مطلبی در مورد ساخت و توليد قطعات سوپر آلياژی

vitaminb12

عضو جدید
کاربر ممتاز
قطعات سوپرآلياژي کاربردهاي متنوع و وسيعي در صنايع مختلف از جملهايمپلنت­ها، صنايع زيردريايي، هوافضا و غيره دارند، اما كاربرد عمدة سوپرآلياژها، در پره­هاي توربين­هاي گازي است. اين توربين­ها در سه وزارت­خانةدفاع، نفت و نيرو داراي اهميت فوق­العاده­اي مي­­­­­­باشند. ساخت پره­هاياين توربين­ها نياز به توانايي بالايي از لحاظ تكنولوژي دارد. دکتر سيروسعسگري، عضو هيأت علمي دانشکدة مهندسي و علم مواد دانشگاه صنعتي شريف درگفتگوي با شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران (ايتان) دربارة توليد قطعاتسوپرآلياژي و وضعيت كنوني كشور در اين زمينه مطالبي را بيان كرد کهخلاصه­اي از آن، در زير آورده شده است:

روش­هاي توليد


قطعات سوپرآلياژي، به دو روش عمده توليد مي­شوند
:

الف) روش ريخته­گري دقيق: اين روش، عمدتاً براي توليد پره­هاي ثابت و متحرکتوربين استفاده مي­شود. به اين دسته از محصولات، "قطعات سوپرآلياژيريختگي" (Cast Super alloy) مي­گويند
.

ب) روش شکل­دهي: اين روش،شامل فرآيندهايي چون فورج و نورد است و محصولات آن از قبيل ديسک، ورق،ميلگرد، لوله و مفتول مي­باشد. به اين گروه از محصولات، "قطعات سوپرآلياژيکارپذير" (Wrought Super alloy) گفته مي­شود
.

در روش ريخته­گري،مهم­ترين تجهيزات مورد نياز يک کورة تحت خلاء است، ولي در مورد روششکل­دهي، معمولاً تجهيزات پيچيده­تر است. البته در حال حاضر امکانات وسيعشکل­دهي در سطح کشور وجود دارد و مشکل اصلي در اين بخش، ضعف در دانش فنياست
.

توليد قطعات سوپرآلياژي به روش ريخته­گري


براي توليد يک قطعة سوپرآلياژي به روش ريخته­گري به­خصوص پرة توربين که مهم­ترين قطعه سوپرآلياژي است، چهار مرحله بايد انجام شود
:

1-
مهندسي معکوس (جهت تهية نقشه و مشخصات فني
)

2-
ساخت قالب و ريخته­گري دقيق


3-
ماشين­کاري قطعات ريخته­شده


4-
پوشش­دهي


اينچهار مرحله براي توليد پره، به خصوص "پره­هاي متحرک" رديف اول و دوم بايدانجام شوند. البته "پره­هاي ثابت" ممکن است بخش پوشش­دهي را نداشته باشند. همچنين پره­هاي متحرک در رديف­هاي سوم و بالاتر در بعضي موتورها ممکن استاز طريق فرايند فورجينگ توليد شده و پوشش نداشته باشند. همچنين براي ايجادهر صنعت، سه عامل تجهيزات، نيروي انساني ماهر و دانش فني، لازم است كه باتوجه به اين سه عامل، مي­توان به بررسي وضعيت کشور در مورد مراحل چهارگانةفوق و نيز مشکلات آنها پرداخت
:

1-
مهندسي معکوس


در اينجامنظور از مهندسي معکوس فرايندي است که در آن از تعدادي نمونه موجود،مشخصات فني و نقشه­هاي مورد نياز براي توليد و ساخت نمونه­هاي مشابه بدستآيد
.

اين فرايند شامل اندازه­گيري­هاي ابعادي به وسيلهCMM ودستگاه­هاي مخصوص ديگر و سپس تهية نقشه مي­باشد. تجهيزات لازم، تقريباً درکشور موجود بوده و CMM و نرم­افزارهاي مورد نياز نيز موجود است. نياز اصليبه نيروي انساني متخصصي است که توانايي Surface modeling با دقت کافي راداشته باشد
.

