مرسدس SL63 AMG در مقابل فراری کالیفرنیا...

paeeizan

اخراجی موقت


براي 54 سال در حاليكه جگوارها، ب ام و ها و كاديلاك ها آمدند و رفتند،‌مرسدس بنز SL پادشاه كانورتيبل هاي اسپرت بوده،‌ نوعي اتومبيل كه نه تنها همه را از آمدن راننده اش باخبر ميكند بلكه به همه مي فهماند كه مدتي می شود که در این جایگاه بوده است.
يكي از جديدترين محصولات فراري ، كاليفرنيا از تركيب كلي آخرين نسل SL استفاده ميكند: يك كانورتيبل با سقف جمع شوي فلزي و گيربكسي كه بدون كلاچ عمل ميكند. فراري ، كاليفرنيا را در مقام برادر كوچكتر و ارزانتر گراندتورينگ هاي 612 و 599 قرار داده و 458 را براي نمايندگي جاه طلبي هاي اتومبيل هاي اسپرت فراري كنار گذاشته. كاليفرنيا با قيمت پايه 197350 دلار 22هزار دلار از F430 Spider ارزانتر است كه به نظر مي رسد ممكن است باعث تقسيم مشتريان شود ولي حالا در صورت عرضه ي مدل 458 Spider اختلاف قيمت به حدي خواهد رسيد كه مشتريان اين دو مدل را از هم جدا كند.



همچنين رويارويي و مقايسه ي اين مدل با ساير رقبا در اين بخش غير قابل اجتناب است، حتي اگر خريداران بالقوه ي اين ماشين نظرشان را براي خريد يك هليكوپتر عوض كنند! و اين ما را به مرسدس SL63 AMG مي رساند كه در سال 2009 مورد بهينه سازي چهره قرار گرفته و حالا داراي يك موتور V8 6.2 ليتري جديد مي باشد كه يك كلاچ چندگانه تسريع كننده سرعت تعويض (به جاي torque converter) آن را به گيربكس اتوماتيك 7سرعته اش متصل ميكند. SL65 AMG كه قيمتش از 198175 دلار شروع ميشود ممكن است از نظر قيمت به فراري نزديك تر باشد ولي قدرت اضافي موتور V12 تويين توربواش و همچنين وزن اضافي بر روي اكسل جلو باعث شده تا SL63 اتومبيل خوش دست تر و با لذت رانندگي بيشتري براي رانندگي باشد، علاوه بر اين قدرت 518 اسب بخار به قدرت 453 اسبي كاليفرنيا نزديك تر است.



بر روي كاغذ اين يك مقايسه ي بسيار نزديك است، و بعد از دو روز رانندگي در منطقه ي باواريا هيچكدام از دو اتومبيل به عنوان برنده ي مطلق انتخاب نشدند و انتخاب برنده از بين اين دو به سختي پس دادن كليدها در پايان تست بود.

رتبه ي دوم: مرسدس بنز SL63 AMG



اين نوع از SL اولين بار در سال 2002 عرضه شد، و به روز رساني هاي دوره اي باعث شده اند تا از تاثیر گذشت زمان کاسته شود. البته بعد از 8 سال قيافه ي اين ماشين ديگرخیلی آشنا به نظر ميرسد. و البته وقتي اسپويلرها و بر آمدگيها و گلگيرهاي نوع AMG را اضافه ميكنيد ياد بازيگراني مي افتيد كه بيش از حد تحت عمل جراحي پلاستيك قرار گرفته اند!
قيمت پايه ي اين مدل 138475 دلار است كه ارزانترين مدل AMG قابل خريدن از SL است. اين ضعيفترين و ارزانترين مدل 518 اسب بخار قدرت و 630 نيوتن متر دارد و مثل بقيه ي مدلهاي AMG داراي صداي غرشي عميق از اگزوزهاست.
اين مدل تنها مدل داراي launch control يا كنترل حركت از حالت ايستاده است كه براي استفاده بايد چك ليستي در حد چك ليستهاي ناسا را از قبل در نظر گرفته باشيد! كنترل ايستايي در حالت اسپرت، پدال ترمز را تا انتها فشار دهيد، سوئيچ گردان حالت گيربكس يك كليك از حالت دستي در جهت عقربه هاي ساعت گردانده شود، پدال پشت فرمان سمت راست را يك بار فشار دهيد و گاز را به ته بچسبانيد. دور موتور تا 4000 بالا خواهد رفت، حالا ترمز را راها كنيد و SL63 با جيرجير آرامي از چرخهاي عقب شروع به حركت ميكند و تا زمانيكه گاز تخته بماند تعويض دنده ها در دور قرمز به صورت اتوماتيك انجام مي شوند. نتيجه صفر تا 60 مايل(96 كيلومتر) در عرض 4 ثانيه و طي يك چهارم مايل(400متر) در عرض 12.5 ثانيه با سرعت 185 كيلومتر در ساعت خواهد بود. اين نتايج با وجود اينكه مرسدس نسبت قدرت به وزن بهتري دارد كمي از فراري كندترند كه به احتمال زياد به دليل ضرايب گيربكس است. البته اين مدل در 0-60 به ميزان 0.4 ثانيه از آخرين مدل SL63 كه ما تست كرديم سريعتر است.



