[مشاهیـــــر خوشنویسی ] - 01 - استاد غلامحسین امیرخانی

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
.
سلسله تاپیک های مشاهیــــــــــر ِ هُنــــــــــــــــــــر

هنـــــــــــــر ِ خوشنویسی - شماره ی اول - استاد غلامحسین امیرخانی


________________________________________




غلامحسین امیرخانی (۱۳۱۸ تکیه ناوه در طالقان) فرزند رستم، از هنرمندان و خوشنویسان معاصر ایران است. او دو سال اول دبستان را در طالقان طی می کند,سپس با استقرار خانواده اش در تهران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان سعد سلمان ,به اتمام رساندو دوره دبیرستان را همراه با کار,در کلاس های آزاد طی می کند.[۱] سپس به آموختن هنر خوشنویسی روی آورد و با ممارست فراوان در زمینه این هنر سرآمد شد. او در نگارش خط نستعلیق از ریز و درشت دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق العاده دارد. بسیاری او را برترین نستعلیق نویس حال حاضر میدانند.

امیرخانی از سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر سابق (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز) به سمت خطاط استخدام شد. از مشاغل دیگر وی می‌توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران (هنر) و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران[۲] اشاره کرد. امیرخانی در انجمن خوشنویسان ایران به کار تعلیم خط به خوشنویسان و اساتید دیگر مشغول است.
از ایشان به جهت خدمات ارزشمند فرهنگی و هنری قدردانی شده وتحت عنوان پیشکسوت خط نستعلیق از جمله چهره‌های ماندگار شناخته شده‌است.[۳]

غلامحسین امیرخانی در خط نستعلیق شاگرد استادانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی بود. علاوه بر آن وی از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، میرزای کلهر، عمادالکتاب، علی اکبر کاوه و چند تن دیگر مشق کرد. امیرخانی در نستعلیق نویسی شیوه‌ای خاص دارد که مورد اقبال بسیاری از اساتید خوشنویسی است. بسیاری از خوشنویسان صاحب نام معاصر شاگرد غلامحسین امیرخانی هستند و اغلب خوشنویسان معاصر به طور مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند.
غلامحسین امیرخانی دهها نمایشگاه انفرادی و گروهی در خارج و داخل کشور داشته‌است. از جمله نمایشگاههایی در انگلستان، فرانسه، پاکستان و سوریه[۴]

در سال ۱۳۹۰ از کتاب نقد زندگی و آثار استاد امیرخانی رونمایی شد و در این نشست استاد محمد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، استاد غلامحسین امیرخانی،استاد کرمعلی شیرازی، هنرمند گرامی کاوه تیموری، مؤلف این کتاب و استاد جمشید یاری شیرمرد، دبیر نشست به سخنرانی پرداختند.





_______________________________________________


تصاویری را از کتاب ِ راز ِ خط در آثار غلامحسین امیرخانی








.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.


.
.
.

.
.
.



.
.
.
.
.
ادامه دارد . . . :gol:





پانوشت :


  • تیموری,کاوه, 1344- ,راز خط در آثار استاد غلامحسین امیرخانی.تهران , ناشر:کتاب آبان, 1391.صفحه22
  • وبگاه خانه هنرمندان ایران
  • خبرگزاری مهر
  • وبگاه ققنوس
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
[مشاهیـــــر هُنـــــر] خوشنویسی - استاد غلامحسین امیرخانی - ادامه . . .

[مشاهیـــــر هُنـــــر] خوشنویسی - استاد غلامحسین امیرخانی - ادامه . . .

.



.
.
.



.
.
.


.
.
.


.
.
.

.
.
.


.
.
.


.
.
.


.
.
.

.
.
.

.
.
.

.
.
.



برگرفته از :

ویکی پدیا - [h=1][/h] تابلو سازی چلیپا بندر ماهشهر - گروه زند - سایت امیرخانی - انجمن خوشنویسان ایران
 

Similar threads

بالا