مشکلي که در توليد پره­هاي توربين وجود دارد، ايناست که پره، محصول نهايي نيست بلکه محصول نهايي "توربين" است و پره­هابايد طوري دقيق ساخته شوند، تا وقتي تعداد زيادي پره در توربين نصبمي­شوند شرايط لازم را ايجاد نمايند. ممکن است قطعه توليد شده چيزي شبيهبه پره اصلي باشد، اما رعايت تلرانس­هاي مجاز، بالاخص در نقاط حساس پره،نيازمند تجربه کافي است. تلرانس­هاي قسمت­هاي مختلف پره بالاخص در نقاطحساس بر توان خروجي موتور بويژه در موتورهاي هوايي تا‌ثير تعيين­کننده­ايدارد
.

براي حل اين مشکلات و تربيت نيروهاي ماهر، بايد انتقالدانش فني لازم انجام شود و اين دانش فني بايد از شرکت­هايي انتقال يابد کهداراي اعتبار بين­المللي در اين زمينه هستند. معمولاً شرکت­هايي توانايياين کار را دارند که از اطلاعات OEM بهره­مند ­باشند؛ يعني با طراحي موتورآشنا بوده و تلرانس­ها را بدانند، حساسيت­ها را بشناسند و با پارامترهاييکه بايد از نظر ابعادي کنترل شوند، آشنايي داشته باشند.(رجوع شود به: نقدو بررسي روش انتقال تکنولوژي پره‌هاي توربين
)

با توجه به مطالببالا شايد اين تصور پيش آيد که بحث مهندسي معکوس منتفي است، چون نيازمنددانش طراحي و ساخت توربين است. اما بايد توجه کرد که در قطعات با حساسيتكم و نيز توربين­هايي که قدرت پاييني دارند، براحتي مي­توان مهندسي معکوسرا پياده كرد. براي قطعات بزرگ و حساس و به­خصوص پره­هاي هوايي اين نکاتقابل چشم­پوشي نيست و بايد با شرکتي که توان کافي را دارا باشد، همکاريشود. فعاليتي که در اين بخش در کشور انجام شده روي پره­هاي کوچک و سادهبوده که در آنها حفره­هاي خنک­کننده وجود ندارد
.

2-
ريخته­گري دقيق


درريخته­گري دقيق، ابتدا قالب موم ساخته­شده و سپس قطعات از جنس تزريق شده وپس از مونتاژ روي خوشه مومي پوسته سراميک ايجاد مي­شود. در مرحله بعد مومتبخير شده و پوستة سراميكي به­عنوان قالب عمل كرده و ريخته­گري انجاممي­گردد
.

براي ساخت قطعات کوچک، دو کورة دوچمبره (Double chamber vim) موجود است. اما براي ساخت قطعات بزرگتر نياز به کوره­هايي با ظرفيتبالاتر است. در حال حاضر براي ظرفيت­هاي بالا، در داخل كشور فقط دستگاهتک­چمبره وجود دارد که معمولاً براي توليد شمش به صورت نيمه­صنعتي بکارمي­رود. تاکنون چند قطعه به­صورت آزمايشگاهي ريخته­گري شده است. در اينراستا چند بازديد انجام شده و امکاناتي نيز وارد شده است ولي اين امکاناتجهت توليد انبوه جوابگو نيست
.

موضوع حايز اهميت ديگر اين است کهدر فرايند ريخته­گري پارامترهاي بسياري از جمله پارامترهاي محيطي مثلرطوبت، دما و غيره دخيل است که تجهيزات خاصي را جهت كنترل نياز دارد. درشرکت­هاي معتبر اين پارامترها از طريق سيستم کنترل مرکزي تنظيم مي­شوند کهبايد روي اين موارد کار شود. از نظر دانش فني قلب فرايند ريخته­گري ساختقالب سراميکي بويژه براي پره­هاي نازک و ماهيچه­خور است
.

از نظرنيروي انساني، در اين 10 سال خوب عمل شده است اما از نظر دانش فني بايدروي قطعات مورد نظر با دقت کار شود، چون توليد قطعات به اين روش دشواريخاص خود را دارد
.

البته براي توليد قطعات ساده و با ضخامت­هايزياد (توربين­هاي قديمي و صنعتي) که از نظر تلرانس­هاي ابعادي حساسيتکمتري دارند، مشکل چنداني وجود ندارد. اما در مورد قطعات نازك و قطعاتماهيچه­خور و سوراخ­دار پيچيدگي­ها و حساسيت­هاي خاص وجود دارد. از آنجاکه در ريخته­گري دقيق، دانش پاية آن موجود است، در بحث دانش فني بايدبيشتر به نکات پيچيده و ظريف توجه شود. يعني بعد از اين بايد براي کسبدانش فني قطعات نازک، قطعات پيچيده و قطعات بزرگ داراي حساسيت بيشتر، تلاششود. قطعات پس از ريخته­گري معمولاً بايد تحت عمليات HIP قرار گيرند. بهدليل عدم وجود تجهيزات مورد نياز در حال حاضر قطعات ريختگي در خارج ازکشور HIP مي­شوند
.

