زندگینامه
فرهاد فزونی در سال ۱۳۵۷ در تهران زاده شد. این عضو انجمن طراحان گرافیک ایران، در سال ۱۳۸۲ کارشناسی گرافیک خود را از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد.
فعالیتها:
فعالیتهای هنری
فرهاد فزونی طراحی پرکار است که توانسته در بین طراحان نسل پنجم طراحی گرافیک ایران قرار بگیرد. در آثار او عناصر تصویری در کنار نوشته و حروف چشمنوازند و ترکیبی از تصویر و نوشته را به نمایش میگذارند
از مهمترین مشخصههای کارهای او توجه به فضاهای بصری و ویژگیهای فرهنگی شهر تهران است. هدف او ایجاد طرحهایی است که برآمده از تهران است و با مسائل معاصر تهران امروز در ارتباط است. او میخواهد که بینندگان آثارش شاهد آنچه که در جامعه رخ میدهند باشند و آثارش سندی باشد بر شرایط زندگی فعلی. کارهای او مملو از ارجاعاتی به زندگی روزمره، زندگی خیابانی و زندگی در جامعهٔ شهری تهران است.
در حوزهٔ شعر فارسی او تجربیاتی در ساخت اشعاری نیمهنوشتاری و نیمهتصویری و حتی اجرایی داشته که در این تجربیات در پی یافتن راههایی برای انتقال احساسات به شیوههای امروزیتر و دقیقتر است.
فزونی مدیر هنری و طراح گرافیک مجلات فرهنگی و هنری بودهاستکه از جمله میتوان به ماهنامهٔ فرهنگ و آهنگ، فصلنامهٔ هنر فردا، مجلهٔ ۷۷و مجلهٔ خردنامه اشارهکرد. وی همچنین داور جشنوارههای پوستر و گرافیک بودهاست که از جمله میتوان به داوری سالانهٔ سرو نقرهای اشاره کرد همچنین وی مدیر هنری برنامههای تلویزیونی متعددی از جمله مقام بهار، نوروزنامه، آیین بهار، شبهای پرتقالی و... بودهاست.
طراحی پوستر برای نمایشگاههای پوستر داخل و خارج از ایران و دوسالانههای گرافیک، بهعلاوهٔ برپایی نمایشگاههای متعدد از آثار وی، از دیگر فعالیتهای این هنرمند گرافیست و طراح محسوب میشوند. او همچنین فعالیتهایی در حوزهٔ تدریس طراحی گرافیک دارد.
فعالیتهای پژوهشی
از جمله فعالیتهای پژوهشی فزونی میتوان به پژوهش دربارهٔ «ریختشناسیحروف فارسی» اشاره کرد که بخش نخستاین پژوهش در سال ۱۳۸۸ در مقالهای با عنوان «درآمدی بر ریختشناسی نوشتار فارسی» در کتاب «دبیرهٔ الف» به چاپ رسیدهاست.
جوایز
فزونی برای آثارش موفق به کسب جوایز مختلفی شدهاست که از آن جمله میتوان به جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافی از اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو (جایزهٔ هنرهای تایپوگرافیک STA) در سال ۲۰۰۸، دیپلم انجمن طراحان گرافیک ایران از نهمین دورهٔ دوسالانهٔ گرافیک تهران در سال ۲۰۰۷، نامزدی جایزهٔ بینالمللی طراحی پوستر تایوان در سال ۲۰۰۵، همچنین جایزهٔ بهترین طراحی کتاب از جشنوارهٔ سرو نقرهای در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.
برگزیدهٔ نشریات
۲۰۰۶
۲۰۱۱
نمایشگاهها
سرپرستی نمایشگاه
نگارخانه
مشجّر نام پوستری از مجموعه پوسترهای فرهاد فزونی است که جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافی را در اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو دریافت کرد.فرهاد فزونی دربارهٔ خلق این پوستر میگوید:
الف) تهران شهر عجیبی است؛ شهری که شبیه به هیچ شهری نیست و بسیار با نیویورک، توکیو، ورشو و بازل متفاوت است؛ شهری با قوانینی که گاه رعایت نمیشوند و قوانین نانوشتهای که رعایت میشوند.
ب) زمانی که فهمیدم پوسترهایم شبیه به شهرم نیست بسیار جا خوردم و ناراحت شدم. تصمیم گرفتم که شهرم را بهتر بشناسم؛ شروع کردم به خیابانگردی در تهران، بحث با دوستان جامعهشناسم و بررسی موشکافانهٔ فرهنگ شهری که در آن زندگی میکنم و مشجّر حاصل این خیابانگردیهاست و به نوعی تایپوگرافی پوستر بر اساس الگویی است که من آن را از شهر تهران استخراج کردهام.
ج) ایدهآل برای من این است که تایپوگرافی یا پوستری از من ببیند و به من بگوید که با دیدن آن به یاد تهران افتادهاست، آن هم نه تهران قدیم یا تهران آینده، بلکه تهران امروز
منابع:
ویکی پدیا
http://persiangfx.com
فرهاد فزونی در سال ۱۳۵۷ در تهران زاده شد. این عضو انجمن طراحان گرافیک ایران، در سال ۱۳۸۲ کارشناسی گرافیک خود را از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد.

