مشخصات فنی زانتیا

soroush2000

عضو جدید
زانتیا


کمپانی کمپانی سیتروئن فرانسه در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تأسیس شد . سیتروئن فرانسه از سازندگان خوش نام اروپا می باشد ، به کار گیری سیستم های متفاوت ساسپنشن در برخی از تولیدات سیتروئن ، این شرکت خودرو ساز را از خودرو سازان دیگر متمایز کرد .
طراحی بدنه : مشهورترین اتومبیل های سیتروئن ، ژیان و CX بوده . شرکت خودرو سازی سیتروئن از نخستین مبتکران طرح های ساخت اتومبیل های آیرودینامیک بود . زانتیا محصول طراحی استادیو برتونه ( bertone ) از برترین طراحان ایتالیائی در سال 1993 می باشد ، که در زمان خود طرحی نو و بدیع بود . یکی از به نام ترین خودرو های طراحی شده توسط برتونه لامبرگینی کانتاچ بوده و استادیو برتونه پر از خودرو های خاص و رویائی می باشد .
طراحی داخلی : طراحی داخلی کلاسیک همراه با ایجاد محیطی گرم با فضائی مناسب حال و هوای خوبی را برای سالن زانتیا ایجاد کرده ، اما با استاندارد های امروز فاصله دارد .
ارگونومی : ارگونومی از ابتدا آنچنان بررسی و اجرا شده که بعضی از موارد آن مثل صندلی ها هنوز هم خصوصا ً در مقایسه با خودرو های داخلی کشورمان در سطحی بالاتر قرار دارد اما در کل ارگونومی در زانتیا امتیاز متوسط را به خود اختصاص می دهد .

ایمنی :
ایمنی در خودرو زانتیا با استاندارد های روز فاصله زیادی دارد ، رشد تکنولوژی طراحی بدنه و شاسی به جهت ارتقاء ایمنی از اواخر دهه ی نود آغاز و در کل می توان گفت خودرو هائی که قبل از این تاریخ طراحی شده اند از استاندارد های پائین ایمنی بر خوردارند ، خودرو زانتیا تنها یک و نیم ستاره از پنج ستاره ی تست ایمنی در اروپا را کسب کرد .
موتور : موتور 4 سیلندر خطی 2 لیتری با تزریق MPFI و 16 سوپاپ DOHC توان تولید 135 اسب بخار در 5500 دور و 18,7 کیلو گرم متر در 4200 دور را دارد . مصرف سوخت در سیکل ترکیبی زانتیا 9 لیتر در هر 100 کیلو متر می باشد . زانتیا ظرف 10.3 ثانیه از سکون به 100 کیلومتر سرعت می رسد که این عدد در شرائط فشار هوای تهران و سوخت موجود به 12.3 ثانیه تغییر می کند . آلایندگی در زانتیا دارای استاندارد یورو II می باشد .
گیربکس : گیربکس 5 سرعته با سنکرونیزه متوسط انتقال نیرو در سیتروئن sx را به عهده دارد .
ساسپنشن : سیستم تعلیق ، هیدرونیومتیک یا سیستم هیدرولیک تحت فشار بالا در اکسل جلو ، سیستم مک فرسون کاذب ، طبق پائین دارای میل پیچشی با قابلیت تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو . در اکسل عقب دارای بازو هایی با قابلیت خود فرمانی چرخ های عقب و میل پیچشی با امکان تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو . مکانیسم تعلیق در زانتیا باعث تثبیت ارتفاع با هر میزان بار در خودرو ، جلوگیری از پائین رفتن جلوی خودرو در ترمز گیری ها ، جلوگیری از میل انحراف شاسی در پیچ ها ، ایجاد انعطاف در خودرو و جلوگیری از بهم خوردن تعادل خودرو در ترکیدگی تایر می شود . سنسورها با جابه جائی آنتی رول بار متوجه به هم خودرن تعادل خودرو شده و دستور پمپ کردن روغن هیدرولیک را به کمک های سمتی که پائین رفته را می دهد و تعادل را به خودرو باز می گرداند . تمام این مراحل با توجه به فشار ثابت هیدرولیک در سیستم ظرف ده میلی ثانیه انجام می شود ، برخی از کمپانی ها برای خودرو های سفارشی خود از این سیستم البته با تفاوت های جزئی استفاده کرده اما هر کدام نامی مختلف برای این مکانیسم به کار برده اند . لازم به ذکرست مکانیسم به کار گرفته در تعلیق زانتیا امروزه با تفاوت های زیادی ارائه می شود .
ترمز : ترمز هیدرولیک بدون بوستر ، در جلو دیسکی تهویه شونده و در عقب دیسکی با ABS و اتصال ترمز دستی بر روی چرخ های جلو .
سیستم پایداری : در سیستم تعلیق یا ساسپنشن به آن اشاره شد .
آپشن :دارای ایربگ راننده شیشه ضد تششع برف پاکن هوشمند تنظیم اتوماتیک ارتفاع خودرو نسبت به توزیع بار و وزن سر نشین سوئیچ کنترل دار و قفل مرکزی دارای مکانیسم عیب یاب سیستم هوشمند تهویه مطبوع سوئیچ کنترل ایربگ سرنشین دارای ایر بگ سرنشین جلو مکانیسم آلایندگی بخارات کارتر مکانیسم کنترل تبخیرات سوخت کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع در جلو با چاشنی انفجاری سوئیچ ایموبلایزر سیستم صوتی RB1 با قابلیت کنترل از روی فرمان پرده عقب ، پرده شیشه درب های عقب نمایشگر مقدار سائیدگی لنت های ترمز در چرخهای جلو چراغ مطالعه جلو 2 عدد نشان دهنده دمای خارج خودرو و تاریخ بالابر شیشه با سیستم آنتی پینچ سمت راننده و... لازم به ذکرست زانتیا با موتور 1.8 لیتری نیز توسط شرکت سایپا در گذشته به بازار ارائه می شده
تست درایو : زانتیا خودروئی بسیار نرم و پرتوان است و حس خوبی را به راننده و سرنشین القا می کند . این خودروی 1360 کیلوئی در شتاب گیری و سرعت نهائی نمره ی قبولی را به راحتی می گیرد ، ترمز گیری در زانتیا بسیار خوب است . در تمامی دنده ها نیروی خوبی از موتور منتقل می شود و هماهنگی خوبی در نسبت دنده ها موجودست و همیشه نیروی ذخیره شده را زیر پدال گازتان احساس می کنید . در تعویض دنده ها با سنکرونه ی ضعیفی روبه رو می شویم و بهتره دنده ها رو در دورهای نهائی موتور سریع عوض نکنیم ، موتورش بخاطر حرارت زیادش روغن رو بخار می کنه ، زانتیا بر خلاف اونچه در تبلیغات اون رو خودروئی پایدار معرفی کردند اصلا ًپایداری و فرمان پذیری خوبی نداره و نرمی بیش از حد و مهار نشدش بعد از یکی دو فرمان توی ویراژ بد جوری ماشین رو از پایداری خارج می کنه . قیمت زانتیا ، مصرف زیادش ، هندلینگ و پایداری ضعیفش ، ایمنی کمش ، نقاط کوری که در بدنه وجود داره مثل دماغه یا گوشه های جلوئی ماشین و هزینه بالای نگهداریش باعث میشه من انتخابش نکنم و بیشتر راجع به رقبائی مثل آوانته فکر کنم البته توی زانتیا هم احساس یه کیفیت اروپائی رو داری و هم لذت سواری که از نقاط قوت این ماشینه .​
 

Similar threads

بالا