معرفی دروس مهندسی شیمی | ریاضیات (کاربردی ـ عددی)

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
این درس شامل دو بخش تحلیلی و عددی می‌باشد. بخش تحلیلی شامل معادلات دیفرانسیل و مدلسازی ریاضی (فرمولاسیون) می‌باشد. بخش عددی كتاب مباحث محاسبات عددی را به خود اختصاص می‌دهد. سرفصل‌های این درس عبارتند از: مدلسازی ریاضی و فرمولاسیون، معادلات دیفرانسیل معمولی، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول، معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم و بالاتر، دستگاه معادلات دیفرانسیل خطی مرتبه اول، توابع لژاندر، بسل و توابع خاص، تبدیل لاپلاس و كابردهای آن، سری فوریه، انتگرال فوریه و تبدیل فوریه، اورتوگونالیتی، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، حل عددی معادلات غیرخطی، مشتق‌گیری عددی، انتگرال‌گیری عددی،‌ حل عددی معادلات دیفرانسیل، حل معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی به روش عددی،‌ جبر خطی و حل دستگاه‌های معادلات خطی.


بخش عددی كه حدود نیمی از تست‌های ریاضیات كاربردی ـ عددی را به خود اختصاص می‌دهد نسبت به بخش تحلیلی مباحث راحت‌تری را شامل می‌شود. اما در مبحث مرتبه خطاها به دلیل عدم توضیح كافی در مراجع و منابع ممكن است دانشجویان را به چالش بكشاند. در بخش تحلیلی نیز تست‌های مدلسازی سال‌های اخیر رو به دشواری گذاشته و عدم تسلط دانشجویان روی مفاهیم این مبحث از جمله المان‌گیری، موازنه و ... می‌تواند چالش برانگیز باشد. از طرفی اغلب دانشجویان در روند حل مبحث معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، سری‌ها، معادلات بسل، از درس معادلات دیفرانسیل و ریاضیات مهندسی دچار ضعف هستند.


منابع و مراجع مهم این درس كتاب كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی تألیف دكتر منوچهر نیك‌آذر و دكتر ریاض خراط و همچنین كتاب كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی و پلیمر تألیف دكتر مهدی رفیع زاده می‌باشد. البته كتاب كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی دكتر نیك‌آذر و دكتر خراط مباحث را بسیار گسترده‌تر از سطح كنكور بیان كرده و كتاب دكتر رفیع‌زاده نیز بیشتر مسائل را با استفاده از نرم‌افزار مطلب حل كرده و دید كنكوری ندارد.



کتاب:


جزوه:


 
بالا