مدیریت مجازی

ofakur

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدیریت مجازی
در بین مردم کشور ما رایج شده که به محض مشاهده صورت و فهرست یک مطلبی بلافاصله خودشان شروع به تولید و توضیح مطلب در مورد آن فهرست بنمایند و کاری هم به متن این فهرست نداشته باشند که نگارنده این مطلب چه گفته و نظرش چه بوده است . شاهد این ادعا را از اتفاقی که همیشه برای خود من پیش میآید , میآورم و مطمئن هستم که شما هم نمونه های زیادی دارید که به هنگام خواندن این مطلب در ذهنتان تداعی میگردد.
موقعی که من برای عارضه یابی یک واحد صنعتی به کارخانه ای میروم , قبل از عقد قرارداد , چند روزی در آن مکان میمانم و با مشاهده عملکرد سیستم , مواردی را که به نظرم دارای ضعف در عملکرد یا ایده و یا پرسنل و یا نیازمند ایجاد تغییر هستند مکتوب کرده و به مدیر آن سیستم ارائه میکنم تا مطالعه کند و در صورت صلاحدید با من قرارداد ببندد تا شروع به کار کنم و نقایص موجود را اصلاح و عارضه ها را رفع نمایم . اما همیشه پس از گذشت مدتی , خبری از آن فرد دریافت نمیکنم و بناچار خودم با او تماس میگیرم تا قضیه را جویا شوم . و در اکثر موارد این جواب را میشنوم : ما خودمان با خواندن گزارش شما عیوب را شناختیم و تصمیم داریم خودمان آنها را حل کنیم و اگر به تخصص شما نیازی داشتیم , خودمان با شما تماس میگیریم و .... که البته هیچوقت هم تماس نمیگیرند و خیال میکنند که خودشان میتوانند و چند تایی هم که تماس میگیرند فقط برای یادگیری تلفنی فنون من هست و جز این کار دیگری به من محول نمیشود. دست آخر هم کارخانه دچار ورشکستگی شده و از گردونه خارج میشود.
موضوع مدیریت مجازی هم دارد به سرنوشتی همچون کار و بار من دچار میشود . چرا که هر کسی به ضعم خود معانی خاصی برای معنی و مفهوم آن بیان میکند و کاری هم ندارد که محققین کشف این مدیریت چه میگویند و چگونه میگویند و چرا میگویند و الی آخر .
عده ای از کارشناسان مدیریت مجازی را در برقراری تماس های از راه دور مدیر با سیستم و ارائه رهنمود های مدیریتی با استفاده از فن آوریهای الکترونیکی و یا دیجیتالی میدانند . که آخرین دستاورد آن هم که منابع اینترنتی است و منبع ارتباطی عالی برای این کار تعریف میشود و کم کم در بین اقشار مردم جا افتاده است..
گروه دیگری هم مدیریت بر کارکنان از راه دور را مدیریت مجازی مینامند . ایجاد دفاتر و شعب شرکتها در خارج از کشور و یا بانکها و سفارتخانه ها و نظایر آن به کمک و به مدد مدیریت مجازی هر روز بیشتر و رایج تر و اداره و کنترل آنها بمراتب راحت تر میگردد . ولی آیا مدیریت مجازی یعنی همین روش و رویه های جاری و رایج هست و بس ؟ باید بگویم که این موارد تنها بخش بسیار کوچکی از توان و دارائیهای مدیریت مجازی ست.
زمانی که کودکی در تنهایی خود قدرت انجام مواردی که توسط والدین منع شده را ندارد و به خود اجازه نمیدهد که حتی در غیاب والدین هم خلاف کند , دارد از مدیریت مجازی والدینش استفاده میکند.
کارمندان ادارات و نهاد ها و سازمانها و در کل همه مردم روی زمین هم چنانچه توسط بالادستی های خودشان به درستی آموزش ببینند , میتوانند در غیاب آنها هم همچنان با درستی و با دقت و پویائی بسیار بالائی کار و فعالیت کنند و همچنان انگیزه کار و فعالیت بسیار بالایی داشته باشند و فرقی هم برایشان نداشته باشد که رئیس آنها را می بیند و یا نمی بیند.
بنابراین شیوه های مدیریت مجازی مهم نیستند , بلکه پویائی روح قواعد حاکم بر مفهوم مدیریت مجازی است که مهم است و باید با کمال مطلوب طراحی و آفریده شود تا بتواند جواب مورد انتظار را پس بدهد.
