌ یک‌ فارغ‌التحصیل‌ مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی‌ نمی‌تواند از محیط‌های‌ روستایی‌ و قطب‌های‌ تولید کشاورزی‌ فاصله‌ بگیرد و در پشت‌ میز، محاسبات‌ اقتصادی‌ خود را انجام‌ دهد. همچنین دانشجوی این رشته باید در درس ریاضی توانمند باشد تا بتواند به خوبی محاسبه کرده و اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل کند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

متأسفانه‌ در کشور ما جایگاه‌ فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ و از جمله‌ مهندس‌ اقتصاد کشاورزی‌ به‌ درستی‌ مشخص‌ نیست‌ و در حال‌ حاضر 40 هزار مهندس‌ کشاورزی‌ بیکار در کشور داریم‌ که‌ از دانشگاه‌های‌ دولتی‌ و آزاد فارغ‌التحصیل‌ شده‌اند. البته‌ این‌ به‌ آن‌ معنا نیست‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هیچ‌ موقعیت‌ کاری‌ ندارند بلکه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ در صورت‌ توانمندی‌ می‌تواند در شرکت‌های‌ خصوصی‌ طرح‌های‌ اقتصادی‌ و کشاورزی‌ ارائه‌ دهد یا در جهاد کشاورزی‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ کوتاه‌ مدت‌، میان‌ مدت‌ و بلند مدت‌ برای‌ واحدهای‌ کشاورزی‌ مثل‌ مزارع‌، مرغداری‌ها و کارخانه‌های‌ صنایع‌ غذایی‌ بپردازد یا در مورد علل‌ موفقیت‌ و عدم‌ موفقیت‌ واحدهای‌ مختلف‌ کشاورزی‌ و نحوه‌ سرمایه‌گذاری‌ در زمینه‌ محصولات‌ کشاورزی‌ تحقیق‌ کند.

دروس‌ تخصصی‌ مهندسی‌ اقتصاد کشاورزی :

بازاریابی‌ محصولات‌ کشاورزی‌ ، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اقتصاد ریاضی‌، اقتصادسنجی‌ ، مدیریت‌ مزرعه‌ ، اقتصاد منابع‌ طبیعی‌ ، تهیه‌ و ارزیابی‌ طرح‌های‌ کشاورزی‌ ، روش‌ تحقیق‌ ، اقتصاد توسعه‌ و سیاست‌ کشاورزی‌، حسابداری‌، اقتصاد تولید.

گرایش‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌:

محاسبه ماشین‌های مورد نیاز برای یک مزرعه و نگهداری و رسیدگی به تعمیرات و برنامه‌ریزی برای زمان و نحوه کار ماشین‌های مورد نظر به وسیله فارغ‌التحصیل این رشته انجام می‌گیرد. به‌ عبارت‌ دیگر مهندسی‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌، کاربرد مهندسی‌ مکانیک‌ در کشاورزی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ است‌ که‌ بتوانند در زمینه‌های‌ کاربرد، نگهداری‌، تعمیر و ترویج‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌، برنامه‌ریزی‌ منطقه‌ای‌، مکانیزاسیون‌ کشاورزی‌ و مجری‌ و ارزیاب‌ پروژه‌های‌ عملیاتی‌ فعالیت‌ نمایند.

توانایی‌های‌ لازم‌ :

بسیاری‌ از داوطلبان‌ آزمون‌ سراسری‌ تصور می‌کنند که‌ مهندسی‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ همان‌ مهندسی‌ مکانیک‌ است‌ در حالی‌ که‌ این‌ رشته‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ حدفاصل‌ مهندسی‌ کشاورزی‌ و مهندسی‌ مکانیک‌ است و دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید از هر دو علم‌ اطلاعات‌ کافی‌ داشته‌ باشند. همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ باید در دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ و توانمند باشند چون‌ دروس‌ این‌ رشته‌ ارتباط‌ زیادی‌ با این‌ دو درس‌ دارد. برای‌ مثال‌ دانشجویان‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ باید از مقاومت‌ قطعات‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ اطلاع‌ داشته‌ باشند. در نتیجه‌ لازم‌ است‌ دروسی‌ از قبیل‌ مقاومت‌ مصالح‌ و استاتیک‌ بخوانند. و باز به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ ریاضی‌ و فنی‌ انتخاب‌ می‌شوند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