فعالیتها:
فعالیتهای هنری
فرهاد فزونی طراحی پرکار است که توانسته در بین طراحان نسل پنجم طراحی گرافیک ایران قرار بگیرد. در آثار او عناصر تصویری در کنار نوشته و حروف چشمنوازند و ترکیبی از تصویر و نوشته را به نمایش میگذارند
از مهمترین مشخصههای کارهای او توجه به فضاهای بصری و ویژگیهای فرهنگی شهر تهران است. هدف او ایجاد طرحهایی است که برآمده از تهران است و با مسائل معاصر تهران امروز در ارتباط است. او میخواهد که بینندگان آثارش شاهد آنچه که در جامعه رخ میدهند باشند و آثارش سندی باشد بر شرایط زندگی فعلی. کارهای او مملو از ارجاعاتی به زندگی روزمره، زندگی خیابانی و زندگی در جامعهٔ شهری تهران است.
در حوزهٔ شعر فارسی او تجربیاتی در ساخت اشعاری نیمهنوشتاری و نیمهتصویری و حتی اجرایی داشته که در این تجربیات در پی یافتن راههایی برای انتقال احساسات به شیوههای امروزیتر و دقیقتر است.
فزونی مدیر هنری و طراح گرافیک مجلات فرهنگی و هنری بودهاستکه از جمله میتوان به ماهنامهٔ فرهنگ و آهنگ، فصلنامهٔ هنر فردا، مجلهٔ ۷۷و مجلهٔ خردنامه اشارهکرد. وی همچنین داور جشنوارههای پوستر و گرافیک بودهاست که از جمله میتوان به داوری سالانهٔ سرو نقرهای اشاره کرد همچنین وی مدیر هنری برنامههای تلویزیونی متعددی از جمله مقام بهار، نوروزنامه، آیین بهار، شبهای پرتقالی و... بودهاست.
طراحی پوستر برای نمایشگاههای پوستر داخل و خارج از ایران و دوسالانههای گرافیک، بهعلاوهٔ برپایی نمایشگاههای متعدد از آثار وی، از دیگر فعالیتهای این هنرمند گرافیست و طراح محسوب میشوند. او همچنین فعالیتهایی در حوزهٔ تدریس طراحی گرافیک دارد.

فعالیتهای پژوهشی
از جمله فعالیتهای پژوهشی فزونی میتوان به پژوهش دربارهٔ «ریختشناسیحروف فارسی» اشاره کرد که بخش نخستاین پژوهش در سال ۱۳۸۸ در مقالهای با عنوان «درآمدی بر ریختشناسی نوشتار فارسی» در کتاب «دبیرهٔ الف» به چاپ رسیدهاست.


جوایز
فزونی برای آثارش موفق به کسب جوایز مختلفی شدهاست که از آن جمله میتوان به جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافی از اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو (جایزهٔ هنرهای تایپوگرافیک STA) در سال ۲۰۰۸، دیپلم انجمن طراحان گرافیک ایران از نهمین دورهٔ دوسالانهٔ گرافیک تهران در سال ۲۰۰۷، نامزدی جایزهٔ بینالمللی طراحی پوستر تایوان در سال ۲۰۰۵، همچنین جایزهٔ بهترین طراحی کتاب از جشنوارهٔ سرو نقرهای در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.
- سال ۲۰۰۵: نامزد جایزهٔ بینالمللی طراحی پوستر تایوان؛
- سال ۲۰۰۷: دیپلم انجمن طراحان گرافیک ایران (IGDS)، نهمین دورهٔ دوسالانهٔ گرافیک تهران، تهران، ایران؛
- سال ۲۰۰۸: جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافیک، اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو STA، آمریکا؛
- سال ۲۰۱۰: جایزهٔ بهترین طراحی برای جلد کتاب، جشنوارهٔ روزی روزگاری، تهران، ایران؛
- سال ۲۰۱۱: جایزهٔ سرو نقرهای در طراحی صفحهآرایی کتاب، تهران، ایران.



برگزیدهٔ نشریات
۲۰۰۶
- فرهنگ جدید بصری ایران مدرن، نشر BIS، هلند
- سالنامهٔ شمارهٔ ۳ طراحی آسیا و اقیانوسیه، طراحی ۳۶۰ درجه مفهوم و طرح، چین
- صد در ۳۶۰ درجه: نسل جدید جهانی طراحی گرافیک، نشر Laurence King، انگلستان
۲۰۱۱
- ارابسک ۲، انتشارات Gestalten Verlag، برلین، آلمان
- مجلهٔ نشان، شمارهٔ ۲۳، تهران، ایران
- طراحی گرافیک: هماکنون در تولید، مرکز هنر واکر و موزهٔ ملی طراحی کوپر-هیویت، نیویورک، آمریکا

