مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودروها

reza._y

کاربر فعال
در دهه ی اخیر استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها رشد چشمگیری داشته است در این مطلب قصد داریم درباره ی مزایا و معایب گاز نیتروژن صحبت کنیم. مزایای اصلی گاز نیتروژن حذف رطوبت،عدم شرکت در احتراق،امنیت بالا و ثبات بیشتر باد لاستیک است. زمانی که لاستیک با هوای معمولی پر می شود داخل لاستیک حدود 20 درصد اکسیژن 78 درصد اکسیژن و مابقی گازها دیگر پر می شود که باعث رطوبت در لاستیک می گردد که این رطوبت خورندگی لاستیک به دنبال دارد اما در لاستیک های که از گاز نیتروژن استفاده می کنند این رطوبت وجود ندارد. زمانی که لاستیک خودرو دچار احتراق می شود از آنجا که یکی از رئوس سه گانه آتش اکسیژن می باشد در لاستیک با هوای معمولی لاستیک شعله ور می شود اما در لاستیک هایی که با گاز نیتروژن پر شده باشند این امر اتفاق نمی افتد. یکی دیگر از مزایای گاز نیتروژن این است که نوسانات کمتری نسبت به گازهای دیگر دارد و با تغییرات آب و هوایی کم تر حجم آن تغییر می کند. موارد استفاده گاز نیتروژن در اتومبیل های مسابقه ای نیز می باشد دلیل آن هم این است که هنگام ترکیدگی لاستیک با توجه به بزرگ بودن اندازه مولکولی آن گرما را با سرعت بیش تری از خود عبور می دهد و امنیت سرنشینان خودرو در هنگام ترکیدگی لاستیک بیشتر حفظ می شود.
از معایب گاز نیتروژن می توان به عدم دسترسی آن و همچنین قیمت بالای آن نسبت به هوای معمولی نام برد همچنین برخی لاستیک ها با نیتروژن همخوانی ندارند و استفاده از گاز نیتروژن طول عمر آن ها را کاهش می دهد البته تعدادی از کارخونه ها لاستیک های متناسب با گاز نیتروژن نیز تولید می کنند.
 

Similar threads

بالا