مسافت ترمز از سرعت 70 مايل در ساعت(112 كيلومتر) تا حالت ايستاده ي SL63 48.17 متر است كه با وجود ترمزهاي تقويت شده با پكيج AMG performance 2.1 متر بيشتر از فراريست. خرجهاي اضافي ديگري كه بر روي مرسدس انجام شده بود تغيير ليميتر از 250 كيلومتر در ساعت به 300 ، ديفرانسيل لغزش محدود، رينگهاي آلياژي فورج شده و فنربندي اسپرت مي باشند. شتاب جانبي قابل تحمل براي مرسدس هم 0.9 جي مي باشد كه تقريبا با فراري يكسان است.
با نگاه كردن به اعداد به سختي ميتوان فرق چنداني بين مرسدس و فراري پيدا كرد، كه اين در مورد گيربكسها هم صدق مي كند. از نقطه نظر راننده هر دو گيربكس در حالت دستي تعويض هاي سريع و دقيقي دارند. بزركترين تفاوت از مكان پدالها حاصل مي شود كه در مرسدس بر روي فرمان و در فراري بر روي پايه فرمان قرار دارند. البته گيربكس SL يا به دليل اينكه مثل يك گيربكس اتوماتيك معمولي است و يا به دليل برنامه ريزي بهتر گيربكس در حالت اتوماتيك بهتر از گيربكس كاليفرنيا عمل مي كند.
گشتاور 630 نيوتن متري در دورهاي پاييني كشش بيشتري ايجاد مي كند و فشردن پدال گاز با چنان فشاري راننده را به صندلي فشار مي دهد كه فراري به هيچ وجه با آن برابري نمي كند. بي درنگي موتور روي وحشي SL را به نمايش مي گذارد، توان موتور به قدري زود در اختيار راننده قرار مي گيرد كه به راحتي مي توانيد نيروي بيش از حدی به چرخها وارد كنيد. ترمز مرسدس هم شخصيتي دوگانه دارد، در شراايط نرمال پدال سفت و پيشرونده است، ولي در ترمزگيري هاي سنگين پدال بيش از حد پايين رفته و احساس ترمز خوب نيست.
در رانندگي هاي با سرعت بالا در اتوبانها SL63 ايستايي يك موشك كروز را دارد. با وجود اينكه SL63 در پيچهاي سريع حركات پاندولي دارد به سختي باور مي كنيد كه يك ماشين 2 تني سوار هستيد، ولي نشانه هايي از این وزن را با خود دارد. فرمان به صورت دوست داشتنيي سنگين است و در حالت مستقيم مقداري بازي دارد و سواري ماشين كمي در مقابل دست اندازها خشن است. هر دو ماشين در اين مورد به هم شبيهند ولي فراري در تنظيم فنربندي بهتر و نرم تر حس مي شود.



در زمينه ي راحتي مرسدس تمام جزئيات را مثل يك خدمتكار درجه يك به عهده مي گيرد. اگر ميخواهيد به طاقچه و يا جعبه هاي جاگذاري وسايل دسترسي داشته باشيد فقط يك دكمه را فشار دهيد و صندليها به صورت برقي به جلو ميروند. يك فشار ديگر بر روي دكمه و صندليها به سر جاي قبلي خود بر مي گردند. البته اين طاقچه تقريبا به بزرگي صندليهاي عقب فراريست كه تا حدودي كمبود فضاي صندوق عقب را جبران مي كند. اگر بخواهيد به فضاي صندوق عقب دسترسي پيدا كنيد اين پروسه هم به صورت برقي انجام مي شود و حتي سقف در درون صندوق كمي جابجا مي شود تا دسترسي راحت تر شود. صندليها گرم شونده و سردشونده اند و همچنين در روزهاي سرد هواي گرم به پشت گردن شما مي دمند. بيشتر اتاق نشيمن ها هم چنين راحتيي ندارند، هر چند حالت نرم صندليها براي ما بيش از حد تنبلانه به نظر مي رسد!
اشكالات اين ماشين بسيار جزئي و كوچكند. SL63 اتومبيل بسيار ويژه اي در نظر ماست و قطعاً اگر توان مالي داشتيم يكي از اتومبيلها در بالاي ليست خريد ما بود. فقط مشكل اين است كه فراري كمي خاص تر است و در آن ليست خيالي كمي بالاتر قرار مي گيرد.