اگر یک‌ مهندس‌ طراح‌ از خواص‌ مکانیکی‌ محصولات‌ کشاورزی‌ اطلاع‌ نداشته‌ باشد، نتیجه‌ کار، کیفیت‌ خوبی‌ نخواهد داشت‌. برای‌ مثال‌ اگر قرار است‌ در یک‌ کارخانه‌ تراکتورسازی‌، تراکتوری‌ برای‌ درو کردن‌ خوشه‌های‌ گندم‌ طراحی‌ شود، باید تیغه‌ کمباین‌ برای‌ بریدن‌ این‌ محصول‌ حساب‌ شده‌ باشد و زاویه‌ برش‌ مشخص‌ گردد و البته‌ این‌ کار در حیطه‌ تخصص‌ مهندس‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ است‌. خوشبختانه‌ در حال‌ حاضر مدیران‌ کارخانجات‌ ساخت‌ ماشین‌های‌ کشاورزی‌ نیز به‌ همین‌ نتیجه‌ رسیده‌اند و فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ به‌طور نسبی‌ از فرصت‌های‌ شغلی‌ خوبی‌ برخوردارند.

دروس‌ تخصصی :

استاتیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، دینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، ترمودینامیک‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، طراحی‌ اجزای‌ ماشین‌، مواد ساختمانی‌ ادوات‌ کشاورزی‌، تکنولوژی‌ موتور، شناخت‌ و کاربرد تراکتور، ماشین‌های‌ کشاورزی‌ ، برق‌ و الکتریسیته‌.



منبع : پارسی داک ( سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی )

www.parsidoc.com
 

افشـین

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دروس رشته آبادانی روستاها

ردیف نام درس
۱ آب و فاضلاب روستاها
۲ آشنایی با فن طراحی بناها
۳ آمار و احتمالات
۴ اجرای ساختمان با مصالح سنتی
۵ اجرای ساختمانها و کارگاه
۶ اصول مرغداری
۷ اقتصاد ایران با تکیه بر روستا
۸ ایستایی ۱
۹ ایستایی ۲
۱۰ اکولوژی روستا
۱۱ باغبانی عمومی
۱۲ برنامه نویسی کامپیوتر
۱۳ بهداشت محیط
۱۴ بهسازی ساختمانهای روستایی
۱۵ پروژه های راه سازی ۲
۱۶ پروژه کارشناسی
۱۷ پمپ و ایستگاههای پمپاژ
۱۸ تاسیسات الکتریکی و پروژه
۱۹ تاسیسات در ساختمانهای روستایی
۲۰ جامعه شناسی روستا
۲۱ دامپروری عمومی
۲۲ رئولوژی پلیمرها ۲
۲۳ راههای روستایی ۱
۲۴ روسازی راه
۲۵ روستا پروژه ۱
۲۶ روشهای اجرایی و ماشینهای راه سازی
۲۷ ریاضیات عمومی ۱
۲۸ ریاضیات عمومی ۲
۲۹ زراعت عمومی
۳۰ ساختمانهای روستایی مقاوم در برابر بلایای طبیعی
۳۱ سازمان و مدیریت خدمات روستایی
۳۲ صنایع روستایی
۳۳ طرح بهسازی روستایی
۳۴ فیزیک ۱
۳۵ فیزیک ۲
۳۶ گونه شناسی معماری روستایی ایران
۳۷ محیط زیست روستاها
۳۸ مصالح ۲ و آزمایشگاه
۳۹ مصالح بومی و روشهای ساختمان سازی سنتی
۴۰ معماری و جزئیات ساختمانهای روستایی ایران
۴۱ مقاومت مصالح
۴۲ مکانیک سیالات
۴۳ نقشه برداری و عملیات
۴۴ نقشه برداری راه و عملیات ۲
۴۵ نقشه کشی
۴۶ هوا و اقلیم شناسی
۴۷ کارآموزی ۱
۴۸ کارآموزی ۲
۴۹ کارگاه جوشکاری و ورقکاری
۵۰ کانال های آبرسانی
۵۱ کنترل کیفی مواد غذایی


کنترل کیفی مواد غذایی ؟

ارتباطش با آبادانی روستا چیه اونوقت ؟ :surprised:
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
parsagri وب سایتهای کشاورزی را معرفی کنید مهندسی کشاورزی 26

Similar threads

بالا