نمایشگاهها
سرپرستی نمایشگاه
- سال ۲۰۰۷: رخصت، نسل جدید طراحان گرافیک ایران، تهران: گالری طراحان آزاد؛ مشهد: نگارخانهٔ میرک؛ شیراز: گالری وصال، ایران
- سال ۲۰۰۸: GEN X، پوسترهای طراحان گرافیک جوان ایران، دانشگاه یورک، تورنتو، کانادا
- سال ۲۰۰۹: GEN V، جشنوارهٔ منشور بخوان (Carta Canta)، ایتالیا
- سال ۲۰۰۷: اعلانات، گالری لاله، تهران و گالری ۱۳، ساری، ایران
- سال ۲۰۰۷: مشجّر، نگارخانهٔ میرک، مشهد، ایران
- سال ۲۰۱۱: مشدّد، گالری طراحان آزاد، تهران، ایران
- سال ۲۰۰۲: تصویر و رحوف، نمایشگاه گرافیک، گالری هنر و گالری طراحان آزاد، تهران، ایران
- سال ۲۰۰۳: نمایشگاه هنر نو، موزه هنرهای معاصر، تهران، ایران
- سال ۲۰۰۴: مولوی، نمایشگاه تایپوگرافی، خانهٔ هنرمندان ایران، تهران، ایران
- سال ۲۰۰۵: دوسالانهٔ بینالمللی پوستر چین
- سال ۲۰۰۵: نمایشگاه پوستر ایرانیان، موزه پوستر اوگاکی، ژاپن
- سال ۲۰۰۶: بیستودومین دوسالانهٔ طراحی گرافیک Brno، جمهوری چک
- سال ۲۰۰۷: نهمین دوسالانهٔ گرافیک تهران، موزهٔ هنرهای معاصر، تهران، ایران
- سال ۲۰۰۷: یازدهمین دوسالانهٔ پوستر تئاتر Rzeszow، لهستان
- سال ۲۰۰۸: تایپوگرافی، نمایشگاه گروهی، دانشگاه یورک، تورنتو، کانادا
- سال ۲۰۰۸: ۲۷۰۰۰ میلیمتر، نمایشگاه گروهی پوستر، ۱۳ گالری، ساری، ایران
- سال ۲۰۰۸: نمایشگاه بینالمللی پوستر ورشو، لهستان
- سال ۲۰۰۸: دوسالانهٔ زنبور طلایی ۸، مسکو، روسیه
- سال ۲۰۰۸: اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو، شیکاگو، آمریکا
- سال ۲۰۰۸: پوستر ایران (Carteles de Iran)، پوسترهای معاصر ایرانی، بارسلونا، اسپانیا
- سال ۲۰۰۸: GEN X، پوسترهای طراحان گرافیک جوان ایران، دانشگاه یورک، تورنتو، کانادا
- سال ۲۰۰۸: سازمان ملل متحد cri persan4 (فریاد ایرانی)، پوسترهای معاصر ایرانی، Palexpo، ژنو، سوئیس
- سال ۲۰۰۹: PERSIANISSIMO، نمایشگاه پوسترهای معاصر ایرانی
- سال ۲۰۱۰: یک روز رنگی: به مناسبت روز جهانی گرافیک، تهران، ایران
- سال ۲۰۱۰: دیوارکوب، کاشان، شیراز و اصفهان، ایران
- سال ۲۰۱۰: دوسالانهٔ زنبور طلایی ۹، مسکو، روسیه
- سال ۲۰۱۰: دومین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو، شیکاگو، آمریکا
- سال ۲۰۱۰: نمایشگاه پوسترهای ایرانی در لیما، پرو
- سال ۲۰۱۰: سهسالانهٔ بینالمللی پوسترهای نمایشی سوفیا


نگارخانه
مشجّر نام پوستری از مجموعه پوسترهای فرهاد فزونی است که جایزهٔ بهترین اثر تایپوگرافی را در اولین دوسالانهٔ پوستر شیکاگو دریافت کرد.فرهاد فزونی دربارهٔ خلق این پوستر میگوید:

الف) تهران شهر عجیبی است؛ شهری که شبیه به هیچ شهری نیست و بسیار با نیویورک، توکیو، ورشو و بازل متفاوت است؛ شهری با قوانینی که گاه رعایت نمیشوند و قوانین نانوشتهای که رعایت میشوند.
ب) زمانی که فهمیدم پوسترهایم شبیه به شهرم نیست بسیار جا خوردم و ناراحت شدم. تصمیم گرفتم که شهرم را بهتر بشناسم؛ شروع کردم به خیابانگردی در تهران، بحث با دوستان جامعهشناسم و بررسی موشکافانهٔ فرهنگ شهری که در آن زندگی میکنم و مشجّر حاصل این خیابانگردیهاست و به نوعی تایپوگرافی پوستر بر اساس الگویی است که من آن را از شهر تهران استخراج کردهام.
ج) ایدهآل برای من این است که تایپوگرافی یا پوستری از من ببیند و به من بگوید که با دیدن آن به یاد تهران افتادهاست، آن هم نه تهران قدیم یا تهران آینده، بلکه تهران امروز
منابع:
ویکی پدیا
http://persiangfx.com