رتبه ي اول: فراري كاليفرنيا



يك مشكل بزرگ در مورد فراري كاليفرنيا وجود دارد و اين مشكل عقب اين ماشين است. پشت بلند اين ماشين براي جاي دادن سخت افزارهاي مورد نياز براي سقف جمع شونده لازم است. و همين از بغل يك شكل كلاسيك زيبايي به كاليفرنيا مي دهد. مشكل جايي است كه مستقيما از عقب به پشت ماشين نگاه كنيد. چراغ عقب هاي گرد ماشين بيش از حد به سمت داخل گلگير قرار دارند و باعث مي شوند عرض پشت ماشين بيشتر به نظر برسد و همین کمی از توازن طرح عقب می کاهد. در ضمن اين چراغها كار خيلي كمي هم انجام ميدهند، چراغ ترمز و راهنماها در چراغهاي مثلثي داخل سپر قرار دارند. اگزوزها مثل لكسس ISF به صورت عمودي بر روي هم قرار گرفته و بسيار جذابند كه البته سراگزوز ها به خود لوله هاي اگزوز اصلي وصل نيستند.
و البته كاملا واضح است كه فراري چشم هاي بسياري را در حاليكه از روستاهاي باواريا عبور مي كرديم به خود خيره مي كرد. حتي اين پايين ترين مدل فراري هم عكاس هاي با دوربين موبايل را به طرف خود جذب مي كند. هرچند هيچكدام از اين افراد زير كاپوت را نمي بينند كه موتور آن با دو ورودي هواي بسيار بزرگ كه به پوشش قرمزرنگ روي سوپاپها ختم مي شوند در آن آرميده است. این موتور یکی از زیباترین موتورهایی است که در هر ماشینی وجود دارد.
موتور V8 4.3 ليتري اين مدل شباهت زيادي به موتور F430 دارد، تغييرات اصلي اين موتور شامل تزريق مستقيم سوخت و دور قرمز پايين تر 8000 است. قدرت 30 اسب بخار كمتر است ولي گشتاور 20 نيوتن متر افزايش يافته. فراري مدعي است 75 درصد از اين گشتاور از دور 2250 در اختيار راننده است البته تنها زماني كه دور موتور كاليفرنيا تا اين حد پايين مي آيد در حالت اتوماتيك است. تعويض دستي دنده ها رضايت بخش تر است و انسان را به گاز دادنهاي پياپي و لذت بردن از صداي غير قابل توصيف موتور V8 با ميل لنگ تخت در موقع تعويض دنده تشويق مي كند. زمانيكه گاز را تا ته فشرده ايد دنده ها با صداي انفجاري همچون صداي تفنگ شات گان تعويض مي شوند. با شنيدن صداي شات گان مانند كاليفرنيا صداي SL مثل صداي تفنگ سرپر است! البته در عوض ترمزهاي كربن سراميكي كاليفرنيا زماني كه سرد باشند صداي جيغ آزاردهنده اي دارند!
مانند مرسدس اين فراري هم مجهز به Launch control است و مانند مرسدس تعويض دنده ها تا زمانيكه گاز را تا ته فشرده باشيد به صورت اتوماتيك انجام مي شوند. بهترين شروع حركت در حالت "اسپرت" انجام مي شود كه بين حالت "كليه ي كمك ها خاموش" و حالت "راحتي" است( سه حالت CST off و Sport و Comfort بر روي فرمان قابل انتخابند). فراري با هرزگردي بيشتري نسبت به مرسدس راه مي افتد و تا 60 مايل(96 كيلومتر) را در عرض 3.9 ثانيه طي مي كند. در طي يك چهارم مايل 0.2 ثانيه از مرسدس سريعتر است و فاصله اش تا 150 مايل در ساعت(240 كيلومتر در ساعت) به 0.5 ثانيه ميرسد.
همانطور كه قبلا هم گفتيم اعداد به هم نزديكند. در حاليكه فراري برتريهايش را در جزئيات نشان مي دهد، مانند اينكه چگونه پدال گاز عكس العمل هاي سريع و دقيقي از موتور ارائه مي دهد، پدال ترمز هم به همين ترتيب، عكس العملي كاملا خطي دارد و دقيقا آن مقدار نيروي ترمز كه نياز است به شما ارائه مي دهد و البته اين ترمزهاي برمبو خستگي ناپذيرند. برعكس بقيه ي ماشينهاي مجهز به گيربكس دوكلاچه كه تجربه ي آنها را داشتيم در اين اتومبيل حركت از حالت س... همراه با مكث نيست. حتي فرمان اتومبيل هم ميليمتري دقيق است، هرچند در ابتدا اينطور به نظر نمي رسد، فرمان اتومبيل سبك است و فيدبك چرخهاي جلو چندان زياد نيست.



اتومبيل مورد تست ما مجهز به ضربه گير هاي قابل تنظيم مغناطيسي بود، و احتمالا همه اين آپشن را انتخاب مي كنند. در كل فراري سواري نرم تري نسبت به مرسدس دارد و در پيچها بيشتر كج مي شود، ولي همواره تحت كنترل حس مي شود و به كوچك ترين دستورات راننده عكس العمل نشان مي دهد. تنظيم كمك فنرهاي ديناميك كاليفرنيا پيچيدگي كمتري نسبت به فنربندي فعال SL دارد ولي ما متوجه شديم كه فراري با انواع و اقسام سطوح جاده بهتر كنار مي آيد.
داخل كاليفرنيا امكانات رفاهيي گنجانده شده كه مي تواند باعث شود صاحب يك تستاروسا اشك حسرت بريزد! هرچند صندليهاي برقي و كروزكنترل آپشن هستند ولي راهياب ماهواره اي استاندارد است، البته كاليفرنيا به جاي استفاده از سيستم سفارشي Bose كه در 599 استفاده مي شد از سيستمي كه كرايسلر از آن استفاده مي كند بهره برده! فراريها قبلا راديو نداشتند، كه شايد بهتر بود تا اين كه از سيستمي استفاده كنند كه در يك دوج كاروان هم پيدا مي شود!



بقيه قسمتهاي داخل خودرو در حد انتظاراتي كه از يك فراري داريد هستند. چرم نرم و دست دوز در همه جا به چشم مي خورد، و صندلي تيپ ديتونا كه يك آپشن است محكم هستند و بدن را به خوبي در خود نگه ميدارند. جاي پاها در كاليفرنيا مانند غار هستند! و فرمان كمي بالا قرار گرفته تا بلندقدترين راننده ها را هم پشت خود جاي دهد. هرچند صندليهاي عقب براي جاي دادن بچه ها كافي اند ولي به درد انسانهاي بالغ نمي خورند. فراري آپشن طاقچه ي بار عقب به جاي اين صندليها را نيز ارائه ميكند و به نظر من انتخاب اين آپشن بهتر است. در هر دو حالت اين فراري دريچه اي براي دسترسي به صندوق عقب از داخل را دارد. فراري مي خواست كه جاليواني هم در اين ماشين ارائه كند ولي برش نيم دايره اي زير كنسول وسط يك لبه تا 360 درجه شدن كم دارد!
اگر در نظر بگيريم كه نگران جايي براي گذاشتن نوشيدني در يك فراري بودن خيلي پيش پا افتاده است، كاليفرنيا در تمامي وجوه ديگر راحتي استفاده ي روزانه ، لوكس بودن افراطي،‌ و عملكردي درخشان را ارائه مي كند. درست همان چيزي كه ما در يك كانورتيبل اسپرتي به دنبالش هستيم.



مشخصات:

فراري كاليفرنيا:
موتور : DOHC V8 با 32 سوپاپ به حجم 4297 سي سي
قدرت: 453 اسب بخار در دور 7750
گشتاور: 485 نيوتن متر در دور 5000
حداكثر دور مجاز: 8000 دور در دقيقه
0-60 مايل(96 كيلومتر): 3.9 ثانيه
0-100 مايل(160 كيلومتر): 9.1 ثانيه
0-150 مايل(240 كيلومتر): 22.8 ثانيه
طي مسافت 400 متر:‌12.3 ثانيه با سرعت 188 كيلومتر در ساعت
شاب گيري از 5تا 60 مايل: 4.5 ثانيه
شتاب گيري در بالاترين دنده:
30تا 50 مايل: 6.8 ثانيه
50 تا 70 مايل: 7.1 ثانيه
ترمز گیری از سرعت 112 کیلومتر در ساعت: 46 متر
حداكثر سرعت: 310 كيلومتر در ساعت
شتاب جانبی قابل تحمل در دایره با قطر 61 متر(200 فوت): 0.91 جی
ابعاد(طول، عرض،ارتفاع): 4561، 1902، 1308 میلیمتر
وزن خالص: 1870 کیلوگرم
حجم صندوق عقب(با سقف جمع شده، سقف بسته): 226، 340 لیتر
قیمت پایه: 197350 دلار
قیمت اتومبیل مورد تست: 222974 دلار

مرسدس بنز SL63 AMG:
موتور: DOHC V8 با 32 سوپاپ به حجم 6208 سي سي
قدرت: 518 اسب بخار در دور 6800
گشتاور: 630 نيوتن متر در دور 5200
حداكثر دور مجاز: 7200 دور در دقيقه
0-60 مايل(96 كيلومتر): 4 ثانيه
0-100 مايل(160 كيلومتر): 9.7 ثانيه
0-150 مايل(240 كيلومتر): 23.4 ثانيه
طي مسافت 400 متر:‌12.5 ثانيه با سرعت 185 كيلومتر در ساعت
شاب گيري از 5تا 60 مايل: 4.5 ثانيه
شتاب گيري در بالاترين دنده:
30تا 50 مايل: 2.7 ثانيه
50 تا 70 مايل: 3.2 ثانيه
ترمز گیری از سرعت 112 کیلومتر در ساعت: 48.15 متر
حداكثر سرعت: 300 كيلومتر در ساعت
شتاب جانبی قابل تحمل در دایره با قطر 61 متر(200 فوت): 0.9 جی
ابعاد(طول، عرض،ارتفاع): 4533، 1816، 1295 میلیمتر
وزن خالص: 2010 کیلوگرم
حجم صندوق عقب(با سقف جمع شده، سقف بسته): 200، 285 لیتر
قیمت پایه:138475 دلار
قیمت اتومبیل مورد تست: 160140 دلار
.
.
.
:)
 

saeed_pacino

عضو جدید


براي 54 سال در حاليكه جگوارها، ب ام و ها و كاديلاك ها آمدند و رفتند،‌مرسدس بنز SL پادشاه كانورتيبل هاي اسپرت بوده،‌ نوعي اتومبيل كه نه تنها همه را از آمدن راننده اش باخبر ميكند بلكه به همه مي فهماند كه مدتي می شود که در این جایگاه بوده است.
يكي از جديدترين محصولات فراري ، كاليفرنيا از تركيب كلي آخرين نسل SL استفاده ميكند: يك كانورتيبل با سقف جمع شوي فلزي و گيربكسي كه بدون كلاچ عمل ميكند. فراري ، كاليفرنيا را در مقام برادر كوچكتر و ارزانتر گراندتورينگ هاي 612 و 599 قرار داده و 458 را براي نمايندگي جاه طلبي هاي اتومبيل هاي اسپرت فراري كنار گذاشته. كاليفرنيا با قيمت پايه 197350 دلار 22هزار دلار از F430 Spider ارزانتر است كه به نظر مي رسد ممكن است باعث تقسيم مشتريان شود ولي حالا در صورت عرضه ي مدل 458 Spider اختلاف قيمت به حدي خواهد رسيد كه مشتريان اين دو مدل را از هم جدا كند.



همچنين رويارويي و مقايسه ي اين مدل با ساير رقبا در اين بخش غير قابل اجتناب است، حتي اگر خريداران بالقوه ي اين ماشين نظرشان را براي خريد يك هليكوپتر عوض كنند! و اين ما را به مرسدس SL63 AMG مي رساند كه در سال 2009 مورد بهينه سازي چهره قرار گرفته و حالا داراي يك موتور V8 6.2 ليتري جديد مي باشد كه يك كلاچ چندگانه تسريع كننده سرعت تعويض (به جاي torque converter) آن را به گيربكس اتوماتيك 7سرعته اش متصل ميكند. SL65 AMG كه قيمتش از 198175 دلار شروع ميشود ممكن است از نظر قيمت به فراري نزديك تر باشد ولي قدرت اضافي موتور V12 تويين توربواش و همچنين وزن اضافي بر روي اكسل جلو باعث شده تا SL63 اتومبيل خوش دست تر و با لذت رانندگي بيشتري براي رانندگي باشد، علاوه بر اين قدرت 518 اسب بخار به قدرت 453 اسبي كاليفرنيا نزديك تر است.



بر روي كاغذ اين يك مقايسه ي بسيار نزديك است، و بعد از دو روز رانندگي در منطقه ي باواريا هيچكدام از دو اتومبيل به عنوان برنده ي مطلق انتخاب نشدند و انتخاب برنده از بين اين دو به سختي پس دادن كليدها در پايان تست بود.

رتبه ي دوم: مرسدس بنز SL63 AMG



اين نوع از SL اولين بار در سال 2002 عرضه شد، و به روز رساني هاي دوره اي باعث شده اند تا از تاثیر گذشت زمان کاسته شود. البته بعد از 8 سال قيافه ي اين ماشين ديگرخیلی آشنا به نظر ميرسد. و البته وقتي اسپويلرها و بر آمدگيها و گلگيرهاي نوع AMG را اضافه ميكنيد ياد بازيگراني مي افتيد كه بيش از حد تحت عمل جراحي پلاستيك قرار گرفته اند!
قيمت پايه ي اين مدل 138475 دلار است كه ارزانترين مدل AMG قابل خريدن از SL است. اين ضعيفترين و ارزانترين مدل 518 اسب بخار قدرت و 630 نيوتن متر دارد و مثل بقيه ي مدلهاي AMG داراي صداي غرشي عميق از اگزوزهاست.
اين مدل تنها مدل داراي launch control يا كنترل حركت از حالت ايستاده است كه براي استفاده بايد چك ليستي در حد چك ليستهاي ناسا را از قبل در نظر گرفته باشيد! كنترل ايستايي در حالت اسپرت، پدال ترمز را تا انتها فشار دهيد، سوئيچ گردان حالت گيربكس يك كليك از حالت دستي در جهت عقربه هاي ساعت گردانده شود، پدال پشت فرمان سمت راست را يك بار فشار دهيد و گاز را به ته بچسبانيد. دور موتور تا 4000 بالا خواهد رفت، حالا ترمز را راها كنيد و SL63 با جيرجير آرامي از چرخهاي عقب شروع به حركت ميكند و تا زمانيكه گاز تخته بماند تعويض دنده ها در دور قرمز به صورت اتوماتيك انجام مي شوند. نتيجه صفر تا 60 مايل(96 كيلومتر) در عرض 4 ثانيه و طي يك چهارم مايل(400متر) در عرض 12.5 ثانيه با سرعت 185 كيلومتر در ساعت خواهد بود. اين نتايج با وجود اينكه مرسدس نسبت قدرت به وزن بهتري دارد كمي از فراري كندترند كه به احتمال زياد به دليل ضرايب گيربكس است. البته اين مدل در 0-60 به ميزان 0.4 ثانيه از آخرين مدل SL63 كه ما تست كرديم سريعتر است.