3-
ماشين‌كاري


قطعات سوپرآلياژي بعداز ريخته­گري بايد ماشين­کاري شوند که نقشه­ها و دستورالعمل­هاي لازم ازطريق مهندسي معکوس آماده مي­شود. ماشين‌كاري سوپرآلياژها صنعت مربوط بهخود را دارد. سوپرآلياژها و به­خصوص آنهايي كه ريخته­گري مي‌شوند، بسيارسخت و محكم مي­باشند. در 10 سال گذشته براي تراشكاري‌هاي ساده، تجهيزاتخوبي خريداري شده است و دانش فني آن در حال تکميل و توسعه مي‌باشد وتقريباً در تراشكاري پرة ريخته شده، مشكلي وجود ندارد
.

اماتكنولوژي بعدي مورد نياز در اين قسمت، تکنولوژي سوراخكاري پره­ها به روشالکتروشيميايي جهت ايجاد سوراخ­هاي خنک­کننده هوا روي پره­ها مي‌باشد. دراين بخش فعلاً دانش فني و تجهيزات لازم موجود نيست و وزارت نيرو در حالوارد كردن تكنولوژي آن است. در حال حاضر شركت‌هاي داخلي براي سوراخكاريقطعات، آنها را به خارج از كشور ارسال مي‌كنند
.

4-
پوشش‌دهي


برايپوشش‌دهي در كشور، دو مركز خوب موجود است. يك مركز در "صها" است كهپوشش‌دهي پره‌هاي هوايي را انجام مي‌دهد و با استانداردهاي 30 سال پيش كارمي‌كند. مشكل اين مركز، قطع ارتباط با صنعت مادر خود و عدم به­روزكردناستانداردهاي خود است. مركزي نيز در کرج وجود دارد که روي پوشش­دهيپره‌هاي صنعتي وزارت نيرو مشغول فعاليت است
.

مطلب قابل توجه دراينجا، حرکت به سمت پوشش‌هاي جديد است. در حال حاضر قطعاتي در داخل کشوروجود دارند که با "پلاسما اسپري" تحت خلاء، پوشش داده مي‌شوند. هرچند کهتجهيزات آن قبلاً خريداري شده است، ولي به طور متمرکز روي آن کاري صورتنگرفته است، لذا برنامه­ريزي در اين زمينه نيز ضروري است
.

وضعيت كنوني كشور در رابطه با توليد توربين گازي


اقداماتيتوسط وزارت­خانه­هاي نيرو و نفت، جهت تمركز توليد توربين در حال انجاماست. يكي از مشكلات مهم در بحث ساخت و تعمير توربين­ها، تنوع آنها مي­باشدكه در نتيجه توجيه اقتصادي از بين مي­رود. بنابراين در اين وزارت خانه­هاتصميم گرفته شد كه تنوع، پايين آورده شود و انتقال دانش روي موتور­هايخاصي انجام گيرد
.

در اين رابطه وزارت نيرو براي توليد 30 عددتوربين گازي "زيمنس" که با استفاده از شرکت­هاي داخلي ساخته خواهد شد،قراردادي با شرکت Ansaldo ايتاليا منعقد کرده است كه در اين راستا شرکت "توگا" تأسيس شده است. در اين قرارداد، تکنولوژي تمامي بخش­هاي توربين بجزپره­هاي آن انتقال داده مي­شود و اخيراً براي توليد پره­هاي اين توربين­هابا شرکت­هاي Non-OEM ارتباط برقرار شده است
.

وزارت نفت نيزقراردادي با "Alstom" جهت ساخت 50 دستگاه توربين، براي انتقال دانش فني بهداخل کشور منعقد کرده است که البته در اينجا نيز پره­ها جزء قرارداد نيست
.

در بخش هوايي اطلاعات دقيقي در مورد برنامه کلان ساخت موتورهايتوربين گازي در دسترس نيست. اما رشد صنعت پره­هاي هوايي در کشور نياز مبرمبه برنامه­ريزي کلان و تعيين اهداف درازمدت در اين زمينه دارد.
 
بالا