هیچیک از بندگان خداوند متعال قادر به دیدن او نیستند بلکه فقط حضور او را در جای جای روح و قلبشان حس میکنند , لذا همیشه مراقب اعمال و رفتار خویشند و حتی در تنهایی و افکار و اندیشه هایشان هم گناه نمیکنند و اثرات حضور خدا را در تمام شرایط درک کرده و او را حس میکنند .
مدیران شایسته هم باید چنین باشند. این مدیران باید با اخلاق حسنه و توسل به شیوه های مناسب آموزشی کارمندانی را به عرصه بیاورند که انگیزه و شوق خدمت و کار دقیق طوری در آنها نهادینه شده باشد که با و یا بدون حضور رئیس همیشه کار خوب و شایسته انجام دهند و از کارشان هم لذت ببرند.
اگر این فرهنگ در کارکنان نهادینه نشود , پیچیده ترین ابزار کنترل تکنولوژیکی هم قادر نخواهند بود تا از تمام پتانسل نهفته در توان کارکنان در ارائه کار مفید و کامل بهره برداری کنند.
بنابراین اولین ساز و کار مدیریت مجازی توان مدیریت خود مدیران و فرهنگ حاکم بر متد های مدیریتی آنان میباشد . و پس از کمال یافتن این مرحله است که بحث تدارک , ساز و کار های فیزیکی انجام کار مطرح میشود و من در ادامه این مقاله در این موارد هم شرح میدهم باشد که مقبول طبع مشکل پسند بازدیدکنندگان فرهیخته این سایت قرار بگیرد.
ساز و کار های انجام مدیریت مجازی نسبت به ویژه گی هر طرحی متفاوت بوده و نسبت به نیاز هر طرح باید تدارک دیده شود و صد البته نحوه کاربرد صحیح و اصولی هر ابزاری هم باید بطور کامل به کاربران آن آموزش داده شود تا هزینه های اجرای طرح قابل برگشت بوده و نتایج پرسود و قابل قبول داشته باشد. رعایت صرفه جوئی در استفاده از ابزار هم باید به کارکنان آموزش داده شود و کنترلهای مناسبی هم جهت حفظ پایداری به انجام تعهدات باید پیوسته صورت بگیرد.
لازم است با ایجاد فرهنگ مشورت در بین اعضاء کاری کرد که کارکنان بتوانند ضمن انجام کار , راههای ساده نمودن ارتباطات را هم از نظر گذرانده و پیشنهاد های خود را با صمیمیت به مقامات بالا دست سازمان ارائه نمایند.
طراحی و گسترش مجموعه و مدیریت مجموعه دو واژه ای که اگر چه با هم متفاوتند ولیکن تقریبا مترادف مورد استفاده قرار می گیرند. گسترش مجموعه ، انتخاب و فراهم آوری مواد با توجه به نیازهای جاری و احتیاجات آینده ، اما مدیریت مجموعه چیزی فراتر از ساختن مجموعه به تنهایی است . مدیریت مجموعه شامل مدیریت استفاده از مجموعه ، ذخیره سازی ، سازماندهی ، و در دسترس پذیر ساختن آن برای کاربران است که لازمست این دو فرآیند با تمام ابعاد مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد , تا ادامه کار با موفقیت و با مدیریت بهتر زمان و منابع به نتیجه بیانجامد.
یکی دیگر از تدرکات بسیار مهم در مدیریت مجازی تدوین خط مشی میباشد. کلمه "خط مشی یعنی مجموعه ای از رهنمودهای در نظر گرفته شده و رشد یافته برای مقاصد خاص. خط مشی به شکل فرمول در آوردن و تنظیم کردن بیانیه ماموریت سازمانی و برنامه استراتژیک در ذهن است. خط مشی مدیریت مجموعه باید پیوند نزدیکی با برنامه های عام و خاص سازمان داشته باشد. یک خط مشی خوب میتواند در مورد هماهنگی نزدیک میان نگهداری کامند و خدمت که این دو به عنوان وسایل برنامه ریزی برای مدیریت هستند ، اطمینان حاصل کند. و لازم است اولویتی برای سازندگان خط مشی و مجریان آن در نظر گرفته شود. سیستم ها و سازمانها وارد عصر الکترونیک میشوند در نتیجه نیاز به خط مشی دسترسی یکپارچه به اطلاعات دارند. به هر حال یک خط مشی دسترسی الکترونیکی باید به منظور بیمه کردن نگهداری اطلاعات و دسترسی همیشگی برای جستجوکنندگان اطلاعات ، یک خط مشی یکپارچه عملکردی هم داشته باشد . در روز های آینده در ادامه این مقاله مطالب دیگری را هم برای شما بیان خواهم داشت . مهدی فکوری



 

Similar threads

بالا