مسافت ترمز از سرعت 70 مايل در ساعت(112 كيلومتر) تا حالت ايستاده ي SL63 48.17 متر است كه با وجود ترمزهاي تقويت شده با پكيج AMG performance 2.1 متر بيشتر از فراريست. خرجهاي اضافي ديگري كه بر روي مرسدس انجام شده بود تغيير ليميتر از 250 كيلومتر در ساعت به 300 ، ديفرانسيل لغزش محدود، رينگهاي آلياژي فورج شده و فنربندي اسپرت مي باشند. شتاب جانبي قابل تحمل براي مرسدس هم 0.9 جي مي باشد كه تقريبا با فراري يكسان است.
با نگاه كردن به اعداد به سختي ميتوان فرق چنداني بين مرسدس و فراري پيدا كرد، كه اين در مورد گيربكسها هم صدق مي كند. از نقطه نظر راننده هر دو گيربكس در حالت دستي تعويض هاي سريع و دقيقي دارند. بزركترين تفاوت از مكان پدالها حاصل مي شود كه در مرسدس بر روي فرمان و در فراري بر روي پايه فرمان قرار دارند. البته گيربكس SL يا به دليل اينكه مثل يك گيربكس اتوماتيك معمولي است و يا به دليل برنامه ريزي بهتر گيربكس در حالت اتوماتيك بهتر از گيربكس كاليفرنيا عمل مي كند.
گشتاور 630 نيوتن متري در دورهاي پاييني كشش بيشتري ايجاد مي كند و فشردن پدال گاز با چنان فشاري راننده را به صندلي فشار مي دهد كه فراري به هيچ وجه با آن برابري نمي كند. بي درنگي موتور روي وحشي SL را به نمايش مي گذارد، توان موتور به قدري زود در اختيار راننده قرار مي گيرد كه به راحتي مي توانيد نيروي بيش از حدی به چرخها وارد كنيد. ترمز مرسدس هم شخصيتي دوگانه دارد، در شراايط نرمال پدال سفت و پيشرونده است، ولي در ترمزگيري هاي سنگين پدال بيش از حد پايين رفته و احساس ترمز خوب نيست.
در رانندگي هاي با سرعت بالا در اتوبانها SL63 ايستايي يك موشك كروز را دارد. با وجود اينكه SL63 در پيچهاي سريع حركات پاندولي دارد به سختي باور مي كنيد كه يك ماشين 2 تني سوار هستيد، ولي نشانه هايي از این وزن را با خود دارد. فرمان به صورت دوست داشتنيي سنگين است و در حالت مستقيم مقداري بازي دارد و سواري ماشين كمي در مقابل دست اندازها خشن است. هر دو ماشين در اين مورد به هم شبيهند ولي فراري در تنظيم فنربندي بهتر و نرم تر حس مي شود.



در زمينه ي راحتي مرسدس تمام جزئيات را مثل يك خدمتكار درجه يك به عهده مي گيرد. اگر ميخواهيد به طاقچه و يا جعبه هاي جاگذاري وسايل دسترسي داشته باشيد فقط يك دكمه را فشار دهيد و صندليها به صورت برقي به جلو ميروند. يك فشار ديگر بر روي دكمه و صندليها به سر جاي قبلي خود بر مي گردند. البته اين طاقچه تقريبا به بزرگي صندليهاي عقب فراريست كه تا حدودي كمبود فضاي صندوق عقب را جبران مي كند. اگر بخواهيد به فضاي صندوق عقب دسترسي پيدا كنيد اين پروسه هم به صورت برقي انجام مي شود و حتي سقف در درون صندوق كمي جابجا مي شود تا دسترسي راحت تر شود. صندليها گرم شونده و سردشونده اند و همچنين در روزهاي سرد هواي گرم به پشت گردن شما مي دمند. بيشتر اتاق نشيمن ها هم چنين راحتيي ندارند، هر چند حالت نرم صندليها براي ما بيش از حد تنبلانه به نظر مي رسد!
اشكالات اين ماشين بسيار جزئي و كوچكند. SL63 اتومبيل بسيار ويژه اي در نظر ماست و قطعاً اگر توان مالي داشتيم يكي از اتومبيلها در بالاي ليست خريد ما بود. فقط مشكل اين است كه فراري كمي خاص تر است و در آن ليست خيالي كمي بالاتر قرار مي گيرد.

رتبه ي اول: فراري كاليفرنيا



يك مشكل بزرگ در مورد فراري كاليفرنيا وجود دارد و اين مشكل عقب اين ماشين است. پشت بلند اين ماشين براي جاي دادن سخت افزارهاي مورد نياز براي سقف جمع شونده لازم است. و همين از بغل يك شكل كلاسيك زيبايي به كاليفرنيا مي دهد. مشكل جايي است كه مستقيما از عقب به پشت ماشين نگاه كنيد. چراغ عقب هاي گرد ماشين بيش از حد به سمت داخل گلگير قرار دارند و باعث مي شوند عرض پشت ماشين بيشتر به نظر برسد و همین کمی از توازن طرح عقب می کاهد. در ضمن اين چراغها كار خيلي كمي هم انجام ميدهند، چراغ ترمز و راهنماها در چراغهاي مثلثي داخل سپر قرار دارند. اگزوزها مثل لكسس ISF به صورت عمودي بر روي هم قرار گرفته و بسيار جذابند كه البته سراگزوز ها به خود لوله هاي اگزوز اصلي وصل نيستند.
و البته كاملا واضح است كه فراري چشم هاي بسياري را در حاليكه از روستاهاي باواريا عبور مي كرديم به خود خيره مي كرد. حتي اين پايين ترين مدل فراري هم عكاس هاي با دوربين موبايل را به طرف خود جذب مي كند. هرچند هيچكدام از اين افراد زير كاپوت را نمي بينند كه موتور آن با دو ورودي هواي بسيار بزرگ كه به پوشش قرمزرنگ روي سوپاپها ختم مي شوند در آن آرميده است. این موتور یکی از زیباترین موتورهایی است که در هر ماشینی وجود دارد.
موتور V8 4.3 ليتري اين مدل شباهت زيادي به موتور F430 دارد، تغييرات اصلي اين موتور شامل تزريق مستقيم سوخت و دور قرمز پايين تر 8000 است. قدرت 30 اسب بخار كمتر است ولي گشتاور 20 نيوتن متر افزايش يافته. فراري مدعي است 75 درصد از اين گشتاور از دور 2250 در اختيار راننده است البته تنها زماني كه دور موتور كاليفرنيا تا اين حد پايين مي آيد در حالت اتوماتيك است. تعويض دستي دنده ها رضايت بخش تر است و انسان را به گاز دادنهاي پياپي و لذت بردن از صداي غير قابل توصيف موتور V8 با ميل لنگ تخت در موقع تعويض دنده تشويق مي كند. زمانيكه گاز را تا ته فشرده ايد دنده ها با صداي انفجاري همچون صداي تفنگ شات گان تعويض مي شوند. با شنيدن صداي شات گان مانند كاليفرنيا صداي SL مثل صداي تفنگ سرپر است! البته در عوض ترمزهاي كربن سراميكي كاليفرنيا زماني كه سرد باشند صداي جيغ آزاردهنده اي دارند!
مانند مرسدس اين فراري هم مجهز به Launch control است و مانند مرسدس تعويض دنده ها تا زمانيكه گاز را تا ته فشرده باشيد به صورت اتوماتيك انجام مي شوند. بهترين شروع حركت در حالت "اسپرت" انجام مي شود كه بين حالت "كليه ي كمك ها خاموش" و حالت "راحتي" است( سه حالت CST off و Sport و Comfort بر روي فرمان قابل انتخابند). فراري با هرزگردي بيشتري نسبت به مرسدس راه مي افتد و تا 60 مايل(96 كيلومتر) را در عرض 3.9 ثانيه طي مي كند. در طي يك چهارم مايل 0.2 ثانيه از مرسدس سريعتر است و فاصله اش تا 150 مايل در ساعت(240 كيلومتر در ساعت) به 0.5 ثانيه ميرسد.
همانطور كه قبلا هم گفتيم اعداد به هم نزديكند. در حاليكه فراري برتريهايش را در جزئيات نشان مي دهد، مانند اينكه چگونه پدال گاز عكس العمل هاي سريع و دقيقي از موتور ارائه مي دهد، پدال ترمز هم به همين ترتيب، عكس العملي كاملا خطي دارد و دقيقا آن مقدار نيروي ترمز كه نياز است به شما ارائه مي دهد و البته اين ترمزهاي برمبو خستگي ناپذيرند. برعكس بقيه ي ماشينهاي مجهز به گيربكس دوكلاچه كه تجربه ي آنها را داشتيم در اين اتومبيل حركت از حالت س... همراه با مكث نيست. حتي فرمان اتومبيل هم ميليمتري دقيق است، هرچند در ابتدا اينطور به نظر نمي رسد، فرمان اتومبيل سبك است و فيدبك چرخهاي جلو چندان زياد نيست.



اتومبيل مورد تست ما مجهز به ضربه گير هاي قابل تنظيم مغناطيسي بود، و احتمالا همه اين آپشن را انتخاب مي كنند. در كل فراري سواري نرم تري نسبت به مرسدس دارد و در پيچها بيشتر كج مي شود، ولي همواره تحت كنترل حس مي شود و به كوچك ترين دستورات راننده عكس العمل نشان مي دهد. تنظيم كمك فنرهاي ديناميك كاليفرنيا پيچيدگي كمتري نسبت به فنربندي فعال SL دارد ولي ما متوجه شديم كه فراري با انواع و اقسام سطوح جاده بهتر كنار مي آيد.
داخل كاليفرنيا امكانات رفاهيي گنجانده شده كه مي تواند باعث شود صاحب يك تستاروسا اشك حسرت بريزد! هرچند صندليهاي برقي و كروزكنترل آپشن هستند ولي راهياب ماهواره اي استاندارد است، البته كاليفرنيا به جاي استفاده از سيستم سفارشي Bose كه در 599 استفاده مي شد از سيستمي كه كرايسلر از آن استفاده مي كند بهره برده! فراريها قبلا راديو نداشتند، كه شايد بهتر بود تا اين كه از سيستمي استفاده كنند كه در يك دوج كاروان هم پيدا مي شود!



بقيه قسمتهاي داخل خودرو در حد انتظاراتي كه از يك فراري داريد هستند. چرم نرم و دست دوز در همه جا به چشم مي خورد، و صندلي تيپ ديتونا كه يك آپشن است محكم هستند و بدن را به خوبي در خود نگه ميدارند. جاي پاها در كاليفرنيا مانند غار هستند! و فرمان كمي بالا قرار گرفته تا بلندقدترين راننده ها را هم پشت خود جاي دهد. هرچند صندليهاي عقب براي جاي دادن بچه ها كافي اند ولي به درد انسانهاي بالغ نمي خورند. فراري آپشن طاقچه ي بار عقب به جاي اين صندليها را نيز ارائه ميكند و به نظر من انتخاب اين آپشن بهتر است. در هر دو حالت اين فراري دريچه اي براي دسترسي به صندوق عقب از داخل را دارد. فراري مي خواست كه جاليواني هم در اين ماشين ارائه كند ولي برش نيم دايره اي زير كنسول وسط يك لبه تا 360 درجه شدن كم دارد!
اگر در نظر بگيريم كه نگران جايي براي گذاشتن نوشيدني در يك فراري بودن خيلي پيش پا افتاده است، كاليفرنيا در تمامي وجوه ديگر راحتي استفاده ي روزانه ، لوكس بودن افراطي،‌ و عملكردي درخشان را ارائه مي كند. درست همان چيزي كه ما در يك كانورتيبل اسپرتي به دنبالش هستيم.



مشخصات:

فراري كاليفرنيا:
موتور : DOHC V8 با 32 سوپاپ به حجم 4297 سي سي
قدرت: 453 اسب بخار در دور 7750
گشتاور: 485 نيوتن متر در دور 5000
حداكثر دور مجاز: 8000 دور در دقيقه
0-60 مايل(96 كيلومتر): 3.9 ثانيه
0-100 مايل(160 كيلومتر): 9.1 ثانيه
0-150 مايل(240 كيلومتر): 22.8 ثانيه
طي مسافت 400 متر:‌12.3 ثانيه با سرعت 188 كيلومتر در ساعت
شاب گيري از 5تا 60 مايل: 4.5 ثانيه
شتاب گيري در بالاترين دنده:
30تا 50 مايل: 6.8 ثانيه
50 تا 70 مايل: 7.1 ثانيه
ترمز گیری از سرعت 112 کیلومتر در ساعت: 46 متر
حداكثر سرعت: 310 كيلومتر در ساعت
شتاب جانبی قابل تحمل در دایره با قطر 61 متر(200 فوت): 0.91 جی
ابعاد(طول، عرض،ارتفاع): 4561، 1902، 1308 میلیمتر
وزن خالص: 1870 کیلوگرم
حجم صندوق عقب(با سقف جمع شده، سقف بسته): 226، 340 لیتر
قیمت پایه: 197350 دلار
قیمت اتومبیل مورد تست: 222974 دلار

مرسدس بنز SL63 AMG:
موتور: DOHC V8 با 32 سوپاپ به حجم 6208 سي سي
قدرت: 518 اسب بخار در دور 6800
گشتاور: 630 نيوتن متر در دور 5200
حداكثر دور مجاز: 7200 دور در دقيقه
0-60 مايل(96 كيلومتر): 4 ثانيه
0-100 مايل(160 كيلومتر): 9.7 ثانيه
0-150 مايل(240 كيلومتر): 23.4 ثانيه
طي مسافت 400 متر:‌12.5 ثانيه با سرعت 185 كيلومتر در ساعت
شاب گيري از 5تا 60 مايل: 4.5 ثانيه
شتاب گيري در بالاترين دنده:
30تا 50 مايل: 2.7 ثانيه
50 تا 70 مايل: 3.2 ثانيه
ترمز گیری از سرعت 112 کیلومتر در ساعت: 48.15 متر
حداكثر سرعت: 300 كيلومتر در ساعت
شتاب جانبی قابل تحمل در دایره با قطر 61 متر(200 فوت): 0.9 جی
ابعاد(طول، عرض،ارتفاع): 4533، 1816، 1295 میلیمتر
وزن خالص: 2010 کیلوگرم
حجم صندوق عقب(با سقف جمع شده، سقف بسته): 200، 285 لیتر
قیمت پایه:138475 دلار
قیمت اتومبیل مورد تست: 160140 دلار
.
.
.
:)
ممنون به خاطر این تاپیک زیبا.من به شخصه Ferrari california رو ترجیح میدم.چون یه GT اصیله.
 

tatu_lover1366

عضو جدید
ممنون به خاطر این تاپیک زیبا.من به شخصه Ferrari california رو ترجیح میدم.چون یه GT اصیله.
برعکس تنها مدلی که اصالتش رو حفظ نکرده همین کالیفرنیاست
میدونید چرا؟
چون اولین محصوله فراری هستش که خط تولید داره و منتاژ اکثر قسمتاش توسط رباط انجام میشه که در سایر محصولات به هیچ وجهه همچین چیزی رو نمیبینید
اما در کل کالیفرنیا گزینه بهتریه
بخصوص با کنترل کشش منحصر به فردی که داره:thumbsup:
 

saeed_pacino

عضو جدید
برعکس تنها مدلی که اصالتش رو حفظ نکرده همین کالیفرنیاست
میدونید چرا؟
چون اولین محصوله فراری هستش که خط تولید داره و منتاژ اکثر قسمتاش توسط رباط انجام میشه که در سایر محصولات به هیچ وجهه همچین چیزی رو نمیبینید
اما در کل کالیفرنیا گزینه بهتریه
بخصوص با کنترل کشش منحصر به فردی که داره:thumbsup:
دوست من حرفت کاملا صحیحه.ولی من منظورم خود فراری هست.واقعا هر خودرو سازی که میخواد GT بسازه،فراری رو ملاک قرار میده.به نظر من فقط کلید Manetino در فراری خودش به اندازه یه بنز ارزش داره
 

Similar